Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Smaken av karbohydrater?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-08, 20:52   #1
karboklovn
Juniormedlem
 
karboklovn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 28
karboklovn er på en erverdig vei

Smaken av karbohydrater?

I programmet "Sannheten om mat" som gikk på NRK1 kl 20:00 idag så gjorde de et par eksperimenter med karbohydrater. For de som ikke så det skal jeg prøve å oppsummere kort. Bl.a. sendte de to lag, et med høykarbo- og et med lavkarbodiett, ut på sykkeltur. Ikke så veldig overraskende var det høykarbo-laget som vant.

Det andre eksperimentet var derimot mer interessant. De delte noen arbeidere inn i tre grupper som skulle kutte hver sin del like store andel av en sukkerrørsplantasje. Det ene laget fikk kun vann hvert kvarter, det andre fikk vann tilsatt karbohydrater, og det siste fikk bare lov til å skylle munnen med vann tilsatt karbohydrater. Det var det sistnevnte laget som stakk av med seieren. Det skulle visstnok skyldes at kroppen har reseptorer i munnen som registrerer at det er karbohydrater på vei og dermed gir klarsignal til kroppen om å avgi mer energi.

Det jeg lurer på er om noen av dere har gjort lignende erfaringer? Dersom dette er tilfelle skulle man jo tro at man på en lavkarbo-diett potensielt kan bedre utholdenheten sin på treningsøkter kun ved å skylle munnen med cola (f.eks.) og ergo øke fettforbrenningen! Eller hva tror dere? Verdt å prøve kanskje?

karboklovn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 21:01   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaken av karbohydrater?

Hvis noen prøver dette vil jeg gjerne høre hvordan det går. Jeg elsker snarveier.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 21:04   #3
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Smaken av karbohydrater?

Men jeg har lest et annet (seriøst) sted at sukker er et av de få stoffene som kan tas opp allerede i munnen. I liten grad, selvsagt, men kanskje nok til å ødelegge en ketogen diett?

Og, sukker, inntatt på vanlig måte (altså ikke bare spyttet ut), forårsaker jo et energikick med et påfølgende crash. Denne "skylle-metoden" vil vel gi samme effekt?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 21:17   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaken av karbohydrater?

Jeg kunne nesten føle hodepinen til de som ikke fikk karbohydrater på den fem-timers sykkelturen.. Når de ikke spiste lavkarbo til vanlig! Tenk dere det, sykle i fem timer dagen man begynner på ketolyse og kroppen er vant til karber..*ristepåhodet*

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 21:27   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Smaken av karbohydrater?

ja, det var et IRRITERENDE program..grr...dårlig forskning og konklusjonen da...de kan da ikke forvente anna når de gir folk slike "kræsjintro" til energiendring. Usj..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 21:44   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Smaken av karbohydrater?

Dette minner meg om en kompis som skulle teste lavkarbo. Han prøvde lavkarbo en heeeeeel dag (!) før en tøff treningsøkt og konkluderte med at det føltes veldig tungt å trene den dagen. Jeg ler enda..... :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:32   #7
karboklovn
Juniormedlem
 
karboklovn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 28
karboklovn er på en erverdig vei

Sv: Smaken av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Men jeg har lest et annet (seriøst) sted at sukker er et av de få stoffene som kan tas opp allerede i munnen. I liten grad, selvsagt, men kanskje nok til å ødelegge en ketogen diett?

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har svært vanskelig for å tro at kroppen har sjans til å ta opp karbohydrater i noe særlig grad fra væske som kun blir skyldt rundt i munnen i noen sekunder. Dette må være minimalt i tilfelle.

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Og, sukker, inntatt på vanlig måte (altså ikke bare spyttet ut), forårsaker jo et energikick med et påfølgende crash. Denne "skylle-metoden" vil vel gi samme effekt?

Hva mener du med påfølgende crash?

karboklovn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:39   #8
karboklovn
Juniormedlem
 
karboklovn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 28
karboklovn er på en erverdig vei

Sv: Smaken av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Jeg kunne nesten føle hodepinen til de som ikke fikk karbohydrater på den fem-timers sykkelturen.. Når de ikke spiste lavkarbo til vanlig! Tenk dere det, sykle i fem timer dagen man begynner på ketolyse og kroppen er vant til karber..*ristepåhodet*

Enig. Dessuten kan det tenkes at de skjønte det var noe muffins når de fikk kun egg & bacon til frokost. Og undersøkelsen var jo allerede ramponert etter sykkelturen, da var de uansett altfor demotiverte til at kostholdet lenger hadde noen betydning.

I det hele tatt kan man jo stille seg mange spørsmål ved mange av undersøkelsene i programmet. De bar preg av å være ganske så uvitenskapelige, og ikke for å høres konspiratorisk ut, men av og til fikk jeg inntrykk av at produsentene hadde bestemt seg for konklusjonen på forhånd (bl.a. eksperimentet med taxi-sjåførene). Men, uansett litt artig da.

karboklovn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:38   #9
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Smaken av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av karboklovn, her.

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har svært vanskelig for å tro at kroppen har sjans til å ta opp karbohydrater i noe særlig grad fra væske som kun blir skyldt rundt i munnen i noen sekunder. Dette må være minimalt i tilfelle.



Hva mener du med påfølgende crash?

Svært grunnleggende kunnskap om ernæring. Raske karbohydrater gir et kortvarig energikick, fordi det gir blodsukkeret et boost. Så faller blodsukkeret igjen, gjerne til et enda lavere nivå enn før man inntok de raske karbohydratene, og man føler seg som oftest enda mer sliten/trøtt/nedfor enn før man inntok dem- den svært kloke ernærningsfysiologen Fredrik Paulun (en GI-guru, som lanserte teorier lignende de Fedon har gjort seg rik på, ti år tidligere), kaller det "blodsukkerblues".

Dette er et av hovedpoengene med å følge et lavkarbo-kosthold, man holder blodsukkeret på et stabilt nivå, og unngår en blodsukker-berg og dalbane.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 02:19   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Smaken av karbohydrater?

Å skylle munnen med cola ville vel ikke være å anbefale i noe tilfelle

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 21:36   #11
karboklovn
Juniormedlem
 
karboklovn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 28
karboklovn er på en erverdig vei

Sv: Smaken av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Svært grunnleggende kunnskap om ernæring. Raske karbohydrater gir et kortvarig energikick, fordi det gir blodsukkeret et boost. Så faller blodsukkeret igjen, gjerne til et enda lavere nivå enn før man inntok de raske karbohydratene, og man føler seg som oftest enda mer sliten/trøtt/nedfor enn før man inntok dem- den svært kloke ernærningsfysiologen Fredrik Paulun (en GI-guru, som lanserte teorier lignende de Fedon har gjort seg rik på, ti år tidligere), kaller det "blodsukkerblues".

Dette er et av hovedpoengene med å følge et lavkarbo-kosthold, man holder blodsukkeret på et stabilt nivå, og unngår en blodsukker-berg og dalbane.

Ok, jeg forstår hva du mener med begrepet "crash", men jeg forstår fortsatt ikke hva du mener med at denne skyllemetoden vil føre til samme type "crash" som ved vanlig inntak av karbohydrater. Her er det jo ikke snakk om inntak, kun skylling/smaking. Kan du forklare?

karboklovn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 21:38   #12
karboklovn
Juniormedlem
 
karboklovn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 28
karboklovn er på en erverdig vei

Sv: Smaken av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Å skylle munnen med cola ville vel ikke være å anbefale i noe tilfelle

Hvorfor ikke? Bedre det enn å drikke det vel?

karboklovn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 21:57   #13
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Smaken av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av karboklovn, her.

Hvorfor ikke? Bedre det enn å drikke det vel?

Ikke for tennene dine

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Appelsinfromasj (eller den smaken du vil, dette er nydelig) Iset Kake/dessert og snacks 22 29-01-13 16:57
Takler ikke soyaprotein-smaken (bakemixen etc) høna Ketolysekuren 6 15-07-08 12:12
Karbohydrater Nila Lavkarbo generelt 8 04-07-07 21:14
Smaken endret seg? Robyn Ketolysekuren 3 24-06-07 22:45
Hva er det som lager den fæle smaken når det IKKE er bakemixen? Tette80 Ketolysekuren 2 24-04-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no