Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvis jeg spiser for lite karber?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-09, 11:22   #26
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Det vet jeg ikke dessverre for jeg bruker mitt eget hodet og kalkulator Ser ut som det er det beste til å stole på når man ser hvor mange feil det er i diett.no iallefall

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:29   #27
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Jeg har oppdatert diett.no med de matvarene som ikke ligger inne, men har ikke dobbeltsjekket alt. Men tallene er ikke fullt så feil som du sier.

Rød paprika: 4,6 per 100 gram = 1,84 per 40
Blomkål: 2,3 per 100 = 1,15 per 50

Så tallene på diett.no er nærmere matvaretabellen enn dine tall. Men vi snakker uansett om bittesmå variasjoner. Det har ingen betydning overhodet for vekten.

Her er en kortversjon av tabellen:

Matvaretabellen .xls

  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:32   #28
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av smil!, her.

hvilket slik matprogram er best å bruke for å få mest mulig riktige tall?? når man legger det inn på nettet...

Såvidt jeg vet er det bare to programmer å velge mellom (på norsk i hvert fall). Det er diett.no og Mat på data (sigh). Jeg har forsøkt begge, og synes diett.no ligger et lysår foran i brukervennlighet, og informasjon. Men det mangler veldig mange matvarer, så du må oppdatere en del i begynnelsen. Det kan sikkert også være en fordel å dobbeltsjekke noen av de mest brukte råvarene, men som du ser over, så er feilmarginene forsvinnende små.

  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:33   #29
smil!
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: lørenskog
Innlegg: 354
smil! er ny på veien

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

tusen takk!

__________________



min journal
smil! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:35   #30
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Disse tallene som jeg har funnet frem nå er hentet fra matvaretabellen som ligger på forsiden av lavkarbo.no og boka til Torkil Andersen. Disse to samsvarer helt nøyaktig.

Blomkål har 2,9 g karbs og rød paprika har 5,2

Paprika, rød 91 27 1,1 0,2 5,2 1,9
Blomkål 92 21 1,9 0,2 2,9 2,3

Nest siste kolonne er antall karbs pr 100 g.

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:45   #31
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Matvaretabellen jeg la ut hentet jeg hos Helsedirektoratet for et par måneder siden. Den er fra 2006. Den som ligger på forsiden (og som Torkil sikkert har brukt i boken) ble lagt ut i 2004.

Ikke det at jeg tror at næringsinnholdet har endret seg så mye på disse årene, men jeg velger å stole på de siste tallene. Ser forresten nå at det ble gjort veldig mange rettelser i perioden 2001 til 2004. Jeg regner med at den på forsiden og i ketolyseboka er basert på den opprinnelige tabellen fra 2001.

Uansett så er det så små forskjeller at et sikkert ikke spiller noen stor rolle.

  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:49   #32
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Blir jo noen forskjeller når omtrent alle varene blir en halv karb mindre, det vil jo utgjøre noen karbs for dagen.
Holder meg til den som er her inne så er jeg iallefall på sikre siden om at jeg får i meg tilstrekkelig med karbs og har kanskje litt å gå på hvis det er tilfelle at den er feil den som er her

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 11:56   #33
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Jeg mente forresten Mattilsynet, og ikke helsedirektoratet (oppdatert i 2007):

For nedlasting: Matvaretabellen Excel

Og søkbar på nett: Matvaretabellen på nett

Enig i at det sikkert er greit å legge på litt. Men siden Ketolyseboka sier at det er et problem hvis man får i seg for lite karbohydrater, er det jo litt spesielt at den bruker tall som viser for mye....

  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 12:09   #34
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Dette er forresten ikke det eneste området i Ketolyseboka som kunne trenge en oppdatering. Det finnes mer graverende feil enn næringstabellen. Har lurt litt på å starte en tråd om det, men da får jeg vel hele fanklubben på nakken

  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 12:22   #35
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Dette er forresten ikke det eneste området i Ketolyseboka som kunne trenge en oppdatering. Det finnes mer graverende feil enn næringstabellen. Har lurt litt på å starte en tråd om det, men da får jeg vel hele fanklubben på nakken

Hvis det er graverende feil der, synes jeg absolutt du skal starte en tråd om det.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 12:27   #36
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Hvis det er graverende feil der, synes jeg absolutt du skal starte en tråd om det.

Det er ikke mer graverende enn at folk trygt kan følge boka. Men man skal være klar over at det på ingen måte er noe leksikon i lavkarbo. Synes kanskje Torkil fikk nok pepper her for en stund siden. Jeg har ikke lyst å starte en ny runde. Og boka ble nok skrevet ut fra det han hadde av informasjon på utgivelsestidspunktet. Tror nok jeg lar det ligge. viktig er det tross alt ikke. Torkil får heller se det som en forretningsmulighet. Tiden er inne for en revidert utgave, samtidig som lavkarbo brer om seg.


Sist redigert av Chunky : 18-03-09 kl 12:34.
  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:17   #37
mirafoli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 47
mirafoli er på en erverdig vei

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg må moderere meg litt og innrømme at jeg ikke spiser masse grønnsaker hver dag, men jeg spiser så mye jeg har lyst på.

Her er noen eksempler:

Vedlegg 6043Vedlegg 6044

Vedlegg 6046Vedlegg 6045

Vedlegg 6047Vedlegg 6048

Hei hei!
Hvor er det du har funnet tabellen her? Den har jeg også lyst på
Så kjempesmart ut

__________________


http://www.mirabell.no/
mirafoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:21   #38
mirafoli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 47
mirafoli er på en erverdig vei

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Den tabellen som du fyller inn maten i tenkte jeg på

__________________


http://www.mirabell.no/
mirafoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:26   #39
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

www.diett.no

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:26   #40
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

http://diett.no

Dette er utdrag fra dagboka hvor du kan legge inn matvarene du spiser fra dag til dag, hvilke mål du har for forskjellige næringsstoffer og energi. Du får også en veldig god oversikt over vitaminer, mineraler, aktivitet osv.

Men som sagt, det krever litt jobbing i begynnelsen å legge inn matvarer som ikke finnes. Men det er definitivt verdt det!

Dersom noe ikke fungerer for deg, eller noe fungerer veldig bra, er det uvurderlig å kunne gå tilbake og se nøayktig hva du gjorde i dagene og ukene før.

  Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:30   #41
mirafoli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 47
mirafoli er på en erverdig vei

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Det vet jeg ikke dessverre for jeg bruker mitt eget hodet og kalkulator Ser ut som det er det beste til å stole på når man ser hvor mange feil det er i diett.no iallefall

OK, men hilken tabell bruker du? Den i boka?

__________________


http://www.mirabell.no/
mirafoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:41   #42
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av mirafoli, her.

OK, men hilken tabell bruker du? Den i boka?

Eg bruker det som står i boka, det sitter liksom i hodet nå og så bruker eg matvaretabellen på forsida av lavkarbo.no hvis det er noe eg lurer på.
Bruker kalkulatoren på telefonen og skriver alt opp i ei bok + at eg legger det ut på bloggen min

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:00   #43
mirafoli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 47
mirafoli er på en erverdig vei

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

http://diett.no

Dette er utdrag fra dagboka hvor du kan legge inn matvarene du spiser fra dag til dag, hvilke mål du har for forskjellige næringsstoffer og energi. Du får også en veldig god oversikt over vitaminer, mineraler, aktivitet osv.

Men som sagt, det krever litt jobbing i begynnelsen å legge inn matvarer som ikke finnes. Men det er definitivt verdt det!

Dersom noe ikke fungerer for deg, eller noe fungerer veldig bra, er det uvurderlig å kunne gå tilbake og se nøayktig hva du gjorde i dagene og ukene før.

Takk for svar Hadde vert kjekt med et program¨som regner ut alt for meg
Litt lat
Men klart at det er greit at tallene stemmer Men marginer vil det jo vere uansett Det er vell forskjell på hvor grønnsakene er dyrket hvilket innhold de har. Men det blir sikkert så lite, at det ikke har noe å si
Skal prøve og feile till tenker jeg, før jeg finner noe som passer for meg Så takk for gode råd

__________________


http://www.mirabell.no/
mirafoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 22:09   #44
supha
Seniormedlem
 
supha sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 41
Innlegg: 785
supha har en fantastisk aura rundt segsupha har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Jeg bruker somebody.no. Brukte diett.no en stund, men det var så mye feil på varene. Jeg synes somebody er brukervennlig og har ikke oppdaget mange feil. Eneste som er kjipt er at det koster litt å bruke det.

__________________
Vekt den 09.aug 09: 72.8




supha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fettfestivalen -Ekstrem Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 14:34   #45
smil!
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: lørenskog
Innlegg: 354
smil! er ny på veien

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

men innser at det er nyttig å legge det inn på nettet! så ser man helt konkret hvor man må legge til noe/fjerne noe for å få i seg nok fett og riktig m karber!
jeg ser at jeg ikke har spist nok karber sånn generelt sett. men har nok fått i meg mer enn nok fett. så kroppen min trenger nok litt mer karber for å skjønne at den skal ned i vekt tror jeg....
men uten rømme,ost og fløte synes jeg det er mye vanskeligere å få i seg nok fett dessverre...

__________________



min journal
smil! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 11:56   #46
Ellevill
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 6
Ellevill er på en erverdig vei

Dagbokføring

Hei!

Ser mange spør om tabeller over karbs o.l.
Jeg bruker en excel-fil jeg fant her på nettet. Mye lettere enn web-løsningene
synes jeg, selv om jeg bruker de ved siden av.
Det var Homer Simpson som dele så generøst ut denne 03.03.08 "Energiprosent" het fila. Jeg brukte denne som mal og har lagt til mine favoritt-matvarer. Da vi er mange på nettet her i huset og 2 x-box live! går nettet og diettsidene rimlig treigt innemellom. Mye raskere med en excel-fil!
Dere finner den ved å søke på filnavnet eller Homer.

Lykke til!

Ellevill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse... Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 12:53   #47
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dagbokføring

Opprinnelig lagt inn av Ellevill, her.

Hei!

Ser mange spør om tabeller over karbs o.l.
Jeg bruker en excel-fil jeg fant her på nettet. Mye lettere enn web-løsningene
synes jeg, selv om jeg bruker de ved siden av.
Det var Homer Simpson som dele så generøst ut denne 03.03.08 "Energiprosent" het fila. Jeg brukte denne som mal og har lagt til mine favoritt-matvarer. Da vi er mange på nettet her i huset og 2 x-box live! går nettet og diettsidene rimlig treigt innemellom. Mye raskere med en excel-fil!
Dere finner den ved å søke på filnavnet eller Homer.

Lykke til!

Den ble opprinnelig postet her

Den var fin, men hadde bare 20-30 matvarer inne. Her har jeg laget en oppdatert versjon med 1200 matvarer til fra den store matvaretabellen:

Energiprosent.zip

...og et lite tips til andre som legger ut filer på nettet. Pass på å fjerne personlig informasjon. Nå vet jeg hvem Homer er. For mer suspekte personer er det fort gjort å finne ut hvor han bor, hvem han bor sammen med, hvor han jobber, hvor mye han tjener etc etc.. forsiktig


Sist redigert av Chunky : 24-03-09 kl 13:05.
  Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:02   #48
Ellevill
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 6
Ellevill er på en erverdig vei

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Hei Chunky!

Tenkte akkurat det samme som deg mht.personvern.
Det var derfor jeg ikke la ut fila, men henviste til hvor den lå,
da var det i hvertfall ikke jeg som hadde spredd sensitiv informasjon!
Jeg har laget to filer jeg. En med masse varer og info, og en med MINE
favoritter for å slippe å scrolle så mye. Må innrømme at listen over mine mest brukte matvarer er ikke lang...!!
Står fortsatt stille jeg Chunky, men klorer meg fast etter at legen min godkjente opplegget og sa at det var bare ikke fysisk mulig at jeg ikke gikk ned snart!

God kveld, snart Desperate fruentimmere.

Ellevill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse... Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 11:49   #49
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Har fjerna personlig info fra regnearket nå

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 11:24   #50
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvis jeg spiser for lite karber?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det har du helt rett i. Jeg spiser masse grønnsaker hver dag, inkludert tomat, gulrøtter og kålrot (i begrenset mengde). Men jeg sliter litt med å få i meg stort mer enn 5-10 gram kh fra grønnsaker, selv om det til tider tyter grøntfor ut av ørene på meg

Skjønner ikke at du ikke kommer over 5-10 karbo.

Hvis jeg lager meg salat, maks 150 gram x3 måltider og da mest kun grønne grønnsaker og grønnsaker med karboinninhold på under 3 pr 100gr, så får jeg ca 3-4 karbo pr måltid. Og da spiser jeg ikke tomat, paprika el.l. som da høyere karbo innhold.. Hvordan får du det til? Har du noen hemmeligheter å dele?
Hvor mye pr måltid og hva slags grønnsaker da?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spiser jeg for lite.. ? smookie Lavkarbo generelt 24 18-11-06 18:24
Spiser jeg for lite? paprika Spørsmål og svar 11 10-05-06 22:44
Hva skjer hvis man ikke spiser noe? Drømmepie Spørsmål og svar 6 09-10-05 16:52
Spiser jeg for lite? Searynox Ketolysekuren 12 13-08-05 17:06
spiser for lite?? dingpot Induksjonen 7 20-12-04 03:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no