Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-09-11, 19:33   #1
Ruth-Elin
Medlem
 
Ruth-Elin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 50
Innlegg: 100
Ruth-Elin er på en erverdig vei

Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Las forsiden av VG i dag at Fedon advarer mot lavkarbo hysteri

__________________


Ruth-Elin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:25   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Ser ikke helt problemet med det Vi har mye å takke Fedon for, hva lavkarbo gjelder i dette landet Skal ikke se bort i fra om det han sier ikke er så ille feil..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:32   #3
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin, her.

Las forsiden av VG i dag at Fedon advarer mot lavkarbo hysteri

Men leste du artikkelen?

Syns han gjør helt rett i det jeg. Det er langt i fra alle som bør spise lavkarbo. Det ER en grunn til at man helst skal oppfølges av lege..
Broren til kompisen min fikk problemer med nyrene på dette kostholdet, og måtte slutte tvert.. Noen får mangler fordi de ikke klarer å kompansere med annen mat og noen føler seg rett syke..

Og det er ikke bare å hive seg på det uten å gidde å lese noe som helst, noe mange gjør

Man skal jo spise skikkelig mat på dette kostholdet også, og jeg tror ikke at å shotte fett og fløte til frokost er sett på som "heldig" akkurat

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:36   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Nå advarer han vel ikke mot lavkarbo, men såkalt "ekstrem lavkarbo". Han jo mer enn pro lavkarbo.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:50   #5
Ruth-Elin
Medlem
 
Ruth-Elin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 50
Innlegg: 100
Ruth-Elin er på en erverdig vei

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Men leste du artikkelen?

Syns han gjør helt rett i det jeg. Det er langt i fra alle som bør spise lavkarbo. Det ER en grunn til at man helst skal oppfølges av lege..
Broren til kompisen min fikk problemer med nyrene på dette kostholdet, og måtte slutte tvert.. Noen får mangler fordi de ikke klarer å kompansere med annen mat og noen føler seg rett syke..

Og det er ikke bare å hive seg på det uten å gidde å lese noe som helst, noe mange gjør

Man skal jo spise skikkelig mat på dette kostholdet også, og jeg tror ikke at å shotte fett og fløte til frokost er sett på som "heldig" akkurat

Nei har ikke lest artikkel,men skal gjør det.......men det er vel noen som ikke vet så mye hva de hiver seg ut i når de starter en lavkarbodiett

__________________


Ruth-Elin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:54   #6
Ruth-Elin
Medlem
 
Ruth-Elin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 50
Innlegg: 100
Ruth-Elin er på en erverdig vei

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ser ikke helt problemet med det Vi har mye å takke Fedon for, hva lavkarbo gjelder i dette landet Skal ikke se bort i fra om det han sier ikke er så ille feil..

ikke noe problem i det hele tatt,men fint at det blir tatt opp....lavkarbo er nok ikke for alle

__________________


Ruth-Elin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:58   #7
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Syns ikke førstesidens overskrift har så veldig mye med å si hva han faktisk sier. Og han sier noe vesentlig også helt klart.

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 22:37   #8
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Vg er nok redd for å miste sine vektklubbmedlemmer
Men jeg tror det er viktig å tenke fornuftig på dette kostholdet. Å få et variert kosthold med nok av fiber og vitaminer, og mest av det sunne fettet som man finner i blant annet fisk, nøtter ol.

Men det er utrolig at motstanderne ikke ser at folk blir friske av dette kostholdet

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 22:46   #9
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 22:47   #10
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Bik : Ikke sant . Jeg lever på dette mest pga helsen, og min helse opplever jeg som bedre. Og som alvorlig syk, så tror jeg ikke det er mye inbilninger at kroppen min lurer meg Jeg lukker ører for sånt, og stoler på meg selv der.

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 08:43   #11
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Kunnskap er makt, her som alle andre plasser. Viktig å tilegne seg kunnskap om hvorfor og hvordan og ha kunnskap om sin egen kropp og lytte til dens signaler.

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:30   #12
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.

Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet

Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:41   #13
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Jeg kjøpte både VG og Dagbladet, og det de er mest bekymret for er den ekstreme lavkarboen som blir utført uten legetilsyn. Det påpekes også at diettretningene utviklet av leger er mer liberale, og dermed kanskje lettere å følge?

Jeg kommer aldri til å få min mann på lavkarbo. Da får han et skikkelig kjipt liv. Han tåler ikke melk, egg, nøtter og kokos. Da blir det for begrensende for han, og siden han er så stor så får han få lov til å velge selv. Men han støtter meg, da! Det er kanskje det viktigste for meg. Men han ser at jeg slettes ikke lider noen nød med min mat.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:47   #14
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:48   #15
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!

Kunne ikke vært mer enig!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:14   #16
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet

Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle



Du mener med andre ord at sukker og stivelse i store mengder har en beskyttende effekt på nyrene?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:19   #17
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.

Tja, f.eks Dale Oen, Petter Northug, Thor Hushovd, osv..?

Lavkarbo fungerer veldig bra hvis man f.eks skal ned i vekt, har diabetes, må gjenopprette sin hormonbalanse, osv.. Men jeg er ikke lenger overbevist om at Lavkarbo er det optimale kostholdet. I hvertfall ikke for alle, eller at det skal være det eneste rette, "det vi er ment for å spise"

Jeg har spist 80/10/10 av Douglas Graham en stund nå (max 10% fett, max 10% protein, minimum 80% karbohydrater) og overgangen fra 2 år på lavkarbo til denne måten å spise på var mildt sagt eksplosiv.

Jeg synes at det ville være synd hvis denne "matrevolutionen" bidrar til at
alle etterhvert spiser lavkarbokost. Jeg tror det er helt feil vei å gå.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:25   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet

Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle

Det har ikke falt deg inn at disse nyrene nok var syke fra før av og at problemene nok hadde oppstått før eller senere uansett?
Har spesialistene sagt at: du har blitt nyresyk pga lavkarbo!!!

Å slutte fordi man føler seg elendig, er som å fortsette med narkotika fordi man ikke like abstinensene!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:40   #19
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Jeg tror en hver må lytte til sin egen kropp. Jeg startet med stor tro på Fedon, et moderat lavkarbo kosthold, men har funnet at kroppen min trives bedre i et adskillig strengere regime. Men, som andre sier, kunnskap er makt.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 13:04   #20
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Det som er mest farlig for nyrene er vel at proteinmengden blir for høy. Kjenner ei som gjerne kunne tenke seg å prøve lavkarbo, men hun har vært gjennom en galleoperasjon. (Tror det var det, beklager husken min er ikke alltid helt 100%.) Men hun må ikke få i seg for mye fett.

Selv syns jeg vi spiser mye mer grønnsaker nå enn tidligere. Idag blir det forresten fårikål til middag, så vi er som som gleder oss og to som ikke gjør det.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 13:34   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Det som er mest farlig for nyrene er vel at proteinmengden blir for høy. Kjenner ei som gjerne kunne tenke seg å prøve lavkarbo, men hun har vært gjennom en galleoperasjon. (Tror det var det, beklager husken min er ikke alltid helt 100%.) Men hun må ikke få i seg for mye fett.

Det skal store mengder proteiner til før nyrene ikke tåler det og de fleste spiser faktisk ikke mye mer proteiner på et lavkarbo- kosthold enn de gjorde tidligere. Det er fett vi erstatter karbohydratene med, ikke proteiner!

Det at de uten galleblære ikke kan leve labvkarbo er bare tull!
Vi er mange her uten galleblære og svært få har noen problemer med det i det hele tatt!
Spurte spl etter min operasjon når jeg kunne begynne å spise normalt igjen. Dette var i mai og hun sa: Til jul kan du spise så mye ribbe du vil om du bare venner deg litt sakte til fett igjen!

Og min kollega hadde helt rett! Ikke noe problemer med fett. Det er en svært gammeldags oppfatning og har ingen ting med virkeligheten å gjøre for de fleste!
Jeg sliter faktisk mye mer med rå grønnsaker enn med noen form for fett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 13:57   #22
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Finner ikke denne artikkelen på nett.. noen som vet om den ligger ute?

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 14:04   #23
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!

Kroppen min trenger litt karber, på mindre enn ca. 40 om dagen blir jeg slapp og kraftløs, men på 40-100 så funker jeg som bare juling.

Det Fedon mener er ekstrem-lavkarbo er jo de som er nesten nede på 0 og jeg er litt enig med ham der må jeg innrømme...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 15:23   #24
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Finner ikke denne artikkelen på nett.. noen som vet om den ligger ute?

Ligger ikke på nett. Var i papirutgaven av lørdags-vg

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 16:46   #25
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Kitt: Jeg mente ikke at proteinnivået ville være for høyt på lavkarbo, men at et kosthold basert på mye proteiner ville være verre enn et lchf-kosthold. (Ordla meg litt klossete.) Takk for oppdatering mht de galleopererte. Tror det er en villfarelse jeg har levd i siden barndommen med en onkel som var operert for det og som måtte være nøye med hva han spiste. Den villfarelsen er trolig ganske utbredt, ettersom jeg har hørt flere galleopererte si at de må være forsiktige med fett. Skal heretter prøve å formidle den nye kunnskapen til dem det gjelder.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Advarer mot lavkarbo Fitnessbloggen Lavkarbo generelt 0 17-09-11 16:39
Advarer mot lavkarbo Livsglede Generell ernæringsdebatt 2 20-07-11 19:57
Advarer mot lavkarbotrenden Cyan Nyheter / media 28 15-07-11 22:16
Advarer mot ketolysekuren ... somaya Nyheter / media 5 19-02-10 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no