Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Proteiner

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-10, 22:49   #1
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Question

Proteiner

Har ikke helt skjønnt greia med proteiner. Så vidt jeg kan skjønne så er det ikke gunstig å spise for mye proteiner, fordi det ikke er bra for ..... Husker ikke helt, var det nyrene?

Men er det snakk om prosent av kosten for en dag som ikke bør overstige en viss andel, eller snakker vi antallet proteiner?

Har enkelte dager opp mot 40% proteiner, spesiellt på de dagene da jeg ikke får spist så mye av ulike grunner.. tidsklemma som de jo så fint kaller det. Det går jo selvfølgelig ut over mengden fett.. men fisk eller koteletter er lettvint og rask å spise kalde.. sånn i handa, så da blir det til det, dersom jeg må gjøre ting rett etter jobb. (Har som oftest diverse rester i kjøleskapet). Å nu er kroppen min så vant til mine to måltid at er liksom ikke sulten utenom, uansett hva de består av, av lavkarbo da.

Det jeg lurer på er jo om jeg kan evt spise noe proteinfattig og høy fettholdig mat for å minske prosentandelen proteiner på kvelden, dersom jeg burde. Som avokado, eller må jeg prøve å kutte ned på mengden proteiner..

Ps, grønnsakene får jeg med frokosten, da har jeg bestandig god tid.. er jo ikke trøtt på morran lengere! Fine lavkarbo maten!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 23:05   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Proteiner

Her kan du lese litt om det dr. Torkil selv sier om proteiner:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Er man på ketolysekuren vil alt for mye protein medføre at en del av proteinet forbrennes. Aminosyrene nedbrytes i leveren og kan da frigjøre glukose som er kjernen i alle de 22 aminosyrer som alle proteiner består av. Dette kan hemme vekttap og faktisk få en ut av ketose.
Derfor må man ikke spise for mye protein, og med forbud mot for mye karbohydrat blir det bare fett igjenn, derfor må man spise en god del fett.
Jeg mener ikke man bør regne så veldig på dette men benytte oppskriftene i "slank med ketolysekuren" inntil man har så god kunnskap at man kan eksperimentere noe mere på egen hånd.
Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Jeg har fått en PM med bla. følgende innhold:
""Vet ikke om du har sett ovenstående tråd. Har lest boken din igjen, men finner ikke noe om antall proteiner. Er det riktig som Nille skriver, 0,8-1,5 g pr kg kroppvekt? Det blir begrenset inntak.
Men er man i ketose brenner man vel fett. Altså man kan vel ikke være i ketose og legge på seg samtidig??
Hvis du har tid, ville jeg - og sikkert de andre bli kjempeglad for en kommentar fra deg i tråden."

Proteininntaket skal ikke være for stort når man følger ketolysekuren og jeg støtter Nilles anbefalinger. I tråden er det også henvisning til hvor mye protein det egentlig er i forskjellige matvarer, det er jo ikke tale om 80 gram kjøtt pr dag maks, men rent protein uten vann.

Ved stort overskudd av protein vil overskudet nedbrytes til aminosyrer og forbrennes i leveren. Ved forbrenning frigjør hver aminosyre et molekyl glukose (som er ryggraden i alle 22 aminosyrer) og det kan hemme vekttapet.
Ketose er i seg selv ingen garnti for vekttap. Men da det er en dyr forbrenningsmetode som demper sult og gir mye energi, vil det ofte medfører et hyggelig vekttap. Men man kan ikke spise en ubegrenset mengde mat.

Håper det var litt oppklarende.

Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

hei
20 gram , det er jo bare en liten smakebitt av en biff.
Jeg har aldri regnet protein, men gjort som man bør gjøre, spist lite KH og mye fett, da blir det som er igjen protein. kanskje 200 gram pr dag, altså mer enn det man trenger, men ikke så mye at man kommer ut av ketose (les i boken).
Vennlig Hilsen
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:55   #3
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Proteiner

Det var ikke så veldig oppklarende egentlig, det sa meg at kosten i hovedsak ikke bør bestå av proteiner men fett. Dette visste jeg. Men de ganene kosten mitt har bestått av hovedsaklig proteiner, så har også kaloriinntaket mitt vært under 1000 den dagen.. men jeg har kunn sett på prosentandel.. ikke antall..

Men om jeg veier 100kg så er ikke 100g proteiner mye? Tror det har vært det høyeste jeg har inntatt.. tror.. skal prøve å følge med det også.

Går uansett nedover på skalaen, og er i ketose.. så jeg var bare litt bekymret helsemessig og ikke med tanke på vekttap.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:57   #4
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Smile

Sv: Proteiner

Men uansett takk for svar!!

Ja å overse skrivefeilene mine.. sparer rettskrivinga til skolestart..

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 16:38   #5
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Proteiner

Jeg har akkurat satt meg litt mer inn i dette med proteininntak. Selv gikk jeg ned masse i starten i ketose. Hadde da ikke fokus på proteininntaket. Sørget for å være i ketose og syntes jeg spiste masse fett. Etter en stund bråstoppet vekten. Jeg har prøvd mye for å knekke koden, uten å ha blitt så klok.

Nå har jeg imidlertid fått litt tips fra en ernæringsterepeut ang inntak av proteiner. Hun anbefalte at jeg spiste 1 gram protein pr ønsket kroppsvekt. Og videre 1 gram protein pr kroppsvekt når vekten har stabilisert seg (dvs samme mengde). Så nå har jeg justert ned proteininntaket mitt og ersattet dette med fett.

Dette var litt i forhold til vektreduksjon som du jo skrev ikke var det viktigste. Går du ned i vekt er det jo foreløpig greit det du gjør. Kan være nyttig å tenke på hvis du stopper opp før du er fornøyd med vekten. I forhold til helse, har jeg lest flere steder at det ikke er gunstig å få i seg for mye protein. Jeg merker at det jeg gjør nå er enda bedre for mitt blodsukker, så mitt forhøye proteininntak har ihvertfall ikke vært helt heldig for meg.

Lykke til .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 17:24   #6
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Proteiner

Hmm.. men det høres jo fornuftig ut. Går ned det nu, men 100 er jo uansett mindre enn jeg veier, men ikke akkurat ønsket vekt!!!!

Men 70 hadde vært usannsynlig bra, å kan jo kanskje være en ide å legge nivået der, kanskje jeg når målet litt letter også.. *håpe*
Antar at dersom en som er profosjonell mener at det vil være det lureste er å spise antall gram per kilo kroppsvekt, da kan det jo ikke være uheldig helsemessig heller..

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Svar

Emneord
proteiner


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Proteiner viet60 Ketolysekuren 4 31-10-09 14:58
Proteiner? beate Lavkarbo generelt 6 23-03-08 01:32
Proteiner ... cilemora Ketolysekuren 6 11-09-07 21:08
Proteiner. polvott Spørsmål og svar 22 21-06-06 23:05
OE og proteiner mofe Optimal Ernæring 7 22-01-06 19:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no