Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-10, 23:30   #1
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Iflg. den informasjonen jeg har funnet, så er blodsukkeret innenfor normalverdien for en frisk person, men hvorfor er den høyrere om morgenen når jeg da ikke har spist på 8-10 timer?

Hvor går grensene for lavt/normal/høyt? Disse ser ut til å variere litt fra kilde til kilde + litt dersom hvisom, men finnes det noen "mal"? (om man kan kalle det dét..)

Dag 1:
Morgen (fastende): 5,2
2 timer etter måltid: 4,3
Før sengetid: 4,7

Dag 2:
Morgen (fastende): 5
2 timer etter måltid: 4,6
Før sengetid: 4,4

Dag 3:
Morgen (fastende): 4,9
2 timer etter måltid: 4,4
Før sengetid: 4,6

  Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 23:51   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Blodsukkeret ditt er høyere om morgenen fordi kroppen selv finner ut at du ikke har spist på mange timer og rett og slett gjør noe med det!
Leveren din er så snill at den gjør om litt protein til glukose, sånn at hjernen din faktisk kan overleve til du står opp og forer den!

Jeg har dia2 og kunne bare ikke skjønne hvorfor mitt fastende bls var høyere om morgenen enn noen annen gang i løpet av dagen. Det er helt normalt og er pga alle prosessene som går sin gang mens vi sover, fikk jeg beskjed om!

Over 6 er høyt og over 7 to dager på rad, gir nesten automatisk diagnosen dia2.
Hva som er lavt er litt individuelt, men særlig under 4 bør man nok ikke ligge!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 00:17   #3
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Tusen takk for svar, dog med et oppfølgings-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Over 6 er høyt og over 7 to dager på rad, gir nesten automatisk diagnosen dia2.

Da snakker vi målt fastende..?

  Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 07:39   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Opprinnelig lagt inn av LCHF4life, her.

Tusen takk for svar, dog med et oppfølgings-spørsmål
Da snakker vi målt fastende..?

Ja, målt fastende rett etter at du har stått opp, før dusj, tanpuss etc!
Fastende bls er det eneste som kan gi et riktig bilde. Ellers er det jo totalt avhengig av hva du har spist/drukket og aktivitet.

__________________

Sist redigert av Kitt : 15-04-10 kl 07:47.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 09:34   #5
Arka
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Jeg bor i Østfold langt ut i skogen den grønne.
Innlegg: 65
Arka er på en erverdig vei

Sv: Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Flink du Kitt. Har lurt litt på hvordan forklare det med høyest BS om morgenen. Nå vet jeg det.

Arka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 09:40   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

Takk!
Har jo hatt diagnosen dia2 i 5 år nå, så litt har jeg fått med meg etter hvert.
Lærte tidlig av en jeg kjenner at fastende bls ofte var litt høyt pga prosesser i kroppen, så har ikke brydd meg så mye om det.
Fikk litt dilla da jeg plutselig hadde over 13 (9.8 i dag). Så nå må det slanking til, uansett hvor vanskelig det kan være!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønnsaker som ikke gir økning i blodsukkeret novise Lavkarbo generelt 4 18-02-09 21:12
Stiger blodsukkeret av Läkerol? Clarissa Eurodiett 0 27-10-08 10:29
5. uke i ketose, men blodsukkeret har ikke sunket Løvetann Spørsmål og svar 14 31-07-08 23:27
Kanel, sitron o.l for å senke blodsukkeret? Løvetann Spørsmål og svar 1 12-06-08 14:42
Hvor fort stiger blodsukkeret? tommygutt Spørsmål og svar 0 24-03-08 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no