Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan noen tenke høyt sammen med meg..

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-05, 10:44   #1
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Kan noen tenke høyt sammen med meg..

Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg MÅ rådføre meg meg noen som kan dette med lavkarbo mer enn meg..
Som dere ser så har jeg snart vært på Ketolyse i snart 4 uker (nå førstkommende tirsdag)
Som dere sikkert har fått med så er dette en KUR ikke en livsstil.. Dere ser også at vekten kun viser minus 4.6kilo.. Det er lite når det gjelder ketolyse selv om alt tapt i seg selv er gevinst

Jeg har fulgt kuren nøye bortsett fra å trimme konstant hver dag. Om ikke jeg har trimmet så har jeg gjort andre aktiviteter altså.. jeg er ikke en som er fulstendig uten kondis og sitter i sofaen. (driver m å pusse opp et bad for sviggerforeldre. Haler og drar)
Ellers så har jeg også vært nøye å drikke mye vann. Å fulgt boken nøye. Jeg har forsøkt å holde meg til 10 karbo pr dag, jeg har forsøkt å spise pittelitt mindre.. Jeg holder på kiloene altså, å begynner å fundere.. 15 karbo i seg selv er lite.. Kansje jeg ikke er tjent med denne kuren? Kansje jeg kunne levd med lavkarbo men med flere enn jeg gjør i dag - å fortsatt snike kiloene ned?

Sånn var det når jeg forsøkte GR også.. kroppen holdt på kiloene dag også. Den gangen gav jeg opp

Jeg gir ikke opp! Jeg går jo nedover, men blir så himla sliten at denne kuren ikke funker på meg som den skal..

Kan noen være snill å dele litt om lavkarbo`s verden? Å hvordan den funker for dere?

__________________











Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 11:05   #2
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Hei Elisabeth,
Men du har da faktisk en gjennomsnittsnedgang på mer enn en kg i uka, jente! Det er slett ikke uvanlig at en når et platå etter en 2-3 ukers tid på lavkarbo, der det er vanskelig å gå gå ned mer i vekt. Det tror jeg flere enn meg her inne kan skrive under på. Og et slikt platå kan godt vare noen uker.
Bortsett fra det, syns jeg ved første øyekast at det høres ut som du faktisk spiser for lite karbo, jeg. Har akkurat hatt et langt platå selv, der jeg ikke gikk ned et gram over flere uker. Fortvilende! Men etter å surfa litt rundt her inne, skjønte jeg at å gå for langt ned i karbo-inntak kan være nesten like ille som å gå for høyt. Det som gjerne skjer er at kroppen setter seg selv i "krisetilstand", dvs. kjører på fullstendig sparebluss og tviholder på alt - selv vann. I Atkins induksjonsfase (som jeg er i) anbefales det at karboinntaket ligge så nært opptil 20 g daglig. Noen ganger sliter jeg faktisk for å få i meg nok karbo, men etter at jeg har stabilisert inntaket på melom 15 og 20 g daglig har tallene på vekta begynt å bevege seg den riktige veien igjen.
Så et noe høyere karbo-inntak er det første jeg ville ha prøvd var jeg deg.
Ellers er det ganske nyttig å sette seg ned i et rolig hjørne og forsøke å analysere alle sider ved kosthold og livsstil i forhold til den kostholdsfilosofien en sverger til. Noen ganger er det bare små endringer som trengs - lita tue kan velte stort lass, vettu.
Lykke til

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 11:13   #3
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Nå vet ikke jeg hvor mye du kjenner til Ketolysekuren men faktisk så følger jeg den til punkt og prikke. Å det har ikke noe med at jeg spiser for lite karbohydrater

__________________











Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 11:56   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Elisabet

Nå vet ikke jeg hvor mye du kjenner til Ketolysekuren men faktisk så følger jeg den til punkt og prikke. Å det har ikke noe med at jeg spiser for lite karbohydrater

Det kan ha med at du spiser for lit karbohydrater å gjøre likevel. Selv om Ketolysekuren sier at det skal være sik, så finnes det andre lavkarbofilosofier som sier noe annet. På Atkins skal du ikke under 20 om dagen feks. Lindberg sier vel noe rundt 60-120g (den vanlige nordamnn spiser 3-400g)
Det er mange som tar av ved å følge de ulike filosofiene, og det har med å gjøre at vi er ikke like. Vi er unike individer og med ulike ubalanser i kroppen, så selv om løsningen er mer proteiner og fett og mindre karbohydrater for alle, så blir fremgangsmåtene ulike. Noen trenger å kutte virkelig drastisk ned, mens andre trenger mer.

Det er viktig å ikke miste seg selv av syne når en forsøker å gjøre en endrig,- dersom noe på en filosofi ikke fungrer på oss, så kan en justering være aktuelt å gjøre. Prøve og feile frem til vi finner det som fungerer for oss.

Når det er sagt, så har du jo gått ned ca et kilo i uken da, og det er jo bra.
Dersom du bruker musklene dine endel, så er det jo sansynlig at du bygger muskler, og muskler veier mer en fett, - dvs at du i praksis kan ha gått ned i fett selv om vekten ikke viser noe. Jeg kjenner flere som har gått ned opptil to buksestørrelser ved å spise Lindberg og Atkins uten at noe har vist på vekten..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 12:21   #5
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg holdt meg til punkt og prikke til Atkins i mange måneder, og selv om jeg gikk litt ned i vekt var det ikke stort, og jeg var konstant sliten. Men i det øyeblikket jeg skiftet til en diett som var basert på lav glykemisk index i stedet for så streng karbohydratkontroll som i Atkins-deitten (og ketolysekuren er så vidt jeg forstår nesten strengere), så raste kiloene av.

Vi har alle forskjellige kropper, og reagerer forskjellig alle sammen.

Men ellers er jeg helt enig med Lise: en kilo i uka er IKKE DÅRLIG!!! OG hvis du trener mer enn vanlig samtidig, bygger du sikkert mer muskler.

Bare en ting om den treninga: en grunn til at enkelte (blant dem Dr Atkins) advarer mot for hard trening på svært lave doser med karbohydrater, er at du tømmer muskulaturen for lagrene den trenger for å fungere. Dette fører både til at du sliter på kroppens ressurser, og at slankeprosessen går langsommere.

Les også tråden til modumodd om en "merkelig erfaring": http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4345 . Dette er ganske interessant, med tanke på at lavkarbokosthold er ment å skulle motvirke problemene med jojo-slanking og at kroppen innstiller seg på å bevare energi på grunn av sult - som den opplever når kaloriinntaket synker for lavt. Det kan se ut som om enkelte kan ha den samme reaksjonen av at karbo-inntaket synker for lavt over lengre tid.

Men som sagt: jeg synes det sr ut som om du er kjempeflink, du har flotte resultater og jeg er fra meg i beundring for alle som har energi både til å slanke seg, trene og pusse opp bad for svigerforeldre samtidig. Har du lyst til å adoptere meg som svigermor?

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 12:23   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sitat:

Å fulgt boken nøye. Jeg har forsøkt å holde meg til 10 karbo pr dag, jeg har forsøkt å spise pittelitt mindre.. Jeg holder på kiloene altså, å begynner å fundere.. 15 karbo i seg selv er lite.. Kansje jeg ikke er tjent med denne kuren? Kansje jeg kunne levd med lavkarbo men med flere enn jeg gjør i dag - å fortsatt snike kiloene ned?

Jeg har lest boka til Torkil 3 ganger. Har satt meg godt inni det fordi han tilbød meg jobb...... Skjønner ikke helt dette jeg. Du sier du følger boken nøye. Men 10 gram karbo pr dag er da ikke å følge boken nøye. På side 67 står det om "Vekttapet stagnerer". Det står det Alfie også forklarer om at det er naturlig for kroppen å ta en "pause/timeout". Er du i ketose ??? Da står det "Øk mengden mosjon og la det bero i to uker". (Andre,som f.eks. Atkins sine forskere, har sier at du kan vente en stans på 4-6 uker etter ekstrem kosthomlegging. De sier også at om du ikke har sett endringer på vekt ELLER MÅL på denne tiden, DA er det på tide med tiltak). Du svarer så Alfie:

Sitat:

Nå vet ikke jeg hvor mye du kjenner til Ketolysekuren men faktisk så følger jeg den til punkt og prikke. Å det har ikke noe med at jeg spiser for lite karbohydrater

Hvordan kan du si at det ikke har noe med at du spiser for lite karbohydrater å gjøre da ? Du følger ikke Ketolysekuren til punkt og prikke i forhold til hva du skriver her og hva som står i boka. Men tilgi meg om jeg har misforstått noe. Og OM du ikke spiser for lite i forhold til boka, kan det veldig godt hende at du spiser for lite i forhold til hva kroppen din finner seg i !! Jeg har et forslag:

Min personlig mening er at du mulignes spiser for lite. At kroppen din sier i fra og har gått i sparebluss. Men det er ikke nok å tro og mene. Jeg vet ikke nok til å kunne si noe som helst sikkert. Men det kan vi finne ut av. Kan du ikke poste en typisk dagsmeny (med nøyaktig hvor mye du spise av alt), så kan vi se om det er noe som kan forklare at vekttapet stopper opp. (Jeg bruker et program som regner ut nøyaktig hva jeg fått i meg av både av karber, fett, proteiner etc. - se journalen min, siste 3 dager) Det kan være 100 ting, - alt fra for lite karber, for lite vann, for lite fett, for lite proteiner, grønnsaker. Eller motsatt. At det er såkalte "skjulte" karber her. At du har spist alfor mye og mer karber enn du har trodd.

Ikke avfei forslagene du får med at "du følger boka og gjør ikke noe feil". Det er som sagt ikke sikkert at du gjør noe feil i følge boka, men at kroppen din allikevel protesterer ! NOE er det.

Vi finner ut av det..... hvis du vil....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 12:31   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Les også tråden til modumodd om en "merkelig erfaring": http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4345 . Dette er ganske interessant, med tanke på at lavkarbokosthold er ment å skulle motvirke problemene med jojo-slanking og at kroppen innstiller seg på å bevare energi på grunn av sult - som den opplever når kaloriinntaket synker for lavt. Det kan se ut som om enkelte kan ha den samme reaksjonen av at karbo-inntaket synker for lavt over lengre tid.

Dette er en vanlig "metode" ute i lavkarboforumverdenen, introdusert på forum av de som kommer fra kroppsbygging/helsestudio miljø - . Og dette HAR noe for seg, - for NOEN. Men det er dessverre veldig veldig mange denne "metoden" ikke virker for. Jeg kjnner altfor mange som har fått motsatt resultat. Jeg la på meg 2 kilo jeg brukte måneder på å få av igjen, så det er ikke en løsning for alle. Og garantert ikke på et så tidlig stadium i "kuren" som du er. Når man har kommet litt nærmere "målet" kan det være en ting å prøve - når andre ting ikke hjelper.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 13:24   #8
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det kan ha med at du spiser for lit karbohydrater å gjøre likevel. Selv om Ketolysekuren sier at det skal være sik, så finnes det andre lavkarbofilosofier som sier noe annet. På Atkins skal du ikke under 20 om dagen feks. Lindberg sier vel noe rundt 60-120g (den vanlige nordamnn spiser 3-400g)
Det er mange som tar av ved å følge de ulike filosofiene, og det har med å gjøre at vi er ikke like. Vi er unike individer og med ulike ubalanser i kroppen, så selv om løsningen er mer proteiner og fett og mindre karbohydrater for alle, så blir fremgangsmåtene ulike. Noen trenger å kutte virkelig drastisk ned, mens andre trenger mer.

Det er viktig å ikke miste seg selv av syne når en forsøker å gjøre en endrig,- dersom noe på en filosofi ikke fungrer på oss, så kan en justering være aktuelt å gjøre. Prøve og feile frem til vi finner det som fungerer for oss.

Når det er sagt, så har du jo gått ned ca et kilo i uken da, og det er jo bra.
Dersom du bruker musklene dine endel, så er det jo sansynlig at du bygger muskler, og muskler veier mer en fett, - dvs at du i praksis kan ha gått ned i fett selv om vekten ikke viser noe. Jeg kjenner flere som har gått ned opptil to buksestørrelser ved å spise Lindberg og Atkins uten at noe har vist på vekten..

Takk. Det er slik jeg også tenker. Kansje denne kuren ikke virker på meg som mange andre
Jeg setter pris på de kiloene jeg har gått ned, men ser at flere her ute ligger på et høyere nivå karbohydrater.. å dere går fortsatt ned. Det jeg mente. Ang tapet mitt så mistet jeg 1,9 kilo første uken., mest a dette er jo vann,, deretter står det så å si stille.. Det er jo nå jeg skal miste fett liksom..
Jeg vet at det kan være vrient for andre å sette seg inn i en helt ny kur,, kansje jeg skulle valgt meg under Ketolyse, men var litt spent på hvordan dere andre opplever lavkarbo og det å gå ned

__________________











Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 13:43   #9
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Sitat: Meg:
Å fulgt boken nøye. Jeg har forsøkt å holde meg til 10 karbo pr dag, jeg har forsøkt å spise pittelitt mindre.. Jeg holder på kiloene altså, å begynner å fundere.. 15 karbo i seg selv er lite.. Kansje jeg ikke er tjent med denne kuren? Kansje jeg kunne levd med lavkarbo men med flere enn jeg gjør i dag - å fortsatt snike kiloene ned?

Nille:
Jeg har lest boka til Torkil 3 ganger. Har satt meg godt inni det fordi han tilbød meg jobb...... Skjønner ikke helt dette jeg. Du sier du følger boken nøye. Men 10 gram karbo pr dag er da ikke å følge boken nøye. På side 67 står det om "Vekttapet stagnerer". Det står det Alfie også forklarer om at det er naturlig for kroppen å ta en "pause/timeout". Er du i ketose ??? Da står det "Øk mengden mosjon og la det bero i to uker". (Andre,som f.eks. Atkins sine forskere, har sier at du kan vente en stans på 4-6 uker etter ekstrem kosthomlegging. De sier også at om du ikke har sett endringer på vekt ELLER MÅL på denne tiden, DA er det på tide med tiltak). Du svarer så Alfie:



Sitat: Meg:

Nå vet ikke jeg hvor mye du kjenner til Ketolysekuren men faktisk så følger jeg den til punkt og prikke. Å det har ikke noe med at jeg spiser for lite karbohydrater


Nille:
Hvordan kan du si at det ikke har noe med at du spiser for lite karbohydrater å gjøre da ? Du følger ikke Ketolysekuren til punkt og prikke i forhold til hva du skriver her og hva som står i boka. Men tilgi meg om jeg har misforstått noe.

Meg:
Bare så det er sakt Nille så leser jeg boken HELE tiden. Å selv om jeg ikke legge inn noen dagsmeny i dette innlegget så så følger jeg faktisk boken. I denne kuren setter man kroppen i 24 timers fettforbrenning og man skal gå mere ned på denne kuren enn andre.
Ja jeg følger oppskriftene, ja jeg leser og regner på alt jeg spiser. Jeg orker ikke analysere alt. Jeg sier bare at jeg følger kuren som jeg skal Å at de fantastiske historiene om dem som gikk kilo som en drøm, ikke gjelder meg. Jeg måtte bare få luftet litt her

__________________











Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 14:18   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Unnskyld meg, det var ikke meningen å støte deg på noen måte.

Det var du som ba om tenkehjelp her, og selv sa du lurte på om du kanskje kunne ha nytte av å spise mer. Det at du da sier det ikke har noe å gjøre med for lite karbohydrater, - ja der forsvant logikken for meg. Hvis det ikke har med for lite karbohydrater å gjøre så passer vel ikke Ketolysekuren for deg da......

Folk vil bare hjelpe deg, bruke sin erfaring og gi deg eventuelle mulige løsningsforslag. Men hittil har du reagert negativt på både Lise, Alfie og mine forslag - og heller valgt å tolke det som angrep på din person. Hva du faktisk gjør, er at du går ned i snitt 1 kg pr uke og syns ikke det er nok.... Jeg skjønner ikke reaksjonen din jeg....

Jeg har iallefall, ut fra min erfaring og kunnskap, sagt hva jeg syns/tror/mener og tilbudt deg den hjelpen jeg kan gi, å analysere det du ikke orker å analysere. Får håpe andre kan komme med bedre ideer, slik at du finner det kostholdet som funker for deg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 15:12   #11
Bamseline
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 93
Bamseline har en fantastisk aura rundt segBamseline har en fantastisk aura rundt seg

I boken til ketolyse kuren sier doktoren at 4,6 kg på 4 uker er lite. Dersom du har lest boken 3 ganger Nille, så bør du jo ha fått det med deg.

Har ikke boken her, men om du trenger hjelp med å finne det i boken så si ifra.

Bamseline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 16:16   #12
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Nille

Unnskyld meg, det var ikke meningen å støte deg på noen måte.

Det var du som ba om tenkehjelp her, og selv sa du lurte på om du kanskje kunne ha nytte av å spise mer. Det at du da sier det ikke har noe å gjøre med for lite karbohydrater, - ja der forsvant logikken for meg. Hvis det ikke har med for lite karbohydrater å gjøre så passer vel ikke Ketolysekuren for deg da......

Folk vil bare hjelpe deg, bruke sin erfaring og gi deg eventuelle mulige løsningsforslag. Men hittil har du reagert negativt på både Lise, Alfie og mine forslag - og heller valgt å tolke det som angrep på din person. Hva du faktisk gjør, er at du går ned i snitt 1 kg pr uke og syns ikke det er nok.... Jeg skjønner ikke reaksjonen din jeg....

Jeg har iallefall, ut fra min erfaring og kunnskap, sagt hva jeg syns/tror/mener og tilbudt deg den hjelpen jeg kan gi, å analysere det du ikke orker å analysere. Får håpe andre kan komme med bedre ideer, slik at du finner det kostholdet som funker for deg.

Nille: Om du har lest boken så nøye som du sier så bør du vite hva og hvor effektiv Ketolysekuren skal fungere. At jeg har reagert negativt til a)deg: Du påstår at jeg ikke leser nøye nok boken. Jeg sier tull og tøys. Jeg bruker oppskriftene og søker råd HELE tiden
b) Lise: Hæ? Hun forstår litt av tankegangen min hun. Det skriver jeg også

Meningen med mitt spørsmål var om hvorvodt det var vits å følge en kur eller finne veien til et alternativ inne lavkarbo.. hvilken erfaringer dere har med antall karbo og vekttap

__________________











Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 17:17   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg skjønner vi ikke snakker samme språk her, og at jeg ikke har klart å formidle hva jeg mener. Det beklager jeg. Jeg sier i basis det samme Lise sier. Jeg stiller spørsmål ved om du har lest boken godt nok, eller om du har forstått den godt nok. Dette fordi du etter 4 uker på kuren OG etter å ha gått med 4.6 kg, har gått til "tiltak" Torkil anbefaler når vekta har stått stille i 14 dager (kuttet ned til fra 15 til 10 gram karbo). Og at du forventer et større vekttap. Nei, jeg juger ikke når jeg sier jeg har lest boka 3 ganger (NØYE) - og jeg skjønner hvordan ketolyse kuren virker. Det jeg reagerte på var at du var misfornøyd med det du hadde gått ned (mer enn 1 kg i snitt pr uke ...) Et resultat som de fleste ville være storflornøyd med. Og du sier det er lite til å være Ketolysekuren. Det er ikke hva Torkil skriver i boka :

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Side 63 - "På mine første kurs med 85 deltakere var det gjennomsnittlige vekttapet på 3 måneder 14 kilo (14 kg = snitt på 1.16 kg pr måned)

Side 68 - "Hvis vekttapet på en uke er 1 kg eller mer, er det bra".

At noen går ned så mye som 46 kilo er jo flott, men å tro at det er normalen, er utopi.
Med et snitt på 14 kg etter 3 mnd var det altså en som hadde gått ned 46 kilo, en del lå på 8-10 kg, noe som er UNDER 1 kg i uka !

Torkil garanterer ingenting - han sier at det er store forkjeller fra person til person.
"Det er derfor vanskelig å si hvor mye du vil gå ned i vekt på 3 måneder."

Du har holdt på i 4 uker ...... Man man ikke sammenligne seg med andre når det gjelder vekttap. Noen mister mye fort - andre (og de fleste) går det mye seinere for. Det vil alltid være de med de beste resultatene som trekkes frem i reklame og i "Pasienthistorier". Det betyr ikke at de er typiske.

De fleste på lakarbo dietter går ned fra 0.5 til 1,5 kg pr uke. De fleste av de som gir opp, gir opp fordi vekttapet stanser opp etter et par tre uker. Kroppen tar (som de andre også har nevnt her) en pause for å områ seg. De som er tålmodige og står på oppdager at de snart begynner å ta av igjen. Så det de som har urealistiske forventninger om hvor mye de kan/skal ta av - mister de ikke 2 kg eller mer per uke gir de opp. Det er trist og leitt, for det sunneste er å ta av rundt 1 kg pr uke. Da rekker kroppen, - OG huden å følge med. De som tar av i den farten, viser seg å ha bedre resultat og har mindre problem med å holde vekten enn de som tar av masse på en gang. (Dette er statiskisk bevist).

Vi kom ut helt feil her vi Elisabet, og det er jeg lei for - som sagt var det ikke min mening å være ekkel eller slem - og det er trist du opplever det slik, selv ettet at jeg har prøvd å forklare hva jeg mener. Det tar jeg på min kappe -

Lykke til videre


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 18:44   #14
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Dette er en vanlig "metode" ute i lavkarboforumverdenen, introdusert på forum av de som kommer fra kroppsbygging/helsestudio miljø - . Og dette HAR noe for seg, - for NOEN. Men det er dessverre veldig veldig mange denne "metoden" ikke virker for. Jeg kjnner altfor mange som har fått motsatt resultat. Jeg la på meg 2 kilo jeg brukte måneder på å få av igjen, så det er ikke en løsning for alle. Og garantert ikke på et så tidlig stadium i "kuren" som du er. Når man har kommet litt nærmere "målet" kan det være en ting å prøve - når andre ting ikke hjelper.

Du er en fantastisk ressurs, Nille, kunnskapsrik og dyktig og generøs til å dele. Men som du sier, ikke alle løsninger er for alle. Vi har alle veldig forskjellige opplevelser av slankekurer og mer varige dietter. Hvis det er noe jeg tror alle her inne har til felles, er det at vi har oppdaget at vi ikke kan spise slik som andre, men må finne en diett som passer vår kropp. Litt prøving og feiling hører til i den prosessen, selv om det er forb#€%& frustrerende.

håper du får masse gul varm fin påskeenergi til å holde det gående, Nille!

Og det samme til alle andre, forresten. Det er DEILIG med vår og fri.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 20:00   #15
Nirren
Medlem
 
Nirren sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: I hedmark
Alder: 51
Innlegg: 236
Nirren er en juvelNirren er en juvelNirren er en juvel

Hei Elisabeth!!

Jeg skal bare fortelle deg litt om hvordan det har vært for meg...
Jeg går på Ketolysekuren, har gått på den i 8 uker sånn ca... Har gått ned 8,5 kilo... raser ikke av jeg heller, men jeg hadde en stopp etter ca 5 uker... deppe deppe... Men så begynte det igjen... Spørsmål til deg: Har du ketolysetablettene?? Jeg har begynt med de nå og håper det hjelper på.... Har mål om å klare 16 kilo innen sommeren, dvs ca 8 kilo til.... Men vi får hjelpe hverandre videre...

Henger meg på det Nille sier..... hun er en klok dame!!!

Hilsen fra Nirren med ønsker om en god påske til alle

__________________
Ny kamp mot kiloene
Nirren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 20:56   #16
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

jeg er ikke noen ekspert, og aner ingenting om ketolysekuren. Skjønner at den er veldig lav på karber da.. jeg spiser mye mer karber (ala Lindberg med en dæsj atkinsoppskrifter). Jeg ammer og vil ikke i ketose. Det funker greit for meg. Ikke vil jeg rase ned i vekt heller. Jeg ser tydelig at det er FETT som blir borte...bl.a er jeg kvitt masse ekle cellulitter... jeg har holdt på i en 2 mnd tid og har gått ned 7 kg. Mest i starten, så sto det stille og nå er litt borte igjen...og jeg har tenkt å ha dette som en livsstil, så jeg er spent på hva som er mitt kritiske karbonivå.

Her inne er det rom for alle som ønsker å endre på kosthold og spise mindre karber, enten det er 10 eller 100 om dagen. Det som er så OK, er alle de erfaringene som deles her og som gir meg styrke, lyst, evne og oppskrifter til å fortsette!!

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du finner ut av hva du ønsker videre.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 09:10   #17
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Nirren

Hei Elisabeth!!

Jeg skal bare fortelle deg litt om hvordan det har vært for meg...
Jeg går på Ketolysekuren, har gått på den i 8 uker sånn ca... Har gått ned 8,5 kilo... raser ikke av jeg heller, men jeg hadde en stopp etter ca 5 uker... deppe deppe... Men så begynte det igjen... Spørsmål til deg: Har du ketolysetablettene?? Jeg har begynt med de nå og håper det hjelper på.... Har mål om å klare 16 kilo innen sommeren, dvs ca 8 kilo til.... Men vi får hjelpe hverandre videre...

Henger meg på det Nille sier..... hun er en klok dame!!!

Hilsen fra Nirren med ønsker om en god påske til alle

Hei Nirren
Joa jeg spiser ketolysetabletter. Jeg leser boken igjen og igjen . Jeg lager mat etter oppskriftene, jeg veier og måler alt jeg inntar. Jeg har en slik "ellipsemaskin" som jeg går på jaffal 30 minutter hver dag (en stepp/gå/ergometersykkel m staver)

Jeg sier takk for at du deler. Fint å høre av andre "ketolyser" hvordan kuren funker. Takker for oppmuntrende ord her ute og på PM

Ellers Nirren -lykke til du også.

Jeg vurderer sterkt å melde meg inn i forumet til Ketolyse. Der finner man jo flere i samme "båt"

__________________











Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 11:04   #18
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Hei Elisabet!
Jeg synes du er flink jeg! Er helt sikker på at du etter hvert også vil se resultater av dette. Som det alt er sagt her,- er vi ikke alle like. Du må bare ikke gi opp! Synes absolutt at du bør melde deg inn i Ketolyseforumet. Der vil du jo se at mange sliter med det samme som deg. Dessuten er jo Torkil der med gode råd og oppmuntringer!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 15:58   #19
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Som Nille sier, alle er forskjellige. Jeg går ned hvis jeg kutter karbene til et minimum, men det går ikke fort. Så snart jeg legger på litt, går opp til 40 gram om dagen, sier det svosj og badevekta blir plutselig min venn igjen.

Du er frustrert fordi du ikke tar av så mye som du hadde forventet. Kanskje ketolysekuren blir for streng for deg? Prøv en annen tilnærming en ukes tid for å se, i praksis vil det si at du øker på karbomengden en anelse.

Lykke til.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 20:22   #20
dolcevita78
Juniormedlem
 
dolcevita78 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Helgeland
Alder: 46
Innlegg: 17
dolcevita78 er på en erverdig vei

Sv: Kan noen tenke høyt sammen med meg..

jeg sliter utrolig med å skjønne hva som er i hva... 15 gram karbo pr dag - er det "loven", og hva må man spise/ikke spise for å få i seg 15 gram... ÆÆÆÆ _ JEG HATER Å REGNE!

__________________
Vips was here
dolcevita78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse;) Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 21:14   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen tenke høyt sammen med meg..

For å vite hvor mange karber du spiser MÅ du regne med å regne litt - spesielt i begynnelsen ! Det finnes ingen vei utenom. Det er rett og slett noe du MÅ -om du vil ha best mulig effekt av kuren og viktig for at du i det hele tatt skal lykkes !

Og om 15 karber er loven ?? Vel, noen klarer ikke å ta av om de spiser mer, - men på langt nær de fleste tar fint av både på 20 og mer (som Iset forteller her). Men du må prøve deg frem. Prøv gjerne en uke eller to med 15 (det er en god rensekur) og øk så sakte oppover med 5 pr uke. Da ser du snart hva som passer best for deg !

Cluet er altså at du må finne DITT karbenivå ! ......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 14:50
kan noen hjelpe meg med hva jeg kan spise kathrin Induksjonen 3 10-08-04 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no