Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sunt sukker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-01-07, 19:21   #1
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sunt sukker

Jeg får ofte høre at noen karbohydrater er sunnere enn andre. Fruktose er sunt, men sukrose er usunt. Men sukrose spaltes til fruktose så det kan ikke stemme.

Men så får jeg høre at det finnes tomme kalorier og kalorier med næring. Er det da noen forskjell på å spise et eple eller en brødskive og det å spise en sjokolade etterfulgt av en vitamintablett?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 19:34   #2
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

Sukrose spaltes til fruktose + glukose. Fruktose er egentlig ikke så fryktelig sunt, heller, og kroppen omdanner fruktose til glukose, og motsatt, avhengig av behov. Det kommer uansett an på mengde likeså mye som på type når det gjelder hvor sunt det er. Glykemisk Indeks er en faktor, selvfølgelig, men mengde er minst like viktig. Hva som er optimal mengde? Se, da har du nok startet en stor debatt ...

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:00   #3
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Sunt sukker

Jeg er mest opptatt av å kunne forsvare et forbruk av sjokolade til fordel for frukt, uten at det blir noen regel om maksimum eller minimum fem om dagen ut av det..

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:05   #4
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

Spis mørk sjokolade. Lindt har en på 99%. Vil du ha søtsmak kan diabetikersøtningsmidlet maltitol være en idé, men det er ærlig talt ikke ofselig mye rom for søte sjokolader på en sunn diett siden også kunstige søtsoffer har sin nedside.

Mørk sjokolade (+70%) derimot, kan du kose deg mer med, og er den i det helt øvre sjiktet kan du spise sjokolade til du blir kvalm!

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:11   #5
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Sunt sukker

Jeg vil ha vanlig sukker, fordi sukrose er ikke mer usunt enn fruktose eller glukose.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:22   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg får ofte høre at noen karbohydrater er sunnere enn andre. Fruktose er sunt, men sukrose er usunt. Men sukrose spaltes til fruktose så det kan ikke stemme.

Men så får jeg høre at det finnes tomme kalorier og kalorier med næring. Er det da noen forskjell på å spise et eple eller en brødskive og det å spise en sjokolade etterfulgt av en vitamintablett?

Hvordan definerer man at noe er sunt?

Det er vel ingen som påstår at fruktose er sunt, men at det kan være sunnere for en insulinressistent å spise enn sukrose, fordi det ikke gir så høy blodsukkerstigning er sagt. Men Lindberg som er den her i landet som uttaler seg fordelaktig om fruktose anbefaler jo at det kun brukes som krydder, på lik linje med andre kryddere. Å erstatte sukker direkte med fruktose, og fortsette å spise samme sukkermengde som før (med boller og kaker osv) er ikke det minste sunt, og faktisk verre enn å spise sukker fordi man fortere kan bli insulinrerssistent av det.

Frukt vs sjokolade + vitamin … Vel, jeg holder en knapp på frukt jeg. Den har naturlig fruktinnhold og vann og fruktsukker og levende enzymer og naturlige vitaminer. Men dette utelater jo ikke at man ikke kan kose seg med sjokolade også.

Men egentlig, så avhenger jo alt av hvilken filosofi en skal følge, og hvor mange kilo en trenger gå ned. I noen tilfeller, så kan det lureste være å avstå fra frukten en lang periode fordi man trenger å spise ketosekost fordi en har veldig mange kilo å gå ned.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:31   #7
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg vil ha vanlig sukker, fordi sukrose er ikke mer usunt enn fruktose eller glukose.

Vel, om du tenker slik: Lavglykemiske glukoseprodukter gir deg et sakte utslipp av glukose i blodet. Kunne du ikke da like godt drukket Coca-Cola sakte, så fikk du sukker i blodet like sakte? Jo, du har et poeng, et poeng som for "kostholdsekspertene" bli et paradoks. Men seriøst: Spiser du virkelig sjokoladen din så sakte? Og kommer ikke den i tillegg til andre karbohydrater du spiser?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:35   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg får ofte høre at noen karbohydrater er sunnere enn andre. Fruktose er sunt, men sukrose er usunt. Men sukrose spaltes til fruktose så det kan ikke stemme.

Men så får jeg høre at det finnes tomme kalorier og kalorier med næring. Er det da noen forskjell på å spise et eple eller en brødskive og det å spise en sjokolade etterfulgt av en vitamintablett?


Fruktose er ikke sunt. Det er sunnere enn sukker i små mengder, og det er søtere enn sukker, men i større mengder er det like skadelig for kroppen vår som vanlig sukker. Vi trenger ikke sukker. Å si at fruktose spaltes til sukrose blir vel å forenkle det vel mye. Det er snakk om to forskjellige karbohydrater. Det er mulig det er hull i mine kunnskaper, men jeg har aldri hørt at sukrose/sukker omdannes fruktose. Mulig jeg har misforstått noe....

Karbohydrater er en gruppebetegnelse for sukkerstoffer. For enkelhets skyld deles de i to grupper. De som vi fordøyer og som gir oss energi, og de som er ufordøyelige og går rett igjennom kroppen uten å lagres. Det er stort sett kostfiber.

Sukkerstoffene som som gir energi er glukose, som er rent karbohydrat, - kroppens favorittbrennstoff. Så har vi noen av de andre, som f.eks. er:

Sukrose, fra bl.a rørsukker og noen rotgrønnsaker som f.eks. kålrot
Laktose, som er melkesukker (fra melk)
Fruktose som kommer fra frukt
Maltose som kommer fra korn og til sist
Stivelse, som kommer fra poteter, ris, mais, ris, korn og nøtter

Disse omdannes alle til glukose i kroppen. Ingen av dem er sunne. I store mengder vil hver enkelt - her for seg eller sammen, skape problemer.

Karbohydrater som inneholder næring er stort sett grønnsaker. Disse inneholder lite sukker/stivelse og store mengder fiber, i tillegg til vitaminer/mineraler/antiksidanter kroppen trenger.

Etter min mening er et eple og en brødskive sunnere enn en sjokolade og en vitaminpille. Det er mindre fruktose i et eple enn det er sukker i en sjokolade, for å si det sånn. Det har med blodsukkerstigning og forbrenning å gjøre.

Det er mer næringsrike kalorier i et eple og en brødskive. De er fiber, vitaminer og mineraler. I sjokolade er det tomme kalorier uten næring. Sistnevnte fører også til en raskere blodsukkerstigning, med påfølgende blodsukkerfall.


Selv om jeg ikke er tilhenger av Norum så forteller dette foredraget han holdt en del om hva sukker gjør med kroppene våre.Og forkjellen på de forskjellige karbohydratene.


Sukker – søt forvirring

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:36   #9
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Sunt sukker

Jeg kommer ikke til å spise frukt igjen, men sjokolade skal jeg begynne med så snart jeg har gått ned til 90 kg fra 110 kg.

Et eple har en GI-indeks på 52 og en melkesjokolade på 61. Bananer har over 80 i GI. Det er ikke noen nevneverdig større belastning på insulinproduksjonen å spise sjokolade.

Det er litt trist å glipp av alle enzymene i frukt, men nå har jeg klart meg uten akkurat de enzymene en stund, så da trenger jeg de ikke.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:44   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg kommer ikke til å spise frukt igjen, men sjokolade skal jeg begynne med så snart jeg har gått ned til 90 kg fra 110 kg..

Lykke til !

Husk bare at det ikke er likegyldig hva slags sjokolade du spiser.
Om du velger en mørk sjokolade (dess mørkere, dess bedre), finner du om du er heldig en som er både sunn og er lav i karber. Dess høyere kakaoinnhold, dess sunnere. En 85% sjokolade har f.eks. i snitt ca. 20 karber pr 100 gram. Det er ganske lite. Smmenlignet med melkesjokolade som ligger opp mot 80. Dessuten virker en mørk sjokolade mer tilfredsstillende på sjokolade suget. Dvs. du kan fakstisk ha nok med en 10 grams bit, - den gir ikke søtsug. Men når du spiser en melkesjokolade vil du få søtsug og "må" bare spise hele plata !

Jeg er en erfaren sjokoladeelsker. Nå unner jeg meg en 10 grams rute Lindt Excellence 85% hver dag. Det er ganske utrolig fra en som kunne sette til livs en stor melkesjokolade på null komma nix.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 14-01-07 kl 22:44. Årsak: sjokoladetips
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 22:27   #11
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

http://www.ynhh.org/online/nutrition...chocolate.html

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 22:48   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker


og her snakkes det om ordentlig sjokolade, med høyt kakaoinnhold, ikke melkesjokolade med x-antall e-stoffer og sukker.

og

Sitat:

As in everything…moderation
Chocolate, this Mayan food of the gods, has both its positive and negative health benefits. Rather than replace your daily dose of fruits and vegetables with a hunk of solid chocolate, the best way to go about eating chocolate is in moderation.


Har oppdatert det tidligere svaret mitt med sjokoladetips !
Det er også flere her på forumet som har lang erfaring med sjokolader av den mer eksklusive sorten...... themonk !! Hvor eeeeeeer du ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 06:30   #13
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei
Smile

Sv: Sunt sukker

Wolfgang Lutz mener at grensen for god helse går på max 72 gram karbohydrater om dagen. Hvis det for eksempel er flere ganger mer karbohydrater i melkesjokolade enn i mørk sjokolade så må man selvfølgelig tilpasse mengden etter sjokoladetype.

Det påstås at man ikke skal bytte ut frukt med sjokolade. Jeg ser fortsatt ikke gode grunner til dette, hverken ut fra sukkertype eller næringsinnhold. Dette kan skyldes at jeg ikke leser engelsk flytende, men jeg mener å ha fått med meg alle argumenter i artikkelen. Og selv om artikkelen har mye informasjon så er det bare synsing i avveiningen av hva som er sunnest.

Kunstige tilsetningsstoffer er ikke bra, men frukt i butikken er heller ikke fritatt for sprøyting av diverse kjemikalier.

Og så ser jeg at sjokolade har magnesium og fosfor. Da er det ikke tomme kalorier i sjokolade likevel og det vil heller ikke forundre meg om det dukker opp noen vitaminer også.

Sjokolade har mettet fett og påvirker kolestorolet hit og dit. Frukt inneholder lite fett, så da er sjokolade et bedre alternativ.

Når jeg tenker sjokolade så tenker jeg egentlig på Kong Haakon men jeg skriver heller melkesjokolade på grunn av at det står oppført i matvaretabellen. Fyll i konfekt er ikke lett å få oversikt over, men uansett hva slags fyll det er snakk om så ser jeg ingen grunn til at sukkeret i frukt er sunnere.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 11:28   #14
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

Hvis du vil deg selv og munnen din godt:

http://uk.cluizel.com
http://uk.cluizel.com/fr/Hight+Cocoa+Contents/5/15.html
http://uk.cluizel.com/fr/The+'Drageifies'/The+Cocoa+Fragments/5/29.html?PHPSESSID=2b90178ed3f6051f819cf99dc9dbf701

Den beste sjokoladen jeg har smakt var en 80%+ sjokolade fra cluizel med tørkede kakaobiter oppi. Bitene hadde samme konsistents som nøtter (som jo er gleden ved nøttesjokolade) men smakte sjokolade. Jeg fant ikke akkurat den ved denne gjennomletingen.

Kakaosmør er forresten sunt, og brukes i legemiddelindustrien blandt annet for medisiner til hjertepasienter grunnet sitt unike smeltepunkt, rett under kroppstemperatur.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 13:11   #15
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Sunt sukker

Kan det være at forskjellen på sunt sukker og usunt sukker er at sunt sukker ligger sammen med enzymer som gjør at kroppen takler sukker bedre?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 13:18   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

Klarer du virkelig å spise søt melkesjokolade etter å ha levd uten sukker over lengre tid? Det gjør ikke jeg, jeg har levd helt uten slikt i 2 mndr nå og smakte nylig en liten bit melkesjokolade og holdt på å kaste opp, det smakte jo rent sukker.

Ja takk til mørk sjokolade, det er søtt nok for meg nå. 70 % er faktisk FOR søtt, jeg må ha 86 %, og spiser som regel ei rute (10 gram) hver kveld. Det holder i massevis.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 13:49   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

Sjokolade inneholder, i tillegg til sukker, endel fett. Kombinasjonen av sukker (som hever blodsukkernivået som igjen hever insulinprodukjsonen) og fett gjør at man legger på seg av sjokolade. Siden frukt ikke inneholder fett (med unntak av bananer) så vil man ikke legge på seg av frukt så lenge man ikke spiser den sammen med fett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 15:19   #18
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

Overskytende karbohydrater omdannes til fett, så man kan bli god og feit av karbohydrater helt mutters aleine. Stol på meg, jeg har praktisk erfaring med å bli feit uten fett.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 15:31   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Overskytende karbohydrater omdannes til fett, så man kan bli god og feit av karbohydrater helt mutters aleine. Stol på meg, jeg har praktisk erfaring med å bli feit uten fett.

Men da tror jeg man skal spise mer enn ett eple på et ellers kabohydratfattig kosthold?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 16:21   #20
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Den beste sjokoladen jeg har smakt var en 80%+ sjokolade fra cluizel med tørkede kakaobiter oppi. Bitene hadde samme konsistents som nøtter (som jo er gleden ved nøttesjokolade) men smakte sjokolade.

Ja takk! Tror ikke jeg har smakt Cluizel med nibs (som det heter). Min favoritt er Domori Break. 80% med nibs. Den fåes kjøpt noen steder i Norge nå. Food Story i Stavanger, Colonialen i Bergen og Gutta på Haugen på St.Hanshaugen i Oslo. Ellers har de den beste sjokoladen i NATO på Jacob's på Holtet. Valrhona Ampamakia. Den er helt syykt god, men har dessverre bare 64% kakao og må brukes med varsomhet.

Freia Melkesjokolade inneholder vel så lite kakao at den nesten ikke kan klassifiseres som en sjokolade. Her er det vegetabilsk fett og søppel over en lav sko. Man kan gjerne se på matvaretabeller og telle karbohydrater og hvasomhelst, men det er ikke mulig å inkludere melkesjokolade i en seriøs lavkarbodiett. Det kommer ikke til å fungere i praksis.

Mørk sjokolade inneholder forresten mye mettet fett, magnesium og kalium. Jeg pleier å bruke mørk sjokolade som treningsmat på lengre treningssamlinger. Det er helt ypperlig, for du trenger veldig lite for å bli mett og i tillegg varer det lenge.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 16:32   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

OJOJOJ jeg må visst ta en tur på Foodstory ja, må prøve den nibs'sjokoladen.

Jeg kjøpte 70 % (de hadde ikke mørkere) plantasje-sjokolade på Lidl i helgen, smakte ALTFOR søtt. På Dropsen har de ganske mange gode, bla. Lindt Exellence Ghana og andre "land".

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 16:35   #22
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg kjøpte 70 % (de hadde ikke mørkere) plantasje-sjokolade på Lidl i helgen, smakte ALTFOR søtt. På Dropsen har de ganske mange gode, bla. Lindt Exellence Ghana og andre "land".

Ja, æsj, de er ekle. Lindt Ghana smaker kakaopulver, men Madagaskar er faktisk veldig god. Dessverre er den altfor søt og tilsatt litt mye vanilje. Men ellers er den spiselig altså. Typisk Madagaskar-sjokolader med litt syrlig og fruktig smak.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 19:08   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sunt sukker

For Oslo-boerne vil jeg anbefale turen til Sultan på Grünerløkka, der har de fått et lite utvalg av veldig mørke sjokolader og diabetikersjokolader (matlitolsukret, auau i magen, og altfor altfor søtt.)
Husker ikke hva de het i starten men det strekker seg fra 60-86 prosent.
Lidl har også en del gode.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 20:03   #24
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Sunt sukker

Bare sånn tilbake til topic. I praksis så er det lettest å forholde seg til at sukker er sukker. Det finnes ikke noe som heter sunt sukker. Fruktose, glukose, sukrose, laktose, galaktose, whatever, det er dårlig alt sammen.

Nå er det slik at i visse tilfeller må man ta det dårlige med det gode. Du unngår for eksempel ikke å spise hvitløk fordi det er mye karbohydrater i det. Hvis du har epler i hagen, så kan du ikke la dem råtne. Men hvis det inneholder mye sukker og i tillegg er blottet for næringsstoffer, nei da er det like greit å holde seg unna.

Og bare for å oppklare, sukrose er et disakkarid som består av to monosakkarider (naturlig nok ), nemlig glukose og fruktose. Begge deler er like ille, og fruktose bidrar også til insulinresistens selv om det ikke merkes like umiddelbart på blodsukkeret, derfor bør hardcore diabetikere (type 2) også holde seg unna bær og frukt til de har normalisert blodsukkerverdiene.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle

Sist redigert av themonk : 22-03-07 kl 15:51. Årsak: Skriveleif: Skrev glukose, mente sukrose
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 20:03   #25
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men da tror jeg man skal spise mer enn ett eple på et ellers kabohydratfattig kosthold?

Spiser du bare en eplemengde av noe, så er det ikke merkbart fetende samma hva det er, egentlig.

Som du sa, så er høy GI sammen med fett fetende. Jeg hadde en gang hardt for å legge på meg. Ikke det at jeg ville, men jeg la rett og slett kke på meg. Men te med husholdnngsfløte og godt med sukker virket, selv da ingenting annet gjorde det.

Men en ting jeg har lurt på: Fett i maten senker GI. Men med hvor mye? Og hvodan setter man det sammen for å få max GI-dempende effekt av fettet?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kake med Splenda isteden for sukker? Ember Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 15-09-09 15:21
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Null sukker? moea Spørsmål og svar 3 06-06-06 11:22
er du sukkerslave? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 4 26-01-05 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no