Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-09, 03:39   #1
Chopin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 6
Chopin er på en erverdig vei

Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Hei!

Jeg har lest litt biologi på VGS. og kommet over noe interessant! Det sto... karbohydrater blir til glukose og det er det eneste næringstoffet som hjernen våres trenger for å fungere! Så tenker jeg da:

1. Hvis jeg går på lavkarbodiett HELE livet... hva skal hjernen min spise til slutt da?

2. Hvis jeg jogger, trener.. så trenger jo også glukose fra karbohydrater for å kunne gjøre celleånding...? Så.. ingen karbohydrater ingen celleånding?

Så tenker jeg ikke så mye og bare lurer på ting nå:

3. Jeg også hørt litt at det såkalte mettet fett øker kolesterolet... og det er gammel forskning fra 60-tallet! Og i dag vet enkelte forskere bedre, og at det kanskje ikke medfører riktighet! Snarer er det vel mye arvelig og pga. røyking. Kan noen fortelle litt mer rundt dette? Og jeg har forstått riktig?

4. Hva om jeg spiser bare fett nå... hvordan blir det fordøyd? Hvordan vil kroppen ta dette til seg? Hva bruker den det til? Ja.. hele greia liksom... blir det lagt i fettceller? Jeg trodde KUN glukose kunne legges i fettceller... og det får du ikke av fett..?

Altså.. jeg kommer til å pakke flere spørsmål etter hvert som de popper fram! Jeg er ikke her for si at lavkarbodiett er bullshitt... når jeg har lest litt rundt så tror jeg faktisk på det! Etter hva jeg har lest... så var det etter jordbruksrevolusjonen vi faktisk begynte med mye karbohydrater. Og kroppen våres endrer seg vel ikke særlig mye i løpet av 10 000 år?

Dere trenger ikke fylle ut personlig svar hvis dere ikke vil, gjerne hjelp meg med fine googleord, eller lenker til websider med utfyllende informasjon. Engelsk går også fint!

Tusen takk!

EDIT

5. Finnes det noe... "brød" lignende greier, som smaker godt som jeg kan ha pålett på? Ost å sånnt? Så det er godt...?

6. Hvordan blir magen med sånn lavkarbo? Blir det rare doturer?

7. Jeg har snoka rundt på websiden en stund nå... men finner liksom ingen nybegynnerguide! Kom i gang her el... Hvor mange karbohydrater anbefaler dere maks? Hvor mye fett, og hvor mye proteiner. Jeg ønsker å gå ned i vekt! Tusen takk!


Sist redigert av Chopin : 20-11-09 kl 04:52.
Chopin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver å forstå mer av dette bare jeg :) ! Takk Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 07:06   #2
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Masse spøsrmål angående, hjernen, fett, mettet etc.! Tusen takk!

Jeg nøyer meg med å svare på spm 7 i denne omgang. Jeg synes dette er en grei nybegynnerguide

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 07:07   #3
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Masse spøsrmål angående, hjernen, fett, mettet etc.! Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

Hei!

Jeg har lest litt biologi på VGS. og kommet over noe interessant! Det sto... karbohydrater blir til glukose og det er det eneste næringstoffet som hjernen våres trenger for å fungere! Så tenker jeg da:

1. Hvis jeg går på lavkarbodiett HELE livet... hva skal hjernen min spise til slutt da?

2. Hvis jeg jogger, trener.. så trenger jo også glukose fra karbohydrater for å kunne gjøre celleånding...? Så.. ingen karbohydrater ingen celleånding?

Så tenker jeg ikke så mye og bare lurer på ting nå:

3. Jeg også hørt litt at det såkalte mettet fett øker kolesterolet... og det er gammel forskning fra 60-tallet! Og i dag vet enkelte forskere bedre, og at det kanskje ikke medfører riktighet! Snarer er det vel mye arvelig og pga. røyking. Kan noen fortelle litt mer rundt dette? Og jeg har forstått riktig?

4. Hva om jeg spiser bare fett nå... hvordan blir det fordøyd? Hvordan vil kroppen ta dette til seg? Hva bruker den det til? Ja.. hele greia liksom... blir det lagt i fettceller? Jeg trodde KUN glukose kunne legges i fettceller... og det får du ikke av fett..?

Altså.. jeg kommer til å pakke flere spørsmål etter hvert som de popper fram! Jeg er ikke her for si at lavkarbodiett er bullshitt... når jeg har lest litt rundt så tror jeg faktisk på det! Etter hva jeg har lest... så var det etter jordbruksrevolusjonen vi faktisk begynte med mye karbohydrater. Og kroppen våres endrer seg vel ikke særlig mye i løpet av 10 000 år?

Dere trenger ikke fylle ut personlig svar hvis dere ikke vil, gjerne hjelp meg med fine googleord, eller lenker til websider med utfyllende informasjon. Engelsk går også fint!

Tusen takk!

EDIT

5. Finnes det noe... "brød" lignende greier, som smaker godt som jeg kan ha pålett på? Ost å sånnt? Så det er godt...?

6. Hvordan blir magen med sånn lavkarbo? Blir det rare doturer?

7. Jeg har snoka rundt på websiden en stund nå... men finner liksom ingen nybegynnerguide! Kom i gang her el... Hvor mange karbohydrater anbefaler dere maks? Hvor mye fett, og hvor mye proteiner. Jeg ønsker å gå ned i vekt! Tusen takk!

Hei!
Det er sikkert lurt å starte med å lese en bok eller 2, der finner du mye bra. Jeg begynte med Skaldemann, ketolyse boka og "Best uten Brød" og lærte masse i starten. Lykke til

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 08:07   #4
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Masse spøsrmål angående, hjernen, fett, mettet etc.! Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

1. Hvis jeg går på lavkarbodiett HELE livet... hva skal hjernen min spise til slutt da?

Kroppen danner glukose fra protein i kosten (eller fra muskelmasse om du ikke spiser protein)

Sitat:

2. Hvis jeg jogger, trener.. så trenger jo også glukose fra karbohydrater for å kunne gjøre celleånding...? Så.. ingen karbohydrater ingen celleånding?

Cellene i kroppen din er eukaryote, dvs de har mitokondrier som også kan lage ATP fra fett. Prokaryote celler er enkle organismer som ikke kan dette, og de er avhengige av glukose (f.eks. bakterier og endel amøber)

Celleånding er en del av prosessen som omdanner glukose til vann, karbonoksid og ATP. Men denne er bare nødvendig hvis det er glukose å få. Dvs cellene blir ikke "kvalt" eller noe sånt. For bakterier er dog dette dårlige nyheter

Sitat:

3. Jeg også hørt litt at det såkalte mettet fett øker kolesterolet... og det er gammel forskning fra 60-tallet! Og i dag vet enkelte forskere bedre, og at det kanskje ikke medfører riktighet! Snarer er det vel mye arvelig og pga. røyking. Kan noen fortelle litt mer rundt dette? Og jeg har forstått riktig?

Arvelig har jeg ikke tid å skrive om just nu Røyking har jeg hørt kan føre til lavt LDL-kolesterol, men har ikke lest noen forskningsrapport på det ennå (har ikke lett etter heller). Mettet fett fører til høyere HDL, som veier opp for det dårlige og en bedre balanse. Riktig sammensetning av kolesterol og triglycerider i blodet er viktigere enn lavt kolesterol. Det jobbes med å lage bedre indikatorer på hjertefeil ved å se på triglycerider samt LDL, noe som ser ut til å være mer nøyaktig (husker ikke kilden, men kanskje du finner noe på google?)

Sitat:

4. Hva om jeg spiser bare fett nå... hvordan blir det fordøyd? Hvordan vil kroppen ta dette til seg? Hva bruker den det til? Ja.. hele greia liksom... blir det lagt i fettceller? Jeg trodde KUN glukose kunne legges i fettceller... og det får du ikke av fett..?

Glukose lagres ikke i fettceller. Overskuddsglukosen omdannes i leveren til triglycerider som lagres i fettcellene. Insulin er nøkkelspilleren i denne prosessen.

Sitat:

Og kroppen våres endrer seg vel ikke særlig mye i løpet av 10 000 år?

Nei! Ikke genetisk iallefall

sjekk
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

ellers er det masse her, kanskje det er lettere å finne noe når du har lest og fulgt med på forum en stund?

Kjempebra at du er opptatt av dette, og at du selv er interessert i å vite mer. Skulle ønske jeg også hadde vært det på VGS - da hadde biologilæreren min vært grå i håret nå hehe

Rakk ikke å svare på det andre...

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 12:58   #5
Chopin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 6
Chopin er på en erverdig vei

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Takk, trillian78. Den var rett på sak

jvb:

På spm. nr. 4 så tenkte jeg mer sånn.. alt det fettet jeg spiser.. hva skjer med det i fordøyelsen min? Blir det til glukose?! :S Eller... ja.. jeg aner ikke. Hva skjer med det?

Jeg skal fortsette å snoke i forumet.

Men det jeg kanskje er mest nysgjerrig på er hvor mange gram karbohydrater, fett og proteiner jeg må holde meg til maks og minimum for å gå ned masse i vekt

Tusen takk for alle svar!

Chopin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver å forstå mer av dette bare jeg :) ! Takk Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 13:17   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

1. Hvis jeg går på lavkarbodiett HELE livet... hva skal hjernen min spise til slutt da?

Små barn, kongler og gnagere.

Sitat:

2. Hvis jeg jogger, trener.. så trenger jo også glukose fra karbohydrater for å kunne gjøre celleånding...? Så.. ingen karbohydrater ingen celleånding?

Hvis man jogger på lavkarbo, så dør man.

  Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 15:23   #7
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Synes ikke det var nødvendig med et så spydig svar, Bulldog!
Det er da bra folk er nysgjerige og vill vite mer om lavkarbo!!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 15:27   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Totalt unødvendig, Bulldog. Jeg syns det er flott at folk er nysgjerrige, og bør respektere dem såpass at vi enten svarer dem skikkelig, eller ikke i det hele tatt.

- Moderator

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 16:13   #9
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Masse spøsrmål angående, hjernen, fett, mettet etc.! Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Kroppen danner glukose fra protein i kosten (eller fra muskelmasse om du ikke spiser protein)

Men en ting jeg må komme med her, some er litt skrekkelig Har en lite vev, så vil kroppen like så bryte ned håret,øyenlinsen, til sist blodceller, ja.. en god del forskjellig, til aminosyrer og opp igjenn til gluktose bare for og holde hjernen oppe.

Bare en skrekk jeg har opplevd

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 17:28   #10
pleiadene
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
pleiadene har en fantastisk aura rundt segpleiadene har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Huff da - for et skrekkscenario? Fortsetter likevel ....

pleiadene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 22:55   #11
Chopin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 6
Chopin er på en erverdig vei

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Så kroppen... får ikke glukose av fettet jeg har rundt kroppen min?
Edit... eller... er det hvis du er tynn ja? Den ikke får det? Og de tynne må ha i seg nok proteiner?

Chopin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver å forstå mer av dette bare jeg :) ! Takk Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 02:33   #12
Chopin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 6
Chopin er på en erverdig vei

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Uff da... lagde meg 3 burgere... så det var lite karbo i de... også bacon.. også ost på det... og spiste 1/3.. også kasta jeg opp. Og jeg føler meg helt jævli nå.. har vondt i hodet også...

Chopin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver å forstå mer av dette bare jeg :) ! Takk Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 10:39   #13
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

Uff da... lagde meg 3 burgere... så det var lite karbo i de... også bacon.. også ost på det... og spiste 1/3.. også kasta jeg opp. Og jeg føler meg helt jævli nå.. har vondt i hodet også...

Hei!

Ang. tidligere spørsmål:
Du kan lese mer om hva som skjer rundt om i fordøyelsessystemet her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Fordøyelsessystemet

Følger du lavkarbo-diett nå?

Du får garantert en periode med varierende grad av vondt i hodet og ubehag når du begynner.

Men;
jeg har inntrykk av at du har et litt merkelig forhold til mat, basert på det du skriver. Du skriver ikke hvor høy du er eller hvor mye du veier, men du vil gjerne vite hvor mye karb/protein/fett du skal spise for å gå ned masse i vekt.

At du poster kl 02:30 natt til lørdag og sier du har laget tre burgere m bacon og ost er også litt merkelig. Ikke at du ikke skal spise om natta, fakta: man skal spise når man er sulten. Du sier heller ikke noe om andre ting du har spist eller drukket den dagen.

Tre burgere m bacon og ost er typisk fire-fem hundre gram totalt, hvorav jeg vil si at det er ca 150-200g fett totalt. Jeg vil derfor også påpeke at: fakta: man skal slutte å spise når man er mett

Kanskje du er som meg at du MÅ spise opp alt du har laget, og ikke kjenner noen metthetsfølelse før det er tomt, eller kanskje du bare ikke kjenner etter. Jeg vil anbefale deg at du skriver ned alt du spiser noen dager, og at du ikke hiver deg over noen diett av noe slag uten å ha en plan. Spis som du pleier mens du bestemmer deg for hva du vil gjøre.

Kjøp f.eks. startpakken her hvis du har råd: http://www.ketolyse.no/

Jeg vil påpeke at jeg vet for lite om deg til å påstå hverken det ene eller det andre, eller gi deg noe annet enn de generelle rådene jeg har skrevet over.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 10:50   #14
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Totalt unødvendig, Bulldog. Jeg syns det er flott at folk er nysgjerrige, og bør respektere dem såpass at vi enten svarer dem skikkelig, eller ikke i det hele tatt.

- Moderator

Vel, jeg syns det var morsomt. Ikke spydig heller. Litt syrlig, kanskje.

Jeg oppfattet trådstarter som et troll ( http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internett) ), og svarte deretter. Jeg kan selvfølgelig ta feil, trådstarter kan også være en av dem som ikke gidder å orientere seg om helt grunnleggende ting før h*n stiller spørsmål. I så fall beklager jeg.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 10:52   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

Så kroppen... får ikke glukose av fettet jeg har rundt kroppen min?
Edit... eller... er det hvis du er tynn ja? Den ikke får det? Og de tynne må ha i seg nok proteiner?

Kroppen danner glukose av bl.a proteiner, så det er viktig å få i deg nok av det, gjennom kjøtt i hovedsak, men det er også proteiner i meieriprodukter dersom du tåler det.
Dersom du er i ketose vil kroppen din danne fett om til ketoner, som i utgangspunktet er et sekundært brennstoff (kroppen brenner først, dersom tilgjengelig, alkohol, deretter karbohydrater).
Så: Uten tilførsel av særlige mengder sukker/stivelse, vil kroppen din preferert bruke ketoner som brennstoff, ergo du har en ren fettforbrenning i gang.
Hjernen trenger omlag 50-100 gram glukose om dagen, dette får den via karbohydrater fra grønnsaker og ellers produserer den som sagt resten selv av proteiner, der det trenges.
Veldig enkelt forklart.

Det spiller ingen rolle om du er tynn eller tykk, proteiner må man ha! Det regulerer seg gjerne selv, men man regner med for normalt aktive mennesker at 1 - 1,5 gr pr kg kroppsvekt er bra, i tillegg bør man få i seg fett fra gode kilder, av flere grunner, de fleste essensielle vitaminer er fettløselige bl.a. Og de karbohydratene du får i deg bør primært komme fra langsomme kilder, som grønnsaker som vokser over jorden.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 10:56   #16
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Masse spøsrmål angående, hjernen, fett, mettet etc.! Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.

Men en ting jeg må komme med her, some er litt skrekkelig Har en lite vev, så vil kroppen like så bryte ned håret,øyenlinsen, til sist blodceller, ja.. en god del forskjellig, til aminosyrer og opp igjenn til gluktose bare for og holde hjernen oppe.

Bare en skrekk jeg har opplevd

Dette er noe som kan skje i ekstreme tilfeller av sult og underernæring. Sånn ca noen timer før man dør. Når man ikke har fett igjen på kroppen, og alle andre reserver er oppbrukt.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:59   #17
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Jeg oppfattet trådstarter som et troll ( http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internett) ), og svarte deretter. Jeg kan selvfølgelig ta feil, trådstarter kan også være en av dem som ikke gidder å orientere seg om helt grunnleggende ting før h*n stiller spørsmål. I så fall beklager jeg.

Fint at du beklager, Bulldog Hvis man mistenker forumtroll, så bruk rapporteringsknappen ved siden av innlegget - det er en bedre måte å møte problemet på

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 01:20   #18
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Er det noen som aner hvor mange gram (ca) 100g proteiner blir , når en er ferdig med prosessen og har omdannet det til gluktose til hjernen?

100g proteiner(kvalitet?) = *****g gluktose?

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 09:27   #19
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

Hei!

Jeg har lest litt biologi på VGS. og kommet over noe interessant! Det sto... karbohydrater blir til glukose og det er det eneste næringstoffet som hjernen våres trenger for å fungere! Så tenker jeg da:

1. Hvis jeg går på lavkarbodiett HELE livet... hva skal hjernen min spise til slutt da?

Altså.. jeg kommer til å pakke flere spørsmål etter hvert som de popper fram! Jeg er ikke her for si at lavkarbodiett er bullshitt... når jeg har lest litt rundt så tror jeg faktisk på det! Etter hva jeg har lest... så var det etter jordbruksrevolusjonen vi faktisk begynte med mye karbohydrater. Og kroppen våres endrer seg vel ikke særlig mye i løpet av 10 000 år?

Dere trenger ikke fylle ut personlig svar hvis dere ikke vil, gjerne hjelp meg med fine googleord, eller lenker til websider med utfyllende informasjon. Engelsk går også fint!

Tusen takk!

EDIT


7. Jeg har snoka rundt på websiden en stund nå... men finner liksom ingen nybegynnerguide! Kom i gang her el... Hvor mange karbohydrater anbefaler dere maks? Hvor mye fett, og hvor mye proteiner. Jeg ønsker å gå ned i vekt! Tusen takk!


Her var det mange spørsmål!
Jeg får si som en annen bruker skrev til et annet nytt medlem;
"Litt å sette seg inn i, men les, spør og søk rundt på forumet, og du finner ut av det ".

Det lønner seg å lese noe om de forskjellige lavkarboretningene/kostholdsfilosofiene først, og så spørre litt etterpå.


Til dere som syns Bulldog svarte spydig: Jaha?
Jeg syns svar som "les boka / kjøp boka" - uten å engang skrive hvilken bok man mener, er langt frekkere.

Selvfølgelig "dør" ikke hjernen, eller folk, som slutter å spise grandiosa og drikke cola ...
Men det høres jo sånn ut, for de som hører på "ernæringsekspertene" somstadig er i media og motsier f.eks Fedon eller Annica Dahlquist.

Forumtroll er ikke morsomt uansett hvilket forum man er på , forresten.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 09:47   #20
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

Uff da... lagde meg 3 burgere... så det var lite karbo i de... også bacon.. også ost på det... og spiste 1/3.. også kasta jeg opp. Og jeg føler meg helt jævli nå.. har vondt i hodet også...

Huff da.
Neste gang kan du lage en hamburger, evt. to små,
salat og noen fler grønnsaker du liker, samt dressing eller stekefettet som fettkilde til.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 17:42   #21
Eltaak
Juniormedlem
 
Eltaak sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tjøme
Alder: 53
Innlegg: 32
Eltaak er på en erverdig vei

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Jo, definitivt burde man lese masse før man hiver seg ut i ukontrollert lavkarbo. Som start kan det lønne seg å snuse rundt på lavkarboressursene, for å få litt grunnleggende om de forskjellige teoriene. Neste stepp kan være å utdype ved å leie boken til den utvalgte teorin på bilblioteket. Tror det er viktig å velge teori utifra hva du tror du kan leve med, og husk at hvis du tror du ikke kan leve uten brød, pasta, poteter, ris, kaker etc, så er det store muligheter for at det er nettop disse tingene som skader deg. Som sagt, les først, og om du fortsatt har mange spørsmål, så fyr løs!! Noe annet meeeget viktig er å ta en skikkelig kontroll før du starter lavkarbo, så du vet hvordan kolestrol, blodtrykk, sukker osv ligger an. Fint å ha noe å sammenligne med etter hvert ;o)

Lykke til!!!!

__________________


Eltaak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tusen takk til Ica Maxi! Kosebamsen Middag 8 07-07-09 13:41
Spørsmål angående fett Sandy Ketolysekuren 1 18-11-08 13:11
Må bare si Tusen takk!!! cathrine Induksjonen 1 03-03-04 19:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no