Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Helsekost, urter og graviditet

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-12-04, 20:32   #1
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Helsekost, urter og graviditet

Jeg er en flittig bruker av helsekostprodukter, men nå som jeg er gravid er jeg obs. på at endel urter er farlig å bruke under graviditet.
Har søkt endel på nettet, men finner overraskende nok ingen oversiktlig liste over urter en skal holde seg unna.
Er det noen her inne som vet om en slik side, eller kanskje sitter inne med denne informasjonen?

Ellers bruker jeg mye Sambucol (svarthyllebær)og Fenu-max (timian og bukkehornfrø) .
Noen som vet om jeg trygt kan forsette med dette?

Og til slutt: jeg er litt usikker på hvilke vitaminer og mineraler jeg skal ta nå under svangerskapet ( tar folsyre ). Holder det med multivitamin for gravide, eller er det noe jeg bør ta ekstra mye av?

Blir veldig glad for svar! : )

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-04, 20:42   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg pirket veldig på dette da jeg var gravid selv, og lærte mye! Vitaminer og mineraler kan du ta som vanlig, jeg tok dobbel dose Spektro (organisk multivitamin, 2 stk daglig) + 3 stk Pikasol omega 3 (livsviktig!!!).

Tar du 2 spektro slipper du å ta ekstra folat. Sambucol kan tas av barn helt ned i 1-måneds alder, men jeg er usikker på gravide... TROR det er greit men skal ikke si plent ja. Fenu-Max er ikke anbefalt under svangerskap.

Jeg holdt meg unna de fleste urter under svangerskapet. Det jeg tok var TRANEBÆR pga UVI, ingefær (kvalme) og noen midler for halsbrann (Frutin bla).

Har du spørsmål om produkter innen helsekost, kan jeg sjekke det opp på jobben for deg om du vil.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-12-04, 20:55   #3
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Jeg er en flittig bruker av helsekostprodukter, men nå som jeg er gravid er jeg obs. på at endel urter er farlig å bruke under graviditet.
Har søkt endel på nettet, men finner overraskende nok ingen oversiktlig liste over urter en skal holde seg unna.
Er det noen her inne som vet om en slik side, eller kanskje sitter inne med denne informasjonen?

Ellers bruker jeg mye Sambucol (svarthyllebær)og Fenu-max (timian og bukkehornfrø) .
Noen som vet om jeg trygt kan forsette med dette?

Og til slutt: jeg er litt usikker på hvilke vitaminer og mineraler jeg skal ta nå under svangerskapet ( tar folsyre ). Holder det med multivitamin for gravide, eller er det noe jeg bør ta ekstra mye av?

Blir veldig glad for svar! : )

Her er endel urter du overhodet ikke må ta under graviditeten, og en liste over de du må være forsiktig med. Mange kinesiske urter her, men hvis du søker på de latinske navnene på internett, finner du muligens de norske.l

The herbs in the following category should not be used at any time during pregnancy or when pregnancy is even a possibility.

Common name (Latin botanical name)

Angelica root (archangelica, atropurpurea, sinensis, sylvestris)

Ba Dou (croton tiglium seed)

Bai Fu Zi (Typhonii rhizome)

Bai Mao Gen (imperatae cylindricae)
Ban Mao (mylabris)
Chan Su (bufonis secretion)
Che Qian Zi (plantago asiatica)


Chong Lou (Paridis rhizome)
Chuan Niu Xi
(cyathulae officinalis)
Da Ji (cirsii japonica, euphorbiae)
Di Bie Chong (eupolyphaga)
E Wei
E Zhu (curcumae root)
Fan Xie Ye (senna leaf)
Fu Zi (aconite carmichaeli root)
Gan Sui (euphorbiae kansui)
Guan Zhong (dryopteris crassirhizomae)
Hai Long
Hai Ma (hippocampus)
Hong Hua (carthami tinctorii)


Huai Hua (sophorae japonicae immaturus)

Liu Huang (sulphur)
Ma Chi Xian (portulacae)
Ma Qian Zi (strychni seed)
Mang Xiao (mirabilitum)
Meng Chong


Mu Dan Pi (moutan)
Niu Huang (bovis calculus)


Jack-in-the-pulpit root (arisaema)

Pennyroyal (hedeoma puegioides)

Qian Niu Zi (pharbitidis seed)

Qing Fen (calomelas)

Qu Mai (dianthi leaf)

Queen Anne’s Lace (daucus carota)

Rue (ruta graveolens)

Rutin

Saffron stigmas (crocus sativus)

San Leng (sparganii rhizome)
Shang Lu (phytolaccae root)
She Gan (belamcandae rhizome)
She Xiang (moschus secretion)
Shui Zhi (hirudo)

Smartweed leaves (polygonum hydopiper)

Stoneseed root (lithospermum)
Tansy Ragwort (tanacetum vulgare)

Tao Ren (persicae seed peach)

Thistles (cardus, cnicus, cirsium genus’)
Tian Hua Fen (trichosanthis)

Vitamin C (ascorbic acid high dose)

Wei Ling Xian (clematidis root)

Wild Carrot seed (daucus carota)
Wu gong (scolopendra)
Wu Tou (aconite root)

Xi Xin (asari herb)
Xiong Huang (realgar)
Xuan Ming Fen (mirabilitum)
Yan Hu Suo (corydalis rhizome)
Yi Mu Cao (leonuri motherwort)
Yu Li Hua (pruni flower)

Yuan Hua (daphnes genkwa)
Zao Jiao (gleditsiae)
Zhang Nao (camphora)






Cautionary Herbs During Pregnancy

The herbs listed below should be used with extreme caution during pregnancy. If in doubt do not use/prescribe these herbs.



Bai Fu Zi (typhoni gigantei)

Ban Xia (Pinelliae ternatae)

Bethroot (trillium pendulum)

Birthwort root (trillium pendulum)

Bing Pian (borneol)

Black Cohosh (cimicifuga racemosa)

Blue Cohosh (caulophyllum thalictroides)

Chan Tui (cicadae)

Chang Shan (dichorae febrifugae)

Chuan Jiao (zanthoxyli bungeani)

Chuan Sha Jia (squama manitis)

Cotton root bark (gossypium)

Da Huang (rhizome rhei)

Dai Zhe Shi (haematitum)

Dong Kui Zi (abutiloni semen)

Ergot fungus (claviceps purpurea)

Feverfew (chrysanthemum luteum)

Frankincense (gummi olibanum)

Gan Jiang (zingiberis officinalis)

Ginger root (zingiberis officinalis)

Hou Po (magnoliae officinalis cortex)

Huai Nui Xi (achyranthis bidentatae root)

Hua Shi (talcum)

Hyssop (hyssopus officinalis)

Lemon balm, fresh (Melissa officinalis)

Lou Lu (rhapontici echinops root)

Lovage root (levisticum officinale)

Lu Hui (herba aloes)

Lu Lu Tong (liquidambaris)

Marijuana (cannabis sativa, indica)

Mistletoe leaf (phoradendron)




(Klarte ikke å lime inn linken. http://tcm.health-info.org/Herbology...erb.categories)





marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!

Sist redigert av Marianne : 04-12-04 kl 20:57. Årsak: Sliter med å lime inn link
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 04-12-04, 22:26   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Om jeg var gravid ville jeg tatt et B-kompleks, sammen med mulitivtamin og masse tran/omega 3. Det er noe med at B12 og folat 'konkurerer' - B12 er også viktig for barnets utvikling (sto i Mat&Helse, så det har du kanskje lest)

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 04-12-04, 22:44   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Om jeg var gravid ville jeg tatt et B-kompleks, sammen med mulitivtamin og masse tran/omega 3. Det er noe med at B12 og folat 'konkurerer' - B12 er også viktig for barnets utvikling (sto i Mat&Helse, så det har du kanskje lest)

Jepp. En ting som provoserer meg kraftig, er at leger og ernæringsmyndighetene er så svart-hvitt!! Folat skal IKKE tas alene!!! Man risikerer å ikke ta det opp i kroppen i det hele tatt, om man mangler de andre B-vitaminene eller andre synergister, og da er jo faren for ryggmargsbrokk, ganespalte o.l LIKE stor som om man ikke tok det overhodet. Syns det er synd at tilogmed helsepersonell er så uvitende...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-12-04, 02:26   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hadde urtebok før jeg også, men den er borte...

Noen av de urtene (alt er jo ikke urter, forresten) som Marianne nevner mener jeg å dra kjensel på, men jeg er ikke heeelt sikker på hva de er på norsk.

Du burde ikke røyke hasj ihvertfall, det skjønte jeg

Kanskje en idé å holde seg unna lussekatter også, siden safran står på lista... men lussekatter vel ikke aktuelt uansett...

Spøk til side, jeg har hørt at bringebærblader/bringebær (litt usikker på det siste) ikke er bra i begynnelsen av svangerskapet - derimot er det bra i slutten. Av samme grunn - det trekker sammen livmora.

Hvorfor er det farlig å ta mye askorbinsyre når man er gravid, Marianne??

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-12-04, 13:12   #7
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Spøk til side, jeg har hørt at bringebærblader/bringebær (litt usikker på det siste) ikke er bra i begynnelsen av svangerskapet - derimot er det bra i slutten. Av samme grunn - det trekker sammen livmora.

Jeg har lånt bort den beste urteboka mi til ei som er gravid. Bringebær kan man spise hele svangerskapet, det er bare urteteen av bringebærblader som virker styrkende på den glatte muskulaturen i livmoren. Jeg tror det er anbefalt å drikke te av denne først litt ute i svangerskapet. Dersom den virker styrkende på muskulaturen, er det kanskje fordi den lager små sammentrekninger?

Hvorfor er det farlig å ta mye askorbinsyre når man er gravid, Marianne??

Jeg vet ikke, Scilla. Skal man i det hele tatt ta store doser vitaminer når man er gravid

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 05-12-04, 18:36   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av marianne

Jeg vet ikke, Scilla. Skal man i det hele tatt ta store doser vitaminer når man er gravid

Store og store... Hva menes egentlig med store? Når man kjøper multivitaminer i Norge får man verdens laveste doser, doser som faktisk ligger på det MINIMUMET du trenger når du er frisk. Er du gravid, trenger du MER, derfor syns jeg det er alt for lite med normal dose. Jeg tok dobbel dose + prøvde å spise mye frukt og grønt i tillegg.

Det er jo faktisk når du er gravid du BØR ta større doser (ikke FOR mye av de fettløselige, men en god dose) fordi fosteret krever utrolig mye av kvinnekroppen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-12-04, 22:27   #9
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Takk for svar, alle sammen!

Hadde faktisk tatt et par Fenu-max før jeg leste innlegget ditt, Iset! Får håpe de ikke er så skumle at det gjorde noe... Synd at gravide ikke kan bruke Fenu-max , det er jo helt glimrende mot bihuleplager! Anbefales herved til alle som måtte trenge det.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-04, 23:59   #10
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Store og store... Hva menes egentlig med store? Når man kjøper multivitaminer i Norge får man verdens laveste doser, doser som faktisk ligger på det MINIMUMET du trenger når du er frisk. Er du gravid, trenger du MER, derfor syns jeg det er alt for lite med normal dose. Jeg tok dobbel dose + prøvde å spise mye frukt og grønt i tillegg.

Det er jo faktisk når du er gravid du BØR ta større doser (ikke FOR mye av de fettløselige, men en god dose) fordi fosteret krever utrolig mye av kvinnekroppen.

Du har vel et poeng der.
Men man skal vel ikke UKRITISK ta store doser med vitaminer når man er gravid, da Iset ! Og med store doser mener jeg ikke en multivitaminpille fra Collett .
Du har kanskje litt mer kunnskap her enn de fleste av oss, men mange kan ikke så mye som deg. På samme måte som man ikke ukritisk skal putte i seg masse urter man ikke vet noe om, tror jeg da. Men jeg er altså ingen som helst ekspert...

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 06-12-04, 10:42   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nei selvsagt skal man være litt kritisk. Jeg var jo det selv i mitt svangerskap. Men jeg syns det er tragisk når leger og jordmødre fraråder folk å ta multivitamin OG tran feks, fordi de da får overdose av A og D-vitraminer. :dåne:
Da ender det med at mange gravide velger bort vitaminene siden de allerede tar tran. Jeg blir helt dårlig.....

Dosene er ikke i nærheten av giftdoser engang. De burde skjemmes!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkinson kan forhindre graviditet Dumsi Atkins kosthold 3 28-10-04 17:25
Lavkarbokosthold i forbindelse med graviditet fiskum Lavkarbo generelt 3 15-09-04 18:36
Atkins diett, kan hindre graviditet Anitave Atkins kosthold 13 02-07-04 10:45
Hva med Atkins og graviditet?? cathrine Atkins kosthold 8 26-02-04 21:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no