Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Spreke fiskeretter!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-06, 12:38   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Thumbs up

Spreke fiskeretter!

Jeg er svært glad i fisk - men fantasien min er elendig.

Synes det er veldig dårlig tradisjon i Norge på å lage spennende retter med fisk i - og det må vi jo gjøre noe med!

Mere fisk til folket!

Så kan dere bidra? Om dere har noen spennende retter liggende, eller prøver dere frem med noe - kan dere legge dere ut i denne tråden?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:41   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Legger ut to av Nilles bidrag;

Opprinnelig lagt inn av Nille



Jamies bakte torsk m/avocado, reker, fløte og ost
2 porsjoner:

INGREDIENSER:
2 x 225 gr torske fileter uten skinn & bein
1 liten håndfull frisk basilikum - hakket
1 avocado uten skinn & sten
150 gram ferske reker uten skall (ikke spannreker - de blir seige)
1,5 dl kremfløte
150 gr modnet cheddarost - revet
extra virgin oliven olje
sjøsalt og nykvernet pepper

FREMGANGSMÅTE:
Formvarm ovnen til 220 grader
Smør en ildfast form med olivenolje
Krydre torskefiletene med salt og pepper og legg dem i formen
Fordel rekene over filetene, - dryss hakket basilikum over.
Skjær avocadoen i skiver og fordel over rekene.
Ha over den revne cheddar osten og hell kremfløten over.

Stek i øverst i forvarmet ovn i 20-25 min til osten er gylden og boblende
Krydre lett med salt & nykvernet pepper og server med grønn salat (eller hva du vil)


Opprinnelig lagt inn av Nille


Jamies bakte torsk med cherry tomater, basilikum og mozzarella

2 porsjoner:

INGREDIENSER:
2 x 225 gr torske fileter uten skinn & bein
1 liten håndfull frisk basilikum - hakket
200-250 gr cherrytomater (gule eller røde)
1 pk fersk buffalo mozzarella ("ball" i rød pose)
1 håndfull revet parmesan ost
extra virgin oliven olje
sjøsalt og nykvernet pepper

FREMGANGSMÅTE:
Formvarm ovnen til 220 grader
Smør en ildfast form med olivenolje
Krydre torskefiletene med salt og pepper og legg dem i formen
Fordel cherrytomatene over filetene, - dryss hakket basilikum over.
Skjær mozzarellaen i skiver og fordel over tomatene
Strø over den revne parmesan osten
Dryss over olivenolje

Stek i øverst i forvarmet ovn i 20-25 min til osten er gylden og boblende
Krydre lett med salt & nykvernet pepper og server med grønn salat (eller hva du vil)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:44   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Opprinnelig lagt inn av meg sjøøl


mofes torsk i tomat
Inspirert av Karin!

400 g torsk - frossen
300 g hermetiske hakkede tomater
2 ss sitronsaft
1 rød paprika, hakket
1 purre, skåret i ringer
2 fedd hvitløk, hakket
salt og pepper
2-3 ss smør

Slengte alt oppi en ildfast form, dekte med folie. Stekte på 200 grader i en time.

.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:19   #4
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Spreke fiskeretter!

--------------------------------------------------------------------------------

1 liter vann
1 1/2 terning grønnsaksbuljong
kraften fra fiskebolleboksen
1 klatt smør
1 stor fennikelknoll
1/2 purre
1-2 fedd hvitløk
1 1/2 ts basilikum, evt 1 neve frisk basilikum
pepper
1 liten boks fiskeboller
ca 150-200 g laks, eller tunfisk, makrell, osv.
1 1/2 dl kremfløte.

Kok opp vann, kraft, (tørket) basilikum og buljong. skjær opp fennikelen (del i to og skjær i tynne strimler) kok den i ca 4 min.
ha i purre i tynne skiver, og pepper
skjær fiskebollene i terninger og ha i,
skjær laks e.l. i terninger og ha i, ha i hvitløken
ha i fløten og kok i 4 min.

ca 6 porsjoner.
Dette blir en lysegrønn, fyldig (og veldig god) suppe!
__________________

Hei!
Kopierte fiskesuppa mi over her, jeg!
Enkel å lage
og veldig god syns vi her hjemme!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:26   #5
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Spreke fiskeretter!

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

.

Denne brukte vi mye av i min oppvekst. Yum yum!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:09   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Denne har jeg lagt inn tidligere, men...

Laksesauté for 2 personer

300gr benfri laksefilet
1 ss olje
1 ss smør
1/2 middels løk
1 liten squash
1/2dl hvitvin
2 dl kremfløte
60 gr gorgonzola
1 ss soyasaus
salt, pepper

1. Skjær laksen i fingertykke biter, krydre m/salt og pepper.
Finhakk løk og skjær squash i skiver.
2. Varm oljen og brun laksebitene raskt på allle sider(ikke gjennomstek-blir ferdig av seg selv).Legg laksen tilside på en tallerken.
3. Fres løken i smør til den er myk og blank. Tilsett squash og fres litt til.
4. Ha hvitvin og fløte over og tilsett gorgonzolabiter. Kok til osten er smeltet og sausen er passe tykk. Smak til med soya, salt og pepper . Legg fisken tilbake i pannen/woken og server.

Serveres med en god salat ved siden av.
Lykke til!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:10   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Dette er min favoritt...

Ingefærduftende laksesuppe for 4 pers.

2 sjalottløk
1/2 purre
2 stilker stangselleri
1-2 ss smør
6 dl fiskebuljong
saften av en 1/2 sitron
2 ss jevning(mel,kesam,soyamel,fløte,ost)
5 dl melk
300 gr gravet laks
1-2 krm muskatnøtt
1/2 ts ingefær
salt, pepper
1/2 dl finhakket dill

1. Skrell og finhakk løk. Skyll purre og stangselleri og skjær i tynne strimler og hakk sellerien fint.

2. Fres løk, purre og selleri i smør i en kjele. Spe med kraft og sitronsaft. Rør jevning(mel) ut i litt av melken eller ha fløte, ost rett i gryta. Tilsett resten av melken.

3. Skjær fisken i tynne skiver og legg dem i suppen. La det trekke på svak varme i ca 5 min. Smak til med muskat, ingefær, salt og pepper. La suppen få et oppkok.

4. Strø over dill og server. Ha gjerne i en rømmeklatt i tallerken.

Lykke til.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:16   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Salt og pepre og stek ca 200-250 gr laks-eller ørret filet pr pers (ikke gjennomstek helt, den ettersteker på restvarme, da blir den saftig og fin)
Ta på så mye rømme du føler for, "kok" opp panna og server med brokkoli og event stekt sjampinjong til....namme.

Lynraskt rett. Og smaker herlig til lunsj også, dagen etter...hvis det er noe igjen

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:21   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Stek saltet og pepret seilfiletbiter. Ta bitene opp og bland et rømmebeger med et par ss tomatpure..Kok opp i panna og legg fisken tilbake for å surre i ett par min.for å bli varme igjen. Serveres med feks blomkål.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 17:04   #10
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Spreke fiskeretter!

Panert fisk:

Ta den fisken du føler for, jeg har prøvd dette med både laks og tunfisk.

Tørk av overflødig væske på filetene. Legg de i en pose/fat med sesamfrø. (du kan evt. pensle filetene med egg først). Legges i god og varm panne, med godt med olje i. Stekes til de er fedige. Godt!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 22:33   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Herlig Mum! Jeg har hørt om tunfisk panert i sesamfrø, men hadde ikke tenkt på at det kunne brukes på laks ...

Nå har jeg utviklet min egen komplette middagsrett:

Panert laks med spinat

Laksefileter, gjerne med skinn
Sesamfrø

Vend filetene i sesamfrø, men la gjerne skinnsiden være uten. Stek i smør på panne på alle sider på forholdsvis sterk varme (frøene beskytter mot brenning av fiskefettet) og la hvile litt.

Tilbehør:

pinjekjerner
frisk spinat
evt fetaost
Dijonsennep
(sitronsaft)

Rist pinjekjernene i stekepanne med smør til de blir lys brune. Tilsett skylt spinat og la den falle sammen. Smuldre litt fetaost oppi. Tilsett en dæsj sennep, mer smør og evt sitronsaft. Godt som det er, men tilsett evt krydder og havsalt etter smak (husk at fetaost er salt).

UTROLIG godt! (Og skinnet blir godt og sprøtt, jeg spiser det, jeg ... )


Sist redigert av Huldr : 29-11-06 kl 14:25. Årsak: Tok vekk tilpassingen til kumelkfritt
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 05:39   #12
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Høres kjempegodt ut, Frøy! Takk skal du ha - må prøves til neste laksemiddag

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 13:37   #13
3 barn i nord
Juniormedlem
 
3 barn i nord sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Innlegg: 30
3 barn i nord er på en erverdig vei

Sv: Spreke fiskeretter!

lagde dennan i går...
ca 400gr seifilet
2,3 egg
ca 2 dl fløte
salt, pepper og timian
brokkoli
ost

steik seifileten i små biter, bruk stekespaden å hakk sund,krydre.
ha en pose frosen brokkoli i en ildfast form, ha fesken oppi, bland egg og fløte og tøm over i forma. ost på toppen.
stekes på 200-225grader i ca 30min.
kjæmpegodt!!!!

__________________
3 barn i nord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 00:43   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Spreke fiskeretter!

Limer inne denne jeg;

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10910

Sitat:

Jorun og Runes yderst smagfulde lagseræt!

1 pakke laksefileter (4 stk)
1 boks krepsehaler i dill (eventuelt vanlige krepsehaler, eller også reke)
1 hermetikkboks kantareller
6-7 charlottløk
2 fedd hvitløk
1/2 chili, skrapet
1/2 lime
3/4 kartong fløte
1 avocado
Litt fetaost
dill
timian
salt og pepper (all krydder etter egen smak)
smør og olje til steiking

For to til tre personer

Forvarm ovnen til 200 grader.
Varm opp en stekepanne på høy varme, og smelt en god klatt smør. Legg i kantarellene, og ha i rikelig med salt og pepper i. La dem frese til de er nesten svarte, og har krympet. Skru ned varmen på plata et par hakk. I mellomtiden grovhakker du charlott- og hvitløk og chilli, og putter i pannen, bruk olje om nødvendig (eller smør for smørfolket ) og lar dette surre en liten stund. Sleng oppi krepsehalene, og ha i dill og timian. Skjær opp laksen i passe store biter, og la dem steke sammen med resten sånn at de får en litt gyllen farge, skvis en halv lime over.
Ta hele sulamitten opp i en form, og dandér oppskjærte avocadobiter over, smuldre feta over formen, og hell så mye av fløten som det er plass til, ca trekvart av innholdet.
Sett formen inn i ovnen på en rille som står nærme bunnen, og stek i 25-30 minutter.
Server med salat, gjerne med avocado og feta, og hjemmelaga dressing.

Superdressing, som kan improviseres over det uendelige:

Hell enn boks rømme over i en skål, ta en spisekje fransk sennep, og to spiseskjeer majones opp i skåla, strø over med salt, pepper, diverse urter (oregano/basilikum/timian you name it) og gjerne litt kapers, eller kaperslake. Rør om. Himmelsk dressing som passer til det meste, spesielt fiskeretter.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no