Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Lavkarbo har ikke noe for seg

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 09-08-10, 19:07   #26
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvordan i all verden klarer dere takle slike pulsnivåer?? Jeg føler at hjertet er på tur til å forlate kroppen så snart pulsen er over 110??

Beklager om jeg ordlegger meg for direkte, men dersom du føler ubehag i hjertet med en såpass lav puls bør du virkelig komme deg til lege og få henvisning til spesialist! Evt. elektrokardiogram under belastning (e.g. tredemølletest ol.). "Regelen" sier at makspulsen til et friskt menneske skal være ca 220-alderen, så du bør klare over 110-120 med mindre du er 90-100 år gammel.

Mener ikke å skremme, men det hørtes i allefall skummelt nok ut til at jeg personlig ville få sjekket det pronto!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 09-08-10, 19:14   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Beklager om jeg ordlegger meg for direkte, men dersom du føler ubehag i hjertet med en såpass lav puls bør du virkelig komme deg til lege og få henvisning til spesialist! Evt. elektrokardiogram under belastning (e.g. tredemølletest ol.). "Regelen" sier at makspulsen til et friskt menneske skal være ca 220-alderen, så du bør klare over 110-120 med mindre du er 90-100 år gammel.

Mener ikke å skremme, men det hørtes i allefall skummelt nok ut til at jeg personlig ville få sjekket det pronto!

Hmmm.. En venn av meg er sykkeltestansvarlig på hjerteavdelinga på sjukeheimen.. får spørre ham om jeg kan får ta en sykkeltur i hans nærvær..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 09-08-10, 20:02   #28
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Er nok ikke dumt.. Jeg slet med astma bronkitt til jeg var 15 (og sluttet med alt av medisiner, og ble kvitt sykdommen med unntak av en bøkt bronkitt hver høst/vår som jeg er så vant til at jeg ikke blir hjemme fra jobb engang), og hater all kardiotrening med en lidenskap. Alikevel klarer jeg i allefall å kjøre pulsen opp i 160-170 (er 24 år) og det eneste som gjør "vondt" er oksygenmangel og psyke fordi kroppen er så råttent dårlig på å ta opp, frakte og forbruke oksygen effektivt.

Har du dårligere kondis enn meg er jeg oppriktig bekymret for ditt velvære!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 09-08-10, 21:09   #29
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Jeg drømmer om å kunne gjøre det dere gjør gutter! Et år til kanskje så er kroppen nok reparert til å starte noe langvarig (kostholdsmisbrukt siste 20 åra..)

I en' setning, hvor(dan) bør man starte med slik trening/test av kropp?

mvh
BiggieS

Finn en treningsform som du VET du kan holde på med i mer enn 6 mnd. Og så rydder du tid til å faktisk gjøre det. Det er det de fleste feiler på..

Vil du løpe, spille badminton, svømme, spille tennis, sykle..? Tenk på kostnad og tid. Hva vil du legge ut av penger, og tid, og hva vil du ha igjen. Løping og ski er de desidert beste kondisjons formene, men det er mange andre idretter som er mer morsomme

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 09-08-10, 21:15   #30
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Det som irriterer meg mest, er at ihugga lavkarbomotstandere ikke er villige til å være liiitt åpne for andre måter å gjøre ting, but then again, så er det jo noen ihugga lavkarboforkjempere som heller ikke er åpne for noe annet :P

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 09-08-10, 21:18   #31
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Jeg har ikke målt min makspuls noensinne, men jeg merker jo at jeg greier å flytte grensa på pulsen (målt på kondisjonsapparatene) og hvor jeg blir sliten og dødssliten etc. Rundt 170 er nå ett sånn "kosestadie" treningsmessig, hvor jeg fremdeles kan føre en samtale uten å hikste den fram.

Spørsmålet er da, skal jeg tilskrive dette til høyere makspuls eller bare til bedre kondis? Trener forøvring intervall 3 dager i uken.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 09-08-10, 21:43   #32
Sofia si mamma
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 2
Sofia si mamma er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Hmm, joda, bra innlegg, men... Dette er et tema som det kunne blitt motargumentert frem og tilbake på i evigheter, og alikevell finner folk den slankemetoden som passer best for en selv

Jeg har prøvd alt mulig, men dette funker for meg, siden eg kan kose meg mens jeg slanker meg 25 kg er borte, 20 to go, og fortsette med lav-karbo? Yes please! Tror denne livvstilsendringen vil vare livet ut for min del

Sofia si mamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo (prøver meg på ketolyse)
Gammel 10-08-10, 14:55   #33
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg har ikke målt min makspuls noensinne, men jeg merker jo at jeg greier å flytte grensa på pulsen (målt på kondisjonsapparatene) og hvor jeg blir sliten og dødssliten etc. Rundt 170 er nå ett sånn "kosestadie" treningsmessig, hvor jeg fremdeles kan føre en samtale uten å hikste den fram.

Spørsmålet er da, skal jeg tilskrive dette til høyere makspuls eller bare til bedre kondis? Trener forøvring intervall 3 dager i uken.

Trener du intervall 3 dager i uken, så kan du GARANTERT tilskrive det økt kondis, til de grader

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 10-08-10, 17:13   #34
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Trener du intervall 3 dager i uken, så kan du GARANTERT tilskrive det økt kondis, til de grader

Kjører du intervall, Bit? I så fall, hvilket opplegg? HIIT? Guerilla cardio? Leste mye om det for et par år siden og kjørte GC-"light" på tredemølle i et par uker. "Light" fordi hele poenget med GC er å løpe BALLS OUT 110% på sprintene noe jeg ikke gjorde og heller ikke kunne gjøre på tredemølle. Gikk alikevel så fort at jeg kastet opp halvparten av gangene.

Jo.. poenget.. Merket stor forskjell på kondisen etter et par uker. Da jeg startet kunne jeg knappest holde 10-12km/t i 1-2 minutter før jeg rett og slett gikk tom for pust. Etter ca. 3 uker med 2-3 GC-runder ukentlig jogget jeg relativt uanstrengt i 5-8 minutter på samme hastighet.

Alikevel, motivasjon. Hvor finner man den? Kondistrening er jo så vanvittig kjedelig! Det gjør vondt i lungene (som er kjipt, mens treningssmerte i musklene er fantastisk deilig), det gjør ikke at jeg ser bedre ut.. Vet jeg trenger å trene "innsiden" litt også, og de 10-12 minuttene GC tar er absolutt verdt det, men hvordan tvinge meg selv til å gjennomføre det værste jeg vet?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 10-08-10, 17:43   #35
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Jeg tror jeg tusler tilbake til sofaen og strikketøyet, jeg blir jo helt utslitt bare av å lese om dere....

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer!
Gammel 10-08-10, 20:28   #36
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Kjører du intervall, Bit? I så fall, hvilket opplegg? HIIT? Guerilla cardio? Leste mye om det for et par år siden og kjørte GC-"light" på tredemølle i et par uker. "Light" fordi hele poenget med GC er å løpe BALLS OUT 110% på sprintene noe jeg ikke gjorde og heller ikke kunne gjøre på tredemølle. Gikk alikevel så fort at jeg kastet opp halvparten av gangene.

Jo.. poenget.. Merket stor forskjell på kondisen etter et par uker. Da jeg startet kunne jeg knappest holde 10-12km/t i 1-2 minutter før jeg rett og slett gikk tom for pust. Etter ca. 3 uker med 2-3 GC-runder ukentlig jogget jeg relativt uanstrengt i 5-8 minutter på samme hastighet.

Alikevel, motivasjon. Hvor finner man den? Kondistrening er jo så vanvittig kjedelig! Det gjør vondt i lungene (som er kjipt, mens treningssmerte i musklene er fantastisk deilig), det gjør ikke at jeg ser bedre ut.. Vet jeg trenger å trene "innsiden" litt også, og de 10-12 minuttene GC tar er absolutt verdt det, men hvordan tvinge meg selv til å gjennomføre det værste jeg vet?

Jeg syns GC er DRITTUNGT, har gitt det opp flere ganger siden jeg følte at innvollene var på vei opp. Har prøvd å gjøre dem på sykkel men det blir ikke samme effekten uansett hva folk sier . Jeg tror man må ha mye innestengt aggresjon for å kunne klare det

Legger meg heller på intervaller med større lengde sånn at man bare kjenner blodsmaken, og ikke spyr etter hvert intervall

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 10-08-10, 22:52   #37
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg syns GC er DRITTUNGT, har gitt det opp flere ganger siden jeg følte at innvollene var på vei opp. Har prøvd å gjøre dem på sykkel men det blir ikke samme effekten uansett hva folk sier . Jeg tror man må ha mye innestengt aggresjon for å kunne klare det

Legger meg heller på intervaller med større lengde sånn at man bare kjenner blodsmaken, og ikke spyr etter hvert intervall

Hehe, da har du antagelig gjort GC riktig. Greia er jo at 110% er 110% uansett hvilken form man er i. Den japanske forskergruppen som først fant ut at denne typen trening var verdens mest effektive for oksygenopptak, forbrenning og hjertets slagvolum (i tillegg til at det bygger muskelmasse) testet protokollen på Japans Olympiske speedskating lag, og selv disse lå på bakken og kastet opp etter endt trening. Ingen skam i å spy da, tenker jeg.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 11-08-10, 01:18   #38
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg syns GC er DRITTUNGT, har gitt det opp flere ganger siden jeg følte at innvollene var på vei opp. Har prøvd å gjøre dem på sykkel men det blir ikke samme effekten uansett hva folk sier . Jeg tror man må ha mye innestengt aggresjon for å kunne klare det

Legger meg heller på intervaller med større lengde sånn at man bare kjenner blodsmaken, og ikke spyr etter hvert intervall

Nå er det jo sånn at om du kjører 110 %, så får du mye syre. Og da skjer det som er negativt - over tid. For mye syre er en gift som lammer musklene over en tidsperiode, og senker immunforsvaret. Kan i verste fall gi astma. Noe som ikke er farlig, men dumt, er at syre i musklene hemmer tilbakestrømmingen av blod til hjertet. Dette gjør at hjertet får mindre blodvolum å pumpe ut, noe som minsker treningseffekten av det. Hjertet trenes best med så mye blodvolum som mulig å pumpe ut hvert slag, så ca 95 % over 4-8 minutter anser jeg for å være det aller beste. Jeg kjørte mye 110 % før, når jeg trente meg opp til birken(bakkeintervall m 20-45 grader stigning, løs sand), men fikk langt bedre resultat av 95 %. Jeg tror du må være så godt trent som Bjørn Dæhlie eller lignende for at det skal kunne gi den uttelingen den fortjener i forhold til innsats. Kroppen må ha evnen til å ta til seg sånn trening, noe som krever år av basistrening. De gutta som er på den nivået, har et gir som vi mosjonister aldri vil se snurten av.
Selv kjører jeg variert intervall. Iblant 8 -10 x 30 sekunder. Eller 6 x 1000 meter. 3 x3 000 meter, 15 x 200 meter, alt ettersom jeg har lyst. Men jeg kjører max 2 intervaller i uka, vanligvis bare 1.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 11-08-10, 01:52   #39
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Nå er det jo sånn at om du kjører 110 %, så får du mye syre. Og da skjer det som er negativt - over tid. For mye syre er en gift som lammer musklene over en tidsperiode, og senker immunforsvaret. Kan i verste fall gi astma. Noe som ikke er farlig, men dumt, er at syre i musklene hemmer tilbakestrømmingen av blod til hjertet. Dette gjør at hjertet får mindre blodvolum å pumpe ut, noe som minsker treningseffekten av det. Hjertet trenes best med så mye blodvolum som mulig å pumpe ut hvert slag, så ca 95 % over 4-8 minutter anser jeg for å være det aller beste. Jeg kjørte mye 110 % før, når jeg trente meg opp til birken(bakkeintervall m 20-45 grader stigning, løs sand), men fikk langt bedre resultat av 95 %. Jeg tror du må være så godt trent som Bjørn Dæhlie eller lignende for at det skal kunne gi den uttelingen den fortjener i forhold til innsats. Kroppen må ha evnen til å ta til seg sånn trening, noe som krever år av basistrening. De gutta som er på den nivået, har et gir som vi mosjonister aldri vil se snurten av.
Selv kjører jeg variert intervall. Iblant 8 -10 x 30 sekunder. Eller 6 x 1000 meter. 3 x3 000 meter, 15 x 200 meter, alt ettersom jeg har lyst. Men jeg kjører max 2 intervaller i uka, vanligvis bare 1.

Interessant, men irrelevant i mine øyne. Mener ikke å være ufin, men Dr. Tabata og hans forskerteam (og andre forskere og trenere som har testet og målt og.. du vet.. gjort hele den vitenskapsgreia) sier at GC gir resultater langt bedre enn noen annen treningsform når det kommer til kapasitet på hjerte, lunger og sirkulasjon av oksygen (og det bygger muskler, noe ingen annen kardio-trening gjør).

Melkesyre er forøvrig ikke slemt det heller. Det er gammel "kjærringtro", en myte på lik linje med at brød og frukt gjør deg slank og frisk. Melskesyren dannes for.. uhm.. svarte, nå husker jeg ikke akkurat, men uansett.. hadde vi ikke hatt melkesyre hadde vi faktisk blitt lammet fullstendig når vi gikk tom for ATP på grunn av oppbygging av et eller annet annet bistoff av forbrenningen i musklene. Lenge siden jeg leste om dette, men jeg vet at mange kroppsbyggere også legger inn sett spesifikt designet for å stimulere melkesyreproduksjon (f.eks. 100 reps, se DogCrap-programmet) fordi melkesyre fører til økte nivåer av blant annet veksthormon.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 11-08-10, 10:22   #40
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Trulte67, her.

Jeg tror jeg tusler tilbake til sofaen og strikketøyet, jeg blir jo helt utslitt bare av å lese om dere....

Hahaha knall bra Trulte67!! Holder med deg...

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 11-08-10, 10:28   #41
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Interessant, men irrelevant i mine øyne. Mener ikke å være ufin, men Dr. Tabata og hans forskerteam (og andre forskere og trenere som har testet og målt og.. du vet.. gjort hele den vitenskapsgreia) sier at GC gir resultater langt bedre enn noen annen treningsform når det kommer til kapasitet på hjerte, lunger og sirkulasjon av oksygen (og det bygger muskler, noe ingen annen kardio-trening gjør).

Melkesyre er forøvrig ikke slemt det heller. Det er gammel "kjærringtro", en myte på lik linje med at brød og frukt gjør deg slank og frisk. Melskesyren dannes for.. uhm.. svarte, nå husker jeg ikke akkurat, men uansett.. hadde vi ikke hatt melkesyre hadde vi faktisk blitt lammet fullstendig når vi gikk tom for ATP på grunn av oppbygging av et eller annet annet bistoff av forbrenningen i musklene. Lenge siden jeg leste om dette, men jeg vet at mange kroppsbyggere også legger inn sett spesifikt designet for å stimulere melkesyreproduksjon (f.eks. 100 reps, se DogCrap-programmet) fordi melkesyre fører til økte nivåer av blant annet veksthormon.

Dette er ikke korrekte fakta. I Norge testet Jan Hoff ut hvilken type intervall som ga høyest utvikling av VO2 max. Det ble testet ut helt ut i sone 8, et sted i melkesyre land hvor jeg aldri har vært, men som brukes av de som går sprint på ski. De skal prestere max fart med ekstreme mengder syre i kroppen (og blir testet med blodprøver ofte for å unngå skader på nerver, muskler ol).
De fant ut at når musklene danner for mye laktat, så hemmes blodstrømmen tilbake til hjertet. Det er jo logisk. Som en følge får hjertet mindre blod, også logisk. Dermed må hjertet pumpe raskere (nærmere maxpuls), men uten å få full fyllning av hulrommene, ergo mindre trening for hjertet, - like logisk.
Dette ble testet ut på vanlige personer og helt ut til eliten på skilandslaget - og de kom frem til at den som ga mest økning i VO2, var det som nå er kjent som 4x4. Muskel oppbygging vil all interval trening gi. Jeg selv har bygget 3 kilo i bena på et år, selv om jeg kun har kjørt 6 x 1000 meter.
Melkesyre dannes når glukose forbrennes uten oksygen. På ekstrem lavkarbo, eller ketogen kost, finnes det svært liten glukose til forbrenning. Derfor lager musklene ATP av fett. Fett krever mer oksygen i oksidasjonen, noe som fordrer høyere puls. Men det dannes altså ingen laktat av fett oksidasjon. Glukose som forbrennes anaerobt, danner 2 ATP molekyler, mot glukose som danner ATP med oksygen, aerobt, 38 molekyl. Fett danner over 40. Ketoner har en annen virkning, i og med at de danner en mye høyere varme i oksidasjonen, og fungerer mer som rakettbrensel, de gir en voldsom "boost", noe som kan minne om glukose under sprint. Det er bare det at ketoner gir ingen laktat, de heller.
Etter et år på lavkarbo, kan jeg kjøre mange og lange og tunge intervaller, men jeg kjenner nesten aldri noe til melkesyren lenger. Men det er klart, etter et par dager med mye karbo, sitter syra der før jeg får sukk for meg.

Forskningen er ennå på bleiestadiet når det gjelder biokjemien innen lavkarbo og trening. Laktat er ikke en nødvendig faktor, det er en begrensende faktor.

Idrett forskning finner stort sett ut hvert år hva som er best (men de glemmer at vi alle er forskjellige). Jeg tror hver og en får finne ut hva som er best for en selv, DET tror jeg er bra i så fall

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 11-08-10, 12:35   #42
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Men jeg driter jo vesentlig mer i oksygenopptaket enn jeg gjør over fettforbrenninga da. Ikke det at jeg ikke trener for å bli bedre i formen, men fettreduksjon er jo da mitt første primære mål. Så hva er egentlig best da? Korte intervaller ala geriljakardio, 4 intervaller på fire minutter med tre minutters hvile, eller 8 intervaller på 3 minutter og 2 minutters hvile? Eller rett og slett gørrkjedelig langkjøringstrening?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 11-08-10, 13:57   #43
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Men jeg driter jo vesentlig mer i oksygenopptaket enn jeg gjør over fettforbrenninga da. Ikke det at jeg ikke trener for å bli bedre i formen, men fettreduksjon er jo da mitt første primære mål. Så hva er egentlig best da? Korte intervaller ala geriljakardio, 4 intervaller på fire minutter med tre minutters hvile, eller 8 intervaller på 3 minutter og 2 minutters hvile? Eller rett og slett gørrkjedelig langkjøringstrening?

Intervaller. Det øker VO2 mest, og også noe som setter sprut i fettforbrenninga mye lengre etter trening (opp mot 20 timer) enn det langkjøring gjør. Høyere VO2 øker også forbrenninga. Varièr intervallene, det er det beste middelet mot både stagnasjon og for motivasjon. Kjør intervaller som passer deg best den og den dagen. Har du lyst til å kjøre deg i senk på 100 meters 100% intervaller, så gjør det. Neste gang kanskje du bare vil kjøre 4x4 uten å tømme deg helt. Variasjon er uansett nøkkelordet for å få best utvikling,og dermed bedre fettforbrenning.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 11-08-10, 14:50   #44
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Intervaller. Det øker VO2 mest, og også noe som setter sprut i fettforbrenninga mye lengre etter trening (opp mot 20 timer) enn det langkjøring gjør. Høyere VO2 øker også forbrenninga. Varièr intervallene, det er det beste middelet mot både stagnasjon og for motivasjon. Kjør intervaller som passer deg best den og den dagen. Har du lyst til å kjøre deg i senk på 100 meters 100% intervaller, så gjør det. Neste gang kanskje du bare vil kjøre 4x4 uten å tømme deg helt. Variasjon er uansett nøkkelordet for å få best utvikling,og dermed bedre fettforbrenning.

Ta også med styrketrening, da det former kroppen (noe så tragisk mange damer desperat forsøker å gjøre med spinning, aerobics, osv.), øker forbrenningen i 24-72 timer etter endt trening, forebygger ryggproblemer og muskelspenninger, og time-for-time brenner mer energi enn moderat-hard kardiotrening.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 11-08-10, 15:23   #45
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Ta også med styrketrening, da det former kroppen (noe så tragisk mange damer desperat forsøker å gjøre med spinning, aerobics, osv.), øker forbrenningen i 24-72 timer etter endt trening, forebygger ryggproblemer og muskelspenninger, og time-for-time brenner mer energi enn moderat-hard kardiotrening.

Har 3-split på styrketrening, slapp jeg trener styrke værtfall:P
Men jeg gjør også spinning og aerobic, fordi det er gøy

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 11-08-10, 19:12   #46
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Mulig jeg ikke leste den spesielt godt da jeg ikke tok fyren seriøst, men ved å skumme så vidt igjennom ser jeg at alle studier som påviste at Lavkarbo har en bedre effekt enn sukkerkostholdene dems ikke holder mål av forskjellige grunner han finner og de andre som han klarer å konkludere med at "lavkarbo ikke har noe for seg" er kun LIKE GODE som lavkarbo-kostholdene, eller SAMME EFFEKT.

Så Lavkarbo er nå et LIKE GODT alternativ som sukkerkosthold med massive mengder trening, ifølge skeptikerne. Men KUN dersom man utelukker alle de studiene som påviser at lavkarbo er et bedre alternativ. Det er da fremskritt ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no -
Gammel 11-08-10, 19:16   #47
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Lavkarbo fungerer ikke i det hele tatt, hvis du skal trene hardt. Da blir du tom for krefter. Ser at noen har gode erfaringer med lavkarbo, men jeg tror mange har en annen erfaring.

Hva med de som er i OL-troppen og lever på LCHF ? Går de tom for krefter også ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no -
Gammel 11-08-10, 19:38   #48
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Lavkarbo fungerer ikke i det hele tatt, hvis du skal trene hardt. Da blir du tom for krefter. Ser at noen har gode erfaringer med lavkarbo, men jeg tror mange har en annen erfaring.

Det er en påstand som i mine øyne er både vag og relativt ubegrunnet, siden det faktisk finnes toppidrettsutøvere, som kan sies å trene HARDT som også lever lavkarbo.

Jeg vil si at jeg også trener HARDT når jeg trener. Jeg går ikke tom på krefter på lavkarbo, og hvorfor? Fordi det i teorien og litt i praksis er umulig. Så lenge man ikke har karbohydrater i kroppen så bruker kroppen fett som drivstoff. En voksen, normal mann har energi i form av karbohydrater til maks 4 timer hard trening, da går han tom. Går han på fett så har han energi nok til rundt 11 tusen timer.

Og siden jeg har 15 kg for mye, så burde jeg da ha energi i massevis uten karbohydrater. Noe som forklarer at jeg aldri går "tom".

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 11-08-10, 19:53   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Lavkarbo fungerer ikke i det hele tatt, hvis du skal trene hardt.

Hva definerer du som hardt da? Jeg kan fint trene 1t spinning og 1t styrke når jeg er i ketose. Hvis jeg kjører samme løpet på karbo så kaster jeg opp (jepp, har testa, gjør det IKKE igjen! )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 11-08-10, 23:07   #50
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hardt kan variere fra person til person. To timers trening regner jeg som hardt. Når jeg gikk på lite karbo ble det en dårlig trening. Manglet helt gutsen og styrken som må til. holdt på å besvime. Så jeg vil IKKE anbefale lavkarbo og trening.

Jo men at det ikke funker for deg er jo en ting, man kan ikke si at lavkarbo og hard trening ikke hører sammen av den grunn.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25? oloevold@online.no Spørsmål og svar 20 29-10-09 10:06
Når man ikke er på lavkarbo/ketolyse diett ... Ista Ketolysekuren 2 09-08-08 12:01
Ikke insulinresistent, er da lavkarbo bra? femalia Ketolysekuren 10 09-07-07 23:27
Nei nå gidder jeg ikke mer lavkarbo moea Lavkarbo generelt 10 27-07-06 02:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no