Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett metter minst

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-04, 07:52   #1
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Thumbs down

Fett metter minst

Har flere ganger lest i den senere tid, påstanden om at fett metter minst. Dette er jeg ikke enig i med mindre det er blandet med sukker eller andre raske karbohydrater.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 08:14   #2
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

HÆH??? Nå har jeg hørt DET også da. Stemmer ikke med hva jeg har hørt tidligere og i alle fall ikke hva jeg har efart selv.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 08:58   #3
Cinderella
Medlem
 
Cinderella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 45
Innlegg: 177
Cinderella har en fantastisk aura rundt segCinderella har en fantastisk aura rundt seg

Hvem har skrevet det?
De klarer jo liksom å bevise alt også da........
Noe så dumt!

__________________






Cinderella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 09:03   #4
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Av fett blir man mett...

Stemmer ikke med mine erfaringer, heller. Hva metter i tilfelle mest da - fiber?

Jeg har lært et gammelt ordtak av min svigermor: av fett blir man mett. Og det ER noe i disse gamle ordtakene, ikke sant

Ha det fett i dag, da!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 09:14   #5
Cinderella
Medlem
 
Cinderella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 45
Innlegg: 177
Cinderella har en fantastisk aura rundt segCinderella har en fantastisk aura rundt seg

Hi hi ja det var skikklieg godt sagt!

__________________






Cinderella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 09:54   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Har flere ganger lest i den senere tid, påstanden om at fett metter minst. Dette er jeg ikke enig i med mindre det er blandet med sukker eller andre raske karbohydrater.

Kunne vi fått eksempel på hvor du har lest dette?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 10:02   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg har også lest flere artikler om at karbohydrater metter mer enn fett. Tror jeg har lest noe av Grete Roede (bombe det da) om dette. Står også i en slankebok jeg har tror jeg, av Debra Bull, danserinnen som lever på karbohydrater og spiser minimalt med fett. Hun mener dette er det ultimate kostholdet og at dette er den eneste måten å gå ned i vekt på. :dåne:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 10:20   #8
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Nå skal jeg prøve meg på noe så halsbrekkende som å forklare hva Grete Roede mener om dette Det blir jo bare hva jeg T R O R de mener, og det er ikke hva J E G mener er riktig.

Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt...

Jeg har lært at et hormon som heter cholecystokinin (CKK) er et hormon vi gjerne kan kalle "metthets-hormon", og at dette kun skilles ut i kroppen ved inntak av proteiner og fett. Det virker på apetittsenteret. Stimuleres IKKE ved inntak av karbohydrater.

Som Fedonist er jeg overbevist om at fett metter mer, bedre og sunnere enn karbohydrater (brød, korn og poteter). Derfor spiser jeg IKKE brød og poteter i det hele tatt, men spiser grønnsaker i steden. De som imidlertid sverger til G.R. eller W.F. (tør ikke skrive navnet fullt ut - er så mange her som blir provoserte da så..... ) sine teorier fortsetter å fylle opp kroppene sine med brød, korn osv. - og har ikke PEILING på hvilken hormonell rund-dans-med-hallingkast-og-sprett de setter i gang. Det vil de jo heller ikke høre på.

De om det.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 10:37   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt...

Jeg oppdaget ikke hva det ville si å være mett jeg før jeg begynnte på Atkins, det var rett og slett ikke bunn i meg før... Men når du sitter der, og har laget deg den herlige taco-tallerkenen, med rømme, ost, salat, og fett i stedet for vann i taco kjøttet, også har du spist halvparten... Og har ikke sjans på å spise mer!

Og det beste er jo at det går an å være mett, samtidig som at det går an å bevege seg! Herlig!

Snu seg uten at det føles som at magen henger langt etter!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 10:59   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten



Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt...

.

Enig med deg i ditt gode innlegg, Fedonisten.

Karber metter ikke, bare fyller opp en liten stund. Min erfaring er at proteiner og fett metter, mye lenger også

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 12:21   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

De som imidlertid sverger til G.R. eller W.F. (tør ikke skrive navnet fullt ut - er så mange her som blir provoserte da så..... )

De om det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 06:44   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av HP

Kunne vi fått eksempel på hvor du har lest dette?

Ja her; http://www.keff.no/

Sjekk tredje påstand på Atkinsprodukter til Norge.


Så også ett amerikansk program engang om trening og kosthold og de sjekket hva det var som mettet mest av Fett og karbo.

Den som skulle spise fett fikk bare iskrem. Til opplysning så kan jeg si at iskrem inneholder rundt 10% fett og 30% sukkerarter.


Sist redigert av Kristian : 30-09-04 kl 06:55.
Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 08:24   #13
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Jeg husker i fjor engang, i begynnelsen av min sunne livsstil. En dag spiste jeg burger av kjøttdeig, ca. 200 g pluss mye grønnsaker og var god og mett i ca. 4 timer etterpå. Dagen etter så spiste jeg 200 g påleggspølse som inneholdt mye fett pluss mye grønnsaker. Og da merket jeg virkelig metthetsfølelsen mye lenger enn dagen før. Nesten 6 timer var jeg mett denne gangen.

Det programmet om Atkins på Schrödinger's Katt for en stund siden "forsket" jo på akkurat dette med fett og metthetsfølelse. Testmaten var kjøttdeig i tomatsaus med pasta! En gruppe fikk tilsatt ekstra fett til måltidet, men de overspiste likevel. Så rart!
Konklusjon: fett metter ikke. Hmm...

Alle her vet jo hva karbohydrater gjør med kroppen og insulinet. Hva om de hadde lest boken så hadde de sett at pasta ikke akkurat er godkjent på Atkins.

Konklusjon: de forsket ikke på Atkins

Jeg stoler heller på mitt eget "forskningsresultat" jeg.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 09:52   #14
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt...



Fett metter, annet fyller opp!

Jeg var på et sånnt gryteparty der en skal tilberede maten uten å tilsette fett...
Maten var aldeles nydelig og jeg spiste til jeg ikke klarte mer... Det ble rett og slett fullt... Men jeg; jeg gikk hele kvelden med mat langt opp i halsen med et skikkelig sug etter mat og var sulten...

Det var en litt sånn arti opplevelse for det var liksom sånn typisk "førAtkinsfølelse" Og det var litt gøy å oppdage at: Wow, det var jo sånn jeg hadde det før...

Å, så godt jeg har det nå!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 12:08   #15
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Ja her; http://www.keff.no/

Sjekk tredje påstand på Atkinsprodukter til Norge.


Så også ett amerikansk program engang om trening og kosthold og de sjekket hva det var som mettet mest av Fett og karbo.

Den som skulle spise fett fikk bare iskrem. Til opplysning så kan jeg si at iskrem inneholder rundt 10% fett og 30% sukkerarter.

Artikkelen Kristian viser til finner dere her:
http://www.dinkost.no/wsp/dinkost/we...e=metafor_cont

Jeg har stilt dem et spørsmål om hvor påstanden kommer fra, blir spenende med svar!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 01-10-04, 06:21   #16
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Det er bra HP Still dem opp mot veggen og gi dem inn

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 10-10-04, 07:58   #17
Trilla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2004
Innlegg: 13
Trilla er på en erverdig vei

Jeg så også Schrödinger's Katt programmet, og oppfattet det slik at konklusjonen ble at proteiner mettet mest, ikke fett eller karbohydrater.

Det er vel jeg personlig forøvrig enig i.

__________________



Trilla på vei til New York Skal veie 85 kg 16. november!
Trilla er avlogget   Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Fett æ'kke lett Mokia Induksjonen 1 25-04-04 23:01
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no