Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-11-07, 11:49   #1
lotte-potte
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 2
lotte-potte er på en erverdig vei

Nybegynner ...

Hei, jeg er helt nybegynner på dette lavkarbo greiene og skulle gjerne visst hvor mye/mange karbohydrater jeg kan spise pr dag.

Er så ny at jeg ikk ehar fått gjort innkjøp av boken ++, men hørte et rykte om at jeg maks skulle spise 15 karbohydrater pr dag?

Går det ann å overleve på det da?
Jeg trener 3-5 ganger i uken og blir jo slapp av å ikke få i meg nokk karbohydrater.

15 max pr dag??
Er det seriøst??

lotte-potte

lotte-potte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 12:20   #2
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner...

Jupp, det er seriøst
Vent på boka, og les den. Da forstår du

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 12:20   #3
Stinen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.055
Stinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlys

Sv: Nybegynner...

Overlever fint på 15 karbs. Og det er helt seriøst.

Stinen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:03   #4
lotte-potte
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 2
lotte-potte er på en erverdig vei

Re: Nybegynner...

Oki, da stoler jeg på dere og fortsetter å telle...
Har forøvrig tjuvstartet før jeg har skaffet meg boken, men det blir vel lettere sånn motivasjonsmessig når jeg har alle faktaene på bordet.

Takk for svar

-Ps: trener der noe ved siden av, i såfall hvordan funker utholdenhetstreningen? blir tappet for energi så altfor fort føler jeg. Blir dette bedre med tiden?

lotte-potte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:09   #5
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner...

Det blir bedre ja
Jeg opplever at jeg tar meg mye fortere inn nå enn før. Tidligere var jeg sliten i kroppen hele resten av dagen (når jeg levde høykarbo), men nå kjennes det knapt at jeg har vært på trening..

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:49   #6
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Nybegynner...

Opprinnelig lagt inn av lotte-potte, her.

Er så ny at jeg ikk ehar fått gjort innkjøp av boken ++, men hørte et rykte om at jeg maks skulle spise 15 karbohydrater pr dag?

Om du skal på Ketolyse så er det mellom 15 og 20 g kbh ja. Men det er jo andre filosofier her også. Jeg har gått på Ketolyse, og er nå gått over på Fedon. Ketolyse passet ikke meg.

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 17:59   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner...

Opprinnelig lagt inn av lotte-potte, her.

Hei, jeg er helt nybegynner på dette lavkarbo greiene og skulle gjerne visst hvor mye/mange karbohydrater jeg kan spise pr dag.

Er så ny at jeg ikk ehar fått gjort innkjøp av boken ++, men hørte et rykte om at jeg maks skulle spise 15 karbohydrater pr dag?

Går det ann å overleve på det da?
Jeg trener 3-5 ganger i uken og blir jo slapp av å ikke få i meg nokk karbohydrater.

15 max pr dag??
Er det seriøst??

lotte-potte

Seriøst ja ! Selvfølgelig er det det
Og som du skkert har oppdaget nå så er forumet fullt av "overlevende".

Hvor mange kilo ønsker du å gå ned, og hva slags trening er det du utfører ?
For mange treningformer er det en myte at du trenger så mange karbohydrater for å kunne trene. Her inne har vi både vanile morsjonister og folk som trener aktivt alt fra vektløfting/styrke/fitness til pilates. De fleste opplever en liten slapphet i begynnelsen, før kroppen venner seg til ketogen forbrenning, dvs forbrenning av fett/ketoner istedet for kalorier/karbohydrater. Nok proteiner er det viktigste.

Anbefaler deg å lese boka "Slank med Ketolysekuren"

Hvorfor lese boka ?
Der lærer du alt som trengs å vite om hvordan gjøre Ketolysekuren. Hvordan og hvorfor kuren funker, hvordan kroppen funker, om hva du må være opperksom på før du starter kuren. Hva og hvor mye du kan spise/ikke spise. Masse oppskrifter og annen nyttig info.

På en måte blir det å starte uten å lese boka som å kjørebil uten lappen, - det ender som regel i grøfta.

Hva du kan spise ?
Som sagt er det aller best å lese boka, men som en kort forklaring så kan du spise det meste untatt; hvitt raffinert mel/kornvarer, sukker, pasta, ris poteter. Du bør også ligge unna melt og yoghurt da dette er varer som ligger litt for høyt på karbene i begynnelsen. Mange tåler godt kunstig søtstoff som i light brus og sukkerfritt snop, men dessverre opplever mange også at vktapet stanser opp. Anbefaler å prøve å ligge unna slikt - iallefall i begynnelsen. Du kan gjerne drikke kaffe og et glass vin eller en drink av og til, men ikke for ofte eller for mye, det går ut over forbrenningen. Også her er det mange som opplever at det stanser vekttapet.

Du skal ikke telle kalorier, men du må telle karber. Du skal spise 15 gram karbohydrater pr dag. Mesteparten av disse skal bestå av grønnsaker. Alle måltider bør bestå av en poteinkilde, en fettkilde og en antioksidant (grønnsaker/bær) kilde. Det betyr rent kjøtt, kylling, fisk, skalldyr - som har lite/ingen karber. Og grønnsaker til minst to av dagens måltider. Torkil forelsår salat til lunch og andre grønnsaker til middagen. Av grønnsaker kan du spise de fleste, men husk at rotgrønnsaker generelt sett har mye mer karber enn andre grønnsaker. Sjekke innhold mot Mavaretabellen på forsiden av forumet.

I tillegg kan du spise bær og nøtter, men pass på karbohydratinnholdet. F.eks. peanøtter, cashews og pistasjenøtter har ganske masse karber. Macadamia nøtter, hasselnøtter, valnøtter, mandler har minst.

Oster og egg kan du også spise en del av.

Du skal også ha i deg en del fett i løpet av dagen. Husk at alle måltider skal inneholde en fettkilde. Dette kan være i form av kaldpressede oljer (det MÅ stå kaldpresset/extra virgin på flaska, ellers kal du IKKE bruke den) og meierimør som du bruker i eller i tilberedning av maten (IKKE margarin eller lettprodukter), seterrømme, fløte eller sukkerfrie dressinger med lavt karboinnhold. Fett tilsvarende 1-2 ss pr måltid. Nen tar også fett tilskudd i form av Cocosa (kokosfett fra helsekost) eller MCT (aktiv fettsyre fra apoteket).

Mengder pr måltid ?
Spis når du er sulten - og spis til du ikke er sulten lenger. Spiser du nok protein, og ikke minst fett, vil du oppdag at det ikke betyr å spise så store mengder. Pleier å si 150-200 gram proteinholdig mat (kjøtt, fisk, kylling), 200 + gram grønnsaker. 4-5 skiver bacon er nok pga saltinnhold. Normal mengde egg er 2-3 pr måltid.

Det er også viktig å ta kost tilskudd. Dette kan du lese mer om på www.ketolyse.no. Der er det satt sammen en kost tilskudd pakke som passer perfekt for Ketolysekuren, + at det der er mye billigere enn å kjøpe ett og ett i dagligvare/helsekost. Bor du nær en Meny som fører Ketilyseprodukter får du varene der.

Og til sist: VANN. Drikk mye vann/mineralvann uten sukker/søtstoff. 2- 2,5 liter pr dag er bra.


Det er alt jeg kommer på farten. Har sikkert glemt noe (det er jo en hel bok å ta av) - men dette er ialleall grunnprinsippene.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner med spørsmål:) nanban Induksjonen 2 12-10-05 23:25
Nybegynner Beat for Beat Marianne Livets lyse side 51 15-12-04 01:40
Litt støtte for en nybegynner? 5barnsmor Dr Lindbergs 4 20-08-04 12:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no