Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Diettindusert insulinresistens?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-10, 22:33   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Diettindusert insulinresistens?

Atkins snakker om diettindusert ketose. Tilstanden vi havner i, når vi spiser så lite karbohydrater at kroppen stort sett bruker fettet som brensel.
Jeg har spist LCHF i over et halvt år nå, og jeg lurer på: Finnes det noe som vi kan kalle diettindusert insulinresistens? Jeg har ikke vært spesielt overvektig, noen få kilo kanskje. 1.82 høy, og på det meste 86 kilo. Nå veier jeg 78 og er iallefall ikke for stor. Mesteparten er muskler. Jeg har trent mesteparten av mitt 40 årige liv, og mishandlet med kroppen med store mengder høykarbo og godteri, uten å gå opp i vekt, bortsett fra årene 2006 -2009. Da begynte vekten å gå gal vei, og jeg antar at den viste de første tegn til insulinresistens. I liten grad, dog.
Men nå har jeg vært i den deilige ketose tilstanden lenge, og da jeg ibant "skeier ut", og spiser sjokolade eller annet høykarbo der jeg inntar kanskje 50-150 gram, virker det som om det ikke går til musklene. Jeg lurer rett og slett på om det er slik at kroppen gjør muskelcellene resistente mot glukose, slik at hjernen og nyrene får det aller først. Denne resistensen kunne jeg merke bli gradvis mindre i julen, da jeg spiste høykarbo over flere dager. Altså var det ingen fare på ferde å la hele kroppen "nyte godt av " karbohydratene. Men nå da jeg er i ketose igjen, merker jeg godt at resistensen har kommet tilbake. Altså betyr det at kroppen befinner seg i en godartet diettindusert insulinresistens, som vil gå over av seg selv om man går over til et kosthold med nok karbohydrater igjen. Altså ingen type resistens som fører til diabetes 2. På samme måte som diettindusert ketose ikke fører til livstruende ketoacidose.

Jeg vet ikke om det er forsket på dette, men det er slik jeg opplever det, og jeg tror det er slik våre forfedre opplevde det også, det er en tilstand som det er naturlig for kroppenn å være i, etter min mening.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Insulinresistens viet60 Stoffskifte / hormonproblemer 3 14-01-10 20:43
Insulinresistens Tindra Mer enn 30 kg overvekt 2 15-04-09 23:30
Insulinresistens? Megvel Fysisk og mental helse 16 19-08-08 20:02
Insulinresistens Smurfine Stoffskifte / hormonproblemer 23 30-04-07 10:48
Insulinresistens? SuzyQ PCOS og karbohydratkontroll 2 09-01-05 18:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no