Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvordan bør jeg begynne å trene?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-12-07, 19:16   #1
Skrible
Medlem
 
Skrible sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 99
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan bør jeg begynne å trene?

Hei!

Jada, det nærmer seg nyttår, og alle de fine forsettene har begynt å melde seg. :-) Nei - jeg har hatt lyst til å bli mer aktiv veldig lenge, men det har ikke vært så lett. Deltok på en ordinær spinningtime for et års tid siden - en sånn dette passer for alle!-sak - men så var jeg visst unntaket da. Er ikke så flink til å kjenne på min egen kropp, og fulgte timen som den var lagt opp, i den tro at det ikke kunne være for mye for meg når det sto det ikke kunne være for mye for noen. Det er jo litt morsomt i ettertid; jeg klarte ikke å stå på beina når jeg krabbet av sykkelen, gikk rett i bakken med knærne først på hjemveien, og skumle hevelser som ble sendt til sykehus fordi det lignet blodpropp i etterkant. Så.. en smule feig og demotivert returnerte jeg ikke til det treningssenteret.

Så.. jeg vil, jeg vil, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til. Nå er det slik at jeg er 20-25 kilo overvektig (ifølge eget skjønn + lindberg-leges konklusjon) har ME, som begrenser min yteevne en del, og så er jeg helt fullstendig utrent. Elendig kondis og ingen muskler og, vel, sånn det er. Daglig aktivitetsnivå er stort sett begrenset til 20-30 minutter spasering; til og fra skole og butikk.

Men, men, jeg vil være sterkere! Jeg vil gå opp trappene til fjerde etasje uten å være utmattet en hel dag etterpå, og jeg vil sove bedre om natten. (Kanskje jeg skulle levert ønskelisten til julenissen istedet for å spare den til nyttår?)

Jeg skal sannsynligvis begynne med lege-oppfulgt diett i januar: er mulig det blir eurodiett til å begynne med. Det betyr at i tillegg til alle tilstedeværende trenings-problemer kommer endret kosthold og ketose. Er det forferdelig dumt å prøve å sette i gang noen form for styrketrening da?

Er også ganske sikker på at det beste for meg vil være trening med oppfølging - jeg vet godt at hvis jeg kjøper en trenings-dvd og tenker at jeg kommer til å gjøre det hjemme, så gjør jeg ikke det.

Dette ble ganske langt - men jeg tror jeg i alle fall har beskrevet mitt utgangspunkt godt nok. Har dere noen tips? Innspill? Treningsstudio er avsindig skummelt og (i hodet mitt) fullt av spretne små mennesker - er det verd det å dra dit og be om begynner-hjelp?

Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:34   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Baby steps baby steps!

Begynn med å gå en tur! Begynn lett, 20 min kanskje, bare for frisk luft. Når du har giddet å gå tur lett i 20min noen dager, så kan du utfordre deg selv litt, du legger ruten forbi noen trapper opp, bakker opp og ned, og/eller legger tid til turen din. Etter et par uker bør de turene bli en frisk oppkvikker hver dag. Du kan da gå videre og legge inn lengre helgeturer, "husmortrim" i bygda eller på sentrene, annen lett trening.
Å gå på spinning, der SKAL man jo sjangle av og ha vondt i dagesvis
Tror det er litt OTT for deg nå
Lykke til!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:37   #3
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Gå med staver! Du bruker mer av kroppen, og det kjennes skikkelig! Jeg går mest med staver, nettopp for å få mer "trening" ut av trimminga, og synes stavene er et veldig godt hjelpemiddel Jeg liker meg ikke på treningsstudio heller, av ulike årsaker, i tillegg til at det er et prosjekt å få det til i hverdagen med barn, mann, jobbing når det er 25 minutter å kjøre dit. Man MÅ ikke på treningsstudio for å komme i bedre form

Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 20:10   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Opprinnelig lagt inn av Skrible, her.

Men, men, jeg vil være sterkere! Jeg vil gå opp trappene til fjerde etasje uten å være utmattet en hel dag etterpå...

Gå opp trappene til andre etasje annenhver dag. Etter hvert går du til tredje, og når det føles greit, så tar du fjerde. Ta gjerne en liten Rocky på toppen hvis det passer seg sånn

Ellers:

Sitat:

Baby steps baby steps!

Begynn med å gå en tur! Begynn lett, 20 min kanskje, bare for frisk luft. Når du har giddet å gå tur lett i 20min noen dager, så kan du utfordre deg selv litt, du legger ruten forbi noen trapper opp, bakker opp og ned, og/eller legger tid til turen din. Etter et par uker bør de turene bli en frisk oppkvikker hver dag. Du kan da gå videre og legge inn lengre helgeturer, "husmortrim" i bygda eller på sentrene, annen lett trening.
Å gå på spinning, der SKAL man jo sjangle av og ha vondt i dagesvis
Tror det er litt OTT for deg nå
Lykke til!

Veldig enig.

  Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 22:10   #5
Sweetflower
Medlem
 
Sweetflower sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Sweetflower har en fantastisk aura rundt segSweetflower har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Jeg er litt uenig i de som mener man ikke trenger å dra på helsestudio.. Jeg kan forstå at det kan virke skummelt, men det er _utrolig_ viktig å få riktig veiledning av treningsledere og/eller fysioterapeuter - både for å forebygge og unngå fysiske belastningsskader ved potensiell feil trening såvel som litt mental støtte og pushing når du trenger det som mest. På "mitt" Elixia er det faktisk helt vanlige mennesker i alle aldre og størrelser som trener - ikke så veldig mange snerte, vakre mennesker i tights faktisk Det var deilig å oppdage. Jeg har vært på sånne "fe-sjå" steder med glinsende bodybuildere og Barbier med mascara. Ikke veldig motiverende.. Tilbake til saken; jeg tror alle Elixia-avdelinger tilbyr fysioterapeut, og ikke minst personlig trener. Det ville jeg testet var jeg deg. Å skulle starte helt på bar bakke helt på egenhånd uten noen form for oppfølging vil være ganske utfordrende.

Men helsestudio er bare én side av saken - i tillegg kan du finne utendørs aktiviteter du trives med. Gå tur i skogen/ulendt terreng er perfekt! Masse deilig frisk luft Pass på å variere hva du holder på med, slik at du ikke blir lei. Hva med svømming? Super trening, og belaster ikke knærne.

Hm, jeg kunne holdt på i timesvis - håper jeg kom med noen innspill i alle fall

__________________
- Sweetflower
Sweetflower er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 22:37   #6
Skrible
Medlem
 
Skrible sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 99
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Tusen takk for innspill.
Jeg har utforsket mulighetene rundt mitt midt-i-sentrum-hjem, skal nå ut og gå oftere mens jeg venter på mer informasjon.

Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 22:41   #7
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Hva med å prøve Qigong? Har ikke fått prøvd det sjøl enda men det er vist flere med ME som bruker den:
http://www.alltomhalsa.com/product_i...da26e351d5bfd7


Sist redigert av terry : 28-12-07 kl 00:32.
terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 16:50   #8
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Opprinnelig lagt inn av Sweetflower, her.

Jeg er litt uenig i de som mener man ikke trenger å dra på helsestudio.. Jeg kan forstå at det kan virke skummelt, men det er _utrolig_ viktig å få riktig veiledning av treningsledere og/eller fysioterapeuter - både for å forebygge og unngå fysiske belastningsskader ved potensiell feil trening såvel som litt mental støtte og pushing når du trenger det som mest. På "mitt" Elixia er det faktisk helt vanlige mennesker i alle aldre og størrelser som trener - ikke så veldig mange snerte, vakre mennesker i tights faktisk Det var deilig å oppdage. Jeg har vært på sånne "fe-sjå" steder med glinsende bodybuildere og Barbier med mascara. Ikke veldig motiverende.. Tilbake til saken; jeg tror alle Elixia-avdelinger tilbyr fysioterapeut, og ikke minst personlig trener. Det ville jeg testet var jeg deg. Å skulle starte helt på bar bakke helt på egenhånd uten noen form for oppfølging vil være ganske utfordrende.

Helt enig med Sweetflower! HVis der bare er babes og bolere på treningssenteret er det noe galt! Så sånne steder holder jeg meg unna... Jeg tenker ofte at de fleste som er på treningssenteret er folk som er ganske like meg selv, noen er for store, noen for pinglete men felles for de aller fleste er at de ønsker å endre noe. Og det er kjempemotiverende å få litt spesialoppfølging fra folk som kan det
Lykke til!

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 23:47   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Du spør egentlig først og fremst om å bli sterkere. Og å komme i bedre form er også et ønske. Jeg ville ha startet med det første. Det å bli sterkere. Det er her du har mest å hente i starten og det er dette det er enklest å få mest fremgang. Jeg mener at det viktigste for å klare dagliglivet er god nok styrke og deretter litt kondis.

Du bør starte med styrketrening uten vekt. Bare egen kroppsvekt.
Det viktigste for dagliglivet er sterke nok ben, mage og rygg, deretter armer og overkropp. Du blir ikke særlig mye sterkere med utholdenhetstrening og uten styrketrening først er sjansen for skader så mye mye høyere.

Nå er det litt inspirerende å dra på et senter og det er mange maskiner der som gjør at du utfører dem korrekt. Du kan få noen til å vise deg utførelse så er du enda mer sikker. Det går an å første gangen ta veldig liten belastning og utføre øvelser som går på legg (opp på tå), lår foran/bak, rumpe (knebøy/bebpress i sittemaskin), romaskin (jobb med strak rygg) og mageøvelser. Om du vil kan du gjerne legge til noe med armer og overkropp. Fokuser på teknikk og rolig utførelse, enn å ta i. Varm opp med gange/sykkel/romaskin sånn snilt i 10 minutter.
Gjør dette 2 ganger i uka. Styrketrening skal ikke gjøre vondt eller gi vondt under/etter øvelse i muskler eller sener. Men sliten kan man få lov til å bli. Viktig å hvile godt mellom øvelsene.
Allerede etter 2 ganger vil du kjenne hvordan musklene begynner å stramme seg opp og være mer med i øvelsene. Sener og ligamenter vil styrkes umiddelbart, musklene blir med en gang trent til å jobbe mer i lag og blir derfor sterkere.
Ofte er 6 uker en fin grunntreningsperiode og jeg synes du skal ta deg tid til å bruke 6 uker på å komme deg skikkelig igang. Med vanen, med å ta i litt, etc.
Foreslår at du starter med lett belastning, tar max 10 repetisjoner pr øvelse, fokuserer på kontrollert teknikk. Øk belastningen når du synes det er for lett og du ikke kjenner at du har trent litt etter trening. Du skal klare å gå hjem, føle at du har fått litt energi etter trening, men det er OK å blir bittelitt støl de første 3 gangene.
Husk på at å drikke og å fylle på med spes proteiner er viktig umiddelbart etter trening. Da er opptaket meget stort og gjør at kroppen med en gang kan begynne å bygge opp sliten muskulatur. Om du ikke går på ketose er litt karbohydrater også helt greit, og fett er ikke farlig.
Når du føler at styrken er økt og du synes litt kondistrening er greit, så kan du legget til gåturer eller kondistrening på studio sånn 20-30min. Du skal ikke kjenne at du får vondt i beina el. men heller fokusere på at du blir litt anpusten og svett og at blodpumpa får jobbet litt og du føler deg ganske OK. Helst bør du hvile dagen etter styrketreningen, men å ha utholdenhetstrening dagen før styrke er helt OK.

Sier igjen at dersom tiden er knapp, fokuser på styrken, og få til litt kondis i tillegg. Bare det å øke styrken gjør at alt går lettere, feks å trippe opp en trapp og da får du kondistrening på kjøpet.

Ikke vær redd for å daglig ha en form for trim og trening. Ha heller mindre pr dag og ofte enn sjelden og mye. Litt trening gjør at man produserer litt oppkvikkende stoffer og en muskel som trente dagen før er mye mer igang (om man unlot å trene altfor mye), energiomsetningen øker og alt føles bedre.

Håper noen av rådene kan hjelpe.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 02:47   #10
Skrible
Medlem
 
Skrible sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 99
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?



Takk for langt og detaljert respons, Energibunten - og all positiv tilbakemelding fra dere andre også. Jeg skjønner jo at jeg sliter litt med ekkoet av fordums gymlærere som brøler at alt det andre kan gjøre, kan jeg også.

I går tror jeg sannelig jeg greide å snuble over et tilbud i nærheten av meg som går på lett styrketrening med fysioterapeut, og varmtvannstrening. Dette skal jeg utforske videre så fort helligdagene går sin vei igjen.

Terry - jeg har også hørt om quigong i forbindelse med ME, men jeg kan ikke huske å ha lest noe om hvorfor akkurat dette skal være så bra. Selv synes jeg det høres mye mer overkommelig ut å starte rett-frem med noen repeterte styrkeøvelser enn å hales inn i en hel kampsportmystikk. Sånn til å begynne med, i alle fall.

Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no