Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Gi meg tips..

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-12-11, 22:28   #1
lilledelfin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1
lilledelfin er på en erverdig vei

Gi meg tips..

om hvordan jeg skal klare å holde meg til lavkarbokosthold over lengre tid.

Jeg er 27 år og har hatt lavt stoffskifte i 13 år. Jeg er riktig medisinert, men har fremdeles enkelte symptomer. Jeg er muligens insulinresistent. Jeg har hele livet slitt med kosthold som har svinget fra EKSTREME dietter på grensen mot spiseforstyrrelser (som har blitt mildere med årene) og ekstrem utskeiing med mat full av raske karbohydrater og mye fett. Jeg vil si jeg er veldig svak for sukker, og når jeg først får smaken, er det vanskelig å si stopp. Jeg har de siste årene vært innom lavkarbo i perioder, men fått tilbakefall som har tatt lang tid å komme seg ut av. Det siste var en lengre periode med ketolyse, som jeg hadde bra resultater med i en periode, men som jeg avbrøt i sommer med påfølgende utskeiing igjen og ekstrem vektøkning.

jeg vet så godt at jeg tåler sukker og karbo dårlig, og jeg ønsker av hele mitt hjerte å klare å leve sunt, men jeg er trøtt av nederlagene.. Hva må til for å lykkes, lurer jeg.. Jeg har prøvd mange retninger, og blir bare så forvirret av det ekstreme tilbudet av ulike metoder, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne..

Jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette. Kanskje jeg får noen nye ideer og ny motivasjon.

lilledelfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:51   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gi meg tips..

Opprinnelig lagt inn av lilledelfin, her.

om hvordan jeg skal klare å holde meg til lavkarbokosthold over lengre tid.

Jeg er 27 år og har hatt lavt stoffskifte i 13 år. Jeg er riktig medisinert, men har fremdeles enkelte symptomer. Jeg er muligens insulinresistent. Jeg har hele livet slitt med kosthold som har svinget fra EKSTREME dietter på grensen mot spiseforstyrrelser (som har blitt mildere med årene) og ekstrem utskeiing med mat full av raske karbohydrater og mye fett. Jeg vil si jeg er veldig svak for sukker, og når jeg først får smaken, er det vanskelig å si stopp. Jeg har de siste årene vært innom lavkarbo i perioder, men fått tilbakefall som har tatt lang tid å komme seg ut av. Det siste var en lengre periode med ketolyse, som jeg hadde bra resultater med i en periode, men som jeg avbrøt i sommer med påfølgende utskeiing igjen og ekstrem vektøkning.

jeg vet så godt at jeg tåler sukker og karbo dårlig, og jeg ønsker av hele mitt hjerte å klare å leve sunt, men jeg er trøtt av nederlagene.. Hva må til for å lykkes, lurer jeg.. Jeg har prøvd mange retninger, og blir bare så forvirret av det ekstreme tilbudet av ulike metoder, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne..

Jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette. Kanskje jeg får noen nye ideer og ny motivasjon.

Hva med å erstatte sukkeret med eksvis Stevia, sukrin?, xylitol tilsv? Finnes helt sikkert flere også, det kan ihvertfall hjelpe på raffinert sukkerbruken/dosene men fremdeles gi deg søtsmaken.

Men kanskje å begynne i det små er bedre for deg istedetfor en svær totalendring? Litt lettere å holde også.

Jeg mener da å ta det litt steg for steg. Eksvis ikke fokusere blindt på en bestemt retning/kur, men heller kutte ned på karbo her og der.

Eksvis kutte på potetprodukter med stivelse, ris, pasta, brødprodukter og typisk matvarer som tradisjonelt inneholder mye kh og sukker? Ha en regel om at så lenge et produkt har mindre enn 10gr kh i seg pr 100 gram så er det greit. Prøve det i en god periode og se om det fungerer? helt sikkert mange her som er totalt uenige i at dette ikke er en offisiell kostholdsretning, men hvis det fungerer, ja da er det kanskje ikke så dumt allikevel?

Spise mer pålegg enn brød kan være en måte å gjøre det på stegvis også, færre brødskiver, men 4 doble påleggsmengden (jeg spiser kun 1 brødskive til frokost, men den har på seg ca en halv boks med makrell i tomat med myyye majones). Velger du fettrik mat vil det hjelpe på metthetsfølelsen også, prøv dog å unngå transfett, men det finner du stort sett mest av i, i typiske ferdigmatprodukter med lang holdbarhet uansett. Slike produkter bør du nok ikke spise så mye av nei.

En grei regel er mest mulig rene produkter og minst mulig blandings/ferdigprodukter er forholdsvis enkelt å forholde seg til synes nå jeg.

Må du ha brus, så er det kanskje bedre å drikke lett brus enn f.eks sukkerholdig brus, selv om lett brus ikke nødvendigvis er det beste, så vil det kanskje være et bedre valg?

Føler egentlig med deg, og jeg har nå tro på small steps på de store karbo bombene fremfor en total omlegging som kanskje har vist seg for deg å ende med total sprekk etter en tid.

I tillegg er det greit å informere omgivelsene sine så de er klar over din situasjon. Gi de lovnader om at du skal nå det og det målet....det kan jo forplikte deg litt sånn ubevisst.


Sist redigert av ToreH : 06-12-11 kl 22:57.
  Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 20:39   #3
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Gi meg tips..

Opprinnelig lagt inn av lilledelfin, her.

om hvordan jeg skal klare å holde meg til lavkarbokosthold over lengre tid.

Jeg er 27 år og har hatt lavt stoffskifte i 13 år. Jeg er riktig medisinert, men har fremdeles enkelte symptomer. Jeg er muligens insulinresistent. Jeg har hele livet slitt med kosthold som har svinget fra EKSTREME dietter på grensen mot spiseforstyrrelser (som har blitt mildere med årene) og ekstrem utskeiing med mat full av raske karbohydrater og mye fett. Jeg vil si jeg er veldig svak for sukker, og når jeg først får smaken, er det vanskelig å si stopp. Jeg har de siste årene vært innom lavkarbo i perioder, men fått tilbakefall som har tatt lang tid å komme seg ut av. Det siste var en lengre periode med ketolyse, som jeg hadde bra resultater med i en periode, men som jeg avbrøt i sommer med påfølgende utskeiing igjen og ekstrem vektøkning.

jeg vet så godt at jeg tåler sukker og karbo dårlig, og jeg ønsker av hele mitt hjerte å klare å leve sunt, men jeg er trøtt av nederlagene.. Hva må til for å lykkes, lurer jeg.. Jeg har prøvd mange retninger, og blir bare så forvirret av det ekstreme tilbudet av ulike metoder, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne..

Jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette. Kanskje jeg får noen nye ideer og ny motivasjon.

Om du er insulinresistent så vil jeg anbefale deg å følge en diett til punkt og prikke (ketolyse?).
Jeg har lest om en del her inn som er insulinresistente og mange av dem kan ikke bruke
mye søtningsstoffer eller ha et høyt inntak av karber.
Ikke meningen å ta motet fra deg, men i en periode kan det hende du må være litt "nazi".

Det er jo så mye god mat du kan spise, og du trenger aldri å gå sulten. I tillegg er det veldig positivt helsemessig. Det i seg selv burde gjøre valget lett.

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips! marionilona Oppskrifter 3 18-08-14 10:42
30 kgs mål, tips! ketochic Mer enn 30 kg overvekt 1 18-07-10 18:54
Mat tips:D Miri Ketolysekuren 2 21-04-08 13:58
Tips og råd? murmeluppa Mer enn 30 kg overvekt 4 19-04-08 11:07
tips til mat ute? Amygdala Induksjonen 0 28-07-04 19:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no