Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spørsmål til Torkil

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-02-06, 01:50   #1
Aadi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Spørsmål til Torkil

Hei Torkil
Jeg forsøkte å stille deg et spørsmål under skaldemann-tråden...

Sitat:

Jeg kjenner ikke til denne Skaldemann-kuren.Men hos meg blinker det ei rød lampe hvis jeg må kutte ut grønnsaker. Jeg har endret eller rettere sagt er i gang med å endre min livsstil til Dr. Charles Clark som er spesialist på bl.a. sukkersyke og ernæring. det er en lavkarbo livsstil det går an å ha resten av livet. Boken er så sympatisk skrevet, og det motiverte meg til å begynne.

Jeg har et spørsmål til Torkil :
sitat fra boken til Dr Charles Clark..." Hvis du avstår helt fra karbohydrater, vil du kjenne en merkelig smak i munnen. det skyldes stoffer som kalles ketoner, nedbrytningsprodukter fra fettstoffer, og det er et varselsignal om at du har redusert inntaket av karbohydrater litt for sterkt....."

Så mitt spørsmål: Hva er farene med å være i ketose, siden denne legen advarer mot det ?

Dr Charles Clark anbefaler en fullkornsbrødskive og en appelsin om dagen. Han snakker mye om grønnsaker, og han sier at man får i seg vitaminer og mineraler dersom man velger den riktige balansen mellom næringsstoffene.Han sier oxo at disse er viktige for å underlette visse kjemiske reaksjoner i cellene...... Får lyst til å skrive mer her...
Boken hans er kjempeinteressant, og kan kjøpes i paperback nå for kun 79,-

Jeg poster det på nytt, og håper du ser det denne gangen...

Jeg lurer rett og slett på farene for kroppen med ketose ?

  Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 10:09   #2
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Spørsmål til Torkil

Opprinnelig lagt inn av Aadi

...Jeg lurer rett og slett på farene for kroppen med ketose ?

Hei Aadi.
Jeg vet, jeg heter ikke Torkil , men må bare vise deg denne tråd som på en fabelaktig måte forteller ALT om ketose.
http://forum.lavkarbo.no/showthread....=ketose+farlig

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 10:23   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål til Torkil

Kan også tilføye at infoen Eva postet også finnes på Torkils egen side.
Lignende info finnes også på de fleste lavkarbo/ketogene dietter sine sider over hele verden.

Opprinnelig lagt inn av meg

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.




Tror kanskje det Clark skriver blir misforstått/mistolket eller feiloversatt, - at han egentlig mener at det ikke er meningen du skal være i ketose på HANS diett, ikke at det er farlig å være i ketose, - for det er det garantert ikke. Om han er lege (det vet jeg jo ikke) så bør han jo vite forkskjellen på ketose og farlige tilstander som ketoacidose.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 12:00   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål til Torkil

Hei
Ketose som skyldes at man spiser en kost basert på lite karbohydrat, mye fett og en god del protein er ikke farlig. Eskimoer levde slik i størstedelen av året. De kjente ikke hjerte og karsykdommer før Danskene kom med et vestlig kosthold.
Nille kom meg i forkjøpet med svar.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 22:44   #5
Aadi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spørsmål til Torkil

Sitat:

Tror kanskje det Clark skriver blir misforstått/mistolket eller feiloversatt, - at han egentlig mener at det ikke er meningen du skal være i ketose på HANS diett, ikke at det er farlig å være i ketose, - for det er det garantert ikke. Om han er lege (det vet jeg jo ikke) så bør han jo vite forkskjellen på ketose og farlige tilstander som ketoacidose.

Dr Clark sier ikke om det er farlig eller ei... han sier at hvis du går i ketose har du redusert karbo-inntaket litt for mye. Hans diett er basert på at man skal leve lav-karbo som en livsstil resten av livet. Når vekten har stabilisert seg, sier han at du kan prøve deg frem med litt mer inntak av karbo. Han sier at de fleste tåler litt mer enn rundt 60 gram pr dag. Dersom vekten går opp er det en idikator på for mye karbo.

Det var igrunn jeg som kanskje trodde det kunne ha skadelig virkning pga det han sier som jeg har understreket.

Info om denne legen:

http://www.davidhigham.co.uk/html/Clients/Charles_Clark


Takker for svar til Torkil, Nille og Eva

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 16:17   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Spørsmål til Torkil

Hei
" Dr Clark sier ikke om det er farlig eller ei... han sier at hvis du går i ketose har du redusert karbo-inntaket litt for mye. Hans diett er basert på at man skal leve lav-karbo som en livsstil resten av livet"

Se det er jo en forskjell, et sunt kosthold versus en effektiv slankemetode for personer med betydelig overvekt og/eller insulinresistens.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 23:11   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål til Torkil

Opprinnelig lagt inn av Aadi

Dr Clark sier ikke om det er farlig eller ei...

Sorry, jeg mistolket hva du mente, siden du spurte:

Opprinnelig lagt inn av Aadi

Så mitt spørsmål: Hva er farene med å være i ketose, siden denne legen advarer mot det ?

Skjønner hva du mente nå da !!!
Det jeg burde ha svart er stort sett det samme, at det ikke er noen farer, men at det kun er i en vektnedgangsfase man skal være i ketose på Atkins og Ketolyse. PÅ vedlikeholdskost er man IKKE i ketose !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød Nille Bakst 179 08-03-11 19:13
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no