Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan noen hjelpe meg? (langt)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-08, 12:58   #1
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Kan noen hjelpe meg? (langt)

denne ble skrevet på et annet forum jeg er med i, som ikke har noen spesiell diett/opplegg... Det omhandler ketolyse, og jeg er uenig med det som blir skrevet, men kan ikke helt få det fram..:S

"Lavkarbo er noe forbanna tull. Disse menneskene blir ikke slankere av ikke å spise karbohydrater. De blir slankere av å øke inntak av protein og fiber.

Poenget er altså ikke å kutte ut karbohydrater, men å spise mer "mettende" mat. De aller færreste har det anbefalte inntak av proteiner på diett, og det er nok derfor så mange sliter med abstinenser og sultfølelse.

Lavkarbodietter er for ekstremt overvektige og stillesittende mennesker, og bare under strengt medisinsk oppsyn.

Lavkarbo gjør at kroppen ikke får de karbohydratene den trenger til å fungere skikkelig. Du får null overskuddsenergi til skikkelig trening, det blir umulig å bygge muskler, faktisk svinner musklene nesten like raskt som fettet, ketose gjør at du får en ekstremt dårlig ånde noe som går utover det sosiale liv, samt trening, dersom du ikke trener utendørs og alene, du kan til og med kjøre nyrene i grøfta. Hjernen klarer heller ikke operere skikkelig på ketogener.

Og det verste av alt er at når dietten er over, og det må den være, eller så dør du, så raser du opp i vekt igjen fordi du har spist av deg mange kilo med muskelmasse, og du opplever en ruseffekt av karbohydrater.

Nei til lavkarbo! Ja til proteiner, fiber, næringsstoffer og en anseelig mengde komplekse karbohydrater!"

Mitt svar var da:
"Fælt så negativ du var da ***...
Men jeg er ikke helt enig med deg!

- Du sier man ikke får overskuddsenergi.. Hmm, jeg klarte nå fint å gå langt opp på fjellet i dag, samt gå og sykle over en mil etter veien.
- Den dårlige ånden er ganske individuell. Jeg har ikke vært noe plaget med dette...
- Hjernen min fungerer like bra som den pleier å gjøre
- Når "dietten" er over, fortsetter resten av livet... Man spiser litt mer karber, men holder seg unna de helt store kildene til dette.

Og dessuten, la meg få fram det positive:
- Jeg føler meg ganske mye bedre enn det jeg gjorde mens jeg spiste mye karber!
- Magen min har det bedre
- Jeg er mett, leeeenge.. hele tida..
- Humøret svinger ikke, for blodsukkeret er stabilt

Det er mange med meg, som kan fortelle om enda flere positive ting med dette!
Livet mitt virker mye enklere nå enn før, og jeg trives faktisk utrolig godt med å leve uten så mye karber.

Du trenger ikke karbohydrater for å fungere skikkelig.. Du trenger ikke egentlig så mye karber i det hele tatt!"

Og svaret jeg fikk var dette:

"Det er klart at kroppen også fint etterhvert brenner andre næringskilder. Faktisk brenner den da alt den måtte finne av næring, inkludert muskler. Men å f.eks drive med styrketrening eller utholdenhetstrening med lavkarbo er så godt som umulig. Bivirkningene av lavkarbo er mange og ikke til å kjimse av.

Dette tyder jo egentlig på at du ikke har underskudd av karbohydrater.

Jo, altså, du blir jo ikke dum eller hjernedød! Men hjernen fungerer desidert bedre på glukose og glukogen enn den gjør ketoner.

Sansyneligvis kommer det av vektnedgang, og ikke lavkarbo. Karbohydrater er ikke noe farlig eller usundt eller unaturlig. Tvert imot. Men muligheten er jo tilstede for at du kanskje er intolerant ovenfor noe som finnes i mye typisk karbomat?


Jeg har overhodet ikke tvil om at et høyere inntak av proteinrik mat og grønnsaker er sundt. Problemet kommer når ting tas til det ekstreme og man skal langt på vei eliminere karbohydrater ifra dietten sin.

Karbohydrater er faktisk det mesteparten av kosten skal bestå av normalt, og i f.eks en sultsituasjon som er det en diett er, det beste man kan få i seg for å sørge for normal og sunn funksjon av menneskekroppen.




Carbohydrates are the body's ideal fuel for most functions. They supply the body with the energy needed for the muscles, brain and central nervous system. In fact, the human brain depends exclusively on carbohydrates for its energy.

With no glucose available for energy, the body starts using protein from food for energy. Therefore this protein is no longer available for more important functions, such as making new cells, tissues, enzymes, hormones, and antibodies and the regulation of fluid balance.

When carbohydrates are lacking, the body cannot burn fat in the correct way. Normally carbs combine with fat fragments to be used as energy. When carbs are not available, there is an incomplete breakdown of fat that produces a by-product called ketones. These ketones accumulate in the blood and in the urine causing ketosis, which is an abnormal state. Ketosis does cause a decrease in appetite because it's one of the body's protection mechanisms. It's an advantage to someone in a famine (which the body thinks it's experiencing) to lack an appetite because the search for food would be a waste of time and additional energy.

Due to the lack of energy and the accumulation of ketones, low-carb diets are often accompanied by nausea, headaches, dizziness, fatigue, bad breath, and dehydration.

Because of dehydration and a lack of fiber, constipation can result.
Exercise and fitness performance is reduced on a low-carb diet. Do not be surprised if your energy level is so low that you cannot make it through your normal workout routine."

Hvis noen har i det hele tatt gidda å lese gjennom dette, kan jeg få noen fleres tanker om dette?
Jeg er så ufattelig dårlig når det gjelder ordvalg og hvordan jeg skal få fram min mening om dette..
Håper noen av dere som kan mye om dette, kan hjelpe meg å få fram ting her

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 14:25   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Opprinnelig lagt inn av Sesti, her.

denne ble skrevet på et annet forum jeg er med i, som ikke har noen spesiell diett/opplegg... Det omhandler ketolyse, og jeg er uenig med det som blir skrevet, men kan ikke helt få det fram..:S

"Lavkarbo er noe forbanna tull. Disse menneskene blir ikke slankere av ikke å spise karbohydrater. De blir slankere av å øke inntak av protein og fiber.
Dette forteller meg med en gang at vedkommende ikke har noen klar oppfatning av hva Lavkarbo er, bare det at vedkommende sier "ikke spise karbohydrater" avslører h*n. Lavkarbo, smak litt på ordet, lav betyr ikke ikke. Det heter altså ikke ikkekarbo, skjønner?
Når det gjelder fiber så er det jo bare med på å gi magen noe å jobbe med, det går ut i avføringa, og når h*n senere referer til fortstoppelse (som er et midlertidig resultat av høyere fiberinntak) så biter h*n seg selv litt i halen
Be vedkommende gi et vitenskapelig belegg om hvorfor man blir slankere av å spise mer protein og fiber, og så kan du også spørre h*n om h*n vet hvordan raske karbohydrater fungerer på insulinet.


Poenget er altså ikke å kutte ut karbohydrater, men å spise mer "mettende" mat. De aller færreste har det anbefalte inntak av proteiner på diett, og det er nok derfor så mange sliter med abstinenser og sultfølelse.
Dette er delvis riktig. Man øker proteinandelen i et lavkarbokoshold, men det er en liten del av bildet. Om man ikke øker på inntaket av fett i tillegg, så vil kroppen omdanne proteiner til glukose, som igjen øker insulinnivået og man er tilbake på skratsj. Det har jo selvfølgelig noe å si hva slags diett man følger, og hvilken sammensetning man har i maten.

Lavkarbodietter er for ekstremt overvektige og stillesittende mennesker, og bare under strengt medisinsk oppsyn.
Javel? Igjen, så synes jeg du bør få vedkommende til å gi vitenskapelig belegg for dette, annet en sine egen synsing. Samtidig er det viktig å understreke at man fortsatt snakker om lavkarbo når det kommer til Fedon som er 100-150 gr kh om dagen.


Lavkarbo gjør at kroppen ikke får de karbohydratene den trenger til å fungere skikkelig. Du får null overskuddsenergi til skikkelig trening, det blir umulig å bygge muskler, faktisk svinner musklene nesten like raskt som fettet, ketose gjør at du får en ekstremt dårlig ånde noe som går utover det sosiale liv, samt trening, dersom du ikke trener utendørs og alene, du kan til og med kjøre nyrene i grøfta. Hjernen klarer heller ikke operere skikkelig på ketogener.
Ok, nå ler jeg litt. Dette er jo direkte synsing, og høres veldig tillært ut, uten at det ser ut til at vedkommende har satt seg inn i saken, men har et utrolig subjektivt syn.
Kroppen trenger ikke så mye karbohydrater nødvendigvis, men den trenger andre stoffer fra mat med karbohydrater som f.eks grønnsaker. Om du er normalt slank og spiser noe ala Fedon har du mer enn nok kh til å trene skikkelig. På et ketogent kosthold vil du ha fett fra maten som brennstoff. Det er individuelt hvordan man fungerer på ketoner, men det er ikke nødvendigvis problematisk å trene i ketose, jeg tror det har en del å si hvor vant kroppen er til ketose. Du vil ikke bryte ned muskelmasse dersom du har nok proteiner i dietten, heller motsatt, samt at dersom du gir kroppen et alternativt brennstoff -fett, så trenger ikke kroppen å bryte ned muskelmasse da den har nok å gå på. Dette krever selvfølgelig en riktig sammensetning av næringsstoffer i dietten din. Nok proteiner, nok fett.
Hjernen kan ikke forbrenne fett, det er helt riktig, men den kan fint brenne ketoner. Det finnes ingenting som heter "ketogener". Det betyr vel "ketogent" på tysk, og er det man kaller selve dietten, ikke biproduktet av fett!
Dette med nyrene er jeg litt spent på hvor h*n har fra. Man kan faktisk få nyrestein fordi kroppen vil renses i ketose, men det er ikke akkurat sånn at det er ketosen i seg selv som gir nyresteinen, men at man er disponert for det i utgangspunktet.

Og det verste av alt er at når dietten er over, og det må den være, eller så dør du, så raser du opp i vekt igjen fordi du har spist av deg mange kilo med muskelmasse, og du opplever en ruseffekt av karbohydrater.

Nei til lavkarbo! Ja til proteiner, fiber, næringsstoffer og en anseelig mengde komplekse karbohydrater!"
Åh, dør man? Da er vel egentlig ikke jeg i live da som har vært i ketose så lenge. For ikke å snakke om Nille som har spist etter Atkins prinsipper siden midt på åttitallet. Merkelig, jeg føler meg jo så levende...!
Og har jeg mista tjue kg muskelmasse? Muskelmassen min er helt fin den, jeg har til og med mer muskler enn da jeg begynte, fordi jeg har beveget meg mer enn før. Og, ja. Om du etter å ha levd lenge uten RASKE karbohydrater, så blir du temmelig rusa om du spiser en skikkelig kh-bombe. Det opplevde jeg selv sist jeg skulle ta en glukosebelastning. Jeg ble helt utrolig høy og hyperaktiv en times tid før jeg krasja totalt og sovna på legekontoret. Det eneste det forteller meg (en dog dette ikke er vitenskapelig, men selvopplevd) er at raske kh ikke er bra for meg. Hva er komplekse karbohydrater, forresten? Om h*n mener langsomme, da er jeg med.


Mitt svar var da:
"Fælt så negativ du var da ***...
Men jeg er ikke helt enig med deg!

- Du sier man ikke får overskuddsenergi.. Hmm, jeg klarte nå fint å gå langt opp på fjellet i dag, samt gå og sykle over en mil etter veien.
- Den dårlige ånden er ganske individuell. Jeg har ikke vært noe plaget med dette...
- Hjernen min fungerer like bra som den pleier å gjøre
- Når "dietten" er over, fortsetter resten av livet... Man spiser litt mer karber, men holder seg unna de helt store kildene til dette.

Og dessuten, la meg få fram det positive:
- Jeg føler meg ganske mye bedre enn det jeg gjorde mens jeg spiste mye karber!
- Magen min har det bedre
- Jeg er mett, leeeenge.. hele tida..
- Humøret svinger ikke, for blodsukkeret er stabilt

Det er mange med meg, som kan fortelle om enda flere positive ting med dette!
Livet mitt virker mye enklere nå enn før, og jeg trives faktisk utrolig godt med å leve uten så mye karber.

Du trenger ikke karbohydrater for å fungere skikkelig.. Du trenger ikke egentlig så mye karber i det hele tatt!"

Og svaret jeg fikk var dette:

"Det er klart at kroppen også fint etterhvert brenner andre næringskilder. Faktisk brenner den da alt den måtte finne av næring, inkludert muskler. Men å f.eks drive med styrketrening eller utholdenhetstrening med lavkarbo er så godt som umulig. Bivirkningene av lavkarbo er mange og ikke til å kjimse av.

Dette tyder jo egentlig på at du ikke har underskudd av karbohydrater.

Jo, altså, du blir jo ikke dum eller hjernedød! Men hjernen fungerer desidert bedre på glukose og glukogen enn den gjør ketoner.
Kroppen har et primært brennstoff, det er glukose. Ikke fordi kroppen nødvendigvis har best av det, men fordi det er mest lettilgjengelig og enkelt å forbrenne. Det merker man selv også om man spise raske karber at man kan bli hyper, men at det fort går over.
Kroppens sekundære valg er ketoner. Jeg tror det er noen misforståelser ute og går, ettersom kroppen også gjerne tyr til ketoner om man sulter seg selv. Men man sulter seg jo ikke akkurat på et ketogent kosthold. Om det er nok ketoner tilgjengelig så trenger ikke kroppen å ty til sitt tredje forbrenningsalternativ, nemlig muskelmasse, som brytes ned til glukose i leveren. Det er det siste kroppen vil brenne, ergo sulter man seg selv før man vil brenne muskelmasse. Så lenge man holder kroppen med en passende mengde mat og ikke går sulten, så behøver ikke kroppen å tære på muskelmasse.
Når det gjelder dette vedkommende sier om trening, så har jeg ingen personlig erfaring, men det er flere her inne som har god peil. Energibunten og Bulldog f.eks, de har nok litt å si om dette.

Sansyneligvis kommer det av vektnedgang, og ikke lavkarbo. Karbohydrater er ikke noe farlig eller usundt eller unaturlig. Tvert imot. Men muligheten er jo tilstede for at du kanskje er intolerant ovenfor noe som finnes i mye typisk karbomat?
Hva mener i så fall vedkommende når h*an sier karbohydrater? Det er litt mer komplisert enn som så. Du har raske og du har langsomme. Raske, som fra f.eks brød laget av hvetemel, og sukker vil bli tatt raskt opp i kroppen, noe som gir en rask blodsukkerstigning, og dermed en overproduksjon av det anabole hormonet insulin, som har i oppgave å rydde vekk blodsukkeret.
Om det er for mye sukker i blodet, så vil det lagres som fett, og om man stadig vekk inntar for mye raske kh vil kroppen etterhvert produsere for mye insulin, og over tid vil dette føre til insulinresistens, og videre diabetes. Det er jo ikke akkurat ønskelig.
Om man derimot tilfører kroppen langsomme karbohydrater så vil ikke blodsukkeret stige så dramatisk, så be gjerne vedkommende fortelle deg hvilke karbohydrater h*n snakker om.



Jeg har overhodet ikke tvil om at et høyere inntak av proteinrik mat og grønnsaker er sundt. Problemet kommer når ting tas til det ekstreme og man skal langt på vei eliminere karbohydrater ifra dietten sin.

Karbohydrater er faktisk det mesteparten av kosten skal bestå av normalt, og i f.eks en sultsituasjon som er det en diett er, det beste man kan få i seg for å sørge for normal og sunn funksjon av menneskekroppen.
Der har vi ankepunktet: Lavkarbodieter, enten de er ketogene eller ikke, er nettopp IKKE det; Sultekurer. Det store poenget er jo nettopp å IKKE sette kroppen på sparebluss, ved at man hele tiden spiser nok mat. Altså ikke for mye eller for lite.
Og når de fleste grønnsaker har mindre enn ti prosent karbohydrater, fisk, fulg og animalsk kjøtt har null, hvordan kommer man da fram til at "karbohydrater er faktisk det mesteparten av kosten skal bestå av normalt". Er det "normalt" å spise raffinerte matvarer, som pasta og brød? Hvor det raffinerte hvite melet er hovedingrediens? Tja...





Carbohydrates are the body's ideal fuel for most functions. They supply the body with the energy needed for the muscles, brain and central nervous system. In fact, the human brain depends exclusively on carbohydrates for its energy.

With no glucose available for energy, the body starts using protein from food for energy. Therefore this protein is no longer available for more important functions, such as making new cells, tissues, enzymes, hormones, and antibodies and the regulation of fluid balance.

When carbohydrates are lacking, the body cannot burn fat in the correct way. Normally carbs combine with fat fragments to be used as energy. When carbs are not available, there is an incomplete breakdown of fat that produces a by-product called ketones. These ketones accumulate in the blood and in the urine causing ketosis, which is an abnormal state. Ketosis does cause a decrease in appetite because it's one of the body's protection mechanisms. It's an advantage to someone in a famine (which the body thinks it's experiencing) to lack an appetite because the search for food would be a waste of time and additional energy.

Due to the lack of energy and the accumulation of ketones, low-carb diets are often accompanied by nausea, headaches, dizziness, fatigue, bad breath, and dehydration.

Because of dehydration and a lack of fiber, constipation can result.
Exercise and fitness performance is reduced on a low-carb diet. Do not be surprised if your energy level is so low that you cannot make it through your normal workout routine."
Denne teksten her synes jeg vitner om kunnskap basert på en uke eller to på ketogen diett. Det er sant at man får disse plagene I STARTEN AV EN KETOGEN DIETT! Det er reaksjonen kroppen gir når den ikke får de karbohydratene den har blitt avhengig av, kroppen "detoxer".
Og ja, ketogene dietter er vanndrivende, derfor er det også viktig at man drikker nok vann!
Når kroppen er ferdig med overgangen så opplever de fleste (jeg sier de fleste, fordi ikke alle er "cut out" for en ketogen diett.) å få økt energi og forhøyet livskvalitet.


Hvis noen har i det hele tatt gidda å lese gjennom dette, kan jeg få noen fleres tanker om dette?
Jeg er så ufattelig dårlig når det gjelder ordvalg og hvordan jeg skal få fram min mening om dette..
Håper noen av dere som kan mye om dette, kan hjelpe meg å få fram ting her

Ja, dette tok sin tid! Men uansett, det er ikke alltid like populært å få utfordret sine godt innarbeidede ideer om hvordan ting fungerer, som din diskusjonepartner her.
Oppfordre vedkommende om å ta seg en tur inn hit på forumet, og bare lese litt rundt, sjekke ut artikler etc, så kanskje det er mulighet for å få et litt mer nyansert syn på det

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 16:11   #3
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Vi spiser jo karbohydrater! Fra grønnsaker bla.
Det må jeg stadig fortelle folk..
men sier ikke mer, Photo klarte brasene så bra

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 17:19   #4
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Jeg syntes du svarte bra jeg, det er ikke lett å skulle diskutere med noen som åpenbart er ute etter å terge på seg folk. For mange er lavkarbodietter og hvordan de virker ukjent, strever selv med en samboer som ikke forstår dette. Ikke lett å forklare for noen som blir litt usikker i blikket når ord som karbohydrater dukker opp . Du må kunne litt om kosthold og hvordan kroppen fungerer for å forstå hvordan dette faktisk er mulig. Mange sier; det er jo bare å spise litt mindre og røre litt mer på seg! Ja takk, det skal jeg prøve når jeg har gått ned 25 kg, da virker det sikkert.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 00:17   #5
Ista
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Det kalde nord
Alder: 41
Innlegg: 164
Ista er ny på veien

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Det man ikke skjønner 100% trenger man "krangle" på har jeg fått oppfattning av,man prøver å forklare,men blir møtt av negativitet.Da driter jeg i det personlig,gidder ikke forklare noen som allerede har bestemt seg.Det er som å prøve å fly.Fånyttes!
Men heldigvis finnes dette forumet,og hadde mange giddet lese skikkelig å sette seg inn i hva dette dreier seg om før dem begynner å krangle så hadde man vært spart for mye...Det er bare min mening om små krangle fanter :P

Ista er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon`ish..... Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 00:39   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Photobscura.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 11:35   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

..!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 15:06   #8
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Flott svar Photobscura

Jeg skjønner jo godt at vedkommende er skeptisk, jeg var selv skeptisk veldig veldig lenge, og hvis noen bare nevnte "ketolyse" var jeg ikke interessert i å høre noe som helst, for det var bare tull...
Men det gikk over den dagen jeg fikk vite mer om det, og innså at alt jeg var blitt fortalt tidligere ikke var helt rett..

Jeg syns forumet her er til fantastisk mye hjelp, jeg hadde ikke trudd det når jeg kom hit første gang!

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:14   #9
Brukernavn
Juniormedlem
 
Brukernavn sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Telemark
Innlegg: 16
Brukernavn er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Bøyer meg i støvet over hvor kunnskapsrik du er photobscura!

__________________




Brukernavn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 12:18   #10
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Sku bare slenge med at vedkommende har ikke svart på dette....
Men fikk et annet spørsmål om det fins noen langtidsstudier som beviser at dette ikke er farlig. Mener å ha hørt at det enkleste er å vise til inuittene?
Stemmer dette?? veit jo at de levde på fisk og sånn, men jeg veit jo ikke så mye om helsetilstanden deres:S

*løpe og google inuittenes helsetilstand*

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 12:24   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Gjør det!
Nå kan man alltids vise til steinaldermennesket, og så vil alltid noen si at "jammen de levde jo gjennomsnittlig til de var førti", men så kan man jo også tenke på at nå sitter vi trygt i våre samlede menneskesamfunn med tak over huet, vi går ikke lenger rundt som nomader og jakter maten vår selv hvor vi hele tiden er utsatt for farer fra rovdyr, uvær etc.

Inuittene er et glimrende eksempel. Om du leser "Bedre uten brød" av Allan og Lutz så vises det til en studie gjort av en Islandsk forsker (husker ikke navnet akkurat nå) som levde sammen med inuitter uten vestlig kosholdspåvirkning. De hadde ikke våre livsstilsykdommer som f.eks angina og diabetes, kvinnene hadde lettere fødsler etc. Står mer om det, og mange andre interessant ting i nevnte bok. Du vil sikkert ikke ha noen problemer med å finne noe om det på nettet heller

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 22:39   #12
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Du har en fantastisk måte å ordlegge deg på Photobscura!!
Det kommer ingen svar på det jeg nå har posta på det andre forumet, så ser ut til at de ikke gidder å krangle med meg

Tusen millioner takk

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 22:40   #13
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Photo-damen kan sine ting

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 23:24   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Hihi!
Bare gøy å hjelpe

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 11:22   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Om du leser "Bedre uten brød" av Allan og Lutz så vises det til en studie gjort av en Islandsk forsker (husker ikke navnet akkurat nå) som levde sammen med inuitter uten vestlig kosholdspåvirkning. De hadde ikke våre livsstilsykdommer som f.eks angina og diabetes, kvinnene hadde lettere fødsler etc.

Jeg tror muligens du mener Vilhjalmur Stefansson? Til tross for det islandsklingende navnet, var han canadier (men av islandsk opphav). Boken hans "My Life with the Eskimo" er interessant lesning!

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok...fansson&rom=MP

Det er også en norsk lege ved navn Arne Høygaard som brukte tid på å leve sammen med og studere eskimoer/inuitter. Paal Røiri har skrevet en artikkel som baserer seg på arbeidet til Høygaard.

http://www.nfhm.org/artikler/eskimo.pdf

For de av oss som har lest mye litteratur omkring lavkarbokosthold er det jo ikke noe nytt, men svært interessant er det jo uansett!



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 19:25   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (langt)

Bra linker! Fikk umiddelbart lyst til å bestille bøkene, men må vente til økonomien er på stell
Ja, jeg må innrømme at jeg bare antok at han var islandsk på grunn av navnet , men når du sier det så husker jeg faktisk at han var kanadier.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som vil hjelpe?? tullann Ketolysekuren 0 13-09-07 21:52
Noen som kan hjelpe? snupperella Ketolysekuren 16 22-03-07 13:29
Kan Noen Hjelpe Meg??? Fettet Lavkarbo generelt 8 08-02-06 23:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no