Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

1 år på Ketolyse/lavkarbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-10, 11:56   #1
eggis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 41
eggis er ny på veien

1 år på Ketolyse/lavkarbo

Tenkte jeg skulle dele litt erfaring etter nøyaktig 1år på lavkarbo.
Første 4 ukene var egentlig dei værste. Knallhard disiplin måtte til, hele kroppen fikk "sjokk" ,svetta, svimmel, uvel og ofte dobesøk.
Vekta gikk nesten ikke ned bare 1.5 kg første 1mnd, var litt småirritert/fortvila over så lav vektreduksjon.
Bestemte meg for at, nei så pokker om at jeg skal gi meg.
Perioden fra 4 uker til 11 uker, gikk jeg ned litt over en kilo pr.uke, var strålende fornøyd og hadde gått ned 11 kg til jul, i jula slapp jeg litt opp og la på meg hele 0,5kg.

Januar 2010 så var jeg like streng mot meg sjølv igjen og var i ketose helt frem til ca 1.mars og hadde da gått ned ca 6 kg til, så hadde jeg gått ned totalt 16 kg frem til 1.mars.

Etter 1 mars og frem til 1 juli var det utrulig enkelt å være på lavkarbo, jeg hadde full kontroll på vekta, jeg var ikke så streng på å være i ketose hele tiden. Eneste jeg var veldig streng på var , null sukker, null pasta og null hvetemel. Jeg spiste alle typer grønnsaker, også kålrot,gulrot og litt potet (men aldri mer en ei og en sjelden gang). I denne perioden gikk ned 1 kg til, og fant egentlig matchvekta mi.
Fra 1 juli og frem til nå så har vekta stablisert seg på ca 77 kg , ned fra 95 kg.

Jeg har funnet min måte å spise sunt på nå og har egentlig et veldig avslappa forhold til mat.
Jeg er ikke redd for å ta meg en fest en sjelden gang, hender også at jeg spiser en bløtkakestykke i bursdagselskap, men jeg har ennå ikke drukke brus eller saft med sukker i det siste året.

Hva spiser jeg nå?
Alt av grønnsaker faktisk, (lite poteter), alt av bær, lite med frukt.
Nøtter, egg, kjøtt, flesk, fisk,fugl,ost, meierismør, fedonbrød (eller lager eget brød) og alt av sure melkeprodukter (som har lite eller null sukker).
Drikker vann, te og kaffe i alle hovedsak,en pepsi max i ny og ne, og kulturmelk et glass eller to når jeg får lyst på.
Unngår så langt jeg kan: SUKKER, hvetemel, ris og pasta.

Konklusjon etter 1år:
Første 4 ukene er knalltøft ,både mentalt og for kroppen.
Fra 4 uker til ca 5-6 månedene ser en resultatene, vekta går jevnt og trutt nedover, men fremdeles må en være knallhard på hva en spiser.
Fra 6 mnd til 1 år er det bare så utrulig greit å holde vekta, en kan gå opp en kilo ved å skeie ut litt en uke f.eks ferie, men den kilo forsvinner på et blunk uka etter.
Så dere som sliter , klarer dere første 1 mnd og ikke gir opp da,så kommer vekta til å rase nedover, og dei neste 5 månedene blir det bare moro å gå på vekta, og etter det går det omtrent av seg sjølv.
Hadde en BMI på 29 og er nå på 22-23, og helsa er som natt og dag.
Ikke minst søvn, jeg sover så godt etter at jeg slutta med sukker at det har blitt en ny hverdag.
Trening har jeg ALDRI drive på med, går en del turer, tar meg en skitur når har lyst til det, men trening har jeg aldri drive på med,men litt fysisk aktivitet har vært greit for min del.
Håper dette kan være en liten inspirasjon til dere som syns det er tøft å gå på lavkarbo, gi ALDRI opp, vekta kommer til å gå nedover ,men ha et halvt års perspektiv på det først så skal dere se at det blir det beste halvåret i livet ,jeg er ihvertfall strålende fornøyd nå.

Et lite råd som jeg har levd etter og som funker bra for meg.
1. Drikk rikelig med vann.
2. Spis nok fett.
3. Spis rikelig med grønnsaker.
4. Ikke få panikk om vekta står stille ei uke.
Lukke til.


Sist redigert av eggis : 03-10-10 kl 12:08.
eggis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:11   #2
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Tusen takk, eggis - det var akkurat hva jeg trengte å lese nå

I morgen er det 4 uker siden jeg startet. Hvis vekta i dag holder seg frem til i morgen, har jeg tatt av "kun" 3 kilo i denne perioden. Det er egentlig ikke så dårlig, men jeg klarer liksom ikke å glemme at andre bruker 1 uke på det....

Uansett, jeg har forstått at det muligens skjer noe med fettforbrenningen etter ca 4 uker - så jeg ser frem til litt raskere nedgang
Trives godt med kosten og det er deilig å ikke være konstant sulten på noe (som på vanlig kur) og fyset etter noe søtt har stort sett blitt borte. Derfor er det helt klart lettere å ikke sprekke ved denne kuren.

Jeg sliter litt med at jeg ikke "føler" meg 3 kilo lettere, men det har vel noe med at magen nesten aldri føles slunken - slik jeg er vant til på vanlig slankekur.
Litt dumt at jeg ikke har mål cm fra starten av, men jeg bør vel merke noe på buksene snart?

Synes forørig at jeg kan se litt flere hakekonturer i ansiktet

Innlegget ditt var inspirerende, takk!

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:16   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Tusen takk for at du deler! Dette var godt å lese! for mindel har jeg følt akkurat som Nero: jeg har gått på ketolyse i 5 uker og har bare gått ned 4,8 kg frem til nå. Så utrolig godt å lese at det er ikke så unormalt, at ikke "alle" går ned 10 kg og mer den første måned som jeg har fått inntrykk av, he-he. Nå gleder jeg meg til neste 5 uker og se hva de bringer (eller rettere sagt tar av)

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:20   #4
Kinsey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 14
Kinsey er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Dette var et godt innlegg å lese, skjønt jeg gruer meg veldig til den første mnd. da jeg er redd for at jeg kommer til å gå på en storsmell hva energinivå angår. Har ikke all verdens energi fra før..

Kinsey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:26   #5
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kinsey, her.

Dette var et godt innlegg å lese, skjønt jeg gruer meg veldig til den første mnd. da jeg er redd for at jeg kommer til å gå på en storsmell hva energinivå angår. Har ikke all verdens energi fra før..

akkurat det med energi har ikke vert noe storproblem for min del. Jeg føler at jeg fikk mye mer energi! så det er sikkert varierernde alt etter hva men driver med til daglig. Du trenger ikke å bli slappere, heller motsatt kvikkere!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:28   #6
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei
Smile

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

akkurat det med energi har ikke vert noe storproblem for min del. Jeg føler at jeg fikk mye mer energi! så det er sikkert varierernde alt etter hva men driver med til daglig. Du trenger ikke å bli slappere, heller motsatt kvikkere!


Signerer den, bare pass på å drikke masse vann

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:31   #7
Kinsey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 14
Kinsey er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Godt! Drikke vann. :noterer:

__________________


Kinsey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:46   #8
eggis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 41
eggis er ny på veien

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

En blir litt uvel og slapp dei første ukene ja, ihvertfall ble jeg det,men gud så mye mer energi enn får etter første mnd

eggis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:48   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Signerer den, bare pass på å drikke masse vann

ja, enig! masse vann! På jobb/skole drikker jeg en flaske på 0,7 i timen og det hjelper på både konsentrasjonen og hodepine. Merker fort om jeg glemmer flaska hjemme og har bare et lite glass med meg på pulten. Hodepinne kan fort komme snikenes. Vann må man ha

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:14   #10
snøffe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: vestlandet
Alder: 62
Innlegg: 13
snøffe er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Fantastisk!! Takk for innspirerende innlegg!! Får alldri for mye av denne type lesing!

snøffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:55   #11
stinemora
Medlem
 
stinemora sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bøfjorden
Alder: 40
Innlegg: 70
stinemora er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Jeg starter imorgen den dag Godt å høre at dette er gjennomførbart, selv om det kan være litt hardt i starten!

stinemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:04   #12
Perunille
Juniormedlem
 
Perunille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 16
Perunille er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Takk for flott og inspirerende innlegg, eggis

__________________
Perunille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:32   #13
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Tusen takk, eggis - det var akkurat hva jeg trengte å lese nå

I morgen er det 4 uker siden jeg startet. Hvis vekta i dag holder seg frem til i morgen, har jeg tatt av "kun" 3 kilo i denne perioden. Det er egentlig ikke så dårlig, men jeg klarer liksom ikke å glemme at andre bruker 1 uke på det....

Bare en liten kommentar: De som bruker en uke på 3 kilo har gjerne mer å gå ned. Så hvor "fort" det går til å begynne med, er avhengig av hvor mye overvekt man har i utgangspunktet. En som skal ned 30 kilo vil jo derfor gå fortere ned, hvis man bare ser på kiloene, enn en som skal ned 10 kilo.

Men hvis man regner prosent ser det straks mye triveligere ut, med 30 prosent av totale målet vs 10 prosent.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:40   #14
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Herlig solskinnshistorie å lese på en gråværsdag!
Jeg har spist lavkarbo i 3 måneder nå og synes det går stadig bedre selvom vekta ikke alltid går så raskt nedover som man skulle drømme om.
Det blir en annen livsstil, det er sikkert - og den er bra!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:55   #15
only39
Medlem
 
only39 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drøye hundre meter over havet, en drøy time fra Oslo.
Alder: 52
Innlegg: 101
only39 er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Tusen takk Eggis!!
Og dette inspirerer meg til å kunne gjøre som deg, om akkurat ett år fra i dag! Og jeg er innstilt på noen harde uker nå i starten men samtidig er jo innstillingen viktig og motivasjonen! Jeg er skikkelig motivert og gleder meg såå til å kjenne forskjell på mange plan, aller mest helsemessige!! Og da blir bonusen at masse av klærne mine skal passe bra igjen også!

__________________
only39
Journalen min! Eller du kan se bilder på www.lavkarbotest.blogg.no
Start:4okt.10 92.4, 92,91,90,89,88,87,86,85,84,83,82,
81,80,79,78,77,76,75,74,73,72
only39 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysestart med lavkarboliv som mål! Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 18:56   #16
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff, her.

Bare en liten kommentar: De som bruker en uke på 3 kilo har gjerne mer å gå ned. Så hvor "fort" det går til å begynne med, er avhengig av hvor mye overvekt man har i utgangspunktet. En som skal ned 30 kilo vil jo derfor gå fortere ned, hvis man bare ser på kiloene, enn en som skal ned 10 kilo.

Men hvis man regner prosent ser det straks mye triveligere ut, med 30 prosent av totale målet vs 10 prosent.

Takk, er klar over det - og derfor er jeg fremdeles veldig tålmodig
På en annen side har jeg sett mange her inne med ca samme vekt og mål som meg, som allikevel har gått ned mye mer i løpet av 4 uker.

Men, det gjør ikke noe - så lenge jeg går nedover uten å sulte meg

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 19:24   #17
mamz
Medlem
 
mamz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 310
mamz er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Så bra, kjekt å lese dette

mamz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 19:56   #18
eggis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 41
eggis er ny på veien

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

En annen ting som også jeg har lært det siste året, er alle fordommene som:
-Dette klarer du aldri.
-Vekta vil ikke gå ned, du spiser jo så mye fett.
-Det er ikke bra for kroppen din, du blir utslitt og trett.
-At du orker å spise middag uten potet, ris og pasta.
-Du må da ha sukker i teen (hvorfor det egentlig?)
-Osv, osv, osv.

Dette motiverte meg bare ekstra og jeg har slått alle fordommene sønder og sammen, og idag har pipa fått en annen låt som:
- Så flink du har vært.
- Du ser bra ut.
- Hvor har du fått all enerigen ifra (den liker jeg best å høre).
- Du har stålvilje.
- Og ikke minst alle rosen jeg har fått fra mine 2 barn som syns pappa var tjukk før og nå syns dem pappa er akkurat passe. I tilegg har godteriforbruket gått drastisk ned her i huset, jeg peser ikke ungane mine med det, men dattera mi har innført godteristreik i 1 år, sønnen min spiser litt da, men vesentlig mindre mengder.

Så fra 100% skeptisk fra alle rundt meg, så har det endra seg til beundring og respekt for det jeg har gjort.


Sist redigert av eggis : 04-10-10 kl 20:18.
eggis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 02:21   #19
Vik2r
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 3
Vik2r er på en erverdig vei

Sv: 1år på Ketolyse/lavkarbo

Dette må være noen av de beste innleggene jeg har lest, mener nå æ! Sikkert ikke bare for meg heller, men for andre som stresser med å gå ned i vekt! Denne ga meg en syk motivasjons bust Eggis og det takker jeg for

Vik2r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 12:22   #20
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: 1 år på Ketolyse/lavkarbo

Takk for at du delte dette, Eggis! Det er utrolig godt å lese det nå som jeg har måttet hente meg inn igjen etter en laaang periode med surr (les: jeg har ikke klart meg lenger enn de første tre ukene før jg glipper igjen). Men nå fikk jeg en ny påminnelse om at det er viktig å holde ut, og da kommer resultatene etter

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 13:39   #21
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 1 år på Ketolyse/lavkarbo

Godt jobba, eggis! Kjenner meg godt igjen i det du skriver, gikk ned 28 kg på 15-16 måneder på tilsvarende kosthold og konsentrerer meg nå om å vedlikeholde min nye vekt. Spiser og trener fortsatt på samme måte, og det vil jeg nok fortsette med livet ut om viljestyrken holder. Den helsemessige forskjellen mellom en toppnotering på 32 i BMI og nå like over 23 er som natt og dag, føler meg 20 år yngre og sprekere enn jeg noen gang har vært!!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
2 år på Ketolyse og lavkarbo eggis Ketolysekuren 14 14-10-11 19:25
Min vei ned med lavkarbo/ketolyse Idamortil4 Ketolysekuren 40 30-06-11 14:47
Ketolyse vs. lavkarbo ..? linda123 Spørsmål og svar 0 14-02-11 23:01
Fra ketolyse til lavkarbo- Help! MissyMiss Ketolysekuren 6 09-11-10 18:11
Gå fra ketolyse-lavkarbo nokia90 Ketolysekuren 2 21-04-10 14:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no