Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-09, 22:52   #1
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Jeg blir veldig forvirret av all informasjon, og alle "eksperter" på trening. Kort historikk om meg: begynte på ketolysekuren julen - 08. Tok raskt av 6 kg, men siden har det ikke skjedd stort på vekta. Dvs etter at jeg begynte å trene 3-4 ganger i uka etter påske gikk jeg opp 2 kg igjen. Disse er ifl vekta fortsatt der. Nå trener jeg ca 5 ganger i uka. Imidlertid går jeg stadig ned i cm, og det er jo det som synes for alle andre. Jeg er ikke helt i mål ift vektreduksjon ennå, men akkurat nå er vekta litt sekundær siden jeg ser at kroppen min forandrer seg til det mer positive.

Jeg trener både kondisjon (spinning, step, jogging, bodyattack) og styrke (i studio og i sal) og ikke minst pilates. Dog blir det nok mest styrke siden det er det jeg digger mest.

Så spørsmålene mine:
1 - kan det stemme at jeg rett og slett har økt i muskelvekt? Jeg har mer synlige muskler stort sett over hele kroppen, og har doblet vektene på mage- og benapparatene på tre uker.
2 - jeg merker ikke det fnugg av at jeg ikke orker så mye kondisjonsmessig som før, kanskje heller motsatt siden jeg aldri er helt tom etter trening. Når jeg levde på høykarbo, ble jeg alltid mye mer sulten når jeg økte treningsmengden. Nå er det heller motsatt. Noen som har noen forklaring? Eller er jeg bare merkelig skrudd sammen?
3 - jeg er innprentet med at man ikke skal trene samme muskel to dager på rad. Men hvis jeg f.eks. trener hele kroppen i studio en dag, for så trene bodypump (vektstang/løse vekter) dagen etterpå, vil dette da ha en negativ effekt?

Mye jeg lurer på, og treningsveilederne på senteret mitt er ikke så veldig inne i lchf-kosthold og trening.

Blir også glad for tips om hvor jeg kan lese mer om trening og lavkarbo.

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 23:29   #2
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

1: Helt klart et rungende JA

2: Du har blitt en fettforbrenner og kommer sikkert aldri til å gå næringstom igjen, så lenge du spiser som du gjør

3: Ikke nødvendigvis negativt nei, så lenge du føler at du tåler det. Blir du slapp, daff, lett stiv og støl, får lett melkesyre etc, bør du ta et hint og hvile noen dager.

Keep up the good work

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 23:33   #3
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

1: Helt klart et rungende JA

2: Du har blitt en fettforbrenner og kommer sikkert aldri til å gå næringstom igjen, så lenge du spiser som du gjør

3: Ikke nødvendigvis negativt nei, så lenge du føler at du tåler det. Blir du slapp, daff, lett stiv og støl, får lett melkesyre etc, bør du ta et hint og hvile noen dager.

Keep up the good work

Tusen takk for svar! Egentlig er det mest når jeg sykler/spinner at jeg får melkesyre.

Når det gjelder muskelvekt, så er det pga jeg har lært en gang i tiden at det tar lang tid å øke muskelmassen så mye at man faktisk går opp i vekt.

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 23:37   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Angående muskelvekt, så kommer det veldig ann på type trening, men generelt øker muskelmassen kjapt når man starter med systematisk trening.

Jeg kjørte massivt med knebøy i vinter for å bedre sykkel-tråkket, men da tok jeg 4 eksplosive repitisjoner med tung belastning hvor den 4. repsen var svinetung. Resultatet da ble liten eller ingen økning i vekt og volum, men styrken økte nesten 100% på 3 måneder.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 23:46   #5
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Trener aldri max-styrke jeg da, 12-15 rep siden jeg fikk nybegynner-program. Dog på tide å oppgradere det litt.

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:50   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Skjønner. Hva er målet med styrketreningen?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:01   #7
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Jeg har egentlig et ganske ullent mål, vil bare bli generelt sterkere. Og ja takk til mer synlige muskler (i motsetning til jenter flest...). Det mest konkrete målet mitt er vel at jeg skal få litt bredere skuldre siden jeg er sørglig pæreformet.

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 15:06   #8
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Da mener jeg at du bør droppe treningssenterets anbefalinger om såkalt utholdende styrke med mange reps. For det første, utholden blir du ikke og heller ikke spessielt sterk, men det er greit for å få grunnlag.

Jeg vil anbefale deg å ta maks 8 reps, hvor da 7`ern og 8`ern er skikkelig tunge. Husk at det skal ikke gå utover teknikken, unngå svai i rygg osv, du vet... :-) Dette vil gi deg stort volum på musklene. Vil du bli sterk, men ikke stor, 4 reps og eksplosive bevegelser.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 15:35   #9
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Takk! Skal snart ha ny runde med veiledning, og får se hva han sier da. Hvis ikke gjør jeg som du sier

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 08:07   #10
JoAnna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 23
JoAnna er på en erverdig vei

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Jeg er enig med tommygugg om at du bør gå ned i reps. Kanskje du heller kan kjøre 4x4 eller 4x6, med tyngre vekter. Det er ikke uralistisk at du har økt muskelmassen og at du har blitt sterkere. Det kommer nok an på hvilket grunnlag du hadde før du begynte å trene så bra som du gjør nå.

Dessuten tror jeg at du kan ha bunnet mye mer væske i muskulaturen. Kjøttmat inneholder noe kreatin, nemlig. Det gjør ikke frø-mat. Og kreatin binder væske til muskulaturen og gjør deg mer eksplosiv.

Jeg har tidligere gått på kreatinkurer to-tre ganger. Og da økte jeg fort 4 kg på kun kort tid. Men det forsvant like fort da jeg sluttet. Det sies at det kun øker eksplosiviteten. Men min erfaring, og flere jeg har snakket med, sier at det både øker utholdenheten og korter ned på restitusjonstiden.

Personlig ser jeg ingen problemer med å trene vekter to ganger etter hverandre på samme muskelgruppe. Med mindre du er en skikkelig fanatisk body builder, da. Men det der blir bare du og kroppen din enig om..

JoAnna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuelt andre Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:28   #11
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

JoAnna, takk for svar!

Jeg tror egentlig veilederen glemte litt å høre etter da jeg fortalte at jeg har trent mye styrke tidligere. Men starter med nytt program snart, så får vi se hvordan det blir.

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:56   #12
magan
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: oslo
Alder: 44
Innlegg: 32
magan er på en erverdig vei

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Det er absolutt ikke krise dersom man trener samme muskelgruppe 2 dager på rad, men muskelgruppen får ikke tid til å hvile og bygge seg opp. det er ikke når man trener styrke man bygger muskler,da ødelegger vi dem, men når vi hviler etterpå begynner ting å skje! kroppen får beskjed om at musklene må bli større og sterkere for her er det blitt mye jobbing!

jeg har også opplevd et vektplatå da jeg startet med mye trening. sto bom stille i 2mnd ca,men etter det,ja da raste det av meg!

er forresten helt enig at synlige/store muskler på jenter er kjempefint! det er blitt ganske trendy/in nå også! (jobber på treningssenter, og har lagt merke til økningen av kvinner med muskler og som spør om råd.)
jeg var kjempefeit og etter å ha slanket vekk en god bit, fant jeg ut at jeg vil ikke blit bitteliten og tynn, jeg vil ha store muskler! holder forbrenninen oppe og så vettu!

lykke til med treningen!

magan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo,men tester skaldeman! Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 09:47   #13
Kakeåndsen
Medlem
 
Kakeåndsen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 81
Kakeåndsen er ny på veien

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

Magan: da håper jeg at vektreduksjonen snart kommer i gang igjen. Når det gjelder synlige muskler, søsteren min fødte for 4 mnd siden og six packen er på plass igjen. Tviler på at jeg kommer dit noen gang, men men....

__________________
Kakeåndsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 23:42   #14
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

For spørsmål 3: Slenger inn en liten del om treningsfrekvens nederst her (tatt fra RYP-programmet til tn.no, kan lastes ned gratis). Er verdt å lese gjennom treningsdelen av programmet hvis man er nybegynner syntes jeg i alle fall.

Man bør ikke trene de samme musklene 2 ggr på rad, for kroppen trenger restitusjon, men jeg tror ikke det vil få en veldig negativ konsekvens så lenge du sørger for at kroppen får hvile (sånn som magan sa). Altså at du ikke trener et fullkroppsprogram hver eneste dag, men at du heller trener annahver dag, eller 2 ggr etterhverandre og så en dag eller to pause. Med fullkroppsprogram bør man nok trene 3 ggr i uka (man, ons, fre f.eks). De andre dagene kan du jo gå turer, evt. kondisjonstrening.

Men med styrketrening så ville jeg ha satsa på basisøvelsene: knebøy, strak eller vanlig mark, chins, dips, roing osv. Ikke ta for mange øvelser, det er ikke vits. Også har jeg hørt at kondisjonstreninga skal tas etter styrke og ikke før (men alt det her veit du kanskje? ).

Linker? Hmm...jeg føler jeg har lest utrolig mye i det siste og blir bare mer og mer forvirra, men de sidene jeg går tilbake til er: iform.no, trim.no, fitnessprat.no, bedreviteren.no, myrevolution.no

Opprinnelig lagt inn av RYP fra TN.no

Det er en stor misforståelse at en muskel må trenes, og så ha flere dager hvile for å vokse. En muskel har den evnen at den kan overbelastes og reparere seg selv samtidig. Selv om du er litt støl etter forrige trening kan du trene samme muskel på nytt. Det som hindrer deg fra å trene med et uendelig antall sett og repetisjoner og tunge vekter hver dag, er nervesystemet.

Vi har alle en treningstoleranse som kan være ganske så forskjellig fra person til person, eller fra dag til dag. Denne bestemmer hvor mye trening vi tåler, men vi kan trene både oftere og mer effektivt når vi vet hva som styrer treningstoleransen. Stress er den største faktoren. Har du en hverdag med mye hardt og fysisk arbeid, lite søvn om nettene, eller et mangelfullt kosthold vil du tåle mindre trening. Hva du gjør på treninga har også mye å si. De som presser seg til maks på hvert eneste sett, ofte med hjelp av en treningskompis, vil ha behov for ei uke mellom hver gang de trener en øvelse eller muskelgruppe. Trening til utmattelse skal kun skje sporadisk som en bieffekt av å følge et effektivt program, og skal ikke være målet med treninga. Det er altså på grunn av nervesystemet vi trenger nok hvile, søvn, mat og å ta det litt mer med ro på treningene. (...)

En annen grunn til å trene hver muskel oftere, er at de oppbyggende prosessene etter ei effektiv treningsøkt er kortvarige. Etter 24-48 timer (1-2 dager) vil muskelen ikke vokse mer, og er faktisk klar for å trenes igjen. (...)

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
hva tror dere er "best" av disse alternativene(ang holde ketosen el ikke i helga) h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 8 31-08-08 22:46
Hvor setter dere inn disse "tickerne" dere har? Lindis Generell diskusjon 5 27-08-08 09:57
Har de fleste av dere tatt "før" bilder? Millsi Ketolysekuren 45 03-11-07 15:07
Hvordan kombinere dere barn og "kurene"? cozymum Optimal Ernæring 4 16-03-07 22:10
Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"? mofe Generell diskusjon 19 13-03-06 20:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no