Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilken kur/filosofi?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-07, 18:30   #1
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Hvilken kur/filosofi?

Jeg leste om "Skaldemankuren" i et ukeblad i påsken og ble motivert for å sette i gang med en kur. Har aldri slanka meg før, men har prøvd å "forbedre" kosvanene mine gradvis, men har sakte men sikkert lagt på meg i stedet. Nå er jeg nærmere 120kg og klar for et "skippertak" og en real omlegging av kostholdet.
Jeg synes det er vanskelig å velge, selv om jeg har lest en del på disse sidene. Håper noen kan komme med svar og tips til en nybegynner.

  • er det slik at en kan spise så mye en vil bare en holder seg unna karb?
  • det ser ut til at det er lett å få i seg for mye proteiner og for lite fett ( jeg kunne tenke meg å spise mye kylling). er dette et vanlig problem
  • lavkarbodiettene medfører stort inntak av kjøtt, kan jeg få i meg for mye salt?
  • Skaldeman er litt imot grønnsaker, Atkins og ketolyse for? hva dere som har erfaring med dette?
Takknemlig for svar. Mye god info her

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 18:32   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Jeg anbefaler ketolysekuren.. Enkelt og greit

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 19:07   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilken kur/filosofi?

For det første så bør ikke en lavkarbodiett ses på som en kur, men heller som en varig livsstilsendring.

Du kan ikke spise ubegrenset med mat til du må rulle fra bordet, nei, men du skal spise deg naturlig mett til alle måltider, sånn at du ikke går rundt og er sulten.

Du kommer ikke til å spise store mengder kjøtt, fordi det totale matinntaket vil gå ned. (For eksempel spiser jeg ca halvparten så mye kjøtt som jeg gjorde før jeg begynte på lavkarbo.)

Å balansere mengden protein og fett er ikke nødvendigvis så lett. Derfor er det viktig å lese en del om lavkarbo før du setter i gang. Da har du lettere for å ta de rette valgene.

Skaldeman er vel ikke imot grønnsaker, men anser grønnsaker som et mulig hinder for vektnedgang i enkelte tilfeller. De aller fleste føler seg bedre når de inkluderer grønnsaker i dietten, og opplever i tillegg raskere vekttap. Tilfeller av høyt kolesterol og høyt blodtrykk er også observert på grønnsaksfrie dietter. Ta altså utgangspunkt i at du skal spise grønnsaker. Noen grønnsaker inneholder riktignok veldig mye karbohydrater og bør unngås, så her er det igjen viktig å lese litt på forhånd.

Ettersom jeg ikke har fulgt noen av de aktuelle diettene så vil ikke jeg anbefale noe konkret. Du kan ikke bomme uansett. Jeg ville like gjerne lest alle tre bøkene.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:37   #4
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Takk Gerd og the monk for gode svar, håper på enda flere svar.

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 23:28   #5
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Et lite tips: Jeg har lånt bøker på biblioteket (den eneste jeg venter på er bedre uten brød) om alle de diettene som jeg kunne tenke meg.
Nå holder jeg på sammenligner for å finne ut hvilken diett som passer akuratt meg.
Men nå er målet mitt å ikke gå opp i vekt, bli kvitt suget og føle meg mer opplagt.
Trenger egentlig ikke ta av så mye...det eneste er litt igjen på magen etter jeg fikk barn.
Men den er mer oppblåst...er litt utenom tråden nå, men om noen vet hvilken av diettene som hjelper en oppblåst mage så bare svar på det også

Uansett....svaret mitt til deg var at jeg tror det er lurt å låne endel bøker pluss lese her på de flotte ressurs sidene

Lykke til hva du enn måtte velge

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 00:34   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Opprinnelig lagt inn av lilletrine, her.

Et lite tips: Jeg har lånt bøker på biblioteket (den eneste jeg venter på er bedre uten brød) om alle de diettene som jeg kunne tenke meg.
Nå holder jeg på sammenligner for å finne ut hvilken diett som passer akuratt meg.
Men nå er målet mitt å ikke gå opp i vekt, bli kvitt suget og føle meg mer opplagt.
Trenger egentlig ikke ta av så mye...det eneste er litt igjen på magen etter jeg fikk barn.
Men den er mer oppblåst...er litt utenom tråden nå, men om noen vet hvilken av diettene som hjelper en oppblåst mage så bare svar på det også

Uansett....svaret mitt til deg var at jeg tror det er lurt å låne endel bøker pluss lese her på de flotte ressurs sidene

Lykke til hva du enn måtte velge

Ps. "bedre uten brød" var på mammutsalget til bare 99,- Her har de den fortsatt så billig, på restesalget etter mammutsalget. (ikke sikkert de har de andre steder da )

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 11:24   #7
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Takk, det skal jeg sannelig spørre om.

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:20   #8
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Til Lilletrine: Jeg følger opplegget fra Bedre uten brød. Og luftproblemene forsvant av seg selv. I tillegg til mye annet...


Til Kokonuts: Anbefaler å lese Bedre uten brød, da den handler om helse i mye større grad enn de andre, som stort sett bare tar for seg vektproblemetatikken, men du kan selvfølgelig lese Skaldemans bok og/eller Ketolyseboka også!
Lykke til!

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 20:44   #9
Mamseboms
Medlem
 
Mamseboms sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 49
Innlegg: 257
Mamseboms er ny på veien

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Ps. "bedre uten brød" var på mammutsalget til bare 99,- Her har de den fortsatt så billig, på restesalget etter mammutsalget. (ikke sikkert de har de andre steder da )

Tanum.no hadde den i alle fall til 99,- i forrige uke =)

__________________



Mamseboms' Blogg
Mamseboms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo på en måte... Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 21:15   #10
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Til Kokonuts: Anbefaler å lese Bedre uten brød, da den handler om helse i mye større grad enn de andre, som stort sett bare tar for seg vektproblemetatikken, men du kan selvfølgelig lese Skaldemans bok og/eller Ketolyseboka også!
Lykke til!
[/quote]
he he, prøver vel helst å unngå å lese alle bøkene først siden jeg hadde planer om å komme i gang og kankje litt ned i vekt før sommeren

Jeg synes det er viktig å kunne spise meg mett, sånn noenlunde ihvertfall, det er vel en av grunnene til at jeg aldri har prøvd meg på GR eller lignende lavkaloridietter. synes jo at prisippet med ketose virker spennende og tror nok at livet mitt ville bli sunnere hvis jeg kuttet brus, snop og mat som inneholder mye karb.

Takk til alle som kommer med tips

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 00:13   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Jeg tror nok det skal litt mer til enn å bare kutte ut høykabo mat for å komme i ketose... F.eks gjør man jo det på lindberg, men der kommer man ikke i ketose.

Jeg hadde aldri klart å følge dette opplegget uten å ha lest litt om det, i tillegg til å være masse på forumet her

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 00:19   #12
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kur/filosofi?

Sitat:

he he, prøver vel helst å unngå å lese alle bøkene først siden jeg hadde planer om å komme i gang og kankje litt ned i vekt før sommeren

Jeg synes det er viktig å kunne spise meg mett, sånn noenlunde ihvertfall, det er vel en av grunnene til at jeg aldri har prøvd meg på GR eller lignende lavkaloridietter. synes jo at prisippet med ketose virker spennende og tror nok at livet mitt ville bli sunnere hvis jeg kuttet brus, snop og mat som inneholder mye karb.

Takk til alle som kommer med tips

Det er også viktig med litt teori, og forståelse for hva du gjør med kroppen din når du legger om kosten såpass mye. Anbefaler absolutt at du leser en bok, f. eks ketolyseboken, Atkins eller bedre uten brød. Helst før du starter med kuren, eller ganske tidlig på kuren. Desse bøkene går dessuten kjapt å lese.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken by får søke om OL?? lokkebiff Generell diskusjon 42 05-04-07 00:13
Hvilken bok anbefales? Titti Dr Lindbergs 3 04-01-07 20:08
Hvilken fisk er sunnest? mofe Generell ernæringsdebatt 8 18-08-06 21:32
Hvilken klesstil har du? mofe Generell diskusjon 44 28-07-05 11:39
Hvilken Atkins bok bør jeg kjøpe!? ElinGH Lavkarbobøker 10 28-11-04 14:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no