Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-07, 08:33   #1
Tette80
Medlem
 
Tette80 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 44
Innlegg: 69
Tette80 er ny på veien
Question

Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Om ikke man legger på seg at søtningsstoffene...hvorfor kan man ikke da spise Atkins-sjokoladen og drikke Pepsimax osv uten å få dårlig samvittighet? Mange her inne anbefaler å styre unna for å ikke trigge søthungeren....men sålenge man spiser de tillatte søtningsstoffene så er det vel ingen fare?

Kan noen forklare meg dette!

__________________
Tette80
Tette80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 08:58   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Hei.
Mange av oss sliter med et stort søtbehov. Vi vet at inntak av søtstoff kan holde det søtbehovet vedlike.
Det er mange som ikke tåler søtstoff på den måten at vekttapet bremser.
Det er ingen som prøver å gi noen dårlig samvittighet, men prøver å gi råd utfra egne erfaringer.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 09:13   #3
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Jeg skjønner godt utgangspunktet ditt, og du kan godt bruke Atkins-barer, søtstoff ol dersom det hjelper deg ift kostholdet. Det fremgår på forumet at mange, herunder også toneangivende forumdeltakere, har god nytte av ulike søtstoffer samt mat- og drikkevarer tilsatt slike.

Når mange også er skeptiske til søtstoffer (eller overdreven bruk av slike) skyldes dette i hovedsak to forhold:

Det ene gjelder individuelt, nemlig at enkelte reagerer negativt på slike matvarer - f eks ved at planlagt vektnedgang stopper opp. En forklaring på dette som er fremsatt, er at kroppen likevel oppfatter søtstoff som karbohydrater og derfor iverksetter tilsvarende insulinproduksjon. Dette trigger igjen fettlagring og andre uheldige effelter.
Andre personer opplever ikke en slik virkning, så det er noe hver enkelt må finne ut av for seg selv.

Det andre gjelder generelt og går på at mange er bekymret for langtidsvirkninger av kunstige søtstoffer som er nye for vår organisme - etter føre var prinsippet. Også av den grunn velger mange å prøve "å venne seg av med" at mat og drikke skal smake søtt. Når man likevel bruker søtstoffer så velger man da gjerne naturlige søtstoffer som bl a Stevia.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:27   #4
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Jeg drikker cola light hele dagen ,men har ikke noe søt-sug...(og det kan jeg love deg at jeg sleit med før.....)

  Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:33   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Opprinnelig lagt inn av moinx, her.

Jeg drikker cola light hele dagen ,men har ikke noe søt-sug...(og det kan jeg love deg at jeg sleit med før.....)

Hvorfor drikker du cola light hvis du ikke har noe søtsug da?
Ville trodd at søtsuget gjorde at du drakk den cola lighten, hvis ikke kunne du vel likegjerne ha drukket vann

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:54   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Jeg drakk pepsi max i helga, etter å ha holdt meg unna en uke. Fikk en enorm trang til å drikke mer av den, og en hodepine fra helvete and beyond i går!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:58   #7
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Hvorfor drikker du cola light hvis du ikke har noe søtsug da?
Ville trodd at søtsuget gjorde at du drakk den cola lighten, hvis ikke kunne du vel likegjerne ha drukket vann

hmm,kan jeg bare spør,prøver ikke du nå å bemerk på en negativ måte at hun drikker cola light?
det er nok akkurat dette trådstarteren mener med spørsmålet sitt
vil tro at hun drikker colan av samme grunn som jeg spiser og drikker
søtstoff,det er godt..og vi har lyst på noe godt
søtsuget du snakker om handler nærmest om å ikke klare å la vær
å drikke/spise søtt..det er ikke tilfelle her ivertfall...jeg vil ikke la vær å spise søt stoff,det smaker godt og jeg har ingen bi virkninger med det

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 19:56   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

hmm,kan jeg bare spør,prøver ikke du nå å bemerk på en negativ måte at hun drikker cola light?
det er nok akkurat dette trådstarteren mener med spørsmålet sitt
vil tro at hun drikker colan av samme grunn som jeg spiser og drikker
søtstoff,det er godt..og vi har lyst på noe godt
søtsuget du snakker om handler nærmest om å ikke klare å la vær
å drikke/spise søtt..det er ikke tilfelle her ivertfall...jeg vil ikke la vær å spise søt stoff,det smaker godt og jeg har ingen bi virkninger med det

Jeg er enig med trolljenta, det at noen må ha noe søtt hver dag tyder jo på at de er avhengig av søtstoff.
Hadde noen sagt at de drakk lettbrus på lørdag uten at de følte søtsug på søndag, ja det hadde vært noe annet. Men folk må gjerne drikke brus for meg når de ikke får noe ubehag av det.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:13   #9
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Jeg er enig med trolljenta, det at noen må ha noe søtt hver dag tyder jo på at de er avhengig av søtstoff.
Hadde noen sagt at de drakk lettbrus på lørdag uten at de følte søtsug på søndag, ja det hadde vært noe annet. Men folk må gjerne drikke brus for meg når de ikke får noe ubehag av det.

eller at man bare vil ha noe godt.. nå gidder jeg ikke diskutere dette her mere,bare si en siste gang at det søtsuget som noen snakker om her inne,MÅ HA ,KLARER IKKE LA VÆR Å SPISE/DRIKKE søtt..gjelder ikke for alle...og det er GREIT ..de som ikke ligger på seg/stopper opp/får diare og hodeverk og alt annet..kos dere

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:36   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Grunnen til at du får inntrykk av at søtstoff er FYFY er fordi så veldig mange opplever bivirkninger med dem. OG at mange opplever at vekttapet stanser opp. Da anbefales det å kutte ut/ned søtstoff - som er en kjent "partystopper". Men noe tåler det jo som nevnt her - ganske så bra.

Det er nå muligens et annet lite aspekt ved søtstoffer ingen har nevnt. Og det er MIN årsak til å spise/drikke så lite som mulig med kunstig søtstoff i.

ALLE kunstige søtstoff ER akkurat det - KUNSTIGE. De er alle fremstilt ved en kjemisk prosess og uansett er det ikke sunt å tilføre kroppen kjemikalier. Aspartame har det bl.a. stått ekstremt mye om på nettet. Om hvordan det kan virke på kroppen. Mange andre, som Splenda eller Natreen, er det ikke forsket noe særlig på - så man vet ikke om de har skadevirkninger / langtidsvirkninger på kroppen.

Jeg har ikke lyst til å tilføre kroppen min mer faenskap enn nødvendig. Derfor prøver jeg å unngå kunstig søtstoff hver dag. Jeg bruker det, - til kaker & desserter, men i begrenset mengde, - siden jeg omtrent har vennet meg av med søtt. Venner du deg av med søtt (dvs. når du ikke er avhengig lenger) syns du ikke lenger at det er godt.

De som tåler det og liker det må jo bare spise/drikke så mye de vil - men de bør også bli gjort oppmerksom på at det KAN være skadelig. Det finnes naturlige søtstoffer - men det stilles jo spørsmål om disse er så sunne også...

Vi skal ikke bli hysteriske - og hver enkelt tar egne avgjørelser om hva de vil/ikke vil tilføre kroppen sin !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:08   #11
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a
Wink

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Hvorfor drikker du cola light hvis du ikke har noe søtsug da?
Ville trodd at søtsuget gjorde at du drakk den cola lighten, hvis ikke kunne du vel likegjerne ha drukket vann


Jeg ser ikke på cola-drikkingen min som å dekke et søtsug, jeg er avhengig av cola som andre er avhengig av kaffe/røyk osv....får skikkelig skallebank hvis jeg ikke får cola'en min(liker ikke kaffe), det vil jeg anta har med koffeinen å gjøre, ikke søtstoffet...hadde jeg fått servert annen sukkerfri drikke som solo pluss eller fun saft f.eks, hadde jeg heller valgt vann! SÅ jeg drikker ikke cola fordi jeg har søt-sug, er vel heller av vane...
Og det jeg mente å få frem var vel at selv om jeg drikker mye cola light gir ikke det meg noe YTTERLIGERE søt-sug.... Før jeg begynte med kuren, hadde jeg voldsomme søt-sug, og bare måtte ha en 200 gr. plate med stratos hver dag....men det suget, er borte....

  Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 23:31   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?

Jeg er vant til å drikke pepsi max, cola light, tab-xtra... Så jeg klarer fint å drikke dette eller f.eks et glass sukkerfri saft uten å få noe sug. Mens sambo som er vant til vanlig cola går helt berserk om han tar et glass av den samme safta. Så det går nok litt på hva kroppen er vant til.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no