Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-10, 09:42   #1
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

fvorittkaken min. Og jeg er så innmari fysen på den

Trenger hjelp til å få den mer lavkarbisk,rett og slett. Det er en grei oppskrift egentlig, men det er jo hvetemel i den..noen ideer om hva det er best å erstatte det med?

kokesjokoladen tenker jeg å bytte med noe ala boccia hva det heter
og bytter sukkeret med sukrin. Jeg bare må ha et par stykker til helga


Sjokoladekake

200 g kokesjokolade
200g smør
4 egg
2 dl sukker
2 dl hvtemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 ss sterk kaffe

smelt smør og sjokolade sammen, og tilsett eggeplommene. Bland det andre oppi. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn. Røren helles i en form på 24 cm. stekes midt i ovnen i 15 min på 225 grader. Skal være bløt i midten.


Sist redigert av Nala29 : 18-02-10 kl 09:53.
Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 09:55   #2
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken...

Kaster berre ut forslag uten å ha sett oppskrifta:

Mandelmjøl, kokosmjøl, bakemiks? Soyamjøl eller soyaprotein. (har ingen erfaring med desse.)
Det går jo an å lage sjokoladekake heilt uten mjøl eller mjølerstatning, Black Sunday f.eks, kan jo finne inspirasjon fra den, kanskje du får til ein kombinasjon?

Edit: No når eg ser oppskrifta så er den jo ikkje så langt fra Black Sunday, og den er god. :]

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:12   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken...

Ja, jeg tror du fint kan prøve den uten hvetemel, jeg! Den vil trolig bli litt "tyngre", men da spiser du kanskje mindre av den

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:17   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken...

Enig med hun over. Jeg pleier å lage en sjokoladekake med 1 ss hvetemel i. Og den ss går det fint an å sløyfe også. Kaken blir tung og nydelig, som sjokoladefondant. Jeg lar den stå i kjøleskapet natten over eller i fryseren noen timer, så den stivner. Blir som konfekt!

Hva med Black Sunday-kaken her inne? Den er jo tilsvarende, og lavkarbo.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:29   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken...

Liknar litt på oppskrifta eg fann i ei cajun-kokebok i helga. Men den var det null mjøl i. Eg berre bytta ut sukkeret med splenda (dose-forholda står på pakken). Smelta sjokolade og smør saman og hadde i ein god skvett sterk kaffi, piska eggedosis med splendaen og egga, hadde i bakepulver og vaniljeessens. Kjølte ned sjokoladeblandinga litt før eg rørte det inn skei for skei i eggedosisen. Hadde i smurt form. Steikte vel nærare 2 timar på 120 grader, etter oppskrifta.
Den datt litt saman når den kjølte ned, men den var berre NYDELEG! Og nesten som konfekt når den fekk stå i kjøleskap.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:50   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Du kan også lage den i store amerikanske muffinsformer, da blir det sjokkisfondant. Jeg liker fondant både varm og kald. Og du kan variere med sjokolader med smak. Jeg har feks. brukt Freia Dark Mint med svært godt resultat. Det samme med Freia Dark Orange.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 12:57   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Hva med å prøve denne?

Fedons franske sjokoladekake
2 plater a 125 g mørk kokesjokolade
150 g smør
5 store egg
125 g fruktose
2 ts vaniljesukker

Springform 24 cm i diameter
Stekes i oven ved 160 grader i 50-60 min.

Smør formen og dekk bunnen med bakepapir
Brekk opp sjokoladen og smelt den sammen med smøret på svak varme. Rør kraftig til sjokolade og smør blir til en jevn masse. Avkjøl til romtemperatur.
Skill eggene. Pisk en tykk og lys eggedosis av eggeplommene, og halvparten av fruktosen og vaniljesukkeret. Pisk eggehvitene stive og pisk inn resten av gruktosen til tykk marengs. Rør sammen sjokoladen og eggedosis og vend i de stivpiskede eggehvitene. Fyll røren i formen og stek kaken på nederste rille i ovnen. Sett formen på en rist og avkjøl kaken i formen. Klem ned det sprøe skallet på kaken når den er kald og glaser den med sjokoladeglasur

Sjokoladeglasur:
1 dl kremfløte eller soyafløte
1 plate a 125 g mørk kokesjokolade

Kok opp fløten. Brekk sjokoladen i små stykker og rør den i den kokende fløten så sjokoladen smelter. Gell den over kaken og glatt den forsiktig til. Sett kaken kjørlig så glasuren stivner.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 13:23   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Den der (Fedons franske) er faaarlig. Mannen min har forbudt meg å lage den mer enn et par ganger i året, han spiser nemlig halve kaken selv uten noen som helst form for selvkontroll.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 14:42   #9
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den der (Fedons franske) er faaarlig. Mannen min har forbudt meg å lage den mer enn et par ganger i året, han spiser nemlig halve kaken selv uten noen som helst form for selvkontroll.


..hehe...

takker! Her bli det sjokoladekake!! nammis

Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 18:51   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Fedons franske er bare helt herlig som det meste annet franske

Jeg hadde ikke giddet å gjøre om på den oppskriften din, men bakt Fedons franske, men med splenda ller sukring istedet for fruktose som inneholder MYE karber og som faktisk påvirker blodsukkeret.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 12:49   #11
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Hvor mye sukrin skal man ha istedet for fruktose?

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 13:55   #12
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Hvor mye sukrin skal man ha istedet for fruktose?


lurer jeg og på. doseres sukrin som sukker likt i oppskriften ( originalen)

Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Økt 10 cm denne uka! geysirland Ketolysekuren 3 07-09-07 07:44
Lest denne? Albertine Nyheter / media 4 01-02-06 21:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no