Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Tett på nett med Drevon

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-06, 15:36   #1
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Tett på nett med Drevon

Og jeg klipper inn.... (intet nytt under solen, men jeg kan ikke dy meg)

Hei! Hvorfor går man ned i vekt med fett og opp med karbohydrater?"
Hei, Påstanden din er gal. Man går opp i vekt om man spiser mye energi. Det er vist i mange studier. Grunnen til at man kan gå ned i vekt om man begynner på en fett- og proteinrik kost er antakelig at fokus på å spise mindre øker betydelig. Etter ca 6 mndr vil imidlertid denne "ekstragevinsten" ved å endre kosten radikalt forsvinne, og man får etter studier som har gått over 1 år ingen forskjell mellom karbohydratrike og karbohydratfattige koster. Derimot kan man få en betydelig ulempe av at et fett- og proteinrikt kosthold ofte inneholder mindre vitaminer, mineraler og fibre. Det er helsemessig uheldig for en rekke ulike sykdommer. Dessuten er et fett- og proteinrikt kosthold ikke bærekraftig for å fø en hel verden. Det er ytterligere en grunn til at man bør spise stivelsesrik kost med mye grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, fisk, og magre melke- og kjøttprodukter. Hilsen Christian A. Drevon

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 15:42   #2
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: Tett på nett med Drevon

Ahhh så det er derfor de pusher karborik mat?? Det finnes ikke nok sunn mat til alle

Makan!!!

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 19:08   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tett på nett med Drevon

Jeg er generelt i mot å latterliggjøre folk - uansett hvilke MENINGER de har. Men denne mannen er professor og påstår å ha kunnskap han ikke har. Han uttaler seg stadig mot bedre vitende og er i tillegg arrogant og nedlatende overfor alle som mener (og tilfeldigvis har kunnskaper han ikke har) noe annet enn ham selv.

Om han hadde sett hva folk her inne spiser, så hadde han skjønt at vi spiser mer grønnsaker og fiber enn noen andre i befolkningen. Lavkarbo er da ikke bra fett og proteiner !


Kan ikke si annet enn "stakkar" og at han iallefall ikke fortjener å oppta plass i vårt forum.

Skal vi tie ham ihjel snart dere ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 19:29   #4
Monicagla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 54
Innlegg: 5
Monicagla er på en erverdig vei

Sv: Tett på nett med Drevon

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Jeg er generelt i mot å latterliggjøre folk - uansett hvilke MENINGER de har. Men denne mannen er professor og påstår å ha kunnskap han ikke har. Han uttaler seg stadig mot bedre vitende og er i tillegg arrogant og nedlatende overfor alle som mener (og tilfeldigvis har kunnskaper han ikke har) noe annet enn ham selv.

Om han hadde sett hva folk her inne spiser, så hadde han skjønt at vi spiser mer grønnsaker og fiber enn noen andre i befolkningen. Lavkarbo er da ikke bra fett og proteiner !


Kan ikke si annet enn "stakkar" og at han iallefall ikke fortjener å oppta plass i vårt forum.

Skal vi tie ham ihjel snart dere ?

DEt er er jo derfor folk blir forvirret og usikker på hva som faktisk er "riktig kosthold" VG og en del ukeblader m såkallt kosthold ekspertise forviller mange..... jeg blir sur...

Monicagla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindeberg, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:56   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tett på nett med Drevon

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Skal vi tie ham ihjel snart dere ?

JA takk!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 02:24   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tett på nett med Drevon

Jeg syns IKKE vi skal tie ham ihjel. Jeg makter iallefall ikke å sitte og bare se på at han villeder folk, håner lavkarbo og himler over alle som i det hele tatt TENKER på å spise slik og får lov til å uttale seg i media hele tiden.
Jeg er skikkelig sur på mannen!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 08:58   #7
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Tett på nett med Drevon

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg syns IKKE vi skal tie ham ihjel. Jeg makter iallefall ikke å sitte og bare se på at han villeder folk, håner lavkarbo og himler over alle som i det hele tatt TENKER på å spise slik og får lov til å uttale seg i media hele tiden.
Jeg er skikkelig sur på mannen!

Jeg er enig med deg, Iset! Selv om jeg ikke synes at man skal bruke mye "spalteplass" på mannen i dette forumet (beklager at jeg la ut tråden.... ), så er jeg ikke enig i at man skal tie i hjel mennesker som villeder. Det kommer an på hvilken posisjon de har, dette blir jo nærmest uopplyst enevelde. Denne mannen har autoritet i Vektklubben som har mange tusen medlemmer og ikke bare det, hans meninger blir smurt utover hele nettsiden i VG som har hundretusener av lesere. I det minste bør informasjonsstrømmen være mer balansert slik at folk får et reelt valg. Av lavkarbo-retninger er det kun Fedon som har plass i media per i dag, og det er jo mange andre "lavkarbo-metoder".

Jeg synes det er flott at slike ressurser som deg Iset engasjerer seg! Få kunnskap ut til folket!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 09:14   #8
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Tett på nett med Drevon

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg syns IKKE vi skal tie ham ihjel. Jeg makter iallefall ikke å sitte og bare se på at han villeder folk, håner lavkarbo og himler over alle som i det hele tatt TENKER på å spise slik og får lov til å uttale seg i media hele tiden.
Jeg er skikkelig sur på mannen!

La meg bare si en ting først. Jeg er enig i kritikken av Drevon. Jeg er enig med alle om at disse kost-rådene virker både malplasserte og feil.

MEN. Og det finnes et men. For skal man midt oppe i dette være objektiv er det veldig mange tusen personer som lever etter kostholdspyramiden og fungerer bra. Mange tusen spiser etter Drevons prinsipper og har det bra. Riktignok må da gjerne diabetes medisineres. Men vi medisinerer jo også en rekke andre lidelser. Metmorfin er et eksempel. Hjerte/kar sykdommer. Høyt blodtrykk etc. Og folk blir eldre og eldre. Og flere og flere får en lang frisk alderdom. Vi må altså ikke påberope oss "Den ene store sannhet", for da har vi tapt. Dessverre ender jo ofte diabetes med følgeskader. Men mye sjeldnere nå enn før fordi insulinreguleringen er mye bedre. Og mange mennesker med diabetes er veldig fornøyd. De kan spise brød og godterier, og medisinerer effekten av det. Men det må bli deres valg. Like mye som at de fleste her inne selv har valgt annereledes.

Denne debatten er viktig å ta. Ikke fortie. I fortielsen ligger det at man ikke respekterer motparten og deres valg. I åpenhet ligger en mulighet for påvirkning og debatt. Vi kan bli så sinte på Drevon som vi bare vil, men enda er han faktisk fasiten og vi er opposisjonen. Jeg tror at bare med åpenhet og debatt kan dette endres. Og ved at flere og flere ser at medisinering av sykdommer som er kostholdsrelatert er hinsides all fornuft. Ihvertfall så lenge mange kan spise seg frisk. Men i det ligger også enkeltindividets rett til å velge. Og det må vi med i tankene.

Alle vet at røyking er lite sunt. Alkohol(overdrevet) det samme. Likevel velger mange av forskjellige årsaker å fortsette. Og får en plass på sykehus selv om sykdommen sannsynligvis er egenpåført. (jeg vet at de prøver å stenge ute røykerne fra engelske sykehus, men det er en anen debatt)

Det å tro at vi på få år skal klare å rive ned kostholdsrådene gitt av Drevon og co er utopi. Vi må la tida gå. Og la nye ,kommende kostholdseksperter bli påvirket. Dette er en langsiktig endring. Jeg vil tro at om femti år er dagens anbefalte kosthold endret mye men på langt nær fjernet. Jeg tror sukker er en alt for stor ingrediens da også, selv om jeg tror det er skjedd en endring.

Og motstanderne er tøffe. Sukkerindustrien er ingen hvem som helst. Ikke korn/brød/bakerne heller. Et helt konsept som er akseptert og vedtatt av hele den rike vestlige verden må endres. Trylleslag tror jeg ikke på i denne sammenhengen.

Ting tar tid, og det eneste vi kan gjøre er å påvirke.

Men aldri fortie om vi er aldri så lei og sint.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 09:46   #9
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Tett på nett med Drevon

Eneste vettuge i uttalelsen til Drevon syns jeg er den med at vi/jorda ikke har kapasitet til å fø alle med store mengder kjøtt.
Noe jeg forøvrig har lest Dag Viljen P. uttale for lenge siden ang steinalderkost..
Men så er det ikke meningen heller (mener jeg) at alle skal spise store mengder kjøtt hver dag. Det er snakk om å kutte ut de kjappe karbene og øke grønnsakinntaket... En slank person trenger ikke gå på ketosekost..
Jeg syns heller vi i vesten skulle spise mer av linser, bønner og soyaprodukter..

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:04   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tett på nett med Drevon

Jeg må si jeg beundrer dere som fremdeles har "guts" til å stå i mot og engasjere dere mot Drevons nedlatende holdning. Mannen har latterliggjort lavkarbo retninger siden tidenes morgen. Siden 1982 og lenge før det har han avfeid dette kostholdet med rulleøyne og overbærene hoderisting. Flere sterke og tunge kostholdseksperter har kjempet mot ham. Men på samme måte blitt latterliggjort. Det gjelder DVP, Kenn Hallsteinsen, Fedon Lindberg og faktisk en god del ernæringsfysiologer og leger. For ikke å snakke om utenlandsk ekspertise. Min personlige mening er å la dem ta kampen. Om ikke disse tas alvorlig, - hva får en da til å tro at lille meg - eller Iset eller hvem som helst andre uten formell kostholdsutdannelse skal bli hørt - uansett hvor mye vi står på og maser om dette ? Jeg mener ikke at vi skal fortie, men at vi ikke er faglig rustet til å ta opp kampen mot denne mannen.

Vi vet at vårt kosthold er bedre for OSS og for mange andre. Vi har ikke påstått at vi har den eneste sannheten (vel, bortsett fra Skaldeman og et par andre da), de fleste av oss har et nyansert syn på saken. Det Drevon gjør er nettopp å latterliggjøre ALLE andre som har et annet syn enn ham. At han i denne sammenhengen latterliggjør fagpersoner som har uendelig mer kunnskap, faglig tyngde og menneske kunnskap enn ham selv - viser bare hvor arrogant han er.

Han er slett ikke fasiten, - FOR DET FINNES INGEN FASIT. Vi er nemlig ikke rotter og marsvin som har har gjort forsøkene sine på. Vi er mennesker, vi er forskjellige - både utenpå og inni !

Derfor syns jeg ikke at han er verdt å bruke tid og krefter på her i forumet. Man må velge sine kamper, - og å gå inn i en diskusjon (i det offentlige rom) med et menneske som har monopol på vettet, som selv er hellig overbevist om sin egen fortreffelighet, som aldri har tatt hensyn til hva andre kan, vet, mener og føler - og som aldri noensinne vil kunne akseptere at lavkarbo kosthold er noe som passer for en stor del av befolkningen..... det er for oss å kaste bort tid og krefter som kan brukes på mer verdifulle ting.

Vi på dette forumet kan si hva vi mener og fortelle om våre erfaringer. Vi VET jo at det funker - vi har gjort mer forsøk enn denne mannen noensinne vil gjøre. Og vi har brukt oss selv i disse forsøkene. VI får ikke bedre bevis enn dette. La oss påvirke der vi kan.

Ære være dere orker og gidder å ta opp kampen i det offentlig - der ute. Men pass nå på å ikke gå i Drevons egen felle - VI har ikke hele sannheten vi heller. Som jeg har sagt så er vi så forskjellige og det ER en kjenngjerning at lavkarbo kosthold ikke passer for alle. Sørg for å holde diskusjonen på et saklig nivå. Å kalle mannen for **** idiot og andre følelsesladde uttrykk er å gå ned på hans nivå og det tar seg ikke særlig godt ut - hverken her eller i andre sammenhenger.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:06   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tett på nett med Drevon

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg syns IKKE vi skal tie ham ihjel. Jeg makter iallefall ikke å sitte og bare se på at han villeder folk, håner lavkarbo og himler over alle som i det hele tatt TENKER på å spise slik og får lov til å uttale seg i media hele tiden.
Jeg er skikkelig sur på mannen!

Men kan du gjøre noe med det? Hjelper det? Det hjelper i alle fall ikke å ergre seg over det, selv om det er vanskelig å ikke gjøre det. Så lenge Drevon sitter i den posisjonen han gjør, så er det umulig å få noe fornuftig ut av kostholdsdebatten. Jeg tror heller ikke at vi klarer å "omvende" de som faktisk hører etter på hva han sier. Da er det jo liten vits i å blande seg.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 11:45   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tett på nett med Drevon

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Men kan du gjøre noe med det? Hjelper det? Det hjelper i alle fall ikke å ergre seg over det, selv om det er vanskelig å ikke gjøre det. Så lenge Drevon sitter i den posisjonen han gjør, så er det umulig å få noe fornuftig ut av kostholdsdebatten. Jeg tror heller ikke at vi klarer å "omvende" de som faktisk hører etter på hva han sier. Da er det jo liten vits i å blande seg.

Så det vi ikke kan endre på skal vi bare tie ihjel og aldri snakke om?
Jeg synes det er viktig å få frem arrogansen til Drevon, at folk ser ham for det han er. Det er jo flere tusen medlemmer her på forumet, og det kommer stadig nye. Drevon-innleggene (og lignende) blir lest av dem, og disse medlemmene diskuterer sikkert dette med andre i RL eller på andre fora. Flere og flere forstår hvordan mannen er.
Så lenge vi prøver å holde oss saklige (det er ikke alltid like lett, men jeg prøver, og jeg er iallefall ALLTID saklig når jeg diskuterer med fagpersoner, skriver innlegg til aviser osv) så synes jeg vi kan diskutere det her inne.

Jeg synes aldri det er lurt å bare overse urettferdighet og slikt fordi man tror man ikke kan gjøre noe med det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no