Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kirsebærlikør

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-09, 21:04   #1
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Kirsebærlikør

He he, det hører vel ikke hjemme på lavkarbo!

Jeg har ett stort kirsebærtre og før jeg gikk på diett, prøvde vi oss på å lage kirsebærlikør for første gang. Lager kun 1 liter, men skulle jo gjerne ha mulighet til å smake på denne, når den er ferdig om ca 6 mnd.

Jeg legger inn oppskriften, er det mulig å lage den mest mulig lavkarbo? Noe som kan byttes ut? Har kommet så langt i oppskriften at jeg har kirsebær og sprit på glass, som har stått i 3 uker. Nå skal jeg tilsette sukker og helle over på flaske.

Noen som har tips?

Kirsebærlikør
5 dl kirsebær uten steiner
4 dl brennevin
---
Knuste kjerner av 8 kirsebær
0,5 dl brennevin
---
2,3 dl sukker

Legg de rensede bærene i et tett glas, og hell over brennevin. Knus kjernene av 8 kirsebær, og legg disse på et separat tett glass med 0,5 dl brennevin. Snu på glassene noen ganger hver uke. Sil væskene fra bær og kjerner etter 2-4 uker, bland og filtrer gjennom et tøystykke. Hell over på en ren flaske, og tilsett sukker. Likøren må lagres i 6 mnd eller mer. Juster søtsmaken etter 2-3 måneder. Dersom man ønsker sterkere kjernesmak, må man benytte flere knuste kjerner.

Restene av kirsebærene kan moses i en hurtigmikser og tilsettes sukker, og deretter brukes til desserter eller kakefyll. Det er godt holdbart på et tett glass.

__________________


Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 23:04   #2
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kirsebærlikør

Du kan erstatte sukkeret med alle typer søtningsmidler, men det nærmeste er vel sukrin..

Når jeg en sjelden gang lager egglikør, så bruker jeg sukrin, og erstatter gram mot gram. Vil ikke ha det så søtt lenger.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no