Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Alternativ til glukose intravenøst?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-15, 23:54   #1
Mahler
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Bergen
Alder: 46
Innlegg: 4
Mahler er på en erverdig vei
Question

Alternativ til glukose intravenøst?

Hei!
Jeg trenger hjelp....
Min mor spiser lavkarbo, og har gjort det i to år ca. Hun har fått kreft i tykktarmen, og skal opereres. Jeg regner med at det er stor fare for glukose intravenøst.
Her kommer mine spørsmål:

1. Trenger hun å få glukose?

2. Finnes det ikke et alternativ (mener jeg leste om det en gang)? Kan hun kreve å få dette?

3. Noen steder leser jeg at man ikke skal være i ketose under operasjon. Er det noen som vet noe om dette stemmer eller ikke? Dersom man har fastet så er man vel i ketose uansett?

Setter pris på alle svar og tanker omkring dette.

Takk!

Mahler er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/paleo Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 00:31   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Det er mye man kan få intravenøst under operasjon, saltvann får man vel alltid, men.. Det man får utenom det blir forordnet etter behov. Får hun glukose så et det fordi at de ser behov for det i forhold til hvordan kroppen reagerer på narkosen eller hvordan sykdomsbildet ser ut generellt. Går ikke annet å gi noe annet da. Mulig det finnes alternativer, men poenget er jo uansett å regulere blodsukkeret, så blir samma virkning.

Hun bør oppgi under forberedelsene til operasjonen at hun er i ketose, så vet de det hvis tilførselen skulle føre til ubalanser underveis.

Den generelle anbefalingen er vel å gå ut av ketose 3-4 dager før, men det har kanskje skjedd noe nytt med den anbefalingen?

__________________

Sist redigert av nellie : 11-06-15 kl 00:37.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 10:16   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

poenget er jo uansett å regulere blodsukkeret, så blir samma virkning.

Men for f.eks en diabetiker kan jo det være livsfarlig å tilføre sukkervann, så det må jo finnes alternativer?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 10:55   #4
Mahler
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Bergen
Alder: 46
Innlegg: 4
Mahler er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Takk for svar!

Jeg er ganske sikker på at det finnes et alternativ til glukose. Planen er at hun skal skrive et brev til sykehuset hvor hun forklarer at hun er i ketose, selv om hun ikke har noen streng diett med unger 50 g karbo per dag. Men det er litt ok å vite hva alternativet heter dersom man blir konfrontert med det av sykehuset. Det er nok rimelig sjelden at dette er noe de må forholde seg til, så vi vil være sikre på at de ikke forholder seg til det som er best for de fleste, men det som er best for henne.

Er det noen som vet hvorfor man skal gå ut av ketose før en operasjon?

Mahler er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/paleo Svar med sitat
Gammel 13-06-15, 03:06   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men for f.eks en diabetiker kan jo det være livsfarlig å tilføre sukkervann, så det må jo finnes alternativer?


Det er vel nettopp diabetikere som ofte får glukose intravenøst før operasjon og underveis. Pga fastingen.

Livsfarlig? Da skulle mange diabetikere dødd under helt vanlige operasjoner? Man måler jo blodsukkeret jevnlig og justerer underveis.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-15, 11:29   #6
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Hvorfor skulle diabetikere trenge sukker under en operasjon - sukker er jo gift for disse personene. Har dia 2 og fikk saltvann under mine operasjoner.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 13-06-15, 12:46   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er vel nettopp diabetikere som ofte får glukose intravenøst før operasjon og underveis. Pga fastingen.

Livsfarlig? Da skulle mange diabetikere dødd under helt vanlige operasjoner? Man måler jo blodsukkeret jevnlig og justerer underveis.

Diabetikere type 1 kan få kraftige og raske uventede reaksjoner på glukose og trenge å kompensere raskt med riktig dose insulin så å gi dem glukose høres ut som en risikosport. Det er ikke bare tatt ut av house liksom...

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Hvorfor skulle diabetikere trenge sukker under en operasjon - sukker er jo gift for disse personene. Har dia 2 og fikk saltvann under mine operasjoner.

Mhm

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-06-15, 13:15   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til glukose intravenøst?

Diabetikere får glukose og insulin under en operasjon.
Kostregulerte type 2 ikke får glukose/insulin

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål om glukose villvill Spørsmål og svar 9 02-07-10 14:26
Salami? Glukose? cartman- Ketolysekuren 9 21-10-08 21:37
S-glukose Hyper Generell diskusjon 11 03-02-08 21:19
Glukose intoleranse Sol-Angelica PCOS og karbohydratkontroll 13 06-08-07 14:09
Kjøttpålegg og glukose gunnar8574 Atkins kosthold 5 30-05-06 16:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no