Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Kostomlegging for foreldre

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-05, 11:31   #1
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Post

Kostomlegging for foreldre

Jeg har jo fått drømme-sommerjobben!
Mamma og pappa (58 år) har spurt om jeg kan lage mat til de i sommer, slik at de kommer inn i et slikt "kosthold som jeg har". Men de ønsker ikke å gjøre det for "ekstremt" som de sier, så jeg tenkte å satse på Lindberg kost..

Pappa har type 2 diabetes, tette årer i bena og en stor/hard mage (som han har komplekser for). Håper virkelig denne kostomleggingen vil gi resultater for ham. Han er ikke så interessert i kosthold, men vil gjerne spise riktig. Jeg har lest "kost i balanse" nå, men det er et par ting jeg lurer veldig på i forbindelse med dette prosjektet (det er jo et STORT ansvar)

1. De drikker mye kaffe (fra kaffetrakter med en skvett melk i). Etter frokost, på jobb og etter middag er et must. Kan de fortsette med det?

2. Pappa drikker 1-3 glass rødvin nesten hver kveld... Kan han fortsette med det?

3. Hva sier Lindberg om knekkebrød?? Som Fiberrik, fiberpluss og rugsprø?? Han pleier ofte å ta et glass rødvin og et par knekkebrød med ost på kvelden før han legger seg (liksom hans alenetid etter mamma har lagt seg).

(pappa har sluttet å røyke, og jeg vil ikke at han må slutte med alt han liker her i livet... Da kan han fort miste inspirasjonen)

4. Har dere noen gode tips til frokost? Pappa har alltid spist brødskive med syltetøy og et glass melk til frokost. Han spiser salat på jobben, så salat på morgenen også blir litt kjedelig.. Tips til noe som er raskt og enkelt å lage som han kan fikse seg selv i ukedagene? Helger er det jo fint med omelett og sånt, men i uka bør det være noe lettere... Forslag?

Er det noen som har noen tips? Hva MÅ kuttes ut, og hva kan man fortsette med?? De vil nemli ikke legge om så ekstremt.. Men de er innstilt på å kutte ut brød, ris og pasta Brus og godterier og slikt spiser de ikke.

Noen erfarne lindbergere eller andre med noen tips?
Vi har avtalt at omleggingen starter mandag om en uke

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 11:41   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

1. Kaffedrikking bør begrenset, gjerne fase over til koffeinfri.
2. Rødvinsinntaket bør vel ikke overskride 1-2 glass for menn, 1 for kvinner - om jeg husker ham rett fra Puls...
3. Knekkebrød er bra! Kjeks er FY
4. Frokost: Havregrøt, knekkebrød med masse godt pålegg, eggerøre, lindbergbrød med rikelig godt pålegg, salat med protein, antioksidanter og godt fett. mm. Makrell i tomat. ++

Lykke til!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 11:56   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Gratulerer med drømme-sommerjobben! Så fantastisk å kunne både glede sine foreldre, men også sørge for at de får et langt liv uten å bli plaget av for mye sykdom.

Skal du lage maten eller ikke? I og med du skrev at han skulle fikse seg noe enkelt til frokost selv, så ble jeg i tvil. Men jeg tar det kronologisk:

1) De kan fortsette med kaffe med en skvett melk i.

2) Tre glass vin er kanskje litt mye hver dag synes jeg. Men ett glass er ok. Det er ikke så heldig å spise rett før man legger seg, i.o.m. det vil forstyrre de viktige hormon-endringene og forbrenningen som skjer om natta. Men han kan gjerne ta en frukt + en neve rå nøtter, eller en halv avokado med reker f.eks. 1-2 timer før soving.

3) Knekkebrødene du nevner er fine. Fiberpluss fra Wasa er en del bedre enn rugsprø. Egentlig skal man ta utgangspunkt i korn kun en gang per dag, men du får nå se hvordan de "takler" det. Det viktigste med knekkebrød-måltidene, er at det er MASSE pålegg. Helst ikke så mye ost, da kombinasjonen karbohydrater + mettet fett ikke er av de heldigste. Men makrell i tomat, kokt egg, eggerøre, røkt laks, peppermakrell, tunfiskpostei, karbonade, reker, spekeskinke, kokt skinke. La det bli "høye smørbrød", med for eksempel tubeost nederst, så et stort salatblad, deretter to skiver kokt skinke, så et kokt egg i skiver, og på toppen en tomatskive. Fargerikt og lekkert.

4) Frokosten er kjempeviktig. Dersom det er praktiske kokke-kunnskaper som setter en stopper for å få en sunn frokost, så anbefaler jeg å lage frokosten klar på kvelden! Gjerne en eggerett: Smoothie, pannekake eller omelett. De to siste kan varmes, eller spises kalde. Min favoritt er pannekaka: 3 egg, 1 ss kaldpresset oliven/raps-olje, 1 ts kanel, 2 ss store havregryn, 1 ts vaniljesukker, 1 ss Natreen-pulver, 1/2 ts salt. Stekes i smør som vanlige pannekaker. Én tykk, eller to tynne. Spises med bær rørt med Natreen-pulver. Denne pannekaka er for det første en veldig velsmakende start på dagen (og SØT, i.o.m. han er vant til det), men ikke minst er det en knallstart hva forbrenning og hormoner angår, for det er mye proteiner, enumettet fett i oljen, og den sterke effekten av kanel (1/2 ts kanel hver dag reduserer blodsukker, blodtrykk og kolesterol med 20-30%, like mye som medikamenter!).

Å ikke innta sukker, fint mel, brød, pasta og ris i det hele tatt er en veldig god start. Så trenger de sikkert din hjelp til å finne ut hva i vide verden de DA skal spise...

Bruker din far medisiner for sin diabetes? Det er i såfall viktig å snakke med sin lege før en kraftig omlegging begynner. Dersom han i dag tar insulin eller blodsukkersenkende tabletter, vil en kostomlegging føre til at han blir overmedisinert og raskt får føling. Unntaket er tablettene Glucophage og Metformin, som ikke direkte reduserer blodsukkeret, men bedrer insulinfølsomheten.

Lykke til!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 11:56   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Kjempespennende, nyttig og lærerik sommerjobb da!!!

Sitat:

1. De drikker mye kaffe (fra kaffetrakter med en skvett melk i). Etter frokost, på jobb og etter middag er et must. Kan de fortsette med det?

Ja, du må ikke gjøre det for vanskelig. Kaffen er ikke det værste. Inneholder endel antioksidanter. Å ta bort kaffen er for viderekommende med mye motivasjon tror jeg.

Sitat:

2. Pappa drikker 1-3 glass rødvin nesten hver kveld... Kan han fortsette med det?

Ja. Ikke den værste kosen. Eventuelt redusere til 1-2 glass?

Sitat:

3. Hva sier Lindberg om knekkebrød?? Som Fiberrik, fiberpluss og rugsprø?? Han pleier ofte å ta et glass rødvin og et par knekkebrød med ost på kvelden før han legger seg (liksom hans alenetid etter mamma har lagt seg).

Fiberrik, fiber pluss, sesam delikatesse og rugsprø er greit. Men kanskje bare en til måltidet? Nå vet jeg ikke hva slags ost det dreier seg omm, men noen eplebiter, pærebiter, selleri, reddik, paprikaer fint til knekkebrød og ost. Kanskje du gradvis kan fjerne litt knekkebrød til fordel for det 'grønne'?

Sitat:

(pappa har sluttet å røyke, og jeg vil ikke at han må slutte med alt han liker her i livet... Da kan han fort miste inspirasjonen)

Viktig poeng. Ikke gå for drastisk til verks. Fjern det værste først; sukker og hvetemel. Innfør gradevis nye ting, mer grønnsaker, linser og belgfrukter, før du fjerner andre ting.

Sitat:

4. Har dere noen gode tips til frokost? Pappa har alltid spist brødskive med syltetøy og et glass melk til frokost. Han spiser salat på jobben, så salat på morgenen også blir litt kjedelig.. Tips til noe som er raskt og enkelt å lage som han kan fikse seg selv i ukedagene? Helger er det jo fint med omelett og sånt, men i uka bør det være noe lettere... Forslag?

Havregrøt med cc er enkelt å lage, tar 5 minutter, og er fin frokost. (1 dl store havregryn, 2,5 dl melk kokes opp.Tilsett 1/2 beger cc og la bli varmt. Server med kanel, og knuste frø (solsikkefrø og linfrø)og eventuelt litt fruktose.

Annet forslag er: 2 ss cc, 3 ss biolayohurt naturel, 3-4 ss tinte bær, valnøtter og solsikkefrø over. Rask og godt!

Ellers går det ann å lage omelett, pannekake dagen i forveienog spise kald.

2-3 kokte egg, med knekkebrød, rent kjøttpålegg, paprika og tomat.


Sitat:

Er det noen som har noen tips? Hva MÅ kuttes ut, og hva kan man fortsette med?? De vil nemli ikke legge om så ekstremt.. Men de er innstilt på å kutte ut brød, ris og pasta Brus og godterier og slikt spiser de ikke.

Viktigståkutte ut de høyglykemiske sakene som vetemel og sukker. Brød, konvensionelle kaker, ris og pasta. Poteten kan man eventuelt ta litt etterhvert. Først tilføre mer grønnsaker og spennende grønnsakretter og så gradvis fjerne poteten.
Viktigste er å konsentrere seg om å lage gode ballenserte måltider. Med tilstrekkelig protein (25g perperson per hovedmpltid) og fett (2 ss essensiell olje/fett per person per hovedmåltid) og så masse antioksidanter i form av grønnsaker, urter og krydder.

Lykke til med flott sommerjobb!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 12:43   #5
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

TUSEN TAKK for mange fine innlegg

Jeg hadde jo enkli trodd at det var omvendt - at det ville være bedre å være hard og konsekvent de første to ukene eller så, for å bli kvitt sukker i kroppen og komme i ketose (selv om det ikke er en del av lindberg filosofien, må det jo være en positiv kickstart for forbrenningen??) - for så å løsne litt på snippen og tillate knekkebrød og sånt?

MHM: Ja, han går på blodsukkersenkende tabletter. MEN han har også en gammel inngrodd mann av en fastlege, som IKKE er spesielt interessert i kosthold - for å si det sånn. Pappa har kjøpt seg ny blodsukkermåler nå for å følge med - men .... hum. Dette kan jo bli et problem!

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 13:15   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tingeling

Jeg hadde jo enkli trodd at det var omvendt - at det ville være bedre å være hard og konsekvent de første to ukene eller så, for å bli kvitt sukker i kroppen og komme i ketose (selv om det ikke er en del av lindberg filosofien, må det jo være en positiv kickstart for forbrenningen??) - for så å løsne litt på snippen og tillate knekkebrød og sånt?

Fysiologisk, biokjemisk, hormonelt og forbrenningsmessig så er det best å gjøre slik som du sier; strengt først. Men så er det det med psykologi og å motivere andre også da... Særlig i.o.m. de hadde siganlisert at de ikke ville gjøre det så strengt som deg.

Opprinnelig lagt inn av Tingeling

MHM: Ja, han går på blodsukkersenkende tabletter. MEN han har også en gammel inngrodd mann av en fastlege, som IKKE er spesielt interessert i kosthold - for å si det sånn. Pappa har kjøpt seg ny blodsukkermåler nå for å følge med - men .... hum. Dette kan jo bli et problem!

Jeg ville ha redusert på dosene fra første dag. Kanskje så mye som halvert. Det er mye bedre at han eventuelt ligger litt høyt i blodsukker noen dager (noe jeg tviler på det vil gjøre), enn at det blir for lavt. Man kan jo lese om folk som slutter med insulinsprøyter etter fire dager, så dette kan gå fort! Han må måle blodsukkeret sitt kjempeofte. Det er ikke noe problem egentlig. Han skal jo være opplært av legen sin om hva han skal gjøre dersom han en dag nesten ikke får i seg mat o.l., slik at han har ansvaret selv. Men de færreste leger kan nok om det selv, desverre. Blir blodsukkeret for lavt, så er det ikke verre enn å spise noe karbohydrater og lære av det hele. Om igjen, og nå med mindre medisin!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 10-07-05, 15:24   #7
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Thumbs up

Hei igjen alle sammen

Nå har det gått 2 uker med det nye kostholdet for mamma og pappa.

Etter EN uke hadde pappa gått ned 5 kilo (!!!) og mamma 2,5. Pappa mener han har omtrent 25 kilo han vil miste, og dette var jo supermotiverende for ham !!!
Hva blodsukker angår, tar han en tablett om morgenen, 400mg amaryl heter den (blodsukkersenkende). Jeg syns det er ganske dumt at han ikke blir fulgt opp av en lege, for fastelegen hans er ikke til å snakke med om dette som jeg sa. Vi har derfor ikke gjort noe med medisineringen, men vi måler blodsukkeret ofte. Han har vanligvis ligget mellom 10 og 11 midt på dagen med tabletter - og disse to ukene har blodsukkeret hele tiden ligget mellom 5 og 7,8 (7,8 var like etter en smoothie som jeg hadde tatt eple, pære og litt vannmelon i... aldri mer vannmelon.) Dette syns han også er helt SUPERT og motiverende, og han håper veldig at han kan kutte ned på tablettene etterhvert... MEN hvordan skjer det? Vil han få lavere og lavere blodsukker også kutter han ned på tabletter, eller kan de kuttes ned på nå eller ??? DETTE kan jeg ikke noe om !! Hjelp ??

Uke 1 laget jeg alle måltidene, og det så omtrent slik ut:
Frokost:
-salat med masse grønnsaker og egg, skinke eller tunfisk. 2-3 ss rapsolje over.
-omelett av 3 egg, fløtedæsj, bacon, vårløk. agurk og tomat ved siden av.
- frokostpannekaka med havregryn, uten søtstoff.

lunch:
kyllingwok, smoothie, salat, ellernoe...

middag: dette er det enkleste. alltid ren fisk eller kjøtt eller kylling, med salat eller grønnsaker til.

kvelds: 1-2 fiberpluss med ost eller peppermakrell, 1-2 glass rødvin

Jeg vet at kveldsmåltidet ikke burde vært så mye karbs, men jeg vil ikke ta fra ham det knekkebrødet om kvelden.

uke 2 dro jeg på ferie (!!!) hehe. var kjempespent på hvordan dette skulle gå, men det har visst gått kjempefint !! de lager salat eller omelett til frokost, pappa pleier å ordne seg en liten lunch-tallerken med en bit peppermakrell, en bit makrell i tomat , agurk og tomat og kanskje litt skinke. så flink han er !!! til middag har de stort sett grillet kjøtt med salat ellernoe til. Pappa hadde likevel en liten nedtur med opp en kilo denne uka visstnok. Han vil ikke veie seg for ofte nå, for han er litt redd for nedturer.

Så... mamma lurte veldig på om det ikke var noe annet de kunne lage til frokost enn salat eller omelett.. det er vel det ??

tusen takk igjen for tips og vink. hva skulle jeg gjort uten dere..

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-05, 15:28   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Dette er jo kjempemessig, Tingeling! SÅ flotte resultater, da!

Ta en titt på frokost-tråden, inne på oppskrifter, den er klistret tror jeg

Hva med 1 boks Cottage Cheese med kanel og søtstoff? Det er favorittfrokosten min

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-07-05, 17:07   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Eller Lindbergbrød med alskens snadderpålegg?

  Svar med sitat
Gammel 10-07-05, 22:55   #10
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Smile

Frokost - problemmåltidet

mofe: mjo, høres fortreffelig ut, men jeg er redd cc ikke er frokost i øynene til en voksen mann på snart 60.. takk for tipset anyway

Albertine: ja, lindbergbrød ja.. men på en annen side kvier jeg meg litt for å "tillate" brød.. føler vi har kommet så langt nå.. jeg har aldri spist dette lindbergbrødet selv, er det bra ??



Selv følger jeg vel egentlig Atkins (nesten) så jeg syns jo at Lindberg tillater mer enn jeg ville gjort selv (som frokostblanding med melk, 2 frukter om dagen, havregryn etc) Så derfor har vel denne kostplanen til mamma og pappa havnet et sted midt imellom Atkins og Lindberg.. Alt det ABC-greiene ble litt for komplisert syns jeg. Men kornprodukter EN gang om dagen har vi kjørt med her

Pappa er veldig fornøyd. Mamma er derimot litt mer skeptisk nå. Motsatt av hva jeg forventet egentlig. Hun føler det er kjedelig, og litt vanskelig "så da blir det til at jeg ikke spiser i stedet fordi jeg ikke helt vet hva jeg skal spise" hum. Også vil hun ikke spise så mange egg om dagen (gammel myte??) så hun trenger alternativer. Hun er heller ikke så glad i fisk.. Men i dag spurte hun om hun kunne spise havregrynsgrøt - og det er vel helt ok? Hvis man lager grøt av STORE havregryn, med kanel og solsikkekjerner på, kanskje en smørkladd og evt eplebiter? Hvordan er det?

Mamma er forøvrig litt overrasket over at hun ikke har noe lyst på den melkesjokoladen som ligger i kjøleskapet... hehe.



Jeg syns dette er vanskelig, for det er så viktig at de er fornøyd !!! Jeg har nok kanskje ikke vært fantasifull nok i matlagingen, siden frokost har vært salat omtrent hver dag (fordi jeg syns det er så godt... )

Nå skal jeg ta med en tur innom frokosttråden - nok en gang ..

Forresten - finnes det en saus-tråd?? Kan ikke en eneste saus, så da blir det en rømme-kladd til middagen i stedet - kjedelig i lengden..



*kooooos til alle fra Tingeling (som forresten er STORFORNØYD med EGNE resultater, er nede på 54 kilo (fra 60), har flatere mage enn på leeenge og begynner å få fresh brunfarge). HERLIG!!!!!*

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-05, 23:47   #11
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Flott å høre Tingeling! Jeg er trøtt og ikke kreativ akkurat nå, men jeg ville bare si noe om medisinen til faren din. Han bør jo ikke gå noe særlig lavere i blodsukker nå. Det vil si at han enten må spise mer karbohydrater, eller ta mindre medisin. Jeg ville ha valgt det siste... Kan han dele tabletten i to? Og så fortsette å måle blodsukkeret. Helt greit om blodsukkeret går litt opp igjen en periode, bare det går nedover etter noen dager. Hvis ikke legen hans egner seg til å si det jeg sier nå, så får han vel bare gjøre det på egen hånd da, og legen kan ikke si stort på det...

Lykke til videre.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 08:59   #12
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Et lite frokost tips, son hvertfall ikke er kjedelig.

I en dyp tallerken:
1-2 ss eller 'egg' med Cottage cheese
2-3 ss Biola naturell/Kefir eller lignende
1 dl bær/oppdelt frukt
2 ss hakkede nøtter/frø

Det er en nydelig start på dagen. Og voksne pleier like det. Ikke er det egg og ikke trenger du ekstra søtning. Men atkins er det kaskje ikke. Men det er passe med protein, probiotiske bakterier formagen, det er antioksidaneter, best med bær, og det er fett i nøttene.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 24-07-05, 14:21   #13
MSF
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Alder: 48
Innlegg: 2
MSF er ny på veien

Fra En Usikker Tingeling :)

Hei. Dette er Tingeling som skriver fra hytta, koblet opp som msf for enkelhets skyld

Jeg måtte bare skrive litt om pappa. I går til frokost spiste han stekt makrell med salat til, og to glass juice (han drikker det aldri, men fikk visst lyst på det og trodde det var greit). Så målte han blodsukkeret, som var på skremmende 11,9 !! Motivert som han er, sa han bestemt "aldri mer juice".

Idag spiste de frokostpannekaka til MHM til frokost, med litt oppskært grillpølse til. Når vi målte blodsukkeret var det på 13,7 !!!!
Men det viste seg at han hadde glemt å ta blodsukkertabletten sin i dag. MEn likevel, er det rett at blodsukkeret skal bli SÅ høyt etter frokostpannekaka selv uten tablett???

Han er så motivert for tiden pappa, så jeg vil så GJERNE at dette skal gå rett vei for ham


God klem til alle fra Tingeling!

__________________
Mona*
MSF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no