Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-12, 22:23   #26
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er helt enig i at man skal være forsiktig med å sykeliggjøre ting, men noe av det viktigste jeg har lært både som mor og sykepleier, er å lytte til magefølelsen min!
Føler jeg at noe ikke er som det burde være eller at noe burde vært tatt tak i, ja, så pleier det faktisk å stemme. Som med min sønn jeg mente trengte profesjonell hjelp, naboguttens kul på leggen eller pasienten de andre pleierene ikke mente trengte legetilsyn...

Men selvfølgelig skal man lytte til magefølelsen sin, og snakke med lege/helsesøster for eventuelt å ta det videre. Men altså, det er mye som er normal oppførsel, tror ikke det er mange som går gjennom barndom og ungdomstid helt problemfritt altså.

Jeg har min del av diagnoser her i huset, forresten.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 16:27   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil gi han søtt pålegg om han vil spise det, det trenger ikke være sukkker i. Du kan lage en rå food variant med kakao, dadler, jeg vet ikke hva de putter i, men godt kan det bli, som nugatti f.eks. Kokos-smør(ikke olje) kan du kanskje bruke sammen med tagatesse eller sukrinmelis. tagatsees fåes på helsekost. Kanskje du skulle satt deg inn i kosthold mer? Lese på blogger for å finne sunne pålegg. Sunne pålegg inneholde ofte mye energi i forhold til sukkerbaserte. Du kan lage sunne frokostblandinger med hjemmelaget sjokolade også. Kanskje han er kreativ og klarer det selv om du sier han får lov til å spise det bare det er hjemmelaget. her er en blogg du kan finne det meste i http://mjuuugly.blogg.no/

Jeg ville ikke ha begynt med søt mat til poden min hvis han var tynn og spiste lite. Da blir han vant med søtsmak og "sunt" søtt kan snart bli til usunt ekte søtt grunnet behov for ekstra søtt på grunn av mor som tilsatte det for å øke podens vekt. Undervekt kan da bli overvekt. Styr unna søtsmaker!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 23:43   #28
Stine33
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: skedsmo
Innlegg: 13
Stine33 er på en erverdig vei

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Vist det er slik at du vil at han skal legge på seg fort så går du på apoteket å sier du skal ha slik pulver som er får å gå opp i vekt. Husker ikke helt navnet. Men vet det står på pakka at du skal blande det med melk. Mannen min synes det smakte mye bedre med fløte. Det er sjokolade smak på det pulver. Vi skal begynne med det snart på 8 åringen i huset snart vist vekta ikke snur. Så det var noen som skrev om ADHD. Dem er få av dem som går ned i vekt før den dagen kommer dem har begynt på medisiner.

Stine33 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 11:28   #29
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Enig med Kanutten, ville ikke gitt søtsaker bare fordi gutten er kresen. Er faktisk ingen unger som dauer av sult her til lands. Leenge før det havner man hos legen!

Jeg har en 14 åring som er 163 cm og 42 kilo. Hun spiser ikke melk, nøtter, tomater, sitrusfrukter pga allergi. Og hun er vegetarianer.
Men vi har sjekket vitaminer/mineraler (gjøres hos fastlegen) og mangler bare d-vitamin - som mange barn gjør idag pga for lite utetid.

IKKE stress med maten!
La han få velge mat, men la han få velge sunn mat. Da får han ha "kontrollen" men du setter premissene.
Gjenta: Han sulter ikke til døde! (og skulle han bli slapp og sjuk så går du til legen i vanlig ordning)

OM du er fryktelig bekymret, ta han med til legen, be om blodprøver ang. vitaminer/mineraler samt forbrenningshormoner.

Vektkurve for gutter:
http://tidsskriftet.no/filer/juliussonappendiks.pdf

For 9 år gamle gutter er laveste verdi 23 kilo/125 cm.
Din gutt er 122 cm og 20 kilo. Altså litt mindre, men noen må være store og noen små.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:57   #30
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri, her.

Oftest har han lyst på pølser og taco hvis det er snakk om middag. Frokost og kveldsmat vil han ha frokostblanding med sjokolade, brødskive med noe søtt osv., hvis han fikk velge. Men det får han sjelden. Tror ikke han har ADHD, men vil uansett prøve kostomlegging før medisiner.
Potetmos, eller potet i noen som helst form spiser han ikke. Han kan spise vanlige melkeprodukter nå som han ikke har laktoseintoleransen lenger, og elsker rømme og krem.

Hvordan steker du ost i microen?

la han få velge! la han få velge mellom søte alternativer til det han vil ha. Lag noe med snilt sukker og med masse kalorier, som boller av mandelmel, gi han hjemmelaget marsipan av mandelmel og sukrinmelis og eggehvite, hjemmelaget sjokolade, kakao med tagatesse som søtning, gi han det han vil ha men på din sunne måte. kjeks kans du lage, bare sjekk ut godsakene i oppskriftene her inne, siden han vil ha søtt. Liker han tørka frukt eller vanlig frukt gi han det. Han liker kjøttmat, det er storartet. Olivenolje på kjøttet er godt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 16:00   #31
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg ville ikke ha begynt med søt mat til poden min hvis han var tynn og spiste lite. Da blir han vant med søtsmak og "sunt" søtt kan snart bli til usunt ekte søtt grunnet behov for ekstra søtt på grunn av mor som tilsatte det for å øke podens vekt. Undervekt kan da bli overvekt. Styr unna søtsmaker!

hvem er ikke vant til søtsmak? det får de allerede smake av morsmelka. alt smaker søtt, men ikke intenst søtt nødvendigvis. Sukker er en annen ting. Søtt i seg selv er ufarlig og naturlig å ville ha. Man blir ikke overvektig av å spise søtt om du ikke er så dum og gir farinsøtet sjokolade da.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 13:48   #32
LillemyDesign
Juniormedlem
 
LillemyDesign sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2013
Hvor: Fræna
Alder: 45
Innlegg: 48
LillemyDesign er på en erverdig vei

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri, her.

Hei!

Min sønn på snart 10 er så tynn at annen mor nesten gråt da han overnattet der. Han har spist lite hele livet, og er veldig kresen. Har først nå såvidt begynt å spise rent kjøtt, f.eks. stekt kylling og kotelett, men spiser bare littegrann og ikke noe saus. Spiser salat, så jeg prøver å lure inn litt olivenolje i den ihvertfall. Melk drikker han ikke pga. laktoseintoleranse da han var mindre. Helsestasjon og lege sier at det er ok så lenge han er frisk og opplagt ellers. Og det er han jo heldigvis. Må legge til at jeg også var undervektig da jeg var liten.

Han elsker bacon og kyllingvinger, og hater poteter og ris, er ikke noe glad i brødskiver heller. Faren hans vil tvinge ham til å spise brød og poteter for å vokse, men jeg tror han egentlig er et lavkarbo-barn. Har store humørsvingninger også.

Det er sjelden det skrives om undervektige barn, og fokuset på skolene er jo alltid på overvektige barn, skummet melk, osv. Jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg skal få "fetet opp" min sønn til normal størrelse og mer stabilt humør. Han er på størrelse med en 7-åring og fyller 10 år i juli.

Hjelp??

Ser det er et gammelt innlegg, men det er som å lese om min gutt. Han fyller 9 år nå i aug. Han også liker ikke poteter og ris. Men han kan drikke liters vis med melk. Det prøver jeg å kutte ned siden han sliter slik med hard mage. Han er til de grader kresen og liker ikke noe.. Kanskje jeg skal prøve lavkarbo på han også da.. Starter med meg og han og så utvide til resten av familien Men mannen min er stooor fan av potet da og ikke minst brød. Han er en stooor skeptisk til lavkarbo.. Jeg får vel starte i det små

LillemyDesign er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo tester ;) Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 15:53   #33
Eria
Nytt Medlem
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 9
Eria er på en erverdig vei

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!

Jeg har en datter som er tynn og lita, og opplever ofte i familiesammenkomster og selskaper at andre skal legge seg opp i hvor mye hun spiser, hva hun spiser, og kroppsfasongen hennes. Dette har vi nulltoleranse for, og tar det opp med de det måtte anngå på tomannshånd. Vi opplever nemlig at nettopp dette fokuset er det som gjør henne usikker, og at det er bedre å behandle hennes inntak av mat som normalt på lik linje med andres, så lenge hun er frisk, og får i seg det hun trenger.

Skjønner godt frustrasjonen og bekymringen, men jeg tror du kan slappe helt av med dette, og be pappaen som skal tvinge i han mat om å gjøre det samme. Jeg ville også tatt en prat med de foreldrene som reagerer på hans kroppsvekt. Slik skal ikke voksne oppføre seg.

Eria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen undervektige her? Angeliqa Spørsmål og svar 5 11-02-12 16:05
Lavkarbo for kresne og undervektige barn? Sorgfri Barns kosthold 10 08-09-10 11:46
Hva med de som er undervektige? Tidligere bruker Spørsmål og svar 6 18-09-06 23:23
Moteshow dropper syltynne modeller ! Goggen Generell ernæringsdebatt 3 09-09-06 13:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no