Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blodsukker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-10, 09:59   #1
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Blodsukker

Jeg har googla litt, også søkt litt her inne, ang blodsukker. Det var vel 6,5 jeg fant ut som var øverste grensa på blodsukker, på dem som ikke har diabetes og tatt fastende?!

Iallefall, jeg fikk 5,9. Er det veldig høyt eller helt greit blodsukker? Jeg har ikke diabetes...og jeg tok å målte fastende. I går, to-tre timer, etter å ha spist høykarbomat (jada) hadde jeg 6,3..og på kvelden 7,0!!!

Kan høyt blodsukker vise tegn på at noe annet er galt, bortsett fra at en har litt høyt blodsukker? Nå spiser jeg jo lavkarbo, bortsett fra i går ja..så skal teste det litt fremover bare for å se hva gjennomsnittet blir på meg..både før og etter frokost/mat.

En ting er sikkert, etter å ha testa i går, etter den type mat, er jeg iallefall enda mer sikrere på at lavkarbo er veien å gå - hvis ikke ender jeg iallefall opp med diabetes..og kanskje ikke så langt inn i fremtiden heller :-S

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:51   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Alle verdier under 7 er normale fastende! Og fastende betyr minst 6 timer uten inntak av annet enn vann! Aller helst skal det måles med det samme du står opp om morgenen, da fysisk aktivitet har innvirkning!

Så skal du måle 2 timer etter måltid! Da skal verdien være under 11.

Mer enn 2 målinger på rad hvor fastende er over 7 eller 2- timers er over 11-12, vil gi diagnosen diabetes!

Er du redd du kan være i faresonen for insulinresistens, møter du fastende hos legen og forlanger at det måles langtidsblodsukker, vanlig blodsukker og c- peptid!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:13   #3
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Alle verdier under 7 er normale fastende! Og fastende betyr minst 6 timer uten inntak av annet enn vann! Aller helst skal det måles med det samme du står opp om morgenen, da fysisk aktivitet har innvirkning!

Så skal du måle 2 timer etter måltid! Da skal verdien være under 11.

Mer enn 2 målinger på rad hvor fastende er over 7 eller 2- timers er over 11-12, vil gi diagnosen diabetes!

Er du redd du kan være i faresonen for insulinresistens, møter du fastende hos legen og forlanger at det måles langtidsblodsukker, vanlig blodsukker og c- peptid!

Det var mer enn 6 timer uten både vann og mat..så da var iallefall den målingen korrekt. Får måle mer i løpet av dagen, for nysgjerrighetens skyld!

Foreløpig er jeg ikke noe særlig bekymret for hverken diabetes eller insulinresistens, men la oss si at jeg faktisk har utviklet det siste, blir ikke det "bra" igjen ved et lavkarbokosthold, enten jeg tar et besøk til legen eller ei?

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 12:49   #4
andemora
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 1
andemora er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

11 er altfor høyt etter to timer. Er du over 8 er det høyt etter mat.

Nå er det sånn at fastende blodsukker om morgenen er litt høyere for oss på lavkarbo enn andre, men det går litt ned utover dagen. Når man går på lavkarbo vil det være liten forskjell på blodsukkerverdiene før og etter måltid

andemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:02   #5
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Blodsukker

Blodsukkermåling:
10.00 og 13.30 (før mat..ja, treig med å spise..): 5,9
14.00(15 min etter mat ca): 6,6
16.00:

*redigeres klokka 16.00*

Er det voldsom stigning fra 5,9 til 6,6 like etter mat? Jeg spiste en kyllingsalat med baconbiter i og en god del rømme. Drakk en kopp te med pittelitt splenda.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:58   #6
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Blodsukkermåling:
10.00 og 13.30 (før mat..ja, treig med å spise..): 5,9
14.00(15 min etter mat ca): 6,6
16.00:

*redigeres klokka 16.00*

Er det voldsom stigning fra 5,9 til 6,6 like etter mat? Jeg spiste en kyllingsalat med baconbiter i og en god del rømme. Drakk en kopp te med pittelitt splenda.

16.00: 5,5

Så jeg har jo faktisk sunket i løpet av dagen!

Har jeg et relativt ok blodsukkernivå??

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:07   #7
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker

Insulinresistens vises ved økt postprandial glukose (dvs. økt blodsukker 2 timer etter glukosebelastning), men ikke så høyt som ved diabetes; mellom 8,9 (7,8 venøst plasma) og <12,2 (11,1 venøst plasma) med samtidig normalt fastende blodsukker (dvs. < 7 mmol/l

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:12   #8
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker

Altså ser det ikke ut til hverken diabtes eller insulinresistens foreløpig, men skikkelig postprandial glukosemåling foretas ved å drikke 75 g glukose også måle blodsukkeret 2 timer etter..
Referanseverdiene for diabetes målt via tilfeldig glukosemåling er over 11,1 mmol/l (i tillegg til symptomer forenlig med diabetes)

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:19   #9
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Blodsukker

Greit å vite

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:44   #10
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker

Jeg synes blodsukkerverdiene dine slik i utgangspunktet ser fine ut jeg
Men det som er interessant er jo de første timene etter måltidet, prøv å måle etter 1/2time, en time, halvannen og to timer kanskje?
Kunne jo vært morsomt å se på, når maxverdiene kommer osv

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:59   #11
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Jeg synes blodsukkerverdiene dine slik i utgangspunktet ser fine ut jeg
Men det som er interessant er jo de første timene etter måltidet, prøv å måle etter 1/2time, en time, halvannen og to timer kanskje?
Kunne jo vært morsomt å se på, når maxverdiene kommer osv

Ja, jeg får ta det en annen dag...er tom for sånn testegreier

Men jeg testa en halvtime etter måltidet..da var det gått ganske høyt opp, men 2 timer etterpå lå det jo faktisk under verdiene jeg fikk når jeg testa før jeg hadde spist. Det var litt morsomt egentlig!

Får kjøre en hel dag med testing når jeg har fått kjøpt mer utstyr...

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 23:10   #12
maylen85
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 2
maylen85 er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

ser det er lenge siden du skrev sist på denne tråden, men svarer likevel

Blodsukkermålingene dine er kjempefine og du har ingenting å bekymre deg for. Blodsukkeret vil endre seg litt i løpet av dagen uansett hva du (ikke) inntar av mat og drikke. Det påvirkes nemlig av aktivitet, stress, om du gleder deg til noe, er sint, glad osv.

maylen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 23:18   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Påvirkes blodsukkeret av hvilket humør du er i? visste jeg ikke..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukker ingrids Spørsmål og svar 11 13-04-10 21:56
Blodsukker og ketose maxiice Spørsmål og svar 2 07-12-08 18:03
Blodsukker på 2.6 nellie Spørsmål og svar 9 08-06-08 17:48
Blodsukker Grovsnus Ketolysekuren 14 25-02-08 12:00
Ang blodsukker ... cilemora Spørsmål og svar 6 21-11-07 04:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no