Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er ny her, og lurer på mye

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-10, 17:26   #1
JanneKS
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 14
JanneKS er på en erverdig vei

Er ny her, og lurer på mye

Har holdt på med lavkarbo snart en uke, og føler det er masse jeg ikke skjønner enda.
Har lest masse, fått linker til nybegynner-tråder osv. Men likevel er det vanskelig.

Er redd for å spise for mye, for lite osv.

Bruker stort sett de oppskriftene som ligger ute her, og har spist masse god mat sist uke

Jeg er sikkert for dårlig på å drikke vann
Føler at magen har stoppet opp (sorry detaljer)

Lurer på om jeg kan "unne" meg et knekkebrød for dag, for fordøyelsens skyld.
Bruker masse tid og energi på å lese, planlegge måltider og sånt, og blir egentlig sliten og frustrert
Har gått ned litt over et kg på en uke. Mannen noe mer

Skulle hatt noen "stalltips" uten alle disse linkene jeg har sett andre har fått.

JanneKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søkende Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 17:43   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Hei,
Du oppgir ikke hvilken filosofi eller eventuelt hvor mange kh pr dag du skal innta og da kan jeg ikke si deg om knekkebrød er tilrådelig eller ikke. Ikke uvanlig med ”treg” mage, man går sjeldnere på do da det blir mindre avfall av lavkarbo kostholdet.
Disse er både gode i knekkebrød og rundstykke variant og utmerkede når man har treg mage:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26154
For lite vann og for lite fett er de største begynnerfeilene…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 17:56   #3
JanneKS
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 14
JanneKS er på en erverdig vei

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Jeg vet ikke hvilken filosofi jeg går på, da jungelen er så stor
Spiser kun kjøtt fisk (minimalt tillaget vare)
MAsse grønnsaker, både salat og kokte grønnsaker (ikke potet,gulrot o.l.)
Spiser ikke ris,pasta,brød,knekkebrød
Prøver å drikke en del vann, men det er nok alt for lite.
Mulig det er for lite fett.... bruker en del smør, fløte,ost o.l. Men tilsetter ikke olje i maten. Kanskje en bør det?
Sukker spises ikke. Har ikke rørt brus. Har "skeiet ut" med et par glass fun light saft.

JanneKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søkende Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:10   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Hei,
I og med at du kjører ditt eget opplegg så er du eksperten som vet om du kan unne deg knekkebrød eller ikke…
Dersom man ikke følger noen filosofi så bør man som et minimum oppgi hvor mange kh man ligger på hver dag eller så er det så å si umulig å gi noen gode råd. Sånn er det bare… Uansett ville jeg holdt meg unna vanlig knekkebrød på lavkarbo.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:31   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Opprinnelig lagt inn av JanneKS, her.

Jeg vet ikke hvilken filosofi jeg går på, da jungelen er så stor
Spiser kun kjøtt fisk (minimalt tillaget vare)
MAsse grønnsaker, både salat og kokte grønnsaker (ikke potet,gulrot o.l.)
Spiser ikke ris,pasta,brød,knekkebrød
Prøver å drikke en del vann, men det er nok alt for lite.
Mulig det er for lite fett.... bruker en del smør, fløte,ost o.l. Men tilsetter ikke olje i maten. Kanskje en bør det?
Sukker spises ikke. Har ikke rørt brus. Har "skeiet ut" med et par glass fun light saft.

Det ser ut som en type ketogen diett du går på. Da ville jeg lest litt mer om det. Atkins induksjon, ketolye og skaldemann er tre typer ketogen diett.

Jeg, personlig, syns det er viktig at man leser og lærer om den type diett man er på, slik at man vet hva som skjer med kroppen, ev. bivirkninger, hva som er viktig å huske på osv. osv...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:07   #6
JanneKS
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 14
JanneKS er på en erverdig vei

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Puh... når har jeg PRØVD å regne ut kh for en vanlig dag. Er litt usikker på om det er riktig mengde da jeg ikke veier maten,men tror ikke det er så ille.
Kom på 8-9 kg på en dag.......

Må nok lese enda mer... men det er så ufattelig mye. Nesten så en gir opp

JanneKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søkende Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:10   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Opprinnelig lagt inn av JanneKS, her.

Puh... når har jeg PRØVD å regne ut kh for en vanlig dag. Er litt usikker på om det er riktig mengde da jeg ikke veier maten,men tror ikke det er så ille.
Kom på 8-9 kg på en dag.......

Må nok lese enda mer... men det er så ufattelig mye. Nesten så en gir opp


Viss ikke du veier maten kan du ikke vite hvor mye karber det blir

Ikke gi opp. Men det er lurt å finne en kostholdsretning å gå ut fra

Man trenger ikke "finne opp hjulet på nytt ", når grunnlaget allerede er der. Man må bare lese litt og lære. Finne ut hva som føles best for en, og følge det

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:16   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Er ny her, og lurer på mye

8-9 kg? Er det karbs du mener kanskje?

Da ligger du veldig lavt på karbsene og kan da ikke spise masse grønnsaker, spiser du mye så vil du komme opp i rundt 15 gram karbs ganske så fort.

Siden du synes det er vanskelig å kjøre ditt eget løp (noe jeg forstår veldig godt) så ville jeg valgt en av de som Gerd nevnte over og lese deg godt opp på den du velger.
Bøkene kan du låne på biblioteket hvis du ikke ønsker å kjøpe de.

Lykke til

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:17   #9
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Ikke lett å velge kostholdsfilosofi, men kanskje er Ketolyse en vei for deg. Der kan du tillate deg 15 kh pr dag. Kjøper eller låner du boka på biblioteket får du en enkel innføring i hva det innebærer. Men dette må du selvfølgelig avgjøre selv.
Men en ting du ikke må og det er å gi opp

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:35   #10
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Er ny her, og lurer på mye

På ketolyse skal du som kvinne ha minimum 15 g karbs og ikke ligge under. Dette står litt forvirrende forklart i boka, men har mailet med Dr. Torkil og han bekrefter at det er minimum 15 g

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 20:05   #11
JanneKS
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 14
JanneKS er på en erverdig vei

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

8-9 kg? Er det karbs du mener kanskje?

Da ligger du veldig lavt på karbsene og kan da ikke spise masse grønnsaker, spiser du mye så vil du komme opp i rundt 15 gram karbs ganske så fort.

Siden du synes det er vanskelig å kjøre ditt eget løp (noe jeg forstår veldig godt) så ville jeg valgt en av de som Gerd nevnte over og lese deg godt opp på den du velger.
Bøkene kan du låne på biblioteket hvis du ikke ønsker å kjøpe de.

Lykke til

Eh... gikk litt fort her... 8-9 g karbs sikkert... brukte en matvaretabell

JanneKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søkende Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 20:45   #12
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Vil anbefale deg Ketolyse. Enkelt å forstå hvis du leser boka! Og svært mange her inne har hatt gode resultater med Ketolyse.
OG - VANN ER VIKTIG!!! Prøv å få i deg 2-3 liter til dagen!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:22   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Føler du at du trenger å få mer fart på magen kan du ta tilskudd av Psylliumfrøskall (fås på helsekost, heter HUSK i en grønn pakke). En skje i et stort glass vann om dagen. Evt. kan du også røre ut en spiseskje linfrø i vann/yoghurt/rømme e.l. Psylliumfrøskaller og linfrø har ingen karbohydrater som tas opp i kroppen. Ellers er vann, vann og vann viktig for fordøyelsen, og spesielt hvis du tar tilskudd av fiber

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:29   #14
Engle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

På ketolyse skal du som kvinne ha minimum 15 g karbs og ikke ligge under. Dette står litt forvirrende forklart i boka, men har mailet med Dr. Torkil og han bekrefter at det er minimum 15 g


Da har du missforstått tror jeg.... Damer skal ha MAKS 15 g karb pr dag på ketolyse!

  Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:33   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Opprinnelig lagt inn av Engle, her.

Da har du missforstått tror jeg.... Damer skal ha MAKS 15 g karb pr dag på ketolyse!

Nei, les hva Fungirl skriver

Sitat:

men har mailet med Dr. Torkil og han bekrefter at det er minimum 15 g

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:13   #16
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Hei,
Her kommer sitat fra boka:

Sitat:

Andersen, T. P., Slank med ketolysekuren, s. 91
Begrens ditt daglige karbohydratinntak til maks 20 gram for menn og 15 gram for kvinner.


arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:16   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er ny her, og lurer på mye

ja, det står i boka. Han har faktisk retta litt på det i etterkant. bla som Fungirl sier.

Men etter 4 uker kan man begynne å øke på karber. Les boka fra side 90-91

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:22   #18
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Her er forresten det svaret han kom med i mailen:

Sitat:

> Hei
>> En av de få regler for ketolysekuren er at man hvar dag skal ha blandet
>> salat / Varierte grønnsaker. Det får man ikke til uten å bruke sine 15
>> KH pr dag. Derfor må man ligge rundt 15 gram KH. Man kan øke til 25-30
>> forutsatt at man forblir i ketose og ikke bruker de ekstra KH til
>> atkinsbarer etc, men til å variere grønnsakene enda litt mer.
>> Den eneste grunn til kortvarig å redusere mengden KH til 5-10 er hvis
>> man hører til den lille gruppe som må så lavt for å komme i ketose.
>> MVH
>> Torkil

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 09:52   #19
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Er ny her, og lurer på mye

Linfrø i youghurt var godt tips! Og man kan ha litt mandler oppi så er det yummi! (flytende honning er jo fy-fy dessverre)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
til de som lurer på noe, =) Siljevanilje Spørsmål og svar 11 20-12-05 18:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no