Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blir syk av fett!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-11-10, 00:53   #1
Hillemoi
Juniormedlem
 
Hillemoi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 19
Hillemoi er på en erverdig vei
Question

Blir syk av fett!

Hei!
Jeg er ny her inne (to uker ca),har gått på tilnærmet ketolyse i litt over 14 dager,ligget på ca 15 karber om dagen,hvor disse er hentet fra egg og grønnsaker for det meste. Jeg er ikke overvektig,jeg har normalvekt,men har gått av å gå ned ca 8kilo. Det er slik at jeg er syk og må ofte ligge i lange perioder,noe som har gjort at jeg ikke bare kan sykle litt å bli kvitt de få kiloene. Jeg prøver ut ketolyse/spisdegslank hovedsakelig for min bror som er overvektig,ellers har familien og jeg levd "Fedon livet" di siste 4-5årene.
Blabla..poenget er at jeg er ingen storspiser,jeg er ikke så glad i kjøtt,saus,smør,fett! osv.. jeg føler meg dårlig når jeg må spise nå,jeg får utolig magesmerter av bacon til frokost,egg går greit,men ikke hver dag.. kjøpte meierismør for 14 dager siden,men klarer ikke spise det.. det jeg lurer på nå,er å gå tilbake til hjemmelagede korn knekkebrød og kutte ut fettet,og bare la være å spise pasta,brød,poteter og kålrotstappe (her spiser vi bare poteter noen ganger i året,da fedon sverger til kålrotstappe)
Føler jeg putter i meg mer usunne ting nå enn før (om man ser bortifra godteriet) Og jeg pendler mellom veldig løs,-og veldig hard mage nå,ustabilt altså.

Er det noen som har noen fornuftige svar til meg? Jeg er 176høy og veier 76kilo,så det er ingen fare! Men jeg vil gjerne ned til 69 igjen. Som sagt,det er ikke alltid jeg kan bevege meg noe særlig..

Håper på svar, tusen takk på forhånd

__________________
Det motsatte av kjærlighet er ikke hat,men likegyldighet
Hillemoi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon,ny lavkarbo"kanin" Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 01:33   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Blir syk av fett!

Uff, det høres ikke ut som du har det så bra. Jeg tror du trenger å få en utredning av noe slag. Du sier du må ligge endel, men er det en spesiell grunn til dette? ME eller lignende (du trenger selvsagt ikke svare på det, men bare lurer på om du faktisk vet hvorfor det er sånn)
Tror som sagt det er best for deg å få ordentlig hjelp fra fagfolk som kan tilpasse kostholdsrådene til akkurat deg og din situasjon. Dette forumet er fantastisk på det meste, men i noen tilfeller er det best med hjelp utenfor cyberspace også. Det står at du bor på østlandet, og hvis du er i nærheten av Oslo, finnes det jo Balderklinikken med Anna Kathrine Ljøgodt f.eks. og sikkert mange andre også som jeg bare ikke kommer på i farten/vet om. Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert på hva som skjer! Tilslutt en liten

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 02:28   #3
Hillemoi
Juniormedlem
 
Hillemoi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 19
Hillemoi er på en erverdig vei

Sv: Blir syk av fett!

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Uff, det høres ikke ut som du har det så bra. Jeg tror du trenger å få en utredning av noe slag. Du sier du må ligge endel, men er det en spesiell grunn til dette? ME eller lignende (du trenger selvsagt ikke svare på det, men bare lurer på om du faktisk vet hvorfor det er sånn)
Tror som sagt det er best for deg å få ordentlig hjelp fra fagfolk som kan tilpasse kostholdsrådene til akkurat deg og din situasjon. Dette forumet er fantastisk på det meste, men i noen tilfeller er det best med hjelp utenfor cyberspace også. Det står at du bor på østlandet, og hvis du er i nærheten av Oslo, finnes det jo Balderklinikken med Anna Kathrine Ljøgodt f.eks. og sikkert mange andre også som jeg bare ikke kommer på i farten/vet om. Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert på hva som skjer! Tilslutt en liten

Hei
Tusen takk for hyggelig svar!!
Jeg har en sykdom som "angriper" noen organer og bløtvev(veldig enkelt forklart ),men etter en del operasjoner osv er det lite å gjøre,for her er det mangel på kunnskap.Så har jeg i tillegg fått "diagnosene" fibromyalgi og noe de antar er ME,(jeg tror dette henger sammen med det førstnevnte og stresset i sammenheng med dette) Jeg var på Balderklinikken for mange år siden,da de trodde alt dette var candida,da jeg gikk på diett,men utviklet anorektiske tendenser og valgte derfor å slutte og spise "normalt",deretter Fedon Jeg tror jeg prøver dette litt til,men kutter ut alt fettet,og deretter går tilbake til Fedon kost igjen! Jeg skal uansette holde meg til lakarbo,lite gjær og sukker osv!
Og hva gjelder forumet,syns jeg det er fantastisk,med masse flotte mennesker og oppskrifter
Tusen takk igjen for svar!
en stor til deg

__________________
Det motsatte av kjærlighet er ikke hat,men likegyldighet
Hillemoi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon,ny lavkarbo"kanin" Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 04:31   #4
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Blir syk av fett!

Det er klassisk. Veldig normalt hos de aller fleste når de går over til høyfett. Det er kroppen som ikke helt greier å omstille seg enda og og reagerer på denne måten. Det kalles fettdiare og kan også være en indikasjon på at du får i deg mer enn nok fett, ettersom overskuddet av fett på ketogene dietter skilles ut i avføringa.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 09:00   #5
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Blir syk av fett!

Hmm, min forste tanke var hvorfor ikke fortsette med Fedon, men telle kalorier?

Jeg vet det er som å banne i kjerka, haha. Dessuten, har du kjøpt saltet eller usaltet meierismør? For meg er det stor forskjell. Usaltet meierismør "gjør ikke så mye av seg" når du bruker det.

Jeg tenker meg at vegetarisk LCHF kosthold må være godt for deg? Sverige har kommet mye lenger enn oss, det er flust av LCHF-bloggere der og de fleste svenske oppskrifter er lett forståelige. http://veglchf.wordpress.com/alfabetiskt-index/

Denne bloggen har de mest fristende bilder; http://lchf-bloggen.blogspot.com/
Scroller du ned litt, ser du en liste på høyre siden, Hun har 40 retter merker "Vegetar" og over 30 med "Frokost".

Oppskriftsdelen på forumet her skal du ikke glemme... det er mange frokoster som en kan spise isteden for egg og bacon!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 09:08   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Blir syk av fett!

Kan og være at du ikke har nok lipase enzymer for å bryte ned alt fettet.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 09:13   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Blir syk av fett!

Hvorfor ikke fortsette med fedon da?

Som du sier, du er normalvektig. Og ikke føler du deg bra med allt fettet.
Da blir jo det mer enn kamp med kostholdet enn et trivsel-kosthold

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 11:53   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Blir syk av fett!

Opprinnelig lagt inn av Hillemoi, her.

Hei
Tusen takk for hyggelig svar!!
Jeg har en sykdom som "angriper" noen organer og bløtvev(veldig enkelt forklart ),men etter en del operasjoner osv er det lite å gjøre,for her er det mangel på kunnskap.Så har jeg i tillegg fått "diagnosene" fibromyalgi og noe de antar er ME,(jeg tror dette henger sammen med det førstnevnte og stresset i sammenheng med dette) Jeg var på Balderklinikken for mange år siden,da de trodde alt dette var candida,da jeg gikk på diett,men utviklet anorektiske tendenser og valgte derfor å slutte og spise "normalt",deretter Fedon Jeg tror jeg prøver dette litt til,men kutter ut alt fettet,og deretter går tilbake til Fedon kost igjen! Jeg skal uansette holde meg til lakarbo,lite gjær og sukker osv!
Og hva gjelder forumet,syns jeg det er fantastisk,med masse flotte mennesker og oppskrifter
Tusen takk igjen for svar!
en stor til deg

Hm, lurer noen ganger på om jeg er eneste som har vært på Balderklinikken og ikke fått beskjed om at jeg har candida
Virker som Fedon kanskje passer deg bedre, ja. Ellers ville jeg bare tipse om Kjernesunn familie. De har gitt ut et par bøker det kanskje er verdt å lese for deg? De kuttet ut sukker, hvete, melk og tilsetningsstoffer og fikk bedre helse. Disse stoffene kan jo alle trigge betennelsesreaksjoner i kroppen, og det høres ut som om du har en autoimmun sykdom, og da vil vel betennelsesdemping være ganske avgjørende for helsen din!?!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 11:59   #9
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Blir syk av fett!

Hva med å bruke cocosa istedenfor smør? Bremykt er også ok, om du liker smaken. Man kan også spise f.eks. tyrkisk yoghurt (mer fett) med div nøtter og litt bær til frokost. Jeg orker ikke egg og bacon hver dag, selv om jeg liker det, det blir for tungvint og mektig. Fet fisk som feks. laks er kjempegod mat (om du liker det). Ta en kikk på bloggen lilalife.no, hun har kanskje noen retter som passer bedre for deg. Lykke til.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 12:08   #10
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Blir syk av fett!

Opprinnelig lagt inn av Hillemoi, her.

poenget er at jeg er ingen storspiser,jeg er ikke så glad i kjøtt,saus,smør,fett! osv.. jeg føler meg dårlig når jeg må spise nå,jeg får utolig magesmerter av bacon til frokost,egg går greit,men ikke hver dag.. kjøpte meierismør for 14 dager siden,men klarer ikke spise det..

Det som slår meg er at du kanskje reagerer på mat som er for salt. Både bacon og meierismør er veldig salt føler jeg, og man bruker jo ofte en del krydder med salt i sauser og matlagning generelt.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 13:28   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Blir syk av fett!

Hva med at det rett og slett bare har blitt for mye forandringer i kosten uten at det skyldes noe spesielt? Alt MÅ ikke være forankra i noe spesielt.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 22:36   #12
Hillemoi
Juniormedlem
 
Hillemoi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 19
Hillemoi er på en erverdig vei

Sv: Blir syk av fett!

Hei igjen
Tusen takk for svar alle sammen

lifejack: ja,dette er ingen dum tanke!! Tusen takk,jeg skal se nærmere på dette! Jeg snuser jo helt klart på ting som kan gjøre symptomene mindre,og det er jo dette som er poenget for meg med riktig kost og livsstil!

mam: jeg skal absolutt titte innom denne: http://veglchf.wordpress.com/alfabetiskt-index/, det høres ut som et godt forslag! Den andre bloggen (til Frida) har jeg laget masse god mat til familien derfra!

Gerd: Jeg har tenkt masse på det i det siste,det du sier om trivsel og mat,det er jo uhyre viktig når man skal finne en livsstil og ikke bare slanke seg! (for det er jo ikke slanking jeg er ute etter!) For brått ble mat noe negativt igjen,og da kan man brått bli "ubevisst" og det kan jo gå både den ene og andre veien! Jeg syns det er utrolig fott det resultatet du har oppnådd ved å endre livsstil!! Jeg tror jeg må henvise min bror til deg når han bestemmer seg for å ta dette skrittet!

Jeg skal også ta en till på både lilalife.no og Kjernesunn familie! All kunnskap er god kunnskap,og man kan jo hente inspirasjon og informasjon både her og der!

Cherry: jeg er helt enig med deg,-det må selvsagt ikke bestandig være noe galt/skyldes noe spesiellt! Men jeg vil være litt forsiktig i og med at kroppen min er litt "skjør"

Håper jeg ikke glemte noen nå!
Uansett,tusen takk for svar alle sammen,jeg synes dette lille nettsamfunne er flinke til å råde og ta vare på hverandre!

Ha en fortsatt fin helg

__________________
Det motsatte av kjærlighet er ikke hat,men likegyldighet
Hillemoi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon,ny lavkarbo"kanin" Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 23:09   #13
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Blir syk av fett!

Jeg tror du bør fortsette på Fedon, med vekt på mye gode grønnsaker og variert fett, både mettet og flerumettet. Jeg vil anbefale deg å begynne med Udo`s Choice, det kan hjelpe til med å trykke på de rette "gen -knappene" slik at fettforbrenningen gir riktig effekt. Jeg tror, uten å vite, at Fedon er et bedre valg enn LCHF for deg. Det er jo slik at vi alle er forskjellige, og trenger forskjellige typer kost. Det er uansett viktig å ha en god følelse når man spiser, gjerne i en hyggelig atmosfære. Det hjelper til å utsondre riktige hormoner i forbindelse med måltidet faktisk. Tenn et lys, omgi deg med mennesker som er glad i deg, og prøv å ha en hyggelig samtale, drøy gjerne ut måltidet, slik at samtalen blir det viktige, og måltidet noe som kommer i tillegg. Sånne småting kan utrette små mirakler.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 07:16   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Blir syk av fett!

Synes det høres ut som også det psykiske spiller en liten rolle her. Kan det være at du fremdeles tenker at fett er ekkelt og farlig? Det er mange nybegynnere som ikke helt har blitt kvitt de gamle overbevisningene om at fett er det mest motbydelige som finnes på matbordet, når de går over på LCHF-kost.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blir dette nok fett da?? Pearl75 Ketolysekuren 3 07-04-10 13:34
Når blir det for mye fett? Paris Lavkarbo generelt 8 22-08-09 18:47
Slankekjøttkaker. Blir det nok fett? Øystein Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 30-01-09 18:55
Blir kvalm av fett. What to do? Monna Spørsmål og svar 5 05-11-08 06:05
Når blir det for mye fett? Søster Spørsmål og svar 6 22-05-08 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no