Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvorfor kalium?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-07-08, 03:26   #1
Kattemor
Juniormedlem
 
Kattemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
Kattemor er på en erverdig vei

Hvorfor kalium?

Jeg er nybegynner på ketolyse, men har forsøkt å lese det jeg kan komme over av info... jeg har fått beskjed om at jeg bl.a. skal ta Kalium under kuren... men hvorfor??
De var litt restriktive på apoteket merket jeg, og de spurte om jeg hadde fått dosering av lege.. (hvit løgn; jada)

jeg forstår det slik at det kan være farlig å ta kalium om kroppen strengt tatt ikke trenger det?

Kan noen fortelle meg hvorfor det er viktig, og hvor mange tabletter jeg skal ta pr. dag/uke osv...

Vil ikke starte på de før jeg vet mer om hvorfor liksom

__________________
Going down the catwalk



Kattemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 13:49   #2
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor kalium??

Ja, det er nok lurt å vente med å dosere til du vet mere.

I boken til Torkil finner du jo informasjonen om kalium på s. 55. Her står det bl.a.: Kalium har stor betydning for de kjemiske reaksjonene inne i cellene, muskelveksten, hjertet og nervesystemet. … … De første ukene av ketolysekuren mister kroppen en del kalium, som erstattes med natrium. … … Kaliummangel viser seg i hjertebank, svakhet i muskkler og forstoppelse. … … Kalium kan i samarbeid med kalsium og magnesium forhindre eller avhjelpe leggkramper.

Har du boken? Hvis ikke, kan du jo kjøpe startpakken med bok, ketolysetabletter og stix fra www.ketolyse.no?

Fordelen med å kjøpe ketolysetablettene er jo at du da får i deg det du trenger, i riktig dose og kombinasjon. (Og slipper både å lyve og lure .)

Dagsdose for kalium, iflg innholdsfortegnelsen på ketolysetablettene, er 560 mg pr dag - fordelt på morgen og kveld. Det kan jo være en ledetråd.

Men så er det jo et spørsmål om samspillet mellom kalium og andre stoffer som inngår i prosessen i kroppen - vet du nok om dette til å sette sammen "din egen pakke" av vitaminer og mineraler?

Det er jo tre sorter ketolysetabletter som inngår i pakken man kan bestille på internett. I den som har kalium (som skal tas morgen og kveld) inngår bl.a. to sorter B-vitaminer, kalsium, kobber, mangan og krom. I de tablettene som skal tas til lunsj og kvelds er et andre, viktige stoffer.

For meg virker alt dette som et veldig komplisert puslespill og vanskelig å sette sammen på egen hånd hvis man ikke er ekspert. Torkil skriver f.eks. på nettsiden til ketolyse: Kalsium utskilles i urinen i forbindelse med ketolysekuren og er derfor tilsatt kromtabletten for å opprettholde kroppens kalsiumbalanse. Krom + kalium + kalsiumtablettene tas morgen og middag. Det er viktig at de ikke tas samtidig med selentabletten som skal tas til lunsj, da opptaket hemmes hvis begge tablettyper tas samtidig. (!)

Det er sikkert mange flere slike forhold der et stoff påvirker virkningen av et annet. Jeg følte i alle fall at det var tryggest å kjøpe "ferdigpakken". Så supplerer jeg med bl.a. Omega 3/fiskeolje, som Torkil anbefaler hvis man ikke spiser fet fisk flere ganger i uken.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/




Sist redigert av Løvetann : 13-07-08 kl 13:52. Årsak: endret kalisum til kalsium;-)
Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 22:33   #3
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor kalium?

Synes også det er greit med "ferdigpakken, så vet jeg at jeg får det jeg trenger.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 08:38   #4
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Hvorfor kalium?

Jeg holder meg også til ketolysetablettene. MEN jeg synes det er vannvittig vanskelig å huske å ta dem og det blir litt sånn i hytt og pine. Dessuten må jeg virkelig si at jeg synes disse pakkene er rådyre, særlig dersom man ser på hvor mange tabletter som faktisk er oppi hver boks!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 10:58   #5
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor kalium?

Opprinnelig lagt inn av Hannehk, her.

(klipp) Dessuten må jeg virkelig si at jeg synes disse pakkene er rådyre, særlig dersom man ser på hvor mange tabletter som faktisk er oppi hver boks!

Jeg vet ikke om kosttilskuddene fra nettbutikken til ketolyse egentlig er så dyre? For 50 dagers forbruk er det kr. 327 + kr. 89 for porto/eksp. Det er litt over 8 kroner dagen.

For noen år siden gikk jeg en periode på Lindbergklinikken. De solgte ikke selv noen produkter, men anbefalte visse tilskudd (som jeg ikke husker nå). Fikk da hjelp av en venninne (med fagkunnskap) til å sette sammen tilskudd som passet til ketose. En ting var at det ble fryktelig mange piller å ta. Men det var også en MYE dyrere løsning å kjøpe det jeg trengte hver for seg. (Og da måtte jeg i tillegg betale i dyre dommer for konsultasjon i Oslo, reise og overnatting etc. Nå har jeg boka og dere ! Men nå snakker jeg meg visst bort )

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 12:06   #6
Kattemor
Juniormedlem
 
Kattemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
Kattemor er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor kalium?

Tusen takk for utfyllende svar

Nå er det slik at jeg allerede har bestillt boken over nettet etter råd fra en venninde. Der følger det ikke med noe mer enn boka, så da må jeg evnt. kjøpe tablettene utenom, men det går vel greit å bestille her

Er det lang leveringstid?? Jeg reiser på ferie neste uke (mandag) og vil gjerne ha de med på ferie eventuelt....

__________________
Going down the catwalk



Kattemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 12:08   #7
Kattemor
Juniormedlem
 
Kattemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
Kattemor er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor kalium?

Og en ting til.....

Jeg raste jo ned to kilo på 4 dager... men har nå gått opp en av dem igjen Er det vanlig? Jeg har unngått karbo så langt jeg har kunnet, og har maks fått i meg den anbefalte dosen på 15 karbo om dagen..., men uten boka er det ikke lett å si om jeg gjør ting riktig. Livredd for å gå opp MER enn jeg var i utgangspunktet...

__________________
Going down the catwalk



Kattemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 12:31   #8
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Hvorfor kalium?

Opprinnelig lagt inn av Kattemor, her.

Og en ting til.....

Jeg raste jo ned to kilo på 4 dager... men har nå gått opp en av dem igjen Er det vanlig? Jeg har unngått karbo så langt jeg har kunnet, og har maks fått i meg den anbefalte dosen på 15 karbo om dagen..., men uten boka er det ikke lett å si om jeg gjør ting riktig. Livredd for å gå opp MER enn jeg var i utgangspunktet...

Er ikke så veldig uvanlig det. Kommer helt an på hvor man er i syklusen og hva man spiser. spiser man mat med stort innhold av salt kan det fort resultere i noen hundre gram opp dagen etter. Detkan være lurt å finne en spess dag i uken (f.eks fredag) hvor du har en fast veiedag. Da ser du det reelle tallet. Veiing hver dag kan være med på å senke motivasjonen (ulikt resultat dag etter dag - opp\ned)

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 12:52   #9
Paxen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 46
Paxen er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor kalium?

Opprinnelig lagt inn av Kattemor, her.

Nå er det slik at jeg allerede har bestillt boken over nettet etter råd fra en venninde. Der følger det ikke med noe mer enn boka, så da må jeg evnt. kjøpe tablettene utenom, men det går vel greit å bestille her

Er det lang leveringstid?? Jeg reiser på ferie neste uke (mandag) og vil gjerne ha de med på ferie eventuelt....

Ser at du bor i Oslo. Det er flere butikker i Oslo som selger ketolyse-vitaminene (og bakemiks mm.). Jeg kjøpte mine på Meny på Oppsal. Da slipper du porto også. Tror prisene ellers var sånn omtrent som på nettet. Meny på Kalbakken har hatt produktene lenge.

__________________




Paxen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse ==> Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 15:17   #10
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor kalium?

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn, her.

Er ikke så veldig uvanlig det. Kommer helt an på hvor man er i syklusen og hva man spiser. spiser man mat med stort innhold av salt kan det fort resultere i noen hundre gram opp dagen etter. Detkan være lurt å finne en spess dag i uken (f.eks fredag) hvor du har en fast veiedag. Da ser du det reelle tallet. Veiing hver dag kan være med på å senke motivasjonen (ulikt resultat dag etter dag - opp\ned)

Men dette er vel ikke helt logisk? Hvis man f.eks. har spist salt mat dagen før den faste veiedagen, blir det vel ikke "det reelle tallet"? Og da tror man kanskje at man ikke har gått ned den uken, mens man egentlig kan ha gått ned, ikke sant? For man kan jo ha veid flere hundre gram mindre i mange dager før veiedagen …

Jeg veier meg hver dag og er kjempefornøyd med det. Synes det gir meg viktig og god informasjon. Jeg ville visst mindre om min egen kropp (f.eks. effekten av faktorer som jordbær og mosjon) hvis ikke jeg veide meg hver dag.

Men nå har vi jo hatt en lang og opphetet debatt om veiing for noen uker siden, så vi bør kanskje ikke starte på dette temaet.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/




Sist redigert av Løvetann : 14-07-08 kl 15:18. Årsak: flere hundre gram mindre, ikke flere hundre gram ;-)
Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 03:32   #11
Kattemor
Juniormedlem
 
Kattemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
Kattemor er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor kalium?

hehe..jeg har jo alltid lært at man kun skal veie seg en gang per uke "veiedag", men nå er det jo ikke alltid så lett å leve som man lærer....

Jeg er enige med dere begge ang dette, men må si at jeg trives best med å veie meg hver dag, og motivasjonen er det ingenting å si på uansett... og jeg har nå gått den kiloen ned igjen

takk til tipset om Meny og ketose mat!!! *løper på Meny i morgen den dag*

__________________
Going down the catwalk



Kattemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no