Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-11, 12:29   #76
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

fruktsukker og raffinert sukker er to helt forskjellige ting. jeg synes man bør holde barna sunne på det moderate nivå. å nekte dem en frukt om dagen pga litt sukker er litt skremmende synes jeg.

ja sant, sukker er sukker, på ketolysekuren. men jeg er voksen, og barn skal vokse. kunne aldri satt mitt barn på en diett. frukt har en del vitaminer de ellers ikke får i seg og derfor er det ok. vil gi mitt eget barn et sunt variert og egenkomponert kosthold som barn trenger.

nei, ikke kaker og kjeks i hverdagen men en frukt/youghurt for å gjøre dem glad høres ikke feil ut. får da være grenser.

Hmmm, her må jeg si meg uenig i mye... Nettopp fordi barna våre vokser, er det viktig å passe på at vi ikke fortrenger viktige næringsstoffer med tomme kalorier. At man ikke er overvektig som barn, er ikke nødvendigvis et tegn på at man får sunn mat! Synes det blir lagt veldig fokus på den "synlige" overvekten, og lite på alle de andre prosessene i en liten kropp som skal vokse seg sunn og sterk!

Lavkarbo er ikke en slankekur, det er en livsstil, og jeg er overbevist om at barna mine har langt bedre utnytte av denne livsttilen enn meg, nettopp fordi de vokser. Etter å ha lært hva karbohydratene gjør med metabolismen i kroppen, blir det som å gi barna gift! Ingen ville vel ha puttet en sigarett i munnen på ungene...?

Bare så det er sagt, selv er jeg i ketose, men med lavkarbo for ungene så mener jeg mellom 70-150 karbohydrater om dagen, og det gir jo rom for noe frukt/youghurt. Tror det er viktig at foreldre blir bevisst på den totale dagsmengden av kbh for barna, og ikke la seg lure av at noe liksom er "sunnere" enn noe annet. Det er jo nettopp de promoterte "sunne" matvarene via media og offentlige instanser som har medført at mange i dag sliter med overvekt.

Av sosiale grunner prøver ikke jeg å tvinge igjennom lavkarbomat for ungene mine til enhver tid, men jeg har prøvd å endre gamle vaner sakte men sikkert siden jeg selv ble overbevist for et halvt års tid siden...

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 12:50   #77
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Sofie73, her.

Lavkarbo er ikke en slankekur, det er en livsstil, og jeg er overbevist om at barna mine har langt bedre utnytte av denne livsttilen enn meg, nettopp fordi de vokser. Etter å ha lært hva karbohydratene gjør med metabolismen i kroppen, blir det som å gi barna gift! Ingen ville vel ha puttet en sigarett i munnen på ungene...?

Bare så det er sagt, selv er jeg i ketose, men med lavkarbo for ungene så mener jeg mellom 70-150 karbohydrater om dagen, og det gir jo rom for noe frukt/youghurt. Tror det er viktig at foreldre blir bevisst på den totale dagsmengden av kbh for barna, og ikke la seg lure av at noe liksom er "sunnere" enn noe annet. Det er jo nettopp de promoterte "sunne" matvarene via media og offentlige instanser som har medført at mange i dag sliter med overvekt.

Jah! Henger meg på her!

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:07   #78
Brünnhilde
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
Brünnhilde er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg er mamma til en jente på fire år, og er opptatt av både kosthold og kroppsbilde for både meg selv og datteren min.

På kostholdssiden betyr det at hun bare drikker vann og så får hun melk i barnehagen. De eneste gangene hun drikker juice er hvis vi presser appelsiner til søndagsfrokosten. Hun får bare naturell yoghurt og ikke søtt pålegg til daglig (unntaket her er brunost på vaffelen på hytta). Litt frukt. Hun får selvfølgelig kaker og godteri når det er bursdag, og den dagen hun finner ut at det er vanlig at barn får lørdagsgodt så skal hun få litt av det også. Av og til er vi på kafé – da drikker hun te og får bakverk. Siden hun spiser samme middag som meg, blir det lite pasta, ris og poteter og desto mer grønnsaker.

Datteren min er ikke overvektig, men ikke tynn heller. Litt som jeg var som barn, antagelig, og se hvordan det gikk… Dersom jeg kan bidra til å forhindre at hun eksploderer i vekt når hun kommer i puberteten, får pco og insulinresistens, så er det utrolig viktig for meg.

Samtidig synes jeg det er like viktig å bidra til et positivt selvbilde rundt kropp. Vi snakker aldri om at man kan bli tykk av mat, jeg snakker aldri om at jeg prøver å gå ned i vekt (det er heller ikke det viktigste – bedre helse er viktigst), og vi tuller og tøyser med stor mage og liten mage osv. Ja, også snakker vi veldig mye om hvilken mat Karius og Baktus liker – og siden vi ikke liker Karius og Baktus, må vi ikke spise så mye av det de liker, og dessuten pusse tennene nøye.

Brünnhilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo - i samarbeid med 4m-klinikken Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:10   #79
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Brünnhilde, her.

Jeg er mamma til en jente på fire år, og er opptatt av både kosthold og kroppsbilde for både meg selv og datteren min.

På kostholdssiden betyr det at hun bare drikker vann og så får hun melk i barnehagen. De eneste gangene hun drikker juice er hvis vi presser appelsiner til søndagsfrokosten. Hun får bare naturell yoghurt og ikke søtt pålegg til daglig (unntaket her er brunost på vaffelen på hytta). Litt frukt. Hun får selvfølgelig kaker og godteri når det er bursdag, og den dagen hun finner ut at det er vanlig at barn får lørdagsgodt så skal hun få litt av det også. Av og til er vi på kafé – da drikker hun te og får bakverk. Siden hun spiser samme middag som meg, blir det lite pasta, ris og poteter og desto mer grønnsaker.

Datteren min er ikke overvektig, men ikke tynn heller. Litt som jeg var som barn, antagelig, og se hvordan det gikk… Dersom jeg kan bidra til å forhindre at hun eksploderer i vekt når hun kommer i puberteten, får pco og insulinresistens, så er det utrolig viktig for meg.

Samtidig synes jeg det er like viktig å bidra til et positivt selvbilde rundt kropp. Vi snakker aldri om at man kan bli tykk av mat, jeg snakker aldri om at jeg prøver å gå ned i vekt (det er heller ikke det viktigste – bedre helse er viktigst), og vi tuller og tøyser med stor mage og liten mage osv. Ja, også snakker vi veldig mye om hvilken mat Karius og Baktus liker – og siden vi ikke liker Karius og Baktus, må vi ikke spise så mye av det de liker, og dessuten pusse tennene nøye.

Så flott å lese!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:18   #80
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Sofie73, her.

Etter å ha lært hva karbohydratene gjør med metabolismen i kroppen, blir det som å gi barna gift! Ingen ville vel ha puttet en sigarett i munnen på ungene...?

Bare så det er sagt, selv er jeg i ketose, men med lavkarbo for ungene så mener jeg mellom 70-150 karbohydrater om dagen, og det gir jo rom for noe frukt/youghurt.

Litt gift er jo helt klart bedre enn ingen gift, men hvorfor gi ungene gift i det hele tatt?

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:38   #81
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

He-he, godt spørsmål!

Skal prøve å begrunne bedre, siden jeg forsøker å ha vitenskapen i bakhodet...

Kroppen trenger ca 150 g karbohydrater om dagen (glukose til hjerne og blodceller), og selv om kroppen greier å produsere dette selv, skader det ikke å tilføre noe.

Karbohydratene blir derfor "gift" først når mengden når et visst nivå, og metabolismen kommer ut av balanse. Produksjon av insulin kan redusere produksjon av andre hormoner, blant annet vekst- og kjønnshormoner. (Hvilket jo er svært viktige hormoner for barn...)

Derfor skrev jeg 70-150 g om dagen...

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:08   #82
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Uff, jeg skrev feil. Jeg mente selvfølgelig at litt gift er bedre enn mye gift. Men ser at du skjønte det, hehe

Jeg har riktignok bare så smått begynt å lese og sette meg inn i dette, men jeg var nå av den oppfattning at kroppen ikke trenger karbohydrater i det hele tatt (men skjønner at mange rekommenderer lassevis med grønnsaker, så det er vel kanskje ikke 100% riktig).

Men hvis produksjon av insulin reduserer produksjon av andre hormoner, så hadde vel det lureste vært å gi ungene så lite karbohydrater som mulig, da det er nettopp karbohydrater som styrer produksjonen av insulin?

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:20   #83
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei
Smile

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Sofie73, her.

He-he, godt spørsmål!

Skal prøve å begrunne bedre, siden jeg forsøker å ha vitenskapen i bakhodet...

Kroppen trenger ca 150 g karbohydrater om dagen (glukose til hjerne og blodceller), og selv om kroppen greier å produsere dette selv, skader det ikke å tilføre noe.

Karbohydratene blir derfor "gift" først når mengden når et visst nivå, og metabolismen kommer ut av balanse. Produksjon av insulin kan redusere produksjon av andre hormoner, blant annet vekst- og kjønnshormoner. (Hvilket jo er svært viktige hormoner for barn...)

Derfor skrev jeg 70-150 g om dagen...

Er enig med det meste av det du skriver, men ikke at man trenger så mye som 150 gram karbohydrater pr dag. I Vof nr 1 2011 kan man lese følgende: "Friske personer kan leve uten både sukker, stivelse og kostfiber. Likevel er det gunstig å tilføre noe slikt som 40-50 gram glukose og kanskje noen gram av andre sukkerarter for å spare leveren og andre organer for arbeidet med å lage de 8 sukkermolekylene som kroppen trenger."

Så jeg personlig ville heller ha satset på et kosthold med karbohydratinntak på nærmere 70 enn 150...

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:46   #84
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

Jeg har riktignok bare så smått begynt å lese og sette meg inn i dette, men jeg var nå av den oppfattning at kroppen ikke trenger karbohydrater i det hele tatt (men skjønner at mange rekommenderer lassevis med grønnsaker, så det er vel kanskje ikke 100% riktig).

Men hvis produksjon av insulin reduserer produksjon av andre hormoner, så hadde vel det lureste vært å gi ungene så lite karbohydrater som mulig, da det er nettopp karbohydrater som styrer produksjonen av insulin?


Til tross for at du nettopp har begynt å sette deg inn i dette, har du forstått mye mer enn mange kostholdseksperter...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 15:22   #85
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Skal prøve å gjengi det jeg har lært, men føl fri til å korrigere om jeg har misforstått/trukket feil konklusjoner/forenklet for mye...

Til Hund: Kroppen trenger ikke å få tilført karbohydrater for å kunne produsere glukose til livsviktige funksjoner i hjerne og blod, kroppen kan produsere dette selv via en prosess som heter glukogenese. Her omgjøres/spaltes proteiner (aminosyrer) til glukose.


Insulinet sin oppgave er å "renske" blodet for sukker, enten ved å flytte sukkeret til cellene dine (hvor det blir forbrukt som energi), eller ved å omgjøre sukkeret til fett og lagre det på kroppen din. Ved å tilføre for mye sukker/kbh, trenger du mye insulin for å "rydde" blodet rent, og du produserer dermed altfor mye insulin (samt at du får mye overskuddssukker som må lagres.) Denne overproduksjonen medfører ubalanse i hormonene, dvs mellom de anabole (de som bygger opp) og de katabole (de som bryter ned).

På den anabole siden har du blant annet insulin-, vekst- og kjønnshormoner. Skal den anabolske siden balanserer med den katabolske, så kan det høye nivået av insulin undertrykke produksjon av vekst-/kjønnshormoner for at de to viktige hormon-sidene igjen skal balansere...

Tilfører du derimot IKKE nok sukker via tarmen, aktiveres "motparten" til insulin, nemlig glukagon (dette er et hormon på den katabolske siden). Dette hormonet fyller da blodet ditt med sukker ved å bryte ned lagringsfett eller bryte ned fett via kosten! Insulinet må fortsatt "renske" blodet for sukker, men nå er prosessen styrt, og glukagonet bryter ikke ned mer fett enn hva du trenger til energi, og du får dermed ikke noe overproduksjon av insulin. (Det er jo logisk at du ikke bryter ned så mye fett til sukker, at insulinet må lagre det samme sukkeret som fett på nytt...).

Siden 70-150 g ofte ikke er nok karbohydrater i forhold til kroppens behov, så vil ikke dette føre til noe overproduksjon av insulin, ei heller noe fettlagring. Merk da at det er kun hjernen og blodet som trenger “sukkerenergien”, mens resten av kroppen din (feks musklene) benytter “fettenergi”.

Til Klådia: Du har rett, jeg skrev feil. Jeg mener ikke at kroppen trenger 150 g kbh om dagen, det jeg mente var at 150 g kbh er nok til å forsyne hjerne/blod med all glukosen de trenger, uten at du produserer noe selv! Lutz mener jo at den magiske grensen for sunt inntak går på 72 kbh, men han også sier at et normalt menneske trenger ikke mer enn 150 kbh daglig for å forsyne de livsviktige funksjonene med glukose (NB! Da trenger man altså ikke produsere glukose selv). Litt fri tolkning fra min side har vel da vært at et nivå på 150 g ikke vil forstyrre metabolismen, som var det jeg forsøkte å svare på. Men kanskje det er mest gunstig å sikre at glukogenesen er aktiv?

Dette ble kanskje litt rotete...

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 16:46   #86
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Ser jeg må lese mer om dette ja, og "Bedre uten brød" er høyt oppe på lista. Men jeg synes 150g hørtes veldig mye ut. Da ser jeg for meg en del poteter, pasta og brød hver dag, og det må jo nesten bare holde blodsukkeret høyt konstant, eller hva? Holder heller en knapp på 72, så kan man jo gå derfra og se.

Nå sier jeg ikke at de som gir ungene 150g gjør noe forferdelig galt, men lavkarbo er jo noe vi alle kan være enige om at vi har troen på (jeg har enda ikke kjent det helt på kroppen selv, men det føles rett på en måte), så hvorfor ikke bedre føre var? Da blir ungene VANT til sunn og god mat, og sukkersuget kveles.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Til tross for at du nettopp har begynt å sette deg inn i dette, har du forstått mye mer enn mange kostholdseksperter...

-

Ja, det har jeg også forstått! Men det kan vel sies om mer eller mindre samtlige her inne.

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 16:51   #87
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg tror det er mange barnehager som skulle ønske de var sukkerfrie. Deriblant den barnehagen der unga mine gikk. Problemet var bare det at den gang og kanskje nå også, så var det pengene de hadde til disposisjon til matinnkjøp som begrenset mulighetene. Alternativet var å øke matpengene, og det var det får som ville. Derfor ble det mye grøt, makaroni, kneipp med syltetøy etc etc. Når det var bursdag var det derimot salat, pølse og et bugnende fruktfat.
IKKE kake siden det var så mange unger som var allergiske på et eller annet vis. På skolen var det motsatt, da måtte jeg bake kaker tilpasset alle allergier etc. Det ble gjerne to-tre kaker ved hver bursdag.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:11   #88
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Sofie73, her.

Skal prøve å gjengi det jeg har lært, men føl fri til å korrigere om jeg har misforstått/trukket feil konklusjoner/forenklet for mye...

Til Hund: Kroppen trenger ikke å få tilført karbohydrater for å kunne produsere glukose til livsviktige funksjoner i hjerne og blod, kroppen kan produsere dette selv via en prosess som heter glukogenese. Her omgjøres/spaltes proteiner (aminosyrer) til glukose.

Jeg kan ikke nok til å si noe om alt du skriver, men vil bare presisere noe GlukoNEOgenese er den prosessen du beskriver, hvor glukose blir dannet fra andre ting. Glukogenese er noe annet, uten at jeg finner en god definisjon her og nå

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:35   #89
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

He-he, du har helt rett Cilia, det heter selvfølgelig glukoneogenese Ser det blir endel skrivefeil når man skal skynde seg, men selvfølgelig dumt å slurve på så sentrale ord, blir ikke særlig troverdig da....

Takk for rettelsen!

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:41   #90
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

Ser jeg må lese mer om dette ja, og "Bedre uten brød" er høyt oppe på lista. Men jeg synes 150g hørtes veldig mye ut. Da ser jeg for meg en del poteter, pasta og brød hver dag, og det må jo nesten bare holde blodsukkeret høyt konstant, eller hva? Holder heller en knapp på 72, så kan man jo gå derfra og se.

Nå sier jeg ikke at de som gir ungene 150g gjør noe forferdelig galt, men lavkarbo er jo noe vi alle kan være enige om at vi har troen på (jeg har enda ikke kjent det helt på kroppen selv, men det føles rett på en måte), så hvorfor ikke bedre føre var? Da blir ungene VANT til sunn og god mat, og sukkersuget kveles.

Personlig holder jeg selv en knapp på 72 g

...

Har lest både Skaldeman, Hexeberg, Dahlquist m.fl det siste halvåret, og selv om de har gitt meg nok bevis på at dette fungerer, var det først etter at jeg leste Lutz at jeg skjønte bedre hvordan dette henger sammen. Anbefaler absolutt at du leser den boken!

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:58   #91
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Sofie73: Da blir den neste!

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:03   #92
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Hvor mange karbohydrater tror dere et vanlig barn får i seg i løpet av en dag da?

Jeg gikk inn på diett.no og la inn følgende dagsmeny basert på det jeg antar et vanlig norsk kosthold for en 10åring er...

6 skiver vanlig kneip
4 skiver brunost
30 gr skinkeost
et medium eple
to poteter
1 dl gulrøtter
kjøttkaker
brun saus
1 liten banan

Er ikke det omtrent hva en 10åring vil få i seg i løpet av en dag?

Totalt karbohydratinnhold i dette er 103,78 ...

Klart, i tilfeller der barna spiser loff, nugatti, pasta og pizza blir det vel andre tall, men er det veldig vanlig å spise sånt + kjeks, kaker, potetgull, godteri osv på hverdager da?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:08   #93
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Ouch, jeg begynte å lage et eksempel der barnet spiste 6 skiver loff med pålegg av typen nugatti og syltetøy... og middagen var en ferdigrett med pasta, kalkun og ostesaus og dessert var is... i tillegg til et eple og en banan...

Jeg ga meg da jeg passerte 250 karbohydrater...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:16   #94
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Hmm, det var jo et interessante tall, men du har også uteglemt drikke (feks juice), samt feks yoghurt.

Det jeg ofte opplevde da jeg serverte middag med pasta, ris og poteter til ungene, var at karbohydratene ble foretrukket foran kjøtt og grønnsaker... Nå har de ikke det alternativet lengre, og da er jeg tryggere på at de får i seg det de trenger.

Det positive er at de har ikke etterspurt dette tilbehøret en eneste gang

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:21   #95
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Ja, oppdaget nettopp at jeg glemte drikke...

3 glass med ekstra lettmelk a 3 dl ga over 40 karbohydrater...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:33   #96
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

Er enig med det meste av det du skriver, men ikke at man trenger så mye som 150 gram karbohydrater pr dag. I Vof nr 1 2011 kan man lese følgende: "Friske personer kan leve uten både sukker, stivelse og kostfiber. Likevel er det gunstig å tilføre noe slikt som 40-50 gram glukose og kanskje noen gram av andre sukkerarter for å spare leveren og andre organer for arbeidet med å lage de 8 sukkermolekylene som kroppen trenger."

Så jeg personlig ville heller ha satset på et kosthold med karbohydratinntak på nærmere 70 enn 150...

Jeg er ikke uenig i det dere skriver videre i tråden her, men jeg vil være forsiktig med å trekke likheter mellom en frisk voksen person, og et lite barn i vekst.
I en annen tråd har vi en heftig diskusjon rundt dette.
Men jeg var på en debatt med Hexeberg som anbefaler 50 - 70 gram karbohydrater til barn i vekst.
Men Lindberg er den eneste som har skrevet en bok om kosthold for barn.

Uansett, det er viktig å redusere et vanlig inntak av karbohydrater som dere skisserer over her, samt at man må være bevisst at det ungene for er lav GI mat, dvs langsomme karbohydrater.

Nå har vi nettopp fortært middagen her, og snuppa spiste fløtesausen til kottisene med skje, sammen med brokkoli, erter og gulrøtter. Til frokost i dag spiste hun sitt faste egg med masse smør.
Hun bare elsker det!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:03   #97
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg har også hørt/lest at man anbefaler et visst karbo-inntak til barn i vekst, men jeg har aldri fått med meg hva den vitenskapelig begrunnelsen er....?

Noen som vet?

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:00   #98
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg kaster meg inn her på tampen for å fortelle at mange Oslo-skoler har aktivitetsdag lagt til mandag, slik at ungene skal få rast fra seg helgematen før man prøver å lære dem noe, tror jeg.

Barnehagen til gutten min er ikke sukkerfri, nå får han bare med en halv med brunost om dagen og den blir ikke alltid spist. Kjøper bakeri-brød som er hevet to ganger og visstnok har mer fiber. Jeg har ikke mannet meg opp til å prøve naturell yoghurt, men han er jo så glad i røre ting rundt og sammen, så det må vel bli klaff. Men jeg har i det minste passet på hvilken musli han får med, som er hvetefri med div frø. Og alltid middagsrester til egen varmmat om vi har. Og den er jo lavkarbo, "alltid med så deilig varmmat" sier tantefrøene.
Barnehagen søsteren min har sine unger i derimot, er sukkerfri og det passet litt dårlig ettersom prim var det eneste de spiste en periode og de var nokså kresne ellers. Jeg har ikke turt å si at hun kunne benyttet anledningen til å presse dem i matveien hjemme også, som de kunne trengt, den ene vil ikke spise pølser med annen form/str/farge enn wiener. den andre vil bare spise pannekaker dersom de har prim på.

Og så må jeg si jeg har sett forsyningen av bursdagsgodt og tenkt at det var kleine saker. Kjøpekake? Frossenpizza? Folk har ikke vett til å skjemmes.
Nei, jeg sender en hel hjemmelaget langpannesjokoladekake med mer smør enn mel, rørsukker, rå kakao, kefir, egg og kaffe, med glasur av 87% sjokolade melis og smør. De har snakket om å ikke ha kake til bursdager, men selv har jeg ikke hørt noe om det på lenge. Så lager jeg nok til avdelingen ved siden av og alle de ansatte og ett stykke er nok...

Og ikke kokos-strø!!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 11:51   #99
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Dette er absolutt en interessant diskusjon og ideelt sett skulle man hatt full kontroll med hva ungene putter i munnen sin. Men verden er ikke ideell. Jeg har fokus på bevisstgjøring hjemme, og at vesla lærer at sukker ikke er bra. Vi har med oss den utingen som mange har vokst opp med; i stedet for å fokusere på hva vi vil skal skje, fokuserer vi på hva vi ønsker ikke skal skje. Vi har vel alle vokst opp med å høre "du skal ikke, du får ikke lov, du må ikke..."
Det blir som når man skal forklare noen veien og sier sånn: "Du skal ikke kjøre inn den første avkjøringen, og ikke i den neste og ikke ta til høyre ved første veikryss osv." I stedet for å forklare helt enkelt at du skal kjøre rett fram...

Min erfaring er at når hun får i seg tilstrekkelig med protein og fett så velger hun bort karbohydratrik mat. Hun er nå tre år og er f.eks. nøye med at frokostpannekakene skal lages av fløte og at litt av melet skal være proteinpulver. Vi må ikke ensidig fokusere på hva de ikke skal få i seg, og ensidig fokus på sukker blir feil. Jeg har flyttet fokus fra sukkerkrig, til at hun skal få i seg masse fett og proteiner, og lære seg å like grønnsaker. Når hun er mett og har fått i seg riktig mat, ser jeg at hun godt kan forsyne seg av kake eller kjeks, mest fordi de andre gjør det, men hun spiser lite eller ikke noe av det.

Jeg har "gitt opp" sukkerkampen i den forstand at jeg ikke orker å være så på hugget hele tia. For jeg kan ikke styre hva andre mennesker skal mene og gjøre. Jeg gjør det jeg kan for å lære vesla og de andre ungene å ta sine egne valg med tiden, og at de skal forstå hvorfor det blir problemer med f.eks. luft i magen o.l.
Ungene vil uansett komme til et punkt der vi ikke lenger kan kontrollere kosten, da vil jeg at de skal være rustet til å ta egne valg. Jeg jobber i en videregående skole og blir lei meg når jeg ser hvor lite ungdommene forstår av hva maten betyr for helsa dems. De kaster matpakka og lever på boller og brus. Jeg har fra tid til annen elever fra "sukkerfrie" hjem der foreldrene er supersunne og forfekter sukkerfri kost. Disse ungdommene oppfører seg som om de har kommet fra sukkernaziland til sukkerfristaden. De ruser seg på sukker mer enn noen andre.

Jeg har full forståelse for at man ønsker det beste for barna sine, og at spesielt dem som har opplevd å være fete barn, ikke ønsker det samme for barna sine. Men barndommen er den korteste tia av livet dems og det hjelper lite om de er sukkerfrie barn dersom de lever som sukkerbomber resten av livet.

For meg er det største problemet med barnehagen at de drikker ekstra lett melk, at de bruker lettmargariner og er redde for fett. Jeg har så lyst til å sende med vesla egen melk og eget smør, for jeg ønsker virkelig ikke at hun skal spise lettmargarin.

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 13:17   #100
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Treningsfrik, her.

For meg er det største problemet med barnehagen at de drikker ekstra lett melk, at de bruker lettmargariner og er redde for fett. Jeg har så lyst til å sende med vesla egen melk og eget smør, for jeg ønsker virkelig ikke at hun skal spise lettmargarin.

Hvis du gjør så gjør jeg også!!
Vanlig helmelk har, hvor mye fett? 3,5% per definisjon ikke et høyfett-produkt. Nå drikker min ikke melk lenger, men kjøper jeg til kakao el noe er de 'rødmelk'!
Men flora-hva-heter-det-mer i kjøleskapet i barnehagen, det smaker jo høng, ikke rart de ikke vil ha grønnsakene sine etterpå.

Hjemme har jeg bremykt, som er smør med rapsolje i, mest for at smøring på morgenen skal gå greit. Matlaging er med smør, olje eller andefett...
Ikke rart varmmaten hjemmefra lukter uvant godt i barnehagen.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et eksempel til etterfølgelse - sukkerfri barnehage! Nena Barns kosthold 8 20-03-11 12:05
Reaksjon på sukker? TrillTrall Lavkarbo generelt 7 31-05-10 12:50
Var det reaksjon på karber tro? Serenio Spørsmål og svar 3 01-12-09 13:56
Mat i barnehage/skolefritidsordning Fedonisten Barns kosthold 25 04-10-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no