Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvor ofte kan man intervalltrene?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-04-11, 18:10   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hvor ofte kan man intervalltrene?

Jeg har siden jul jevnt og trutt trent mer og mer, og er nå oppe i 5 ganger i uka. Jeg synes intervalltrening er det mest morsomme, og gjør det gjerne 3-4 ganger i uka, (tredemølle) men jeg har lest at det gjerne blir for mye? I praksis er det vel ikke helt 4x4, men 6+2+4+2+4+2+4+2+4, sånn at det blir 30 minutter tilsammen. (2-minuttene er gange, hvor pulsen daler jevnt og trutt ned til 125).

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:48   #2
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Det kommer vel helt an å hvor godt kroppen din tåler trening?

Trener intervall minst 5 ganger i uka. I noen perioder hver eneste dag. Og jeg begynner å bli gammel Da jeg var aktiv basketballspiller trente jeg to ganger hver dag (a 1.5 - 3 timer), uten annen bieffekt enn masse energi. Hadde et kobbel av "fagfolk" rundt oss, og ingen sa noe om at det ikke er bra å trene så mye. Hvor har du det fra?

Når jeg er i ketose opplever jeg å tåle trening enda bedre. Men det er ikke sikkert din kropp reagerer likt, så dette må du bare prøve selv. Så lenge du ikke blir så sliten at du blir syk (gjerne influensasymptomer), kan du bare trene i vei!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:59   #3
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Det kommer vel helt an å hvor godt kroppen din tåler trening?

Trener intervall minst 5 ganger i uka. I noen perioder hver eneste dag. Og jeg begynner å bli gammel Da jeg var aktiv basketballspiller trente jeg to ganger hver dag (a 1.5 - 3 timer), uten annen bieffekt enn masse energi. Hadde et kobbel av "fagfolk" rundt oss, og ingen sa noe om at det ikke er bra å trene så mye. Hvor har du det fra?

Når jeg er i ketose opplever jeg å tåle trening enda bedre. Men det er ikke sikkert din kropp reagerer likt, så dette må du bare prøve selv. Så lenge du ikke blir så sliten at du blir syk (gjerne influensasymptomer), kan du bare trene i vei!

Yepp, skal ekstreme mengder trening over lang tid (ikke bare noen mnd.. snakk om halvår-flere år) før man merker at man er overtrent.
Mange bruker ordet overtrent i forbindelse med at man er dårlig trent og at man noen ganger kan føle seg helt ødelagt.. er i de aller fleste tilfeller belastningsskader og ikke overtrening.
Tror ikke du skal være spesielt redd for belastningsskader ved intervall heller, om du ikke er veldig tung og veldig dårlig trent, som meg :P men da kan man jo gjøre intervall på elipsemaskin, sykkel eller romaskin istede

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:59   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Har lest det på flere av disse "trenings-sidene" på nett, virker som det er en sannhet.. Mener å huske at argumentet var at belastningen ble for høy.. Ikke på knær og muskler og sener osv, men på.. øh.. hjerte og lunger?

Hvor ligger du i puls i forhold til maxpuls?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 19:53   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Titt her f.eks:

http://iform.nu/trening/loping/slik-...tervalltrening

Sitat:

Etter intervalltrening har ledd, muskler og sener behov for å komme til hektene igjen i de etterfølgende 48 timene. Ta en pause - du har fortjent det! Hvis du ikke gir kroppen tilstrekkelig hvile, vil intervallene faktisk gjøre deg i dårligere form. Typiske symptomer på mangelfull restitusjon er kronisk ømme muskler, svekket immunforsvar, humørsvingninger og søvnløshet.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 20:29   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Eller denne siden, som jo må sies å være en god kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdo...ing-18479.html

Sitat:

Det beste er å trene intervalltrening to-tre ganger i uken. Trener du flere økter enn dette, kan det bli for mye. Varier heller med annen trening eller vanlige joggeturer.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:25   #7
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Jeg trener intervall-basert med blokklegging. Ta gjerne en kikk i bloggen min på terrengsykkel.no )

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...1061670&page=1

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...oard=43&page=1

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 00:00   #8
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Titt her f.eks:

http://iform.nu/trening/loping/slik-...tervalltrening

er ekstremt mange former for intervalltrening da. Fotball er jo en form.. Der man har spurter og rolige perioder me vandring/småjogging.. geriljakardio er vel det di fleste forbinder med intervall..
tror ikke man skal ha noen problemer med de korte øktene i starten men kan se for meg at når man kommer opp i 20-30min++ i ren spurt-tid så kan det nok kreve en del restitusjon, men kanke forstå hvorfor f.eks. 4minutter spurt skal kreve så mye restitusjon. Eneste er såklart om man er tung og veldig dårlig trent, da blir det jo en veldig stor økning i belastning helt plutselig.

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 09:39   #9
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

4 minutter spurt? Intervall-trening er ikke spurting. Dragene skal bygges gradvis opp og man skal ideelt sett ikke bli stiv. Ikke rart at mange ikke gidder intervall-trening hvis man tror at man skal spurte i 4x4 minutter.

Når det gjelder restitusjon og behovet for dette så skal man kanskje ikke glemme at det er hvilen og kvaliteten på denne som avgjør hva du får ut av en god treningsøkt.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 11:19   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

4 minutter spurt? Intervall-trening er ikke spurting. Dragene skal bygges gradvis opp og man skal ideelt sett ikke bli stiv. Ikke rart at mange ikke gidder intervall-trening hvis man tror at man skal spurte i 4x4 minutter.

Når det gjelder restitusjon og behovet for dette så skal man kanskje ikke glemme at det er hvilen og kvaliteten på denne som avgjør hva du får ut av en god treningsøkt.

Aha, da gjør jeg det nok riktig, for jeg blir sjelden støl etter intervalltreningene Tenkte å teste ut 4+3+4... idag, med lett jogging i 3 minutter istedetfor 2 minutter gåing, og se hva som skjer med pulsen.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 14:22   #11
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

4 minutter spurt? Intervall-trening er ikke spurting. Dragene skal bygges gradvis opp og man skal ideelt sett ikke bli stiv. Ikke rart at mange ikke gidder intervall-trening hvis man tror at man skal spurte i 4x4 minutter.

Når det gjelder restitusjon og behovet for dette så skal man kanskje ikke glemme at det er hvilen og kvaliteten på denne som avgjør hva du får ut av en god treningsøkt.

de fleste såkalte "gerilja-kardio"-programmer starter med 1min spurt, 30sek rolig jogg, 1min spurt, 30sek rolig jogg, osv osv helt til 4min er oppnådd.. er såklart oppvarming og "nedtrapping" og.. det er intervall, men som jeg sa, det er mange forskjellige typer intervalltrening.

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 16:31   #12
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Okey, ja da skjønner jeg. Har selv kjørt en del 30/30-trening på sykkel. 30 sekunder full pupp og 30 sekunder rolig med 20-30 reps. Bra trening for psyken og veldig formtoppende før konkuranser.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 19:18   #13
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Okey, ja da skjønner jeg. Har selv kjørt en del 30/30-trening på sykkel. 30 sekunder full pupp og 30 sekunder rolig med 20-30 reps. Bra trening for psyken og veldig formtoppende før konkuranser.

Det er utrolig mye lettere å kjøre 30-30 enn 60-30, føles ut som man såvidt får tatt seg en slurk vann før man er i full spurt igjen Tror kanskje jeg skal prøve 30-20 eller 60-45.. for 60-30 er faktisk helt jævlig allerede på 5-6 rep :/
Men jeg kjører jo da såkalt geriljakardio.. liker det bra.. føler kroppen min trenger å kjøres hardt for at jeg skal trives ! Kvalme og total utmattelse mens man holder på, men så godt dagen etter !

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:07   #14
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Den rusen man får i kroppen etter en skikkelig intervall-økt er priceless

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 05:27   #15
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Den rusen man får i kroppen etter en skikkelig intervall-økt er priceless

Jepp.. selv om jeg spydde å vær dritsvimmel etter første økta me gerilja :P
Har kronisk plantarfasciit på begge beina.. og nå sliter jeg med forsida av leggene og.. jogging/løping er IKKE min venn rett og slett. Jævla kjipt sida jeg aldri blir å hoppe over fotballtreningene med mindre jeg er ille sjuk eller har knekt noe

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 16:42   #16
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Veksler mellom intervalltrening på 45/15 (høy fart, spurte i 45 så stå i ro på kanten av mølla i 15), 4x4 og 8x2. I følge min PT bør man trene intervall to ganger i uka, men helst ikke mer. Resten må fylles med langkjøring med dertilhørende restitusjonsdag(er).

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 22:23   #17
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Synd og si det, men da har du en PT som ikke vet hva han/hun snakker om. Da kan du gjerne spørre fra meg, hvorfor ikke over to ganger pr uke?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 23:34   #18
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Synd og si det, men da har du en PT som ikke vet hva han/hun snakker om. Da kan du gjerne spørre fra meg, hvorfor ikke over to ganger pr uke?

Det er sikkert i sammenheng med det opplegget han har lagt opp for meg. Men to ganger er visst "nok" når man i tillegg har et par-tre langdrag i uka, for å variere mellom typene trening. Intervaller fungerer jo dårligere om man bare kjører en type (f.eks 45/15) over lengre tid.

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 00:16   #19
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man intervalltrene?

Ikke enig, men greit nok. Ingen trener jo likt, men man skal være forsiktig med og påstå noe som helst uten å ha testet. Det er mye synsing og meninger om intervall-trening og det kommer det sikkert alltid til å være. I vinter trente jeg 3 14 dagers-bolker med opp til 14 intervaller, det gikk helt fint det. Kommende vinter skal jeg legge inn 5 slike bolker, kommer til å helt fint det også

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar

Emneord
intervall, intervaller, intervalltrening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor ofte går dere på vekten? Snorkfrøken__ Lavkarbo generelt 10 30-08-10 18:46
Hvor ofte MÅ jeg spise? Imali Ketolysekuren 2 23-09-09 20:15
God dessert, hvor ofte? Budeia Ketolysekuren 2 10-04-08 13:12
Hvor ofte veier du deg? synne Generell diskusjon 14 01-01-05 04:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no