Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Forslag til styrketrening hjemme?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-06, 23:13   #1
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Forslag til styrketrening hjemme?

Siden påske har jeg to ganger i uka trent styrke med personlig trener. Nå tar han ferie resten av juli, og jeg har ikke lyst til å løfte uten at han er med meg. Litt feigt, muligens, men sånn er det akkurat nå ...

Har dere noen gode forslag til styrketreningsprogrammer jeg kan gjøre to-tre ganger i uka hjemme i min egen stue? Jeg eier ingen vekter, men man kan vel gjøre mye bare med egen kropp og kanskje med noen strikker?

Forslag mottas med takk!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 03-07-06, 23:26   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Jeg har dessverre ikke så mange gode forslag til trening i heimen uten manualer. Strikk og fitnessball er sikkert fint å bruke.

Men det kunne kanskje være noe å tenke på å rett og slett skaffe seg en slik koffert med manualer. Koster ikke all verden, og da har du alltid muligheten til å trene. Og siden du har tilgang til helsestudio og p.t. så kan han sikkert sette opp noen øvelser for deg. Hvis ikke så kan jeg godt skrive opp mine for deg Jeg bruker noen øvelser som sto beskrevet i bladet Mat & Helse for et par år siden.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 08:12   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Jeg trener styrke med fitnessball og pilates. Har også trent styrke med strikker, men likte ikke den akkurat. De øvelsene var så kronglete at jeg aldri helt fikk dreisen på det.

Ellers kan du trene styrke med noen manualer og en og annen øvelse fra f.eks. www.iform.nu Der inne ligger et vell av ulike styrketreningsprogrammer som overhodet ikke krever noe annet utstyr enn litt pågangsmot og litt vilje.. Skal du trene opp legger, lår, rumpe og korsrygg vil jeg anbefale stavgang i kupert terreng. En meget effektiv metode for å få sprettrumpe og stramme lår.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 09:30   #4
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Du kan faktisk klare deg helt uten manualer ved hjelp av såkalt isometrisk trening. Det var helt Aadi som la ut dette vedlegget i sin tid.
Jeg har brukt det samme opplegget tidligere for mange år siden, og tok det opp igjen nå i vår, og hvis du virkelig gjør øvelsen fokusert og anstrenger/spenner musklene til det ytterste vil ganske raskt merke både at du blir sterkere og at kroppen blir fastere.

Vedlagte filer
Filtype: doc isometrisk.doc (121,0 KB, 49 visninger)
jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 10:47   #5
Ariel
Juniormedlem
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 29
Ariel er på en erverdig vei

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Når jeg trener hjemme bruker jeg stort sett ingen andre hjelpemidler enn husets vegger og interiør egentlig Bruker nedre trappetrinn for å trene bakside arm. Knebøy og utfall bruker jeg å fylle opp 2 1.5l flasker og kjører knebøy og utfall. En annen kjempefin benøvelse er å "sitte inntil vegg med bena i 90 graders trappetrinn. Start med små intervaller og øk tiden etterhvert. Rumpe: enten ligge på rygg og løfte bekken og klemme rumpe, intervaller. Flaskene kan også brukes til både framside og bakside arm. Mage tar jeg ofte vanlig situps og ulike pilatesøvelser. Rygg: legge en stang mellom to stoler og "løfte" meg opp fra gulvet (stiv kropp).Pilates er helt topp og det finnes mange bra bøker og videoer. Det var tidligere flere forum her inne med info om pilates og Nille hadde forslag til flere DVD syns jeg å huske. Stor tilhenger av både ball og strikker. Kjempeflott at du ikke tar deg en pause selv om du ikke har treneren til å "pushe" deg. Lykke til og riktig god sommer

Ariel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-06, 20:06   #6
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Tusen takk for supre råd! Du verden, for en ressurs dette nettstedet er!

I love you guys!!!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 21-07-06, 17:51   #7
Growler
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 53
Innlegg: 4
Growler er på en erverdig vei

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Ellers... Søker du "bodyweight-training" på nettet vil du se at mange sverger til dette istedet for vekt-trening på helsestudio. Det er blitt noe av en "ideologi" for mange å kutte ut tradisjonell vekt-trening. Selv foretrekker jeg en kombinasjon. Av nettressurser handler det mest om kommersielle sider. Av det som jeg vet er bra kan jeg nevne www.mattfurey.com og www.brookskubik.com . Men her handler det altså om at man må betale for å kjøpe instruksjonsbøker og videoer. Det er også en fyr som heter Pavel, en eks-spetznaz, som bl.a har skrevet en bok "The naked warrior" med mange øvelser uten vekter. Se www.powerbypavel.com . Jeg nevner ikke dette for å "pushe" disse sakene, men vet av egen erfaring at hvis man betaler litt kommer motivasjonen av seg selv. Selv er jeg glad for at jeg punget ut. Jeg kom i mye bedre form og alt dette kan gjøres på soveromsgulvet.

Selv kjøpte jeg Furey's program, som var ganske bra. Hjørnesteinen der var "the royal circuit" med 3 øvelser: "Hindu-squats" - som er knebøyninger med dyp pusting: stå med føttene i skulderbredde, armene foran med knyttete hender, trekkes inntil og til siden av brystkassen samtidig som man puster DYPT inn, senk deg mot gulvet mens du puster ut og la armene falle ned og streife gulvet i en sirkulær bevegelse før du går opp igjen i utgangsposisjonen (gir tydelige muskler på lårene etter kort tid, samt kardio-trening - prøv 25 stk så ser du hva jeg mener - god trening!), "hindu-pushups" - som er en slags yoga-armhevinger som påstås å trene rygg, bryst og armer på en dypere måte enn vanlige armhevinger og "bridging" som består i at man med ryggen mot gulvet går i bro med kun hodet og føttene på gulvet og presser nesen så godt man kan mot gulvet i et par minutter. Den siste øvelsen brukte jeg et par dager på å mestre, men man får bra ryggmuskler etter noen dager/uker. En meget god øvelse! Alternativt kan man stå med ryggen mot en vegg, bøye seg bakover, ta håndflatene mot veggen og "klatre" så langt ned mot gulvet man kan før man klatrer opp igjen.

Generelt kan det jo sies at mye av dette er å oppfinne hjulet på nytt igjen - det ligner jo mye på gammeldags gymnastikk, men det virker!

I tillegg har han et regime med dype pusteøvelser og litt tai-chi man gjør om morgenen før man spiser. Da blir man frisk og opplagt.

Alt dette kan gjøres hver dag på en halv-time ca. Selv gjør jeg i tillegg 2-3 typer situps i tillegg til noen repetisjoner med vanlige armhevinger: Holder du hendene inntil kroppen trener du mest overarmene, holder du hendene ut over skulderbredden får du trent brystmusklene. I tillegg gjør jeg "asymetriske armhevinger": Ha en hånd i vanlig posisjon og en hånd rett under høyre/venstre brystmuskel, rompen opp, da får du trent magemusklene også. For mange jenter som du er armhevinger tungt, men meningen er at man bare skal gjøre det man klarer, så vil man klare mer etter hvert. Iflg Furey skal man til slutt kunne mestre håndstående armhevinger!

Håper dette var til noen hjelp... Men som sagt: det er ikke meningen å reklamere for disse tingene... Lykke til med treningen!

Growler er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt slankekost, men trenger proteiner til vekttrening. Er ellers clueless... Svar med sitat
Gammel 21-07-06, 18:02   #8
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Henger meg på denne tråden, for jeg har prøvd dette selv og vet at det funker. Selv bruker jeg vel samme prinsippet, men beskrevet i denne boken. Den viser faktisk til flere av Fureys øvelser. Etter fire måneder har jeg adskillig mer tro på dette en tradisjonell gym/styrke/vekttrening.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-06, 22:55   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Halvlitersflasker med vann funker kjempefint som erstatning for manualer. Evt sand hvis du vil ha det tyngre. Melposer (men det har vel ingen av oss i huset ) funker også.

Ellers kan du sjekke litt rundt med venner og kjente, alt for mange har ubrukte manualer, strikker, baller, treningsvideoer o.l liggende ubrukt som du sikkert kan få låne noen uker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-06, 16:58   #10
Growler
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 53
Innlegg: 4
Growler er på en erverdig vei

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Det hørtes interessant ut! Kan du si noe om hvilke øvelser boken omhandler? Jeg har funnet ut at motivasjon og treningsiver kommer mye lettere når man varierer treningsprogrammet sitt litt, og disse bodyweightøvelsene er knallgøye!!!

Growler er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt slankekost, men trenger proteiner til vekttrening. Er ellers clueless... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
forslag til dagsmenyer på atkins? raven Induksjonen 7 05-10-04 04:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no