Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

2 år på Ketolyse og lavkarbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-11, 22:13   #1
eggis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 41
eggis er ny på veien

2 år på Ketolyse og lavkarbo

Tenkte jeg skulle dele litt erfaring etter nøyaktig 2år på lavkarbo.

DETTE ER EGENTLIG BARE ET LITT GAMMELT REFERAT FRA 1 ÅR PÅ LAVKARBO SOM JEG LA INN FOR 1 ÅR SIDEN, BARE MED LITT MER UTFYLLENDE REFERAT FOR DET SISTE ÅRET

Første 4 ukene var egentlig dei værste. Knallhard disiplin måtte til, hele kroppen fikk "sjokk" ,svetta, svimmel, uvel og ofte dobesøk.
Vekta gikk nesten ikke ned bare 1.5 kg første 1mnd, var litt småirritert/fortvila over så lav vektreduksjon.
Bestemte meg for at, nei så pokker om at jeg skal gi meg.
Perioden fra 4 uker til 11 uker, gikk jeg ned litt over en kilo pr.uke, var strålende fornøyd og hadde gått ned 11 kg til jul 2010, i jula slapp jeg litt opp og la på meg hele 0,5kg.

Januar 2010 så var jeg like streng mot meg sjølv igjen og var i ketose helt frem til ca 1.mars og hadde da gått ned ca 6 kg til, så hadde jeg gått ned totalt 16 kg frem til 1.mars.

Etter 1 mars 2010 og frem til 1 juli 2010 var det utrulig enkelt å være på lavkarbo, jeg hadde full kontroll på vekta, jeg var ikke så streng på å være i ketose hele tiden. Eneste jeg var veldig streng på var , null sukker, null pasta og null hvetemel. Jeg spiste alle typer grønnsaker, også kålrot,gulrot og litt potet (men aldri mer en ei og en sjelden gang). I denne perioden gikk ned 1 kg til, og fant egentlig matchvekta mi.
Fra 1 juli 2010 og frem til nå så har vekta stablisert seg på ca 77 kg , ned fra 95 kg.

Jeg har funnet min måte å spise sunt på nå og har egentlig et veldig avslappa forhold til mat.
Jeg er ikke redd for å ta meg en fest en sjelden gang, hender også at jeg spiser en bløtkakestykke i bursdagselskap, men jeg har ennå ikke drukke brus eller saft med sukker i dei siste 2 åra.

Hva spiser jeg nå ?
Alt av grønnsaker faktisk, (lite poteter), alt av bær, lite med frukt.
Nøtter, egg, kjøtt, flesk, fisk, fugl,ost, meierismør, majones , fedonbrød eller anna lavkarbobrød (ca 2-3 brødskiver) og alt av sure melkeprodukter (som har lite eller null sukker).
Unner meg en Atkins bar eller mørk mørk sjokolade i ny og ne.
Drikker vann, te og kaffe i alle hovedsak,en pepsi max i ny og ne, og kulturmelk et glass eller to når jeg får lyst på.

Følgende har jeg ikke spist eller drukke etter 2 ÅR OG SAVNER DET HELLER IKKE:
Pasta, ris og brus eller andre drikkervarer som innholder sukker.
Unngår så langt jeg kan: Hvetemel.

Konklusjon etter 2 år:

Første 4 ukene er knalltøffe ,både mentalt og for kroppen.
Fra 4 uker til ca 5-6 månedene ser en resultatene, vekta går jevnt og trutt nedover, men fremdeles må en være knallhard på hva en spiser.
Fra 6 mnd til 2 år på lavkarbo er det bare så utrulig greit å holde vekta, en kan gå opp en kilo ved å skeie ut litt en uke f.eks ferie, men den kilo forsvinner på et blunk uka etter.
Så dere som sliter , klarer dere første 1 mnd og ikke gir opp da,så kommer vekta til å rase nedover, og dei neste 5 månedene blir det bare moro å gå på vekta, og etter det går det omtrent av seg sjølv.
Hadde en BMI på 29 og er nå på 22-23, og helsa er som natt og dag.
Ikke minst søvn, jeg sover så godt etter at jeg slutta med sukker at det har blitt en ny hverdag.
Trening har jeg ALDRI drive på med, går en del turer, tar meg en skitur når har lyst til det, men trening har jeg aldri drive på med,men litt fysisk aktivitet har vært greit for min del.
Håper dette kan være en liten inspirasjon til dere som syns det er tøft å gå på lavkarbo, gi ALDRI opp, vekta kommer til å gå nedover ,men ha et halvt års perspektiv på det først så skal dere se at det blir det beste halvåret i livet ,jeg er ihvertfall strålende fornøyd nå.
Idag ligger karboinntaket på mellom 20 og 70 karbo, teller ikke så mye lenger, vet veldig godt hva som virker bra og ikke og har et helt topp forhold til matglede.

Et lite råd som jeg har levd etter og som funker bra for meg.
1. Drikk rikelig med vann.
2. Spis nok fett.
3. Spis rikelig med grønnsaker.
4. Ikke få panikk om vekta står stille ei uke.
5. Unn deg en fest og litt kos en gang i blant.

Kommer sikkert med en 3 års rapport også, men siste året har vært en "lek"å holde vekta, går jeg opp 1 kilo etter en helg der det har vært lite tilgjengelighet med lavkarbomat, så regulerer jeg det fint neste uke, og det er NULL stress

Lykke til.

eggis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 22:22   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: 2 år på Ketolyse og Lavkarbo

Så flott

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 22:43   #3
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: 2 år på Ketolyse og Lavkarbo

Tusen takk for at du deler!!!

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 01:42   #4
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: 2 år på Ketolyse og Lavkarbo

Flink du har vært!!

Tenker at dette skulle alle nye medlemmer fått lest. Erfaringer som dette over flere år. Finnes det egentlig en tråd som dette? Noen som vet?

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 10:14   #5
Alchillea
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
Alchillea er på en erverdig vei

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Dette var akkurat motivasjonen jeg trengte!!! Takk for at du delte det!

__________________


Alchillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:36   #6
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Dette var bra lesning

Jeg sliter fælt når jeg først er ute av ketose og har nådd idealvekta mi. Da unner meg alt for mye kh... Det du skriver ga meg virkelig inspirasjon!

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:50   #7
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Tusen takk for at du deler dette med oss

Selv har jeg nå gått ned 17 kg og har bare 3 kg igjen til jeg er "ferdig slanket". Jeg har derfor begynt å tenke mye på "tiden etter slankekuren". Egentlig gruer jeg meg litt. Er redd for sult og sug når jeg begynner å øke på KH. Stortrives egentlig med å være i ketose jeg, men vet jo også at det er en tilstand de fleste ikke anbefaler at man skal leve i resten av livet.... Derfor var det utrolig deilig å lese dette, å se at det faktisk er mulig å få det til å fungere over tid også. For meg hjalp det til å finne en indre ro på at jeg også skal greie dette i livet som følger "etter ketosen". Så takk igjen til deg, vi trenger slike historier her inne

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:56   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Veldig hyggelig å lese - og det sammenfalt nesten med mitt eget 2-årsjubileum på ketogent kosthold.

Sier meg hjertens enig i alle rådene dine - spis det som gjør kropp og hode godt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 15:26   #9
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 52
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Flott lesning

__________________



Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 16:26   #10
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Kjempe bra lesing

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 16:45   #11
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Virkelig bra lesing..inspirerende

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 19:26   #12
eggis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 41
eggis er ny på veien

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Kan også nevne at jeg har fått med meg madammen , har egentlig aldri masa på henne, men hun ser at jeg får det til og ser at jeg trives mye bedre nå.
Hun prøver nå for andre gang, første gang så fokuserte hun alt for mye på hva som hun ikke kunne spise og "gikk glipp av".
Nå har hun endra fokus og er opptatt av alt hun kan spise, foreløpig går det bra,holdt på en mnd nå. Ser lovende ut.

eggis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 20:09   #13
Katta66
Medlem
 
Katta66 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 141
Katta66 er på en erverdig vei

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Tusen takk, veldig inspirerende lesing :-)

Katta66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 12:24   #14
Viktor4u
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 87
Viktor4u er på en erverdig vei

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Eggis,

Super lesing, dette gir inspiarsjon og motivasjon, ikke at jeg trenger det nå men, skal legge dette inlegget på minne

Takk

__________________
Viktor4u

Min Journal.. fra kjukkas til kjekkas

Viktor4u er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke helt Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 19:25   #15
eggis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 41
eggis er ny på veien

Sv: 2 år på Ketolyse og lavkarbo

Bare hyggelig, kan mitt lille bidrag hjelpe noen som har litt motivasjonproblmer, så syns jeg det er flott.

eggis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Min vei ned med lavkarbo/ketolyse Idamortil4 Ketolysekuren 40 30-06-11 14:47
Ketolyse vs. lavkarbo ..? linda123 Spørsmål og svar 0 14-02-11 23:01
Gå fra ketolyse-lavkarbo nokia90 Ketolysekuren 2 21-04-10 14:18
Lavkarbo - ketolyse zee Ketolysekuren 3 24-02-09 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no