Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jordbær

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-07-06, 17:47   #1
fersking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 56
Innlegg: 13
fersking er på en erverdig vei

Jordbær

Jeg har vært på Atkins siden mars og har absolutt gått ned, men nå har jeg "skeiet ut" med 1 kurv jordbær hver eneste dag i minst en måned. Det er jo så utrolig godt. også cherry tomatene da........

fersking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 19:34   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Jordbær

Hadde du et spørsmål eller ville du bare si at jordbær er godt?
Jeg er forøvrig enig, spiser det nesten hver dag selv, men ikke hele kurven

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 19:42   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Går du fortsatt ned i vekt så er det jo null problem.

Jordbær er skikkelig digg! Jeg kjøper jordbær i store mengder nå, billige korger med norske jordbær. Vasker og renser dem og legger dem i en ren plastpose og rett i fryseren! Så har jeg alltid masse ferske frosne jordbær ferdig til smoothien min om morgenen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:40   #4
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Jordbær

Innen jeg kan spise jordbær er nok sesongen over

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 11:18   #5
Heiko
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 47
Heiko er på en erverdig vei

Sv: Jordbær

Hei alle sammen!

Vi bor jo i kalde Norge, de fleste av oss her, og jordbærsesongen er jo ikke så laaang?
Vi må jo kunne ta en halv eller hel kurv, uten å synes vi er usunne!!!
Det er jo mange ganger bedre det, enn å hive innpå med "gamle vaner", ikke sant?

Hilsen en som spiser jordbær med hjemmelaget krem, nesten hver dag..
Og et tips dere: Kjøp melk og fløte fra Q-Meieriene!
Har testet ut dette nå, og de holder myyyye lenger enn Tine!!!!!
Den ene melken holdt i 1 1/2 mnd lenger enn dato!

P.S Dette var en test altså....
Og det var ikke kjedelig...

Heiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 11:21   #6
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Jordbær

Opprinnelig lagt inn av Heiko


Hilsen en som spiser jordbær med hjemmelaget krem, nesten hver dag..

Hjemmelaget krem? Mener du hjemmeVISPET, eller kan du noe jeg ikke kan - LAGE krem, liksom?

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 14:52   #7
wasabi
Juniormedlem
 
wasabi sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 27
wasabi er på en erverdig vei

Sv: Jordbær

Jordbær er riktignok masse karbs.. men det er også en god kilde til viktige næringsstoffer og antioksidanter. En kurv er mye.. men ikke ha dårlig samvittighet.. komprimert i magen blir det ikke så mye allikevel.Men jeg anbefaler deg å legge konsumet til dagtid,så bruker du opp energien istedenfor å lagre den.På kveldstid har du ikke like stort energibehov,og trenger lite karbohydrater.
Det finnes så mange verre ting å spise enn jordbær...
Og det er en viktig del av sommerens nytelser..Ingen sommer uten

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 15:06   #8
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner

Innen jeg kan spise jordbær er nok sesongen over

Du får gjøre som Iset: Vaske dem, rense dem og legge dem i poser i fryser'n - så har du noe godt å belønne deg med når sesongen (induksjonen) er over De er jo så billige også nå da...

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 16:20   #9
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jordbær

JOrdbær er supert godt, spesielt med vaniljekesam på

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 17:42   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Det billigste jordbærene har vært her inne er 26 kr...
Jeg må vel til Bergen for å få de billige jordbærene alle snakker om. Så nå pakker jeg kofferten og drar.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 17:58   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

På Kiwi fant jeg nettopp norske jordbær til 10 kr kurven, kjøpte 6 kurver og frøs ned.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 21:05   #12
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Jordbær

Opprinnelig lagt inn av wasabi

Jordbær er riktignok masse karbs.. ...På kveldstid har du ikke like stort energibehov,og trenger lite karbohydrater.

Hvor er de 'masse karbs'? 6g kbh/100g kan umulig være masse?????

Jeg koser meg med jordbær, særlig som kveldskos, nettopp fordi jeg vil lagre karber, men ikke fett...det gjør jeg om jeg spiser dem om dagen. Med jordbær om kvelden har jeg masse energi neste dag. Jeg fryser dem hele, og tar frem en håndfull i slengen. Ingenting er bedre enn å smatte på et halvtint jordbær i sommer varmen...ett og ett om gangen...uhmmmmm.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 21:21   #13
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Jordbær

norske corona jordbær om sommeren er noe av det absolut beste jeg vet.

så jeg har virkelig noe å se frem til når disse to nille ukene er gått og det skal mini-premieres.

og normalt koser jeg meg med sikkert litt for mye jordbær om sommeren. men ikke nå.

jordbær med fløte på.. det er sommer det.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 13:27   #14
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

jeg kjøpte jordbær til 9,90 pr kurv på ica... namme

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 15:38   #15
wasabi
Juniormedlem
 
wasabi sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 27
wasabi er på en erverdig vei

Sv: Jordbær

Ikke masse karbs i den forstand.De har relativt lav GI,så man kan spise jordbær med god samvittighet.Men når man er på en lavkarbodiett er det jo verdt å nevnte.Men som jeg skrev-komprimert i magen vil det ikke bli så mye nettop pga det du også skrev..
innhold til jordbær pr 100g er 8,8 g karb,0,6 g protein,0,2 g fett og 39 kcal...


Opprinnelig lagt inn av jankph

Hvor er de 'masse karbs'? 6g kbh/100g kan umulig være masse?????

Jeg koser meg med jordbær, særlig som kveldskos, nettopp fordi jeg vil lagre karber, men ikke fett...det gjør jeg om jeg spiser dem om dagen. Med jordbær om kvelden har jeg masse energi neste dag. Jeg fryser dem hele, og tar frem en håndfull i slengen. Ingenting er bedre enn å smatte på et halvtint jordbær i sommer varmen...ett og ett om gangen...uhmmmmm.

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 15:48   #16
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Jordbær

Opprinnelig lagt inn av wasabi

Jordbær pr 100g er 8,8 g karb,0,6 g protein,0,2 g fett og 39 kcal...

Nettoen er nærmere 6g karber...når man trekker fra kostfibrene. Kcal er 30 http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 15:52   #17
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Jordbær

Nyt jordbæra mens den er fersk! Sesongen er så kort, og nytelsen er så undervurdert!

... og så går det jo an å dele en kurv, da ... man behøver jo ikke spise hele alene

Synes for øvrig det er et godt råd jankph kommer med: Spis jordbæra om kvelden, når du ikke skal spise noe annet etterpå! Ren nytelse. Uten fettlagring. Jippi!!!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 16:02   #18
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Jordbær

Jeg skal tilstå, forrige helg kjøpte jeg 3 kurver jordbær da vi var på hytta. Det gikk en kurv på fredagen, en kurv på lørdagen og 1 kurv på søndagen. Barna er ikke fryktelig begeistret, så det var vel mannen og jeg som spiste mest.

Spiste med fløte og splenda og det var skikkelig dig

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 20:06   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Jeg kjøpte 2 kurver idag, renset og strødde litt splenda over. Treåringen min spiste minst en hel kurv alene. :P
Hun er helt vill etter jordbær.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 23:02   #20
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Jordbær

I dag fikk jeg i alle fall smaken av jordbær - i form av Heistad gelé uten sukker (kjøpt på Meny). Jeg lagde fromasj av den med kremfløte. Ganske godt

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 00:51   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Jeg laget fromasj av den før men syns den smaker så kunstig... Ettersmaken er tørr og kunstig.

Jeg liker mye bedre MIN fromasj, Iset-fromasjen, laget på kremfløte, egg, splenda og smakstilsetning. Smaker myyye bedre og er uten alle slags drittstoffer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 01:09   #22
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Jordbær

Jeg prøver å være litt positiv her da Hva slags smakstilsetning bruker du f.eks.? Jeg kan jo ikke bruke bær og sånt enda vettu

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 01:21   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Hehe Heistad sin er helt grei for de som liker den, jeg måtte bare si noe siden jeg syns den er så ring på smak. :P

Jeg bruker ofte 1-2 dl ren Fun Light, som jo er kunstig men som ikke inneholder like mye "dritt" som Heistad, og som smaker mye mer ekte, uten den tørre og kunstige ettersmaken bla. Bruker mest appelsin, den blir knallgod!

Ellers har jeg brukt vaniljeessens/vaniljeekstrakt eller vaniljestang, eller sitronolje (eterisk, nydelig), kakaopulver, kokosmasse osv. Har prøvd det meste. Snadder.

Når du venner deg av med søtsmak, trenger du ikke så mye smakstilsetning. Jeg har feks kuttet ut splendaen når jeg har fun light i. Blir søtt nok.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 01:26   #24
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Jordbær

Fun Light appelsin er kjempegod! Den må jeg prøve

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 01:29   #25
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær

Her er oppskriften forresten:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=fun+light

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordbær roseblood Oppskrifter 3 24-05-06 22:24
Jordbær og frukt Fjonken Spørsmål og svar 6 12-02-06 07:53
Cultura Jordbær Pianoman Lavkarbo generelt 19 27-07-05 19:25
Sprø tarteletter med kardemommekrem og jordbær Marianne Kake/dessert og snacks 0 21-10-04 16:26
Trenger råd og hjelp! Matodextrin og jordbær Carbokiller Lavkarbo generelt 2 17-06-04 21:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no