Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Aktiv dødshjelp

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-05, 01:47   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Aktiv dødshjelp

Kom over denne artikkelen;

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...31/407080.html

Så denne som er den siste;

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/25/421287.html

Disse artiklene gjorde sterkt inntrykk på meg!
Vanskelig, men et "spennende" etisk/moralsk dilemma..

Hvordan skal man vite om hun registrerer ting rundt seg?
Er foreldrene "for" knyttet til henne?
Ektemannen, som nå lever med en ny kvinne og har fått nye barn.. hva er hans motiver? Hans egne, eller hennes?

Hvis noe slikt noengang skjer med mine nærmeste.. Hvordan kan man forestille seg noe slikt? Et helt forferdelig dilemma..

__________________
.

Sist redigert av mofedilla : 25-01-05 kl 03:45. Årsak: slettet noe
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-01-05, 23:33   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Ja, dette var virkelig sterkt å lese, Mofedilla!
Trodde legene kunne si om en pasient er hjernedød (kan da ikke registrere noe rundt seg), ved hjelp av EEG( En undersøkelse av hjernens aktivitet). Mener at i alle fall norske leger har klare kriterier for slikt.
På bildet 1991 like etter at hun ble syk ser hun jo veldig medtatt og sløvet ut, mens hun i 2001 faktisk ser ut som hun har glede av morens besøk.
Foreldre kan kanskje bli "for" knyttet til sine barn, men hvis ett barn har det vondt/vanskelig blir dette ekstra sterkt. Disse foreldrene har kanskje enda et håp om at hun skal våkne, og trøster seg selv med det. De har kanskje, tross alt, glede av å se henne der på sykehuset,-- hun ER der.
Ikke godt å si hva som er ektemannens motiver, men han kan rett og slett bare synes at det er vondt vite at hun må ligge slik. Det som verre er ;- er hvis dette gjelder penger!!!
Det er iallfall en fryktelig situasjon disse foreldrene er oppe i!!
En tilsvarende situasjon ville ikke oppstå her, tror jeg, p.g.a. retningslinjene. Her er svært strenge retningslinjer om når en persom er klinisk død,- og først da kan all behandling avsluttes.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 13:15   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Dere har sikkert sett denne saken i nyhetene i det siste.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271454

Dette har jo blitt en sak som hele verden ar engasjert seg i..

Vanskelig...

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 13:44   #4
LilNoor
Medlem
 
LilNoor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 45
Innlegg: 168
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

/sint på

Jeg tør ikke uttale meg om hun bør leve eller dø, men det som gjør meg fly fobanna er dobbelmoralen til sykehuset. Hun blir sultet ihjel og dette er ok, fordi man i Amerika ikke har lov til å "drepe" et menneske. Hvorfor kan de ikke gi henne en overdose med morfin eller det samme som de gir kriminelle når de får dødsstraffen? Hvis legene mener der er ingen håp, så bør de ikke la henne lide unødvendig, det er ikke humant. Hvis der er håp, så koble henne tilbake...

/sint av

__________________
LilNoor
Min dagbok
LilNoor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 14:55   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg har fulgt med på denne saken i et par år nå faktisk, de hadde om dette på Oprah for et år eller to siden.

Jeg er så rasende på måten de dreper henne på!! SULTE IHJEL ET MENNESKE!!! Herregud så jævlig det må være for foreldrene å se på at datteren sulter ihjel. Det må være en grusom død!!

De kan drepe en massemorder humant med en dose gift, men en skjønn uskyldig kvinne må altså bli torturert til døde uten å kunne si et eneste ord.

Jeg får bare lyst å grine...

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 15:27   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Helt enige med dere..

Faktum er nå, at hun kommer til å dø. De har gjort den akitve handlingen, og tatt ut sonden. Det er livlinjen hennes. De har tatt den ut, og det er ensbetydende med at hun dør.

Og når de gjør denne aktive handlingen.. Hvorfor kan de istedet da ikke bare gi henne en sprøyte morfin?

Fordi aktiv dødshjelp ikke er lovlig i Usa.

Men.. det som er så "dobbeltmoralt" her, er at de GIR henne jo aktiv dødshjelp, ved å dra ut sonden..

*riste på hodet*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 16:59   #7
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Er imot aktiv dødshjelp generellt , men dette er virklig ille!!! Denne stakkars syke damen skal ligge og sulte/tørste ihjel! Jeg har ikke ord for det! Ja, det er verre straff en en massemorder får,- helt enig med deg i det Iset.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 18:42   #8
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Det er en MASSE ting her som ikke blir fortalt åpent.

Bare for å forfølge problemet med pengene:
Hvis mannen er ute etter pengene hennes, så har han vel egentlig tilgang til dem allerede - ved ekteskap er vel han hennes nærmeste pårørende, den som har mydighet over henne og den som kan få kontroll over hennes økonomi. Eller er det foreldrene hennes som forvalter dem? I så fall, hvorfor i all verden er det foreldrene som tar seg av pengene og ikke mannen? Hvilken kamp har skjedd i fortiden der, for at foreldrene skulle beholde kontrollen over hennes økonomi, og han ikke skulle få det? Og hvor mye penger er det snakk om? Er det slik at han ikke vil kunne få skilsmisse fra henne, og få en del av boet i skilsmissen? Eller har han en annen grunn til ikke å ville overlate henne til foreldrene? Nekter han å skilles fordi han da kan beskytte henne fra hennes familie for eksempel?

Dere som har fulgt mer med på dette: vet dere mer enn de omhyggelig regisserte bildene? Jeg så en forferdelig scene på fjernsynet, av en gråtende mor med et glass vann i hånden som tigget om å få gi sin døende datter litt å drikke. Det var et rasende godt regissert fjernsynsfrieri og intet annet, særlig med tanke på at det kunne drukne datteren om moren helte vann inn i munnen hennes nå.

Ja, jeg er enig i at en diskret øket morfindose ville vært mye mer humant enn å sulte henne i hjel. Men med all medie og advokat-oppmerksomheten på saken er alle slike muligheter stengt, og det kan ikke bli noe annet enn grusomt, uansett hvordan det utvikler seg. Og hva om hun faktisk ønsket å dø dersom hun kom i koma, tenk om mannen hennes har rett?

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 19:17   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Muskat: når det gjelder pengene, er det ikke livsforsikring det er snakk om her? Da vil jo ikke mannen få dem før hun er død...

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 22:39   #10
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Som jeg leste i en artikkel føler hun hverken sult eller tørst..Men det er ikke noe grunn for å utsette henne for slikt.For kan man være 100% sikker på nettopp det?Jeg er hverken for eller i mot aktiv dødshjelp,det kommer an på situasjon og hvordan det gjøres.Dama har ligget slik i 15 år,og jeg tror ærlig talt ikke det er noe liv hun har,men at det er ren egoisme av foreldrene.Det er jo deres barn så reaksjonene er fullt forståelige.Jeg har sagt at jeg ikke skal holdes kunstig ved livet dersom noe skjer,men så får man nå se da om hva lover og pårørende sier.Og når mannen har funnet ny kjærlighet,kan man da stole på at han ikke bare vil bli "fri" fra henne eller vet han at hun ønsker å dø?Det er et vanskelig tema...

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 22:52   #11
Leena
Medlem
 
Leena sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 57
Innlegg: 90
Leena er på en erverdig vei

Ja...og sulte pasient i hjel er jo indirekt dødshjelp uansett.

Eg syns mennesker har ikke rettigheter å bestemme over et liv i det hele tatt!

Leena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet/Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no