Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Noen med peiling? Kondisjon ...

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-08-10, 12:31   #1
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Noen med peiling? Kondisjon ...

Som overvektig stort sett hele mitt liv, så er det med trening litt komplisert. Har nå (ihvertfall i stor grad) kommet over redselen med å trene blandt folk. Takket være ei god vennine som har dratt meg med, på både treningssenter og ut på veier og stier. Dette var steder jeg ikke ville trent på tidligere, i frykt for.. ja jeg vet ikkje helt.

Men det betyr jo at kondisen min er elendig, i og med at jogging og sånn utelukka seg selv før..

Nå prøver jeg meg derimot ute, med treningsopplegg for øke kondisen gradvis og nytt nivå opp pr. uke. Men jeg føler at jeg når ett platå.. å at det er alt for lavt enn det jeg ønsker. Det er ikke musklene jeg føler jeg sliter med.. høyprotein kost for tia har jeg jo også, føler ikke at jeg blir supersliten heller. Pust derimot mangler.. har merket at dersom jeg innimellom trekker pusten ekstra dypt, så holder jeg ut lengre.. Men har ikke egentlig forutsetninger for vite hvordan bli bedre.

Eller må jeg bare ta tia til hjelp.. holde meg på et nivå til jeg føle at jeg mestre det, å heller bare la være å følge "vanlig" fremgangstid? Jeg tenker at jeg bare ikke presser meg elv hard nok om jeg ikke følger det angitte tempoet..

Har ikke råd til personlig trener, så håper det er noen med erfaring som kan komme tips for å best øke kondisjonen.. Er veldig frustrerende side det går så greit framover på styrke trening.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 12:40   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Noen med peiling? Kondisjon..

Som overvektig halve livet, har trening og trim for meg vært fremmedord
Men etter jeg begynte å lee på meg har jeg øka gradvis. Ikke gjort mer utover enn det jeg orker. MEN jeg har måtta lært meg å tåle å bli andpusten (har alltid hata å bli andpusten )
Jeg begynte i det små med å gå turer, leika på wii'en med noen trimprogram der, boksing osv... Og nå danser jeg Zumba nesten hver dag. Kondisen har øka, jeg klarer mer og mer.
Men som sagt, jeg har brukt tid

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 14:18   #3
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling? Kondisjon..

Hei!
Jeg begynte på treningsenter for 2 år siden og har på den tiden fått kjempegod kondisjon.
Starta med ellipsemaskin 2 g i uka, begynte med 20-30 min og etterhvert opp til en time.
De siste månedene har jeg gått på spinningtimene på treningssenteret. Jeg var veldig skeptisk til om det kunne være noe for meg, men er blitt veldig glad i de timene. Kjekt å være på time sammen med andre, det gjør at jeg jobber ekstra hardt!
Lykke til!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 08:45   #4
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Noen med peiling? Kondisjon..

Hei
Hva er målet ditt, og hvor mye tid ønsker du å bruke på trening? Dette er spørsmål som du bør besvare før du setter i gang. Å få bedre kondis kan være så mangt. Kanskje du skal lage deg en testløype slik at du kan måle fremgangen etterhvert?

Den raskeste måten å øke kondisjonen på er nok intervallbasert trening, dvs at du har perioder med innsats og "hviler" innimellom disse periodene. Google f.eks 4x4 intervalltrening. Dette er en fin treningsform om man ikke ønsker å bruke så mye tid på treningen. Kan brukes i.f.h.t. både løping, gange, sykling, rockering, svømming, dans osv. Du vil se ,når du leser om dette, at du ikke kan gjøre dette hver dag da kroppen trenger tid til restitusjon.
Lykke til!

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:23   #5
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

No pain no gain, kjør intervaller som Leif beskriver samt gå rooooolige turer på 2-3 timer innimellom. Skal love deg framgang.

NB! Viktig at intervallene gjennomføres "riktig" for best mulig framgang. Google er din venn

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 21:26   #6
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Takk for alle svar!!

Ønsker å kunne jogge i lengre enn 5-6min sammenhengende i første omgang, har rekord på 8 min påtredemølle, men klarer ikke å oppnå det ute, med ulik stigning. Vil helst kunne jogge ute, trives i frisk luft. Endelig mål er i mine drømmer 1 time. Går gjør jeg daglig, til fra jobb, skole og butikk.

Følger intervall trening, men sliter rundt uke tre i begge variantene jeg har prøvd. Men det er ikke fordi jeg føler meg så himla sliten, eller at føttene mine verker.. men føles som å mangle pust. Skulle tro jeg va storrøker og ikke en som aldri har røkt.

NB; sykle turer på en time eller to, og spinning det fixer jeg fint. Har bare lyst å mestre jogging også, kanskje når det har blitt 20 kilo mindre å bære på..

Vil tro det har med kondis, styrke på arm og bein trener jeg på studio og hær føler jeg stadig forbedring. Bare ikke i løpingen og det føles litt frustrerende.

Men takk for svar og oppmuntring!! får vel bare holde på videre!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 21:55   #7
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Hva med å bruke sykkel fram til du har gått ned i vekt? Løping med tung kropp sliter mye på ledd og du kan pådra deg kneskader som blir langvarige og frustrerende.

Jeg anbefaler sykkel, få hjelp til riktig innstilling til deg og sin kropp og du vil slite langt mindre på leddene samtidig som treningseffekten blir minst like bra. Svømming er enda bedre alternativt hvis du absolutt vil bruke joggesko, finn deg en bratt motbakke, da holder det med å gå fort så kommer pulsen samtidig som du skåner kroppen for løping

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:16   #8
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Dette er et tips (og en link) jeg har postet flere steder på forumet, men min erfaring er at mange går i samme fellen som Dr.Mercola tydeligvis har gjort i tredve år...

http://fitness.mercola.com/sites/fit...g-effects.aspx

Jeg kan skrive under på at det (prinsippet) virker, fra min egen og mange andres erfaringer

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 23:05   #9
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Hva med å bruke sykkel fram til du har gått ned i vekt? Løping med tung kropp sliter mye på ledd og du kan pådra deg kneskader som blir langvarige og frustrerende.

Jeg anbefaler sykkel, få hjelp til riktig innstilling til deg og sin kropp og du vil slite langt mindre på leddene samtidig som treningseffekten blir minst like bra. Svømming er enda bedre alternativt hvis du absolutt vil bruke joggesko, finn deg en bratt motbakke, da holder det med å gå fort så kommer pulsen samtidig som du skåner kroppen for løping

Takk for tips.. det er nok ett poeng å bruke sykkel litt mer, ihvertfall til jeg veier litt mindre. Men du vet, når man først har fått det for seg at det er noe man vil.. Men som sagt, kanskje det vil være lurt å sykle ihvertfall oftest inntil videre.

Til deg som kom med siste tipset.. mulig det var kjæmpe bra, men det vil jeg ikke finne ut av, for det dukket bare opp ett pop up som ba meg registrere meg.. noe jeg ikke er utpreget glad i å gjøre før jeg vet hva det er snakk om. Mulig det er opera nettleseren min, men kunne heller ikke fjerne pop upen, for å lese den delen som var tilgjengelig uten reg. heller. Desverre

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:13   #10
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Dette er et tips (og en link) jeg har postet flere steder på forumet, men min erfaring er at mange går i samme fellen som Dr.Mercola tydeligvis har gjort i tredve år...

http://fitness.mercola.com/sites/fit...g-effects.aspx

Jeg kan skrive under på at det (prinsippet) virker, fra min egen og mange andres erfaringer

Går det an å komme inn på denne siden uten å betale?

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:35   #11
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Ops, beklager hvis jeg linket til feil side på mercola.com. Jeg har registrert meg på siden hans, men betaler ingenting. Mulig derfor jeg kommer meg inn direkte på siden. Mercola.com er en seriøs aktør, ja han selger saker og ting, men det er mye god info der.

Søk på peak fitness, eller peak 8 fitness eller noe slikt. Det skal det være mulig å gjøre inne på sidene hans.

Evt kan man søke på tabata trening på google. Det er vel en del av samme prinsippet, tror jeg, har bare hørt litt om det..

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:28   #12
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling? Kondisjon ...

Noe av det lureste jeg noen gang har gjort var å kjøpe meg pulsklokke. Da har du langt bedre forutsetning for å vite hvor stor belastning/intensitet du har på treningen din, og kan justere opp eller ned. Det er sannsynlig at du rett og slett kjører på litt for hardt, og at det er derfor du sliter. Det er fort gjort å komme opp i høy andel av makspuls når man har noen kilo ekstra å dra på.

Når du blir i bedre form vil en pulsklokke hjelpe deg til å trene i riktig sone, enten du kjører langdrag på lav intensitet eller trener intervaller.

For ikke å snakke om hvor motiverende det er - men så er jeg av typen som liker lister og tabeller og statistikker

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
kondisjon, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har peiling på data? paprika Generell diskusjon 13 13-06-10 21:48
Noen som har peiling? scartz Spørsmål og svar 10 08-04-09 00:13
Noen med peiling på glukosebelastning? MonicaA Spørsmål og svar 2 29-01-08 00:07
Noen med peiling på datamaskiner her? jeef-micro Generell diskusjon 6 05-02-07 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no