Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Gratinert brokkoli

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-09, 22:03   #1
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Gratinert brokkoli

Sitter her og leiter og leiter etter ei god oppskrift på gratinerte brokkoli, men får ikke frem tråder som inneholder dette hva meg forstår. sikkert litt dårlig på dette søke-greiene. Noen som har en oppskrift til meg? Ble så sulten

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 22:04   #2
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gratinerte brokkoli

Og har du på bernaisesaus så blir jeg også glad Har sitte å sett gjennom kokebøkene mine, men de er så avanserte at jeg truer med å varme smør og fløte til saus...

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 08:46   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Gratinerte brokkoli

Har ingen oppskrift på gratinert brokkoli til deg, men går du til oppskriftforumet, kan du søke på bare det forumet under "søk i dette forumet".

Bernaise er ganske enkelt om du vil gjøre det enkelt (og har fått taket på det, slik at det ikke skiller seg)

1 eggeplomme og 100 gram smør per porsjon.
Smelt smøret og få det ned til romtemperatur igjen. (viktig, da minsker sjansen for at det skiller seg)
Ha eggeplommene i en bolle, over vannbad. Rør og rør til det får en konsistens nesten som majones. Litt lettere konsistens. Ikke bruk for tynn bolle eller for sterk varme. Blir det klumper, kan den ikke brukes. Bruk heller litt lengre tid.
Når du synes konsistensen er passe, dypper du bollen i kaldt vann, slik at koaguleringen (?) stopper.
Smøret skal ha skilt seg når den nå har romtemp. Unngå å helle i bunnfallet, det er veldig salt. Hell i LITT smør. LITT. Det må røres i eggene hele tiden forresten. Rør ut smøret. Hell i litt til. Rør sammen. Jo mer du rører i, jo større er sjansen for at det skiller seg. Når du har har helt i alt smøret, har du i et par dråper sitron og tørket estragon etter smak. Jeg har i litt salt også. Og tørket persille Sausen er nok ikke så varm nå, men det gjør ingenting. Den varmes opp igjen når det helles over maten.
Har det skilt seg nå, kan du begynne på nytt med et egg og varme opp over vannbad og ommrøring, og spe i det som skilte seg etterpå. (Muligheten for å ende opp med MYE saus er ganske stor )

Såvidt jeg har forstått, er dette det enkleste man kan gjøre en bernaise. Ha smør og egg i backup om du ikke er en verdensmester på kjøkkenet

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 09:48   #4
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gratinert brokkoli

Tusen hjertelig

Prøvde å lage gratinerte brokkoli i går. Tok ca 1,5-2 dl fløte sammen med masse Norvegia. Til en ok saus. SÅ hadde jeg i cf og tømte over brokkolien. Deretter Norvegia i skiver over. Det ble faktisk ikke så verst.

20 min på ca 220 grader. Fint tilbehør til løvstek - trengte ikke noe mer saus. Jeg skjærte en skikkelig skive Smør og la oppå den varme løvsteken og sausen fra gratineringen. Det ble skikkelig fett og godt.

For mye fett?

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 10:03   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Gratinert brokkoli

Nei, det skal være en fin mengde det

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 15:27   #6
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gratinert brokkoli

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Nei, det skal være en fin mengde det

Bra ikke alltid det blir så mye fett - tror jeg må lære meg å pøse på. Det jeg tror er nok er sikkert altfor lite

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
[Jul] Gratinert juleskinke guro Festmat 1 23-11-10 22:25
Svinestrimler med kremet sopp/løksaus og gratinert brokkoli Addict Middag 2 03-04-09 14:58
Gratinert ostekylling? mertan80 Middag 11 27-11-07 22:53
Gratinert middag... Fluffy Middag 0 05-02-07 22:38
Gratinert fiskeform guro Middag 1 14-06-05 22:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no