Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

AD/HD- problematikk

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-08, 10:09   #1
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

AD/HD- problematikk

Lurer på om feil kosthold har ført til eksplosjonen av adhd barn? Har selv 2 stk barn som har denne diagnosen. Ingen av de bruker medisin pga alvorlige bivirkninger.De får begge tilskudd av iq- en konsentrert fiskeolje. Etter ca 1/2 år på denne olja har de begge vært symptomfrie, og velfungerende. Da jeg ble gravid med nr 3, var jeg blitt mer bevisst hva fett i kostholdet hadde for betydning for fosteret, og jeg spiste tran hver dag, både under svangerskap og amming. Han har ikke adhd. Lurer på om min tidliger fettforbi har forårsaket at de to første fikk adhd? Nekter helt å tro på påstanden om at så mange barn har denne lidelsen. Hvorfor? Synes adhd har kommet paralellt med fettforbien og høykarbobølgen som slo innover oss fra 80-tallet og fram til i dag. Tror dere jeg er på villspor? Noen meninger omkring dette temaet?

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 10:15   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: AD/HD- problematikk

Det der er interessante tanker , det er jo utrolig mange sykdommer som er heller moderne fenomener, som diabetes (da særlig 2), hjerte- og karsykdommer, kreft etc... Om man ser på mennesker som lever tradisjonelt (f.eks inuitter), så ser man ikke sånne tendenser. Jeg nekter å tro at dersom det var naturlig å få alle disse sykdommene i den grad vi gjør i dag, at vi hadde overlevd fra før bosetninga, jeg tror vi hadde vært skrøpelige vesenere, som hadde ramle helt ned i enden av næringskjeden og dødd ut

Eneste grunnen til av til at vi mennesker har overlevd, er at vi har vært smarte nok til å bygge hus og lage våpen og beskytte oss mot omverdenen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:07   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: AD/HD- problematikk

Du er definitivt ikke på villspor, det finnes jo studier som viser at riktig kosthold kan gi langt mindre symptomer på ADHD, ungene får det bedre og de gjør det bedre på skolen, bedre konsentrasjon osv.

Det samme gjelder autister. Det gjøres forsøk med lavkarbokosthold på autister i utlandet og disse er svært positive.

Jeg har troen på at en dag så gir man kostråd i stedenfor medisiner i mange tilfeller, ikke alle, men mange vil ha en bedre hverdag med å kutte ut karbohydrater og inkludere riktige fettstoffer.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:44   #4
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Takk for synspunkter og støtt om denne saken. Har krangla endel med barnehage og skole om dette. Det er nesten så jeg misstenker de for å tro at jeg er en dårlig mor som ikke vil gi ungene ritalin og concerta. Mine unger utviklet rytmeforstyrrelser på hjertet, og den ene utviklet personlighetsforstyrrelser. Hørte stemmer osv. Da sa jeg stopp, og sa det ikke skulle mer medisiner inn i kroppen deres, med mindre det var livsviktig. Begynte å lese endel om fettets betydning for utvikling av hjernen og nervesystemet, og etter anbefalinger beynte jeg å gi de tilskudd av fiskeolje. En type som heter IQ. Etter et halv år ringte lærinna og spurte om vi hadde begynt med medisiner igjen, for hun var blitt så rolig. Men lurer bare på om ikke andre typer fett også er gunstig for ungene og.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 12:21   #5
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: AD/HD- problematikk

Jeg tror absolutt du er inne på noe. Først vil jeg understreke at det er mange lidelser og plager som vi ikke kan skylde kostholdet. Når det er sagt, er jeg ikke i tvil om at det er en sammenheng mellom eksplosjonen ikke bare hva gjelder adhd-relaterte problemer, men også allergier og intoleranser. I en del tilfeller er kostholdet direkte årsak, i andre er det med på å forverre tilstanden. Og så tror jeg miljøet vi lever i sånn generelt ikke er så fantastisk bra for helsen..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 12:56   #6
hso
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 100
hso er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Jeg er også enig i at kostholdet har helt klar innvirkning på f.eks. ADHD og lignende problemer. Jeg vet ikke om kostholdet er årsaken til at det oppstår men det forsterker i alle fall symptomene for mange og derfor vil det også være mulig å kontrollere sykdommen gjennom kostholdet.

Vet ikke om dere så programmene Stephen Fry hadde om bipolare lidelser på NRK i vinter. Der var det et intervju med en britisk lege som hadde diagnosen alvorlig bipolar lidelse (manisk depressiv). Etter at hun kuttet ut karbohydratrik mat og pøset på med omega 3 så hadde hun vært symptomfri og ikke avhengig av medisiner. I tillegg la hun selvfølgelig vekt på å ikke stresse osv. Men det var ganske utrolige resultater!

I programmet var det også fokus på den voldsomme økningen av diagnosen bipolar lidelse blant barn i USA spesielt. Så det er vel den neste "mote diagnosen" for feilernærte vestlige barn... Og det er ganske heavy å medisinere 5-åringer med litium! Jeg tror virkelig ikke det bare er maten det er noe galt med i det vestlige samfunn!

__________________
Min journal: HSOs Nedtegnelser


hso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 13:11   #7
Dag Viljen Poleszynski
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 77
Innlegg: 8
Dag Viljen Poleszynski er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Opprinnelig lagt inn av raptor, her.

Lurer på om feil kosthold har ført til eksplosjonen av adhd-barn? Har selv 2 stk barn som har denne diagnosen. Ingen av dem bruker medisin pga alvorlige bivirkninger. De får begge tilskudd av iq - en konsentrert fiskeolje. Etter ca 1/2 år på denne olja har de begge vært symptomfrie, og velfungerende. Da jeg ble gravid med nr 3, var jeg blitt mer bevisst hva fett i kostholdet hadde for betydning for fosteret, og jeg spiste tran hver dag, både under svangerskap og amming. Han har ikke adhd. Lurer på om min tidligere fettforbi har forårsaket at de to første fikk adhd? Nekter helt å tro på påstanden om at så mange barn har denne lidelsen. Hvorfor? Synes adhd har kommet paralellt med fettforbien og høykarbobølgen som slo innover oss fra 80-tallet og fram til i dag. Tror dere jeg er på villspor? Noen meninger omkring dette temaet?

Du har trolig rett i at for lite fett (flerumettede fettsyrer) har bidratt til økningen i ADHD, mens høyrebølgen neppe har gjort det store utslaget. Du finner mer om årskene ved å søke på www.matoghelse.no
Mange hilsener,

Dag Viljen Poleszynski
Fagredaktør Mat&Helse

Dag Viljen Poleszynski er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewski Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 13:28   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: AD/HD- problematikk

høyrebølgen? Tror hun mente høyt karboinntak i kostholdet som tok av..?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 18:53   #9
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

jeg hadde skikkelig fettforbi med de to første svangerskapene mine. Var opptatt av ikke legge for mye på meg, og fulgte de kostrådene jeg fikk til punkt og prikke. Når barna var født, var helsestasjonen fanatisk når det gjaldt overvektige barn. Ikke at mine var det. De hadde sjelden tid til å spise særlig. Måtte gå etter de med brødskiva. Men helsestasjonen var ivrige på å få oss mødre til å kutte ned på fettet, og alle gode mødre gjorde jo det..

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:41   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: AD/HD- problematikk

Har en guttunge som har adhd.

Han går nå på Strattera siden han også reagerte på både conserta og ritalin. De to siste er sentralnervestimulerende, det er IKKE den første.

Den psykiateren vi har gått til sier at adhd KAN faktisk oppdages i hjernen som en slags innsnevring av blodårer, men det er visst på forsøksstadiet.

Så jeg tror IKKE at adhd kan holdes i sjakk av kosthold eller oljer/fettsyrer alene... Vi brukte en formue på Eyeq uten at det var nevneverdig forskjell på ungen.

Men NÅ har han det bra. Han sier selv at han kjenner seg myyyye bedre. Og han lette selv opp denne videon fra youtube for å vise hvordan han har det UTEN medisin...

http://www.youtube.com/watch?v=A82YDBKJYC4

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 22:47   #11
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Ingen tvil om at adhd er en reell lidelse, men mange unger får diagnosen fordi de har problemer med å sitte i ro, og så snakker de for mye. Slik var det med mine. De fant faktisk ingenting som pekte mot adhd under utredningen. de kunne begge lese og skrive ved 4 års alderen,ingen lærevansker, og klarte seg glimrende på skolen. Men de var jo høyt og lavt, og lærerene holdt på å gå ut av sitt gode skinn. Ingen av de hadde søvnproblemer heller. Sov veldig godt fra spedbarnsalder. Likevel konkluderte de med adhd, og satt de på medisiner. Synes det er litt for lettvindt. Fordi et barn har adferdsvansker, så skulle det ikke være nødvendig å medisinere og sykliggjøre de. Hvis barnehagen og skolen hadde fått flere ressurser, gjerne iform av flere ansatte kunne ting kanskje blitt anderledes.Men det koster jo endel mer enn det gjør å skrive ut resepter på medisiner. Mine klarer seg veldig bra på eye-q, og vi merker det veldig godt om de glemmer av å ta olja i en periode. Da går aktivitetsnivået i taket igjen. Yngste mann trenger dessuten en høyere dose enn den andre. Vi ga henne 6 tabletter daglig i 3 mnd, før vi gikk ned til 3 om dagen. Hun andre klarer seg fint med bare to om dagen. Så det er forskjell. Men igjen må jeg få understreke at mange har en langt mer alvorligere problematikk enn våre barn, og disse får selvsagt best hjelp med medisiner. Men tror at alle barn har godt av et daglig tilskudd av fiskeolje, gjerne tran. All forskning viser jo at disse fettsyrene er kjempeviktig for utvikling av hjerne, syn og nervesystem.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:12   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: AD/HD- problematikk

Opprinnelig lagt inn av raptor, her.

Ingen tvil om at adhd er en reell lidelse, men mange unger får diagnosen fordi de har problemer med å sitte i ro, og så snakker de for mye. Slik var det med mine. De fant faktisk ingenting som pekte mot adhd under utredningen. de kunne begge lese og skrive ved 4 års alderen,ingen lærevansker, og klarte seg glimrende på skolen. Men de var jo høyt og lavt, og lærerene holdt på å gå ut av sitt gode skinn. Ingen av de hadde søvnproblemer heller. Sov veldig godt fra spedbarnsalder. Likevel konkluderte de med adhd, og satt de på medisiner. Synes det er litt for lettvindt. Fordi et barn har adferdsvansker, så skulle det ikke være nødvendig å medisinere og sykliggjøre de. Hvis barnehagen og skolen hadde fått flere ressurser, gjerne iform av flere ansatte kunne ting kanskje blitt anderledes.Men det koster jo endel mer enn det gjør å skrive ut resepter på medisiner. Mine klarer seg veldig bra på eye-q, og vi merker det veldig godt om de glemmer av å ta olja i en periode. Da går aktivitetsnivået i taket igjen. Yngste mann trenger dessuten en høyere dose enn den andre. Vi ga henne 6 tabletter daglig i 3 mnd, før vi gikk ned til 3 om dagen. Hun andre klarer seg fint med bare to om dagen. Så det er forskjell. Men igjen må jeg få understreke at mange har en langt mer alvorligere problematikk enn våre barn, og disse får selvsagt best hjelp med medisiner. Men tror at alle barn har godt av et daglig tilskudd av fiskeolje, gjerne tran. All forskning viser jo at disse fettsyrene er kjempeviktig for utvikling av hjerne, syn og nervesystem.

Min kar kunne også lese ved 4 år... han kunne pluss og minus før han begynte på skola... Lærevansker er IKKE det samme som å ikke kunne innha kunnskap! Det tar bare lengere tid for dem å lære det de IKKE bryr seg om... Som 2 åring var min kar i avisa; to hele sider fordi han kunne skille mange biler fra hverandre bare ved å se på felgene... De er ikke DUMME selv om de har adhd. de klarer bare ikke konsentrere seg om det de MÅ de og da.

Min kar bli nå sett på som lynende intelligent og vil nok klare seg godt... men det er nok dem med adhd som sliter myyye mer enn ham. Og det gjør meg trist.. For det er ikke alle som trenger hjelp som får det. MIN kar trenger hjelp til sosial trening, DER er han ganske blank.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:19   #13
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: AD/HD- problematikk

Raptor, jeg er enig i alt du skriver. Jeg tror det er mange unger (ikke alle !) som får en diagnose basert på symptomer som er der pga kosthold eller der kosthold er den avgjørende faktoren. Det er ikke helt ukjent hva feks sukker kan gjøre med hjernens funksjon for barn. Sukkersjokk der det dannes både adrenalin og serotonin. Agressive og oppkvikkede...

Nå var det vel også en norsk studie pågående ved et fengsel i Bergen der fangene fikk mer fisk for å undersøke omega 3 sin virkning på agressiviteten.

Uansett, omega 3 er viktig for utvikling/vedlikehold av hjernen til barn (og voksne og gamle)

Jeg støtter deg fullt ut i det du gjør.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:24   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: AD/HD- problematikk

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Raptor, jeg er enig i alt du skriver. Jeg tror det er mange unger (ikke alle !) som får en diagnose basert på symptomer som er der pga kosthold eller der kosthold er den avgjørende faktoren. Det er ikke helt ukjent hva feks sukker kan gjøre med hjernens funksjon for barn. Sukkersjokk der det dannes både adrenalin og serotonin. Agressive og oppkvikkede...

Nå var det vel også en norsk studie pågående ved et fengsel i Bergen der fangene fikk mer fisk for å undersøke omega 3 sin virkning på agressiviteten.

Uansett, omega 3 er viktig for utvikling/vedlikehold av hjernen til barn (og voksne og gamle)

Jeg støtter deg fullt ut i det du gjør.

Synes også det er flott det Raptor gjør! Men når det liskom ikke er nok må man kanskje bare si jatakk til det som tilbys? Jeg har snakket meg mange unge som har adhd. (Gjennom adhd foreninga) Og mange av de unga har sagt at de savner en indre ro... og mange av dem har tydd til både alkohol og andre ting for å finne denne roen.. Men så fikk de diagnosen adhd og begynte på medisin... Lysta på både alkohol og andre ting forsvant... SELVMEDISINERING er et velkjent ord blant foreldre som har voksne unger med adhd som IKKE går på medisin.. SELV om man er skeptisk til medisin er ikke alternativet alltid SÅ mye bedre.. Vil heller ha en unge som funker i det daglige som IKKE tyr til rusmiddel for å få ro i kroppen.. enn en villfaren sjel som søker alt mulig...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 08:15   #15
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Enig med dere. Eldste mann sliter sosialt, men den biten ble ikke anerledes med medisiner, heller. Hun var og ble en outsider.Savner oppfølging på andre områder enn det medisinske. Terapi, gruppesamtaler, eller lignende. Men der er liksom så vansklig å få til. Da blir det med en gang snakk om manglende ressurser. Fikk avlastningsfamilie for den mellomste da hun var på sitt mest aktive, men fant etter en stund ut at helgefamilien hennes var om mulig enda mer utslitt enn hva vi var. De hadde nok med sitt, og maktet ikke å sette grenser eller å opptre konsekvent mot dattra mi. Var kanskje dårlig grunnarbeid fra barnehvernets side.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 10:54   #16
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Strattera ble forresten vurdert til mine, men legen ville ikke pga at de utviklet rytmeforstyrrelser på hjertet med de andre medisinene. Ganske seriøs medisin adhd unger blir satt på.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 11:22   #17
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: AD/HD- problematikk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Synes også det er flott det Raptor gjør! Men når det liskom ikke er nok må man kanskje bare si jatakk til det som tilbys? Jeg har snakket meg mange unge som har adhd. (Gjennom adhd foreninga) Og mange av de unga har sagt at de savner en indre ro... og mange av dem har tydd til både alkohol og andre ting for å finne denne roen.. Men så fikk de diagnosen adhd og begynte på medisin... Lysta på både alkohol og andre ting forsvant... SELVMEDISINERING er et velkjent ord blant foreldre som har voksne unger med adhd som IKKE går på medisin.. SELV om man er skeptisk til medisin er ikke alternativet alltid SÅ mye bedre.. Vil heller ha en unge som funker i det daglige som IKKE tyr til rusmiddel for å få ro i kroppen.. enn en villfaren sjel som søker alt mulig...

Det er da ingen her som sier at man ikke skal medisinerer der det er nødvendig?

Ingen skal trenge å rettferdiggjøre medisinering, men det betyr heller ikke at man kan gjøre mye med maten til mange av disse ungene.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 11:29   #18
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Nemlig. Godt sagt!

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 16:23   #19
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: AD/HD- problematikk

Medisinering er noen ganger riktig, andre ganger ikke. Det finnes ikke to personer med adhd som har det helt likt derfor er det ikke noe fasit.

Ang kosthold så tror ikke jeg det er årsaken. Jenter med adhd er feks veldig vanskelige å oppdage og jeg tror at litt av årsaken til "eksplosjonen" i diagnoser er mye det at man har oppdaget dette og dermed å har flere saker å forske på. Dermed er det også enklere å stille nye diagnoser.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:18   #20
sofasara
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 9
sofasara er på en erverdig vei

Sv: AD/HD- problematikk

Ingen tvil om at maten vi spiser har mye å si for oss og barna vi bærer frem.
Når det gjelder ADHD så er det en meget reell funksjonshemming som mange strever med. Ikke alle tåler medisin for dette problemet. Og heldigvis så kan noen hjelpes igjennom omlegging av kost. Men husk at dette ikke gjelder alle.
Flere medisiner er nevnt her men ikke alle. Det er svært få som kjenner til Dexidrine og Dexamin. Ikke mye bruk i Norge men godt utprøvd i flere andre land. Stort sett samme virkning / bivirkning som Ritalin og er sentralstimulerende. Mange som ikke har effekt av Ritalin bruker denne med gode resultat.
For mange med ADHD er en kombinasjon av fiskeoljer og medisin det som gir den beste virkningen. Men dette skal alltid bare være en del av hjelpen man trenger når man har fått ADHD diagnosen. Tilrettelegging på andre områder der den enkelte sliter, enten det er skole eller sosialt er minst like viktig.
Når det gjelder å få satt ADHD diagnose i Norge, så er det ikke enkelt. Det er stor variasjon på hvor godt hjelpeapperatet er i de forskjellige delene av landet, men gjennomsnittlig tar det 2-4 år for å få en diagnose. Det vil alltid være noen som får en diagnose de ikke skulle hatt. Slik er det med mange typer diagnoser der det ikke kan taes en enkel blodprøve e.l. Syns det er farlig å bruke ord som motediagnoser osv. Dette er reelt for mange av oss.
Uannsett er det viktig for alle å ha et balansert og sundt kosthold med de rette fettsyrer og mindre sukker.

Mor til 2 med ADHD/ADD

sofasara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 08:03   #21
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: AD/HD- problematikk

Mine barn ble "glemt" av hjelpeapparatet da de gikk på medisiner. De holdt kjeft og satt i ro, og var ikke et problem mer.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no