Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-09, 13:46   #1
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Jeg elsker noe som heter Empanadas. Det ser ut som mini-mini calzoner, og fylles med ost. De er sååå gode! Har lyst til å lage disse i lavkarbo-format, men jeg finner ingenting jeg kan pakke denne osten inn i for så putte de i en kaserolle med kokende olje for å fritere dem.
Noen som har en oppskrift på en type deig som kan tåle en tur ned i oljen uten at den smuldrer opp?
Vi pleier å bruke crossaint deig eller pizzabunn til vanlig, men det er jo fy-fy nå.

Er så mange flinke kokker her, at noen kan sikkert hjelpe meg

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:34   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende.Hjelp?

Det er vel også et problem å finne en ok olje som tåler så sterk oppvarming at man kan fritere i den.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:37   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende.Hjelp?

Men kanskje du kan bruke f.eks Ziggy-lapper, de går an å bruke som pitabrød hvertfall. Hvis du steker de ganske små først, og så fyller de og friterer?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:09   #4
Damita
Seniormedlem
 
Damita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Lillehammer
Alder: 58
Innlegg: 3.243
Damita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt likt

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende.Hjelp?

Jeg brukte alltid beignetdeig til å fritere banan eller is. Det er jo mer en røre, men tykk nok til at den henger fast på det man skal fritere. Jeg har ikke prøvd å erstatte meltypene for å lage en lavkarbovariant, men tenker at det kanskje er mulig..
I beignetdeig bruker jeg vann, olje, bakepulver, mel og potetmel.. Og da ser jeg for meg at kanskje det er mulig å bruke soyaprotein istedet for mel, og johannesbrødkjernemel istedet for potetmel.. Fikk lyst å teste selv nå...

Frityrolje inneholder 0 g karbo..

__________________
Under opplæring


Damita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:59   #5
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Hm. Man kan vel fritere i ren smult - eller?
Vanlig rapsolje skal vel også tåle litt temp. Jeg friterer selleristaver og løkringer i den.
Jeg bruker carbquick som jeg kjøper fra netrition til panering av kjøtt og fisk. Mulig den kan brukes.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 17:47   #6
KarboFersking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
KarboFersking er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Til pizzadeig bruker jeg denne oppskrifta (men aner ikke om den kan friteres, deigen):

60g kruskakli
120g knuste linfrø
20g malte mandler eller knuste sesamfrø (evt begge)
50g soyamel
2-3 ss søtstoff
4 egg
100g smør
2 dl soyamelk
gjær

Bland det tørre. Smelt smør, ha i melk og egg, evt gjær. Bland tørt og vått.

Jeg lager også rundstykker av denne deigen, men bruker da kun halvparten soyamel. Da både for- og etterhever jeg deigen.

Denne deigen blir ganske så grov, men det er det nærmeste jeg har kommet deig, og ikke røre.

__________________


KarboFersking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har gått 6 mnd på Atkins, er nå gravid os spiser lavkarbo for å stabilisere blodsukkeret Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 02:39   #7
Aylin
Juniormedlem
 
Aylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 37
Innlegg: 12
Aylin er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Er du fra Chile ?

__________________


Aylin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 07:18   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

Hm. Man kan vel fritere i ren smult - eller?
Vanlig rapsolje skal vel også tåle litt temp. Jeg friterer selleristaver og løkringer i den.
Jeg bruker carbquick som jeg kjøper fra netrition til panering av kjøtt og fisk. Mulig den kan brukes.

Rapsolje har 31 gram flerumettet fett. Det er nesten tre ganger så mye flerumettet fett som smult, og ca. elleve ganger så mye som smør. Det vil ikke tåle varme.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 08:27   #9
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Aylin, her.

Er du fra Chile ?


nei, men min kjære er

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 08:33   #10
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

takk for svar alle sammen!
vi pleier å bruke matolje når vi friterer de til vanlig, og det funker helt fint.
saken er at jeg trenger en deig, så når jeg finner det er jeg fornøyd
skal prøve med de forslagene som har kommet inn her, og se hva det smaker

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 09:34   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av miss_chica, her.

vi pleier å bruke matolje når vi friterer de til vanlig, og det funker helt fint.

En ting er hva som funker, noe helt annet er hva som er bra for kroppen

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 09:42   #12
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

åja, man kan ikke bruke matolje?
det visste jeg ikke

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 09:59   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Matolje/frityrolje er som regel en oppsamling av den siste resten av oljer som er igjen etter et uvisst antall pressinger. Det betyr at de er varmebehandlet og dermed herdet, noe kroppen ikke er spesielt glad for. Det ligger en veldig bra tråd om oljer her inne, skal forsøke å finne den og legge link her

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:05   #14
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Matolje/frityrolje er som regel en oppsamling av den siste resten av oljer som er igjen etter et uvisst antall pressinger. Det betyr at de er varmebehandlet og dermed herdet, noe kroppen ikke er spesielt glad for. Det ligger en veldig bra tråd om oljer her inne, skal forsøke å finne den og legge link her

så bra =)
så hvem oljer tåler oppvarming da?
samboern sa han hadde fritert de i olivenolje noen ganger også, men da blir de grønne men det hadde funka hvertfall.
nå må jeg bare finne en deig som kan tåle å bli lagt i gryta..må nok eksprimentere litt tror jeg =)

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:25   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Rapsolje har et rykepunkt på 205 grader, over det så vil oljen ødelegges og bli helseskadelig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:34   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Endelig fant jeg det!

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:43   #17
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Tusen takk for letingen. Prøvde å lete litt selv her inne, men ga opp.
Søkte litt på nettet og der sto det :

Til hjemmefritering kan man for eksempel bruke solsikkeolje, maisolje, rapsolje eller jordnøttolje. Dette er sunne planteoljer, men vær oppmerksom på at all olje er like kaloririkt, og dermed fetende hvis man spiser mye av det. Oljene bør ikke brukes så mange ganger om igjen i frityrgryten, for da kan det dannes skadelige bi-produkter som du helst ikke skal få i deg. Det beste er derfor å steke chipsene i en langpanne uten tilsetting av fett!

Stikk i motsatt av det som står her. Ikke rart man blir forvirra

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:14   #18
Aylin
Juniormedlem
 
Aylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 37
Innlegg: 12
Aylin er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

ohh aå han er fra chile ja....men si ifra hvis du finner en deig som passer da lenge siden jeg ikke har spist empanadas og savner dem masse:P

__________________


Aylin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 08:25   #19
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Aylin, her.

ohh aå han er fra chile ja....men si ifra hvis du finner en deig som passer da lenge siden jeg ikke har spist empanadas og savner dem masse:P


ja, det skal jeg gjøre!
syns de friterte empanadasene er suuuuupergode, så jeg skal prøve alt jeg kommer over. prøvde meg på en paideig igår, men det funka ikke. den lagde jeg pizza av

  Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 12:12   #20
miss_chica
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

så det finnes faktisk ingenting som får deigkonsistens på lavkarbo???

  Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 19:30   #21
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Kva med å fritere i reint oksefeitt? Det gjer ein her i Belgia i alle fall..Ikkje noko transfett der, etter det eg har lest meg til. Og det smakar godt også.
Har heller ikkje funne noko deig som fungerer, prøvde å lage frityrsteikte reker "i jakke" med fiberhusk, det vart limgugge, som berre datt av rekene. Ingen suksess!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 20:08   #22
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Nigella Lawson friterer faktisk i margarin, så mulig det går an å fritere i rent smør? Jeg har ikke prøvd, men har litt lyst å prøve. Mulig ikke smør kommer opp i den varmen oljen får når man friterer i den?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 20:21   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nigella Lawson friterer faktisk i margarin,

Hoho, Nigell er kanskje det mest usunne mennesket jeg kan tenke meg! Så begynner det å sette spor også da...
Noen som har nevnt delfia-fett? Er ike det greit å fritere i?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:22   #24
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Oksefeitt folkens! Smakar godt gjer det og.
Kor det er å få tak i i Norge er ei anna sak.. Kanskje hos slaktar?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:29   #25
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hoho, Nigell er kanskje det mest usunne mennesket jeg kan tenke meg! Så begynner det å sette spor også da...
Noen som har nevnt delfia-fett? Er ike det greit å fritere i?

Hehe jeg vet, margarin er jo gift, men det satte meg på tanken om å fritere i smør, liksom.

Oksefett ja. Det irriterer meg at McDonalds i alle år tidligere friterte i dyrefett (oksefett?), men fikk forbud mot det og måtte gå over til å fritere i plantefett pga. helsefare osv. Ikke fordi jeg frekventerer stedet særlig ofte, men prinsippet. Det samme med Kims og denne reklameringen for "vi friterer potetgullet i sunt plantefett". Det blir liksom litt bakvendtland.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pizza uten deig Areola Middag 19 30-01-09 15:41
Hjelp. Hvordan blir jeg mett, samtidig som at jeg ikke vil spise for mye protein? Lollypop! Ketolysekuren 86 15-09-07 21:56
Diabetesforeningene blir ikke enig jeef-micro Generell ernæringsdebatt 15 05-04-07 19:30
Lavkarbo som ikke virker. Trenger ekspertenes hjelp! Carbokiller Spørsmål og svar 22 09-04-06 19:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no