Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Beregning av næringsinnhold i oppskrifter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-17, 12:28   #1
Tron
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2017
Hvor: Bodø
Innlegg: 2
Tron er på en erverdig vei

Beregning av næringsinnhold i oppskrifter

Hei.
Jeg er ny på forumet og har lett litt uten å finne svar på en beregningsmetode av næringsinnhold. Så med fare for å stille allerede besvarte spørsmål ber jeg om forlatelse på forhånd.

Jeg lager et eget oppskrifts system som regner ut fordelingen mellom karbo, fett og protein innholdet i oppskriftene.
Når det gjelder oppskrifter med mye væske, og da i særdeleshet vann som fordamper i tilberedningen, er jeg litt i villrede på hvordan dette bør tas hensyn til.
Eksempelvis en enkel knekkebrød oppskrift hvor tilnærmet all væske er borte når knekkebrødene er ferdig stekte.
-200 gr. Solsikkefrø
-50 gr. Linfrø
-60 gr. Sesamfrø, uten skall
-50 gr. Fiberfin
-5,0 dl. Vann
-Fiberhusk, Sukrin og Salt

Hvis en regner ut fordelingen, inkludert vannet (500 gr.), blir fordelingen pr 100 gram ca slik:
- Karbo:4,6 % - Fett:20,9 % - Protein 8,3 %
Men hvis en regner ut fordelingen uten vann blir fordelingen pr 100 gram ca slik:
- Karbo:11,0 % - Fett:49,0 % - 17,6 %

En får dermed to veldig forskjellige svar og jeg tenker at den uten vann gir det mest riktige bildet. Men jeg tror kanskje at metoden som inkluderer væskemengden er den som brukes på forbrukerdeklarasjonene.

Er det noen som vet hvordan dette skal gjøres og hva som er vanlig praksis ved slike beregninger?

Tron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Naturlige råvarer jeg finner i vanlige dagligvarebutikker. Generelt lite karbo og mye fett. Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 15:59   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Beregning av næringsinnhold i oppskrifter

Jeg regner næringsinnhold uten vann

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-10-17, 14:35   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Beregning av næringsinnhold i oppskrifter

Fordelingen er jo uavhengig av vann!

Hvis du har 100g protein, 100g fett, 5g karbo i ei 5 liter suppe! så vil fordelingen være

protein 100g x 4kcal/g = 400kcal 30%
fett 100g x 9kcal/g = 900kcal 68%
karbo 5g x 4kcal/g = 20kcal 2%
sum 1320kcal 100%

Legg merke til at vannet kunne være 10 liter uten at det påvirker noe som helst annet enn hvor mye det ender opp med å være!

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 23:50   #4
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Beregning av næringsinnhold i oppskrifter

Hvis vannet havner i magen tar jeg det med.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-17, 16:56   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Beregning av næringsinnhold i oppskrifter

Slik jeg ser det så skjer det 2 feil her.

1. Man bruker gram protein/karbo/fett istedenfor kcal fra protein/karbo/fett
2. Vannet. Det er 0kcal i det.. Vannets påvirkning på fordelingen vil være 0% så sant det ikke er isbiter, da er det negative kcal.

På energitetthet derimot er vannet viktig. F.eks. kcal/100g i brød osv.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar

Emneord
næringsinnhold, oppskrifter


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp med beregning av mat senka Spørsmål og svar 10 04-02-12 17:32
Beregning av kh-innhold? boca Ketolysekuren 3 15-08-10 23:45
Beregning av karber i brød. Lillemy71 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 28-03-10 22:06
Beregning av protein, fett og karb på ketolyse? faja Spørsmål og svar 6 23-01-10 17:18
vitamin beregning- Fitday!! dingpot Generell diskusjon 2 08-03-05 23:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no