Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Treningsdrikke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-11, 15:54   #1
Jenteoje93
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 14
Jenteoje93 er på en erverdig vei

Treningsdrikke?

Finnes det noen lavkarbo treningsdrikk?
Som jeg kan ta etter jogging.

Snakker ikke om vanlig proteinpulver for muskelbygging.

Jenteoje93 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 15:58   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Treningsdrikke?

Vann! Ja, det er litt flåsete, men om du ikke har spesielle behov (veldig hard trening) så er vann helt ok. Når du går på lavkarbo har jo kroppen "niste" med seg...

Bare pass på å få i deg mineraler i etterkant - som vanlig - dersom du svetter mye.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 15:59   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Treningsdrikke?

Hvis du finner en lavkarbodrikk så er det antakeligvis proteiner den består av, så det er like greit å kjøpe noe proteinpulver med lite karbohydrater.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 15:59   #4
Jenteoje93
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 14
Jenteoje93 er på en erverdig vei

Sv: Treningsdrikke?

Glemte å skrive at det ikke må være melk i den.

Ja går med vann, men bør ikke kroppen få i seg noe proteiner etter joggetur?
Pleier å spise 1 timer etter vartfall.

Jenteoje93 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 16:00   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Treningsdrikke?

Jo, kroppen din bør få i seg noe næring sånn innen en halvtime etter trening Evt så kan du drikke farris, for å få fylt på saltlagrene litt igjen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 17:33   #6
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Treningsdrikke?

Nå vet jeg ikke hvor mye karber du kan få i deg. Vann er den beste tørstedrikken. Ingen skjulte karber og godt.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 09:30   #7
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Treningsdrikke?

Det med å fylle opp lagrene igjen etter en treningsøkt kan jo være så mangt. Det kommer jo an på trenigsitensitet og lengde. Hvor mye en har å ta av på egen kropp etc... Spiser en et lett måltid og drikke vann i forkant av en normal økt, så trenger en ikke fylle på med vann før etter ca 1 time, da bør en tenke på væskepåfyll. Når det gjelder mat etter trening, ja så spis om du er sulten om ikke, ja så lar du være. På lavkabo skal en jo kun spise når en er sulten, så hvorfor spise rett etter trening om en ikke er sulten? Gamle myter ofte, men det er basert på høykarbo mat og de som trener med høy int. og tømmer kroppen skikkelig. Om du går, jogger, sykler, zumbatima eller airobic på opptil en time er dette ingen grunn til å måtte løpe hjem og spise med en gang om du ikke er skrubbsulten da. Litt vann og en neve med nøtter holder lenge det. Lytt til kroppen den gir ofte beskjed om hva

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 09:47   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Treningsdrikke?

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Det med å fylle opp lagrene igjen etter en treningsøkt kan jo være så mangt. Det kommer jo an på trenigsitensitet og lengde. Hvor mye en har å ta av på egen kropp etc... Spiser en et lett måltid og drikke vann i forkant av en normal økt, så trenger en ikke fylle på med vann før etter ca 1 time, da bør en tenke på væskepåfyll. Når det gjelder mat etter trening, ja så spis om du er sulten om ikke, ja så lar du være. På lavkabo skal en jo kun spise når en er sulten, så hvorfor spise rett etter trening om en ikke er sulten? Gamle myter ofte, men det er basert på høykarbo mat og de som trener med høy int. og tømmer kroppen skikkelig. Om du går, jogger, sykler, zumbatima eller airobic på opptil en time er dette ingen grunn til å måtte løpe hjem og spise med en gang om du ikke er skrubbsulten da. Litt vann og en neve med nøtter holder lenge det. Lytt til kroppen den gir ofte beskjed om hva

Har du noe forskning å vise til ang dette at man ikke har noen fordeler av å fylle på med hvertfall proteiner og fett kort tid etter trening, når man spiser lavkarbo?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:40   #9
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Treningsdrikke?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har du noe forskning å vise til ang dette at man ikke har noen fordeler av å fylle på med hvertfall proteiner og fett kort tid etter trening, når man spiser lavkarbo?

Nei, men alt trenger ikke forskning resultater. Det er igrunnen lov å bruke sunn fornuft av og til. Mange trener sjelden så hardt at de trenger så mye påfyll av proteinshaker etc.... ta en kopp kaffe med litt fløte oppi, masse proteiner der også. Eneste vi MÅ ha etter en normal aktivitetsøkt er væske, det andre påfyllet må vi kjenne etter på ens egen kropp. Det er ikke mange av oss her inne på forumet som driver med idrett på toppniva og da er sunn fornuft det beste.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:39   #10
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Treningsdrikke?

Enig i at man ikke trenger å spise med en gang etter trening med mindre man er sulten.

Rådet om å spise rett etter trening er jo basert på høykarbo kosthold, hvor meningen er å fylle opp igjen glykogenlagrene som har blitt tømt under treningsøkten. Det skal ikke vi :-)

Men er du sulten kan du jo spise noen nøtter som sagt, drikke litt farris er sikkert lurt, evt kan du jo bruke lavkarbo proteinpulver og blande med vann istedet for melk.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:41   #11
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Treningsdrikke?

Ser forresten at din kostholdsfilosofi er lavkarbo, ikke ketolyse som jeg automatisk antok :-p Så da kan det jo være at det jeg sier ikke stemmer overens med ditt kosthold.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:24   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Treningsdrikke?

Vel den forskningen jeg har sett sier ganske klart og tydelig at å innta karbohydrater OG proteiner i et relativt kort vindu etter at treninga er overstått vil være i veldig stor hjelp i restitusjonen Så da sier den sunne fornuften min meg at det er lurt å spise (eller drikke) noe hvertfall proteinrikt er sunn fornuft. Karbohydratene er jo da for å fylle opp glykogenlagrene, som dere sier, noe de som spiser ketogent selvfølgelig ikke trenger tenke på. Men proteinene har vel da ( i tillegg til å hjelpe til med å fylle glykogenlagrene som ketosefolk ikke trenger tenke på) som jobb å reparere muskelvevet, aka proteinsyntese.

Nei, det er kanskje ikke SÅ mange her inne som trener kjempeseriøst, men det betyr vel ikke at man bare kan drite i å hjelpe kroppen til å få mest mulig ut av treninga, både under og etterpå?

Sier ikke at man skal trøkke i seg noe med en gang, dersom det byr en i mot, men hvis man klarer det så har det helt klart positiv virkning. Selv blir jeg syk hvis ikke jeg får i meg noe mat fort etter treninga. Det er kanskje immunforsvaret som tar seg en hvil eller noe i vente på å få næringen den trenger etter å ha blitt kjørt hardt? Ikke vet jeg. Har hvertfall flere ganger blitt i veldig dårlig form hvis det har gått for lenge mellom trening og mat. Det betyr IKKE at jeg mener dette stemmer for alle, men vil fortsatt si at det generelle rådet fortsatt bør være at det er lurt å få i seg NOE fort etter trening

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 14:18   #13
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Treningsdrikke?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

vel den forskningen jeg har sett sier ganske klart og tydelig at å innta karbohydrater og proteiner i et relativt kort vindu etter at treninga er overstått vil være i veldig stor hjelp i restitusjonen så da sier den sunne fornuften min meg at det er lurt å spise (eller drikke) noe hvertfall proteinrikt er sunn fornuft. Karbohydratene er jo da for å fylle opp glykogenlagrene, som dere sier, noe de som spiser ketogent selvfølgelig ikke trenger tenke på. Men proteinene har vel da ( i tillegg til å hjelpe til med å fylle glykogenlagrene som ketosefolk ikke trenger tenke på) som jobb å reparere muskelvevet, aka proteinsyntese.

Nei, det er kanskje ikke så mange her inne som trener kjempeseriøst, men det betyr vel ikke at man bare kan drite i å hjelpe kroppen til å få mest mulig ut av treninga, både under og etterpå?

Sier ikke at man skal trøkke i seg noe med en gang, dersom det byr en i mot, men hvis man klarer det så har det helt klart positiv virkning. Selv blir jeg syk hvis ikke jeg får i meg noe mat fort etter treninga. Det er kanskje immunforsvaret som tar seg en hvil eller noe i vente på å få næringen den trenger etter å ha blitt kjørt hardt? Ikke vet jeg. Har hvertfall flere ganger blitt i veldig dårlig form hvis det har gått for lenge mellom trening og mat. Det betyr ikke at jeg mener dette stemmer for alle, men vil fortsatt si at det generelle rådet fortsatt bør være at det er lurt å få i seg noe fort etter trening

javel

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 15:12   #14
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Treningsdrikke?

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Nei, men alt trenger ikke forskning resultater. Det er igrunnen lov å bruke sunn fornuft av og til.

Selvfølgelig trenger en forskning for å slå fast noe. Sunn fornuft var det som fikk folk redd for fettet i første omgang. Sunn fornufts sier så mye rart...

Ellers er det godt for kroppen å få i seg veske, salt og proteiner etter trening. Hvordan en gjør det får være opp til hver enkelt.

Noen tips til TS;
- Litt salte nøtter og vann er lett å få med seg.
- Avokado med litt salt og vann
- Kjøtt-/Fiskepålegg - og vann

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 16:20   #15
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Treningsdrikke?

Vann! Du kan jo la leveren din ta seg av jobben med å etterfylle glukose på musklene dine?

macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no