Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Proteinbehov - og inntak

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-04, 22:03   #1
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Proteinbehov - og inntak

Nå blir det jammen en ny tråd på grunnlag av menyen din i dag nå, MHM! Dette er morsom læring!!!


Opprinnelig lagt inn av MHM

...

Opprinnelig lagt inn av MHM

jeg kunne jo ikke dy meg enn at jeg måtte regne ut proteininntaket mitt i dag. Jeg endte opp på 150 gram i dag også, samme som i går. Det KAN da ikke være for lite?...


Jeg har jo spurt deg tidligere om hvordan det er med inntak av protein, hvor mye kroppen klarer å nyttiggjøre seg og hvor lang tid det tar før kroppen er klar for ny dose proteiner – husker du det?

Jeg vet jo ikke når frokosten din ble inntatt, men har en mistanke… .... om at frokost, 90 minutters skogstur, proteindrikk og lunsj på cafe kom ganske tett på hverandre… . Kan det ha noe å si tror du? Kan det være at det har kommet en forholdsvis ”stor” mengde protein på kort tid her – som kroppen da ikke klarer å nyttiggjøre seg (til muskelbygging altså)? Eller?

Nå mener jeg selvfølgelig å henge ut deg på noen måte, men journalen din ble da eksempel denne gangen. Jeg tenker og lurer mye på dette med protein-inntak osv. for tiden, og syns det er så utrolig spennende.

DERFOR denne tråden.

Men nå er det deres tur - syns i vei!!

Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-08-04, 22:21   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg får synse litt om meg selv da...
(Det med sen frokost er jo direkte injurierende... )

Nei - spøk til side. Jeg spiste frokost klokka 8.30, etter-trening klokka 12, og lunsj klokka 13.30. Med tanke på at musklene er som noen svamper etter proteiner ved fysisk aktivitet, så tror jeg ikke det var noe problem med å nyttiggjøre seg disse. Ellers er det absolutt et poeng å være kritisk til spredningen av måltidene.

Jeg skrev i journalen min at for lavt kaloriinntak kan være en grunn til at proteinene ikke går dit de skal.

Hvis man er overtrent, så har man for mye stresshormoner i kroppen (inkludert kortisol). Kortisol SPISER MUSKLER! Og man kan spise proteiner til det tyter ut av ørene, uten at det hjelper noe.

Det kan også være interessant å trekke inn forskjellen på proteinbehov - proteininntak - proteinopptak - proteinnyttiggjøring.

Proteinbehovet vårt kan vi beregne, men vi vet ikke akkurat hvor mye vi trenger hver dag likevel.

Proteininntaket vårt er lett å beregne, for det tar utgangspunkt i hva vi faktisk har spist.

Proteinopptak er en usikker faktor, som spiller ulik rolle hos forskjellige mennesker. Det er jo en kjensgjerning at noen ikke tar opp fullstendig alt de spiser, som har noe med tarmens helse å gjøre.

Proteinnyttiggjøring går på biokjemi inni kroppen. Hvordan kroppens hormonelle situasjon er, og ditto dirigering av proteiner hit og dit. Hvordan atår det så til med hormonene i dag?

Følger noen meg?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 25-08-04, 22:28   #3
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Det er akkurat denne tankerekken jeg funderer på - men jeg er ikke så klar i toppen at jeg klarer å få det ned på "papiret". Jeg tror nemlig at dette feltet kan være "nok et mysterium" i serien "Vårt forunderlige maskineri".

Mener ikke med dette at jeg prøver å finne unnskyldninger for at ting ikke blir som jeg ønsker når jeg mener at jeg gjør ting riktig - for som oftest så ligger feilen hos en selv. Men det er uansett et SKREKKELIG interessant tema som jeg ikke helt klarer å slippe.

Takk for at du satte ord på det - og i riktig rekkefølge. Skal tygge mer på dette. Men nå må jeg "bua" tror jeg.

*gjesp* og natta fra Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-12-04, 09:57   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk


Har sakset litt fra TN sitt Forum.

Men hvor stor vekt man skal legge på dette er jeg usikker på , men det er nå ikke bortkastet å spise mye protein uansett.

Sitat:

Dette er nok way of topic, men jeg spør alikevel. En gang for alle (for meg ihvertfall ): Hvor mange gram protein kan man innta per måltid? Jeg har lest mye om bremsemekanismer og at man derfor kan innta 100-200g med over 90% effektivitet. Stemmer dette, og har man noen studier som viser dette?



Ja, det stemmer. De såkalte "protein pulse" studiene der hele dagens proteininntak inntas i et og samme måltid. Det viser seg at pulser i aminosyrenivåene (ca 4-6 per dag) er bedre enn konstant tilførsel - noe som drar teorien om at man skal spise hver 1-2. time, i tvil.

Børge A. Fagerli
Kundekonsulent/Personlig Trener


__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 17-12-04, 15:43   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sitat:

Dette er nok way of topic, men jeg spør alikevel. En gang for alle (for meg ihvertfall [img]images/smilies/smile.gif[/img] ): Hvor mange gram protein kan man innta per måltid? Jeg har lest mye om bremsemekanismer og at man derfor kan innta 100-200g med over 90% effektivitet. Stemmer dette, og har man noen studier som viser dette?



Ja, det stemmer. De såkalte "protein pulse" studiene der hele dagens proteininntak inntas i et og samme måltid. Det viser seg at pulser i aminosyrenivåene (ca 4-6 per dag) er bedre enn konstant tilførsel - noe som drar teorien om at man skal spise hver 1-2. time, i tvil.

Børge A. Fagerli
Kundekonsulent/Personlig Trener

Bortkatet blir det gjerne ikke Begod, protein som ikke nyttiggjøres blir forbrent.
Men så synes jeg det blir litt rart å trekke i tvil teorien om at man skal spise oftere... Også føler jeg at dette er en annen diskusjon enn den vi har her inne,- fordi de som trener tungt for å bygge muskler driver på med noe helt annet enn 'vi vanlige folk' gjør, de har et annet behov enn oss. Jeg skl love deg at dersom jeg spiste 200g rent protein i et måltid, såhadde systemet mitt kolapset..
Slik jeg ser dette; blir det en diskusjon på hvordan de som bygger kroppen sin kan maksimalt nyttigjøre seg av byggesteiner (og nødvendigvis ikke på den sunneste måten - resultater og enkelhet er viktige momenter). Og en annen diskusjon om hvordan det optimale sunneste kombinasjon og inntak av mat for vanlige mennesker er (Natur og kultur.. ).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor viktig er jevnt inntak av mat? Carbokiller Atkins kosthold 6 23-02-04 18:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no