Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Løping i Ketose. Møter du veggen?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-10, 11:02   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Løping i Ketose. Møter du veggen?

Om du løper, eller sykler, eller driver en eller annen form for kondisjonstrening, så vet du kanskje hvordan det er å møte veggen? Jeg har gjort det. Alvorlig også. Jeg debuterte i halvmaraton i fjor, etter knappe 5 mnd trening. Det gikk tålig bra, løp på ca 2 timer. Jevnt over greit. Men da løp jeg på høykarbo, og hadde hatt noen turer, der "veggen" ikke var langt unna. 1 mnd før løpet, var det en varmebølge. Juni 2009. Jeg var ute og løp, og hadde ikke spist nok karbohydrater, og skulle løpe 21 km. Etter ca 13 km traff jeg veggen så det sang. Jeg spydde, og måtte deretter "krabbe" ned til en kafe, der jeg fikk lånt en tlf og ringt til samboeren min. Det var så klart på grunn av varmen også, men når du ikke har nok karbohydrater, hva skal musklene bruke da?

Når du har forklart kroppen din at den heretter blir "nektet" karbohydrater, men den skal få fett istedet, så slår den seg vrang. Omtrent som en tenåring. Men som de fleste tenåringer, føyer den seg etterhvert etter forholdene. Etter cirka 4 uker er kroppen igang med å bruke fett som kilde til energi, og den er åpenbart overrasket. For hver fettsyre som ankommer musklene, får den nå langt mer energi enn den fikk av glukosen. Den starter deretter jobben med å gjøre mer plass til fettet, den bygger simpelthen fler mitokondrier.
En vanlig slank person har normalt 2000 kcal av karbohydrater i kroppen. Godt trente kan ha 2500, i ypperste klasse 2700. Her snakker vi toppidrett. Når dette er brukt opp, og det ikke blir tilført nok utenfra, snakker vi om å møte veggen a la Jørgen Brink i 2006. Han gikk som ankermann på det svenske skilandslaget i 2006, og møtte en vegg som ingen før har gjort. Opptaket finnes på youtube, om noen ikke har sett det.

En vanlig slank mann har mer enn karbohydrater på kroppen. Han har også fett. Ca 100 000 kcal. Om kroppen er trent til å bruke fett, vil det gå ganske så lenge før han møter veggen.
Det vanlige for å gå Vasaloppet på fett, er en kost med ca 8 .- 10 baconskiver og en omelett på 8 egg. Deretter har du såpass mye energi at noen ikke orker mat på 2 dager, fordi slik mat stimulerer kroppen til å løsne sitt eget fett som energi til musklene. En vegg da ser det ikke ut til at en kan møte. Men musklene blir slitne av å bli brukt, så klart, det er ikke bare snakk om energi. Trening må til, men det er ofte slik at kroppen responderer bedre på fett en karbohydrater, også fordi at lungekapasiteten blir dramtatisk bedre på en fettrik kost. Selv ser jeg hver dag fordelen av å spise fett, også på grunn av at flere betennelser i musklene, kroniske sådanne, er forsvunnet.
Å løpe løp på 6 timer uten å møte veggen er ganske enkelt greit. Da er også intensiteten så lav at det er lite problemer.
Ved høyere intensitet blir du mer sliten såklart, men veggen møter man ikke. Man blir sliten av all trening, uansett kost, men som en tommerfingerregel: Møter du veggen etter 2 timer på høykabo, møter du ikke veggen før etter 10 timer på fett....og da er det ikke veggen, egentlig, bare utslitt

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 12:12   #2
storeulv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 9
storeulv er på en erverdig vei
Smile

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Bra innlegg.

Har selv forsket litt på dette nå. Kjørt en del lange turer på sykkel der jeg har vært i ketose. Stixen ble fiolett. Kroppen fungere helt perfekt og har en masse energi, eneste som svikter er føtterne. de er vant med 2 timers økter og blir slitene når jeg kommer på 2,5 time. De testturene jeg har kjørt har vært ca 4 timer, rundt 8 mil. Driver og leser "Best uten doping"(samme bok som Bjørn Ferry ble inspirer av) og blir bare mer og mer overbevist at lavkarbo er veien å gå. Eneste minus er at det kan være vanskelig å kombinere i familielivet der resten av familen er avhengi av potet etc/samt kaffebesøk der det alltid kommer kaker på bordet(føler seg litt sær når man må si nei takk hele tiden ) Resten av opplegget føler jeg bare som posetivt. kan spise masse god mat til man blir mett, får mye energi, kroppen blir mer strammet opp og rakere og kiloene forsvinner. Nå har jeg gått ned 12 kg siden november og tipper snart under 80 (1,80 høy) Så gleder meg bare til fortsettelsen med en sommer med masse sykling.

storeulv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 13:45   #3
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Takk for et flott innlegg!

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 01:00   #4
asdf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6
asdf er på en erverdig vei

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Hei,

har gått på ketolysekur i 16 dager nå. Trener aktivt fotball, og har de siste 7-8 årene trent 4-5 ganger i uken nokså konsekvent. Styrke, fotball, løping.
Har imidlertid alltid hatt noen få skjønnhetskilo for mye, som jeg nå vil få vekk. Derfor ketolyse.

Du skriver at man vil møte veggen. Kan man forhindre dette? Jeg har trent fast i løpet av denne kuren, og merker at jeg blir litt slitnere (I tillegg til mer støl i beina. Krampen kom nesten på oppvarminga i går!).
Lørdag spiller jeg 3. divisjonskamp foran 400-500 mennesker. Litt flaut å plutselig gå tom da! Kan jeg ta mine forhåndsregler eller er det lureste å rett og slett informere trenerne om situasjonen og håpe på det beste?

Mvh

asdf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 06:58   #5
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Opprinnelig lagt inn av asdf, her.

Hei,

har gått på ketolysekur i 16 dager nå. Trener aktivt fotball, og har de siste 7-8 årene trent 4-5 ganger i uken nokså konsekvent. Styrke, fotball, løping.
Har imidlertid alltid hatt noen få skjønnhetskilo for mye, som jeg nå vil få vekk. Derfor ketolyse.

Du skriver at man vil møte veggen. Kan man forhindre dette? Jeg har trent fast i løpet av denne kuren, og merker at jeg blir litt slitnere (I tillegg til mer støl i beina. Krampen kom nesten på oppvarminga i går!).
Lørdag spiller jeg 3. divisjonskamp foran 400-500 mennesker. Litt flaut å plutselig gå tom da! Kan jeg ta mine forhåndsregler eller er det lureste å rett og slett informere trenerne om situasjonen og håpe på det beste?

Mvh

Du vil nok møte forbedringer etterhvert. Mot krampene kan du ta magnesium, det hjelper veldig. Om det vil hjelpe til i morgen er jo en helt annen sak. Spis godt med fett foran kampen så du er sikker på at du har litt energi.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 09:56   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Opprinnelig lagt inn av asdf, her.

Hei,

har gått på ketolysekur i 16 dager nå. Trener aktivt fotball, og har de siste 7-8 årene trent 4-5 ganger i uken nokså konsekvent. Styrke, fotball, løping.
Har imidlertid alltid hatt noen få skjønnhetskilo for mye, som jeg nå vil få vekk. Derfor ketolyse.

Du skriver at man vil møte veggen. Kan man forhindre dette? Jeg har trent fast i løpet av denne kuren, og merker at jeg blir litt slitnere (I tillegg til mer støl i beina. Krampen kom nesten på oppvarminga i går!).
Lørdag spiller jeg 3. divisjonskamp foran 400-500 mennesker. Litt flaut å plutselig gå tom da! Kan jeg ta mine forhåndsregler eller er det lureste å rett og slett informere trenerne om situasjonen og håpe på det beste?

Mvh

Du kommer nok til å gå tom, antagelig. Jeg ville gjort: Gått ut av ketose, ved å spise en porsjon havregrøt med eplebiter ca 4 timer før kampen, og deretter 2 bananer 1 time før. Da vil du nok ha energi til hele kampen. Etter kampen ville jeg ikke spist noe annet enn det du vanligvis spiser på ketolysekuren. Det som vil skje er at du vil bruke opp karbohydratene under kampen, og du går ikke tom. Men du kan oppleve litt stagnasjon i et par dager, om du sliter med begynnende resistens. Du må regne med ca 4 uker på lavkarbo før du er på et godt fettforbrennings nivå, så det greieste hadde vært å spise karbohydrater idag (så du slipper å bli flau og deretter informere trenerne om ditt kosthold. Du vil ikke ødelegge noe med å spise karbohydrater, lipolysen vil bare senkes og du vil gå ut av ketose noen timer. Å håpe på det beste er nok ikke nok, desverre. Noe kommer jo an på hvilken rolle du har på banen, selvfølgelig. Regner jo med at du ikke er keeper . Spiller du midtbane eller offensiv back, ville jeg til og med satset på 3 bananer

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 10:37   #7
asdf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6
asdf er på en erverdig vei

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Hei igjen!

Takk for kjapt svar.

Har ikke blitt skikkelig tom - altså, gått på en Brink - enda, men blir fortere sliten, og har enda stive bein etter onsdagstrening. Noe som er uvanlig for meg.

Jeg går for havregrøt (melk eller vann?) og bananene på lørdag. Rosiner i pausen, er det nødvendig/lov? Så satser jeg på å være i ketose igjen på mandag, det vil vel være realistisk? Har vært i konstant ketose siden starten. Og et par dager med stagnasjon gjør vel ikke stort.

Ett par andre spørsmål "mens jeg har deg her":

Jeg akter å bruke ketolysekuren som en to måneders kur, kun for å finne en litt finere kropp (Noe jeg føler jeg har fått på bare 16 dager!! Ned 4 kg og musklene er tydeligere) og fordi jeg fotballmessig vil bli raskere og få en bedre utholdenhet av å miste noen kilo til.
Jeg har lest at dersom man går tilbake til vanlig kosthold så vil man fort gå opp igjen. Gjelder dette utelukkende? Er det ikke forskjell på folk som trener fast mye og de som bare sitter i sofaen?
Jeg vil nok kutte ned på karbohydratene uansett, men å ta meg noen øl, en brødskive til frokost og en pizza på lørdagskvelden vil jeg ikke gi fra meg i en alder av 20 år.

Mvh

asdf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 12:53   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Løping i Ketose. Møter du veggen?

Opprinnelig lagt inn av asdf, her.

Hei igjen!

Takk for kjapt svar.

Har ikke blitt skikkelig tom - altså, gått på en Brink - enda, men blir fortere sliten, og har enda stive bein etter onsdagstrening. Noe som er uvanlig for meg.

Jeg går for havregrøt (melk eller vann?) og bananene på lørdag. Rosiner i pausen, er det nødvendig/lov? Så satser jeg på å være i ketose igjen på mandag, det vil vel være realistisk? Har vært i konstant ketose siden starten. Og et par dager med stagnasjon gjør vel ikke stort.

Ett par andre spørsmål "mens jeg har deg her":

Jeg akter å bruke ketolysekuren som en to måneders kur, kun for å finne en litt finere kropp (Noe jeg føler jeg har fått på bare 16 dager!! Ned 4 kg og musklene er tydeligere) og fordi jeg fotballmessig vil bli raskere og få en bedre utholdenhet av å miste noen kilo til.
Jeg har lest at dersom man går tilbake til vanlig kosthold så vil man fort gå opp igjen. Gjelder dette utelukkende? Er det ikke forskjell på folk som trener fast mye og de som bare sitter i sofaen?
Jeg vil nok kutte ned på karbohydratene uansett, men å ta meg noen øl, en brødskive til frokost og en pizza på lørdagskvelden vil jeg ikke gi fra meg i en alder av 20 år.

Mvh

Først kampen: Havregrøt med melk, og frukt eller syltetøy. Bananer, yes, og rosiner i pausen er ok. Husk å fylle opp med vann, fordi karbo krever 3 gram vann pr gram karbo. Ketose på mandag er realistisk synes jeg.

Kutt ned på karbo uansett du, det er lurt. Du kan ta deg noen øl, en brødskive til frokost, og en pizza på lørdag. Men: Du vil da neppe få noen bedre utholdenhet og mer speed, men sannsynligvis bedre helse enn før. Skal du få en ren sportslig gevinst må du nok bli mer ekstrem, og grunnen kan jeg ta med en gang: Gevinsten kommer om kroppen din blir en ekstremt god fettforbrenner, og det blir den KUN om du nekter den karbo, den blir da tvunget til å bruke kun fett, og da må den omstille seg på en del indre saker, som å produsere mer av et enzym, dra ned på et annet, leveren kommer til å produsere glukose lettere om det er behov, lipo proteinene blir større og luftigere osv.
Om du gir den karbo OG fett, vil den ikke bli noen spesielt god fettforbrenner, som er gevinsten av et ketogent kosthold. Du kan få den gevinsten, men går du tilbake til kost med mer karbo, vil den gevinsten blekne raskt, fordi du bil brenne mer karbohydrat igjen.

Du vil uvergelig gå opp igjen om du går tilbake til "gamle synder", men om du kutter ut store deler av risen, pasta, brød og poteter vil du ikke det. Går du på ketogent kosthold, vil kroppen stoppe vektnedgangen av seg selv når den selv mener det er ok, og holde deg der. Mye fett, ekstremt lite karbo, gjør kroppen din til en super utholdende maskin, men går du tilbake til karbohydrater igjen, vil den evnen blekne fort. Altså, ditt eget valg. Du er 2o, og har ennå ikke skadet kroppen noe særlig. Gevinsten ved å leve lavkarbo fra nå av kan bli et liv uten sykdom, og et særlig langt liv kan det også bli. Men som du sier, du er 20, og vil vel også leve livet i helgene som du vil
Valget er ditt, men nå har du iallefall litt mer info ) Håper det var greit.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stanger hodet i veggen newbe Ketolysekuren 12 21-02-09 14:31
Mat og møter/middager achillea Ketolysekuren 5 22-10-08 07:29
Løping og elipse trude.lutt Trening 3 27-04-08 10:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no