Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ny her og trenger litt hjelp ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-08, 15:36   #1
Marthe81
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1
Marthe81 er på en erverdig vei

Ny her og trenger litt hjelp ...

Jeg har lest endel om lavkarbo kosthold de siste dagene, og har veldig lyst å forsøke meg på dette. Jeg har en 8-10 kilo jeg vil ned, og jeg trener i tillegg.

Det jeg har tenkt, er å prøve å holde meg under 20 gram kh om dagen. Men så er jeg veldig usikker på mengden av det andre. Hvor mye fett og protein per døgn skal/kan man spise? Er det kun kh man skal "telle"?

Jeg ser for meg at jeg skal kutte ut brød, poteter, pasta, ris og frukt fra den maten jeg spiser nå. I tillegg skal jeg erstatte mine light produkter med fete varianter. Middagene skal bestå av rent kjøtt eller fisk + grønnsaker og evt saus.

Siden jeg ser at det er mange kunnskapsrike folk her inne, så spør jeg: Ser dette bra ut? Noe jeg må forandre/kutte ut?

Jeg blir veldig glad hvis noen tar seg tid til å svare en nybegynner

Marthe81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 15:56   #2
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Ny her og trenger litt hjelp ...

Hei Marthe. Jeg er ganske fersk selv, og har hatt min første runde med ketose nå. Jeg har hatt et ønske om å gå ned 7 - 8 kg. Fulgte fra desember til mars en generell lavkarbodiett, der jeg kuttet ut alt av brød, poteter, ris, pasta og alt av snop, men spiste frukt. Gikk ikke mer ned enn 2,5 kg på dette, men grunnen var sikkert at jeg ikke kunne trene grunnet kneskade. Begynte på ketose for 4 uker siden og er strålende fornøyd med resultatet. Endelig begynte kg å renne av, og den eneste forskjellen jeg gjorde, var å kutte ut frukten og passe på å få i meg nok proteiner og fett. Jeg har ikke veid til hvert eneste måltid, kun et par ganger for å få en idè av hvor mye 100 gr. salat etc er. En normal dag for meg har sett slik ut: til frokost har jeg drukket protein smoothie i ukedagene (håndfull frosne bringebær, 3 dl vann, 2 ss knuste linfrø, 2 ss linfrøolje og 3 ss proteipulver) og egg og bacon/baconomelett i helgene. Smoothien er kjempegod og metter lenge. Til lunsj har jeg spist blandet salat med kjøtt/fisk/kyllingrester fra middagen dagen før og tilsvarende til middag,men da med stekte eller kokte grønnsaker (sopp, squash, blomkål, paprika, brokkoli). Har passet på å få i meg riktig fett fra oljer og nøtter til hvert måltid. Kom i ketose etter 2 dager, og har holdt meg der siden. Var mye sulten første uke, og trengte noen mellommåltider, men var ikke sugen. På slutten har det holdt med 3 måltider og tenker knapt nok på mat. Har gått ned 5 kg på 4 uker! Det er masser av tips på disse sidene, som jeg har blitt inspirert av! Håper dette var litt hjelp? Lykke til.

Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 20:20   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og trenger litt hjelp ...

Hei du! Høres ut som om du ser i retning Ketolyse eller Atkins.
Du er veldig inne på noe i det du skisserer. Det kan lønne seg å begynne med en filosofi for å hele tiden ha noe å lene seg på, etterhvert finner man ut hvordan ting fungerer for en, og ut fra erfaringene kan man bli sin egen kostholdsekspert

I ketogene dietter der man i starten spiser 15-20 kh, så vil det være ideelt med CA 70% fett, 20% protein og 5% karbo. Ca, som sagt, men fine fingerregler!

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg trenger litt hjelp fra dere sirkel Induksjonen 7 24-02-08 09:16
Min største "synd" i jula, trenger litt hjelp ... cilemora Dr Lindbergs 1 03-12-07 16:35
Trenger litt hjelp :o) cilemora Lavkarbo generelt 2 24-11-07 21:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no