Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketose og migrene

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-11, 00:22   #1
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Ketose og migrene

Hei

Jeg følger fedon, men kommer lett i ketose. Kan spise opptil 50 g kh før jeg detter ut av ketose.
Jeg har ett problem, og det er at så fort jeg kommet i ketose så får jeg migrene! Har ikke tall på hvor mange migreneanfall jeg har hatt siden slankestart i januar! På det værste hadde jeg 5 anfall på 7 uker, og jeg har normalt opptil 3 anfall i året! Så dette har vært slitsomt. Tok lang tid før jeg fant ut at det er ketosen sin "skyld" at jeg får migrene. Blir jeg litt slapp med å få i meg nok kh får jeg et anfall. Slår aldri feil.

Noen andre med samme erfaring? Lest litt i Hexeberg sin bok om migrene, og da skal jo lavkarbo og ketose være så bra for migrenepasienter.. Men det stemmer tydeligvis ikke på meg.

Skjønner ikke hva som gjør at jeg får masse migrene av å være i ketose. Dette gjør jo at jeg går inn og ut av ketose veldig ofte (heldigvis sjeldnere nå etter jeg ble oppmerksom på det, men er ikke lenger enn siden påske sist anfall).
I det siste har jeg også blitt veldig svimmel, og det er nesten så jeg svimer av når jeg reiser meg. Har mye hodepine også.

Jeg har nå gått ned de 10 jeg skal ned, men vil jo gjerne holde meg der, og hvis kroppen vil, så kan jeg gjerne gå ned litt til.
Noen som har en anelse om hvorfor det er sånn?

__________________
Startvekt: 68 kg
BMI: 26.90

Etter 4 mnd: 59 kg
BMI: 23.34
waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 01:25   #2
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Ketose og migrene

Jeg tror ikke det er migrene du opplever, men heller ketosehodepine.
Det jeg kaller ketosehodepine er den hodepinen veldig mange av oss opplever når vi går inn i eller ut av ketose, og den ligner i alle fall hos meg på migreneanfall.

Slik du beskriver situasjonen går du fort inn i ketose, slik at kroppen ikke når å omstille seg, og da slår hodepina til. Det er nesten banna bein det.
Denne overgangshodepina kan være like ille som (og til forveksling lik) migreneanfall, men det er sannsynligvis et overgangsfenomen.

Pass på å få nok karber til at du ikke får hodepine av for lavt karboinntak, men heller ikke så mye at du blir vippende inn og ut av ketose og dermed trigger hodepine. -Og ikke minst: Hold ut! Den migrenelignende ketosehodepina gir seg etter ei stund, og kanskje vil du erfare det samme som jeg og andre migrenikere/clustere har gjort: Vi blir bedre av migrene/cluster på lavkarbo enn på høykarbo. Anfalla blir både sjeldnere, kortere og svakere.
Sjøl har jeg merka en betydelig bedring, og trenger sjelden sprøyter lenger. I mine verste Clusterperioder har jeg satt opptil sju Imigraninjeksjoner i døgnet. Jeg har fortsatt daglige anfall, men de er absolutt til å leve med. Siste sprøyta så langt satte jeg i begynnelsen av mars.

Lykke til!

__________________



Journalen min

Sist redigert av Cassiopeia : 09-05-11 kl 02:40.
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 08:23   #3
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Ketose og migrene

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Jeg tror ikke det er migrene du opplever, men heller ketosehodepine.
Det jeg kaller ketosehodepine er den hodepinen veldig mange av oss opplever når vi går inn i eller ut av ketose, og den ligner i alle fall hos meg på migreneanfall.

Slik du beskriver situasjonen går du fort inn i ketose, slik at kroppen ikke når å omstille seg, og da slår hodepina til. Det er nesten banna bein det.
Denne overgangshodepina kan være like ille som (og til forveksling lik) migreneanfall, men det er sannsynligvis et overgangsfenomen.

Pass på å få nok karber til at du ikke får hodepine av for lavt karboinntak, men heller ikke så mye at du blir vippende inn og ut av ketose og dermed trigger hodepine. -Og ikke minst: Hold ut! Den migrenelignende ketosehodepina gir seg etter ei stund, og kanskje vil du erfare det samme som jeg og andre migrenikere/clustere har gjort: Vi blir bedre av migrene/cluster på lavkarbo enn på høykarbo. Anfalla blir både sjeldnere, kortere og svakere.
Sjøl har jeg merka en betydelig bedring, og trenger sjelden sprøyter lenger. I mine verste Clusterperioder har jeg satt opptil sju Imigraninjeksjoner i døgnet. Jeg har fortsatt daglige anfall, men de er absolutt til å leve med. Siste sprøyta så langt satte jeg i begynnelsen av mars.

Lykke til!

Åh så godt å høre at det hjelper på clusterhodepinen din daJeg har sterkt palget av migrene og cervikogen hodepine bruker også imigran sprøyter .Men har ikke brukt de siden jeg begynnte ketolyse i august 2010.Nå tar jeg bare tabl.og anfallene er mildere enn før.
Det må være jævlig med clusterhodepine stakkars deg sier bare jeghåper du blir kvitt det for godt!!

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 13:06   #4
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Sv: Ketose og migrene

Takk for svar.

Men, er det sånn at man på ketosehodepine også får aura, og hele den "vanlige" runden med hodepine man får av migrene? Jeg bruker cataflam når jeg kjenner anfallet komme, og det hjelper sånn at det ikke blir så ille.

Men hvor lenge varer sånt da, før det skal gå over? Har jo gått sånn siden midten av januar..

Men for tiden går jeg med konstant hodepine og er skikkelig svimmel, men vet ikke om det har noe med kosten å gjøre da...

__________________
Startvekt: 68 kg
BMI: 26.90

Etter 4 mnd: 59 kg
BMI: 23.34
waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 13:42   #5
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose og migrene

Ser at du følger Fedon Lindberg - da skal du vel ikke være i ketose? Lindberg har vel omtrent 100 - 150 karbohydrater om dagen, og fokuset er mer på lav GI enn lavt på generelle karbohydrater?

Tror nok migrenen din kommer av at du går inn og ut av ketose. Legg deg på et høyere karbotall, slik at du ikke kommer i ketose lett.

Alternativt - legg om til en ketoseindusert diett (ketolyse, skaldemann, atkins) og hold deg i ketose.

Det er nok det at du er inn og ut av ketosen som trigger hodepinen din

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 14:33   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Ketose og migrene

Opprinnelig lagt inn av waka waka, her.

Takk for svar.

Men, er det sånn at man på ketosehodepine også får aura, og hele den "vanlige" runden med hodepine man får av migrene? Jeg bruker cataflam når jeg kjenner anfallet komme, og det hjelper sånn at det ikke blir så ille.

Men hvor lenge varer sånt da, før det skal gå over? Har jo gått sånn siden midten av januar..

Jeg hadde full pakke, med Aura og det hele, men ikke slett så intenst som et "ekte" migreneanfall. Det kan naturligvis godt være at kosten din trigger reell migrene. Uansett skal du ikke trenge å gå rundt slik i evigheter.

Jeg ser for meg to forklaringer:
A: Du har ei periode med tette anfall nå, og hadde hatt hodepine uavhengig av kostholdet.
B: Du ligger og vipper inn og ut av ketose, slik at du trigger nye anfall hele tida. (Sjøl får jeg "hode" både når jeg går inn og ut av ketose, begge er like ille, så jeg prøver å unngå akkurat det)

Vær bevisst på karbeinntaket ditt ei periode framover, og unngå å vippe inn og ut av ketose. Legg deg enten under grensa di, eller over (bruk evt sticks for å finne ut hvor den er), og hold deg der ei stund, så skal du se det ordner seg

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 14:57   #7
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Ketose og migrene

jeg tenker også at det er ketosehodepine du har.
Selv har jeg erfart at om jeg har noen dager der jeg ikke er i ketose, for så å gå tilbake til ketose, så får jeg garantert denne voldsomme hodepina som kan vare et par dager.

Skal jeg kunne gi deg et råd, så tenker jeg at du ente må se til at du ikke kommer i ketose,eller rett og slett sørge for å bli der.

Selv tåler jeg ikke så mange karbohydrater før jeg kommer ut av ketose, så jeg må passe godt på hva jeg spiser.
Orker ikke mye av denne ketosehodepina nei

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 15:22   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og migrene

Adrenalin er en kjent "trigger" for migrene. Hvis du har problemer med blodsukker-reguleringen, slik at du får for lavt blodsukker, vil kroppen svare med å produsere "stresshormonet" adrenalin, som øker blodsukkeret. I denne stressprosessen kan blodårer (bl.a. i hjernen) trekke seg sammen, og migrene med eller uten aura kan oppstå.

Jeg vet ikke om det er dette som skyldes din hodepine/migrene, men har du noensinne hatt tendenser til føling?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 18:29   #9
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Sv: Ketose og migrene

Takk for så mange svar!

Vet ikke ang blodsukker og føling, men skal få det sjekka. Både blodtrykk og blodsukker. Har litt lavt blodtrykk vet jeg, og lurer på om det er derfor jeg er så svimmel om dagen også.

Jeg skal vel strengt tatt ikke ligge i ketose på lindberg, men mannen har en del flere kg å ta av, så da blir det automatisk mye mindre karber til måltidene her i huset.. Jeg spiser mer karber enn mannen, men skal ha enda mer fokus fremover.

Uff, er deilig å gå ned i vekt, men jammen er det slitsomt med all denne hodepinen

Men synes det er vanskelig å få i seg nok karber jeg! Er blitt så vant dette livet at jeg ikke helt vet hva jeg skal spise for å øke inntaket! Får putte innpå en frukt eller to om dagen, kanskje det hjelper litt..

Vil helst ikke være i ketose heller siden jeg har nådd vekta jeg vil ha, sånn ca. Og da skal man vel ikke være i ketose heller?

__________________
Startvekt: 68 kg
BMI: 26.90

Etter 4 mnd: 59 kg
BMI: 23.34
waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 18:53   #10
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose og migrene

Spis mer bønner, linser og frukt, slik Fedon foreskriver. Frukten skal vel tas til C-måltidet? Lenge siden jeg leste boka, så er ikke helt sikker

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 21:58   #11
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Ketose og migrene

Ekstra tilskudd med magnesium kan hjelpe både som forebyggende, og som en ekstra tablett eller to når anfallet kommer

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I ketose på 5. uken, plutselig masse migrene og hodepine ... mio87 Ketolysekuren 19 10-09-12 11:33
Noe for de med migrene? xtra Generell diskusjon 0 10-08-10 01:16
Migrene(?) og karbo camryn Fysisk og mental helse 4 25-06-10 14:27
Migrene og ketolyse! tufsa83 Ketolysekuren 16 11-02-09 06:54
Migrene borte? Photobscura Fysisk og mental helse 13 19-05-07 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no