Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fett / UDO

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-06, 00:00   #1
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Fett / UDO

Jeg trodde alfalinolsyre var et annet ord for Omega 3, men så leste
jeg på nettsiden til Udo Erasmus om 5 typer av omega 3 fettsyrer; ALA,
SDA, EPA, DPA og DHA. Udo sier at alfalinol-syre er den essensielle
omega-3-fettsyren som kan gjøres om til de andre fettsyrene i kroppen.
Så dagens store spørsmål.. Hvis vi får EPA og DHA fra fisk. Får vi da
alle omega 3 fettsyrene som kroppen trenger, eller må vi få dem fra
planteriket?
Jeg har alltid trodd at fisk var tingen, men sånn som jeg forstår
artiklene til Udo, så må vi få ALA fra f.eks linfrø, men noen må i
tillegg spise fisk pga kroppen deres ikke effektivt gjør om ALA til
EPA og DHA. Så tenker jeg på eskimoene, men de spiste vel neppe mye
linfrø?

__________________
Min lavkarbo blogg

Sist redigert av Trolljenta : 06-04-06 kl 00:24.
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 03:47   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: fett / UDO

"Se forøvrig sammenlikning av omega-3 tilskudd bak i bladet «Er tran fortsatt best?», der vi også skriver mer om dette!"

Noen som kan si hva det står der i mat & helse?

Klippet det herfra:
http://www.matoghelse.no/hva-er-fett.310300-48813.html

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 09:33   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: fett / UDO

Hvis vi får EPA og DHA fra fisk, trenger vi ikke noen annen kilde til omega 3-fettsyrer. Synes det er rart at Udo Erasmus hevder det, men...

Sitat Mat & Helse (linken din):

Sitat:

For å danne EPA og DHA må vi derfor enten spise mat som inneholder alfalinolensyre, feks. linfrø eller grønnsaker, eller mat som inneholder DHA og EPA (feks. tran og fet fisk).

Legen min sa at når man er kronisk syk er det best å tilføre EPA og DHA direkte. Jeg tok omega 3, men da det ikke hjelp på den tørre huden min sa han at jeg kunne ta litt Udo's Choice i tillegg. Men det tror jeg var mer pga de andre fettsyrene i Udo's. Det er et veldig bra produkt Men min flaske ble dessverre stående og bli for gammel til at jeg kunne bruke den, så jeg har ikke prøvd den så veldig egentlig...

Har ikke bladet, så kan dessverre ikke fortelle hva som står der...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 10:27   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: fett / UDO

Han hevder vel ikke akkurat det, men synes det var en rar måte å skrive på.

Han skriver:

N-3 = omega-3 fatty acids include:

- ALA (alpha-linolenic acid; abundant in flax, and present in small quantities in hemp, walnut, soybean, and canola); given enough ALA to start with, the body converts ALA into SDA, EPA, and DHA in various tissues, according to need; conversion varies, depending on several factors, and ranges from less than 5% to 36% per day of the amount of ALA consumed;
- SDA (stearidonic acid; present in a few exotic seeds);
- EPA (eicosapentaenoic acid; parent of Series 1 eicosanoid hormones; found in fish oils);
- DPA (docosapentaenoic acid);
- DHA (docosahexaenoic acid; the major brain n-3; also found in eyeball (retina), red-brown algae, and fish oils).

ALA = Alpha-Linolenic Acid is the omega 3 (n-3) EFA.

(Klippet fra Appendix 1 her: http://udoerasmus.com/articles/udo/fish_oil.htm )

EFA står for essential fatty acid.. Derfor mitt spørsmål om fisk (EPA, DHA) er det eneste vi trenger siden det står at ALA er EFA og om vi ikke trenger ALA, SDA og DPA.

__________________
Min lavkarbo blogg

Sist redigert av Trolljenta : 06-04-06 kl 10:52.
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 10:45   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: fett / UDO

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

ALA = Alpha-Linolenic Acid is the omega 3 (n-3) EFA.

EFA står for essential fatty acid.. Derfor mitt spørsmål om fisk (EPA, DHA) siden det står at ALA er EFA.

Hvis jeg forstår deg rett lurer du på om vi må ha ALA fordi det er essensielt. Vi må jo det, men hvis vi får det i "ferdig" form som EPA og DHA trenger vi ikke det forstadiet... Greier ikke helt å forklare hva jeg mener, men (er så trøtt ).

Men det gjør vel ingenting om vi får i oss ALA også. Hvis man ikke skal høre på Barry Sears, mannen bak sonedietten da. Han mener at det ikke er noe gunstig med store mengder ALA, og er fan av store doser omega 3 i fiskeoljeform.

Disse forskerne har sine kjepphester... det beste er vel, som alltid, å finne balansen ved å lytte til sin egen kropp (og uavhengige kilder).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 11:01   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: fett / UDO

hehe.. ja, jeg er trøtt jeg også, så ikke så rart det er vanskelig å forstå hva jeg prøver å si.
Det ene jeg lurte på var om ALA var essensielt som du svarte på, men det står at kroppen blant annet gjør om ALA til SDA. Hvor får vi SDA fra hvis vi bare spiser fisk? Kan kroppen gjøre om EPA/DHA til SDA eller trenger vi ikke det pga andre omega 3 fettsyrer har overlappende funksjoner/kan brukes istedenfor SDA?

Håper jeg får med de riktige forkortelsene og at det ikke går helt i ball for meg nå.. hehe

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 11:38   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: fett / UDO

Åh, OK, da skjønner jeg... Hmmm.............

*Rope på noen andre*

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 13:37   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: fett / UDO

DPA finnes i selolje, muligens også i fiskeolje.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 15:16   #9
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: fett / UDO

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

... noen må i tillegg spise fisk pga kroppen deres ikke effektivt gjør om ALA til EPA og DHA. Så tenker jeg på eskimoene, men de spiste vel neppe mye linfrø?

Vi skandinaver er visst i risikogruppen; fordi forfedrene våre var flinke å spise fisk, kan det hende at vi ikke gjør om ALA veldig effektivt (hvis i det hele tatt) til EPA/DHA. Eskimoene har årtusener med tilpasning til nær plantefrie dietter, så det kan hende de kan omdanne EPA til ALA selv om vi andre ikke kan det.

Ernæring og næringsbehov er individuelt. Som det sies, "One man's food is another man's poison."

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 04:12   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fett / UDO

Drar opp igjen denne jeg. Nå har jeg nemlig fått vite at jeg bør ta ALA og lurer på om det finnes noen kloke sjeler som kan utdype hvorfor det er viktig. (Og hvis noen har link til et sted der jeg kan få kjøpt det i 400 mg doser er jeg takknemlig for det også! )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 12:48   #11
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett / UDO

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Drar opp igjen denne jeg. Nå har jeg nemlig fått vite at jeg bør ta ALA og lurer på om det finnes noen kloke sjeler som kan utdype hvorfor det er viktig. (Og hvis noen har link til et sted der jeg kan få kjøpt det i 400 mg doser er jeg takknemlig for det også! )

Hva med å kjøpe en flaske udo's og blande med juice? Jeg pleide å blande 50/50 med eplejuice og udo's, men det anbefalte på flasken er vel å ta to ganger så mye juice som olje for å kamuflere smaken.
Rett over veien fra Anker har de en butikk som selger proteinpulver og sånt. Der har de Udo's choice til 250 kr flasken.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:42   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fett / UDO

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Hva med å kjøpe en flaske udo's og blande med juice? Jeg pleide å blande 50/50 med eplejuice og udo's, men det anbefalte på flasken er vel å ta to ganger så mye juice som olje for å kamuflere smaken.
Rett over veien fra Anker har de en butikk som selger proteinpulver og sånt. Der har de Udo's choice til 250 kr flasken.

Hmmm ... Kanskje, men det er ikke sikkert det er så stor konsentrasjon av ALA som jeg trenger i Udo's ...


Sist redigert av Huldr : 24-08-08 kl 01:12.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:12   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fett / UDO

Udo's er bra det altså Må bare finne ut litt mer av dette med ALA før jeg bestemmer noe ... Men den prisen du nevner, er det for en halv liter?


Sist redigert av Huldr : 24-08-08 kl 08:56.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:42   #14
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett / UDO

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Udo's er bra det altså Må bare finne ut litt mer av dette med ALA før jeg bestemmer noe ... Men den prisen du nevner, er det for en halv liter?

Ja, husker ikke hvor mye som er ALA jeg, men vet jeg har lest det et sted.
Prisen er for en halv liter ja.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 20:02   #15
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fett / UDO

Du kan jo se på linfrøolje kanskje? Jeg har forstått det som om linfrøolje er den oljen som er rikest på ALA. Tror du finner forskjellige produsenter i helsekosten til forskjellig pris. Og jeg mener jeg har sett en linfrøolje som Fedon selger.. bl.a på meny.
Legger med en artikkel fra Mat&Helse igjen, hvor det står litt om ALA og linfrøolje

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 02:40   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fett / UDO

Hei Zincite, takk! Har tenkt litt på å kjøpe linfrøolje (og valnøttolje). Men nå har jeg fått tak i kapsler med ALA, fikk dem i posten i dag og skal begynne med dem i morgen. Er veldig spent!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 09:29
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no