Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fordommer og tvil....

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-10, 09:58   #1
blomkarse
Medlem
 
blomkarse sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 86
blomkarse har en fantastisk aura rundt segblomkarse har en fantastisk aura rundt seg

Fordommer og tvil....

Jeg kjenner at jeg blir litt frustrert av dette med lavkarbo og fett... Jeg SER jo at det virker, men allikevel synes jeg det er rart.. Rart at jeg skal bli tynn av fett og proteiner? Det er jo på grunn av fett jeg har lagt på meg har jeg blitt fortalt!!

Kjenner at jeg ikke klarer å slippe fettet løs. Har tidligere gått på Grete Roede mange ganger uten å gå ned så mye som ett gram fordi jeg ikke klarte å leve med kaloritellingen, sjeldent har jeg hatt så dårlig samvittighet og marerittlignende drømmer som når jeg har gått på Grete Roede kurs.. Og dama forfølger meg ennå..

Slipper jeg en fløteskvett i omeletten så får jeg SÅ dårlig samvittighet, enda jeg VET at dette er riktig i forhold til den linja jeg nå har valgt.. For ikke å snakke om annet fett..

Det skal en omstilling til i hodene våre å slippe de gamle mytene om fet mat og overvekt. Det skal kunnskap til å forstå at det ikke handler om fett men om hormoner og kjemi. Ihvertfall er det slik for meg, jeg har virkelig måttet lese meg opp for å tørre å slippe dette løs, tørre å spise når jeg er sulten.

I går hadde jeg vært ute og trent i nesten 4 timer og var naturligvis skrubbsulten etter endt økt. For første gang klarte jeg da å gå inn på nærmeste Meny butikk - kjøpe 2 fete kylling lår og sluke de med velbehag uten dårlig samvittighet!! Det var stort, men det handler om at jeg begynner å bli overbevist om at det faktisk stemmer det jeg leser og at det virker for meg også..

Det er ikke fettet jeg blir feit av det er karbohydrater!! Og det har vært forløsende å finne ut at det faktisk virker og selv om jeg ikke har sluppet meg helt løs så er jeg på god vei.. Har gått ned ca 10 kg så langt og har ca 10 igjen og nå ser jeg at dette er ett oppnåelig mål for meg og gleder meg stort til å la den siste tvilen forsvinne :-)

__________________


blomkarse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 10:54   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Fordommer og tvil....

Haha, sånn er det med meg også. Derfor greit å starte med South Beach, for så avansere videre mot enda mindre kh og mer fett, hehe! Måtte en liten tilvenning til ja.
Nå er jeg mer eller mindre i ketose, uten at det egentlig var meningen. Men merket bare at jo mer restriktiv jeg ble mot kh, jo bedre følte jeg meg.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 12:06   #3
blomkarse
Medlem
 
blomkarse sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 86
blomkarse har en fantastisk aura rundt segblomkarse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fordommer og tvil....

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Haha, sånn er det med meg også. Derfor greit å starte med South Beach, for så avansere videre mot enda mindre kh og mer fett, hehe! Måtte en liten tilvenning til ja.
Nå er jeg mer eller mindre i ketose, uten at det egentlig var meningen. Men merket bare at jo mer restriktiv jeg ble mot kh, jo bedre følte jeg meg.

Det var godt å høre at jeg ikke er alene med disse stundene av tvil.. Det har overhodet ikke vært noe problem å kutte ut pasta, ris og poteter, men derfra til slenge masse fett i maten, ja den har sittet langt inne... Men som sagt det begynner å løsne nå. Har nettopp kjøpt boken til dr. Sofie Hexeberg og synes at hun er god på å forklare mekanismene bak og hvorfor det virker :-)

__________________


blomkarse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 14:49   #4
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Fordommer og tvil....

Jeg tok det litt gradvis jeg. Først nå bruker jeg fløte i maten uten problemer, bruker det i sauser istede for sukker. For eksempel i tomatbaserte sauser.
Men pøser ikke på med fett heller, bruker det der det føles naturlig rett og slett. Altså litt mer olje enn før når jeg steker maten, har jeg lyst på smør på oopsiene så bruker jeg det. Siden jeg ikke spiser brød, ris, pasta, så kommer det automatisk mer fett i kostholdet, siden jeg nå spiser MYE saus + litt grønnsaker, hehe! Og dessuten spiser pålegg uten brød.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er så i tvil om ketolyse dietten er noe for meg alikevell Nitja Ketolysekuren 7 15-01-09 11:40
Jeg er sånn i tvil ... Kan noen hjelpe meg? Lisekir Spørsmål og svar 8 26-03-08 19:21
fordommer Trolljenta Nyheter / media 0 05-07-06 19:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no